Funkar Telia dåligt till/från Bahnhof IGEN?!

Permalänk
Medlem

Funkar Telia dåligt till/från Bahnhof IGEN?!

Det är så att jag har Telia FiberLan 100/100Mbit, och har på senare tid märkt att min hastighet till/från Bahnhof's är riktigt usel (1MB/s som max). Några fler som har märkt av detta? Ett svar från TeliaKundservice hade inte varit fel.. eftersom att detta börjar att bli rätt tröttsamt :)..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har varit så sedan jag skaffade det för 11 månader sen, välkänt problem med peeringen mellan Telia - Bahnhof tyvärr :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ja.. men det var ju tydligen löst för rätt längesen, och det har funkat mycket bättre tidigare. Detta med 1MB/s till/från är något på senare tid som sagt..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Japp, det funkar skit just nu. Iofs har allt mer eller mindre funkat skit med Bahnhof, men just nu är det ännu sämre.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Sötast

Har aldrig blivit löst.

Inget av företagen ger sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Har aldrig blivit löst.

Inget av företagen ger sig.

Det är ju banhof som är som de är... så man får ju skylla sig själv om man har dem... Telia är ju trotts allt Tier1

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Det är ju banhof som är som de är... så man får ju skylla sig själv om man har dem... Telia är ju trotts allt Tier1

Hur menar du?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

1 MB/s? Jag har aldrig kommit över 400kB/s till någon med Bahnhof

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Det är ju banhof som är som de är... så man får ju skylla sig själv om man har dem... Telia är ju trotts allt Tier1

Oh really?

http://www.dn.se/ekonomi/sankt-hastighet-for-telia-kunder-1.6...

Det verkar tvärtom, att det är Telia som är den giriga boven.
Inte helt oväntat med deras ockerpriser på bredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Hur menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Oh really?

http://www.dn.se/ekonomi/sankt-hastighet-for-telia-kunder-1.6...

Det verkar tvärtom, att det är Telia som är den giriga boven.
Inte helt oväntat med deras ockerpriser på bredband.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tier_1_carrier

Ni måste förstå att Telia är inte den stora boven utan det är Bahnhof som inte vill betala det standardiserade priset... tror inte de får betala mer än nån annan i det hela så det är bara de som gnäller.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Det hela handlar om att Bahnhof är missnöjda med att de skickar mer trafik till Telias nät än Telia skickar till Bahnhof, vilket beror på att väldigt många av Telias kunder har ADSL-anslutningar med assymetrisk hastighet. Eftersom den som skickar data till ett annant nät måste betala för det måste Bahnhof betala mer till Telia än Telia till Bahnhof.

Bahnhof vill inte betala, alltså minskar de mängden data de skickar till Telia.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att hela systemet känns fel?
Borde det inte vara tvärtom?
Telias kunder suger data UR banhofs nät, alltså skapar telias kunder (som betalar till telia) en belastning på bahnhofs nät (som inte får några pengar från kunderna).

Sen utöver detta ska då alltså bahnhof betala till telia?
Jag måste ju säga att jag förstår bahnhofs perspektiv här.

Vad är motivationen till detta system? Varför anser man att ISP:n som skickar data IN i nåns nät ska betala?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Personligen tycker jag att hela systemet känns fel?
Borde det inte vara tvärtom?
Telias kunder suger data UR banhofs nät, alltså skapar telias kunder (som betalar till telia) en belastning på bahnhofs nät (som inte får några pengar från kunderna).

Nej, det är Bahnhofs kunder som skapar belastning, det är deras kunders servrar som skapar trafik.
En ISP kan väll knappast ta ansvar för om trafik från deras nät till ett annat ger upphov till att en server på den andra ISP:ns nät börjar skicka data ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Personligen tycker jag att hela systemet känns fel?
Borde det inte vara tvärtom?
Telias kunder suger data UR banhofs nät, alltså skapar telias kunder (som betalar till telia) en belastning på bahnhofs nät (som inte får några pengar från kunderna).

Sen utöver detta ska då alltså bahnhof betala till telia?
Jag måste ju säga att jag förstår bahnhofs perspektiv här.

Vad är motivationen till detta system? Varför anser man att ISP:n som skickar data IN i nåns nät ska betala?

För att det som du förespråkar, att sändaren skall få betalt är det dummaste som du kan göra av en mycket enkel anledning: Jag attackerar dig med en DDoS, dvs skickar stora mängder trafik till dig som du inte har bett om, nu är du skyldig mig pengar. Eftersom jag sätter priset själv med så kommer det kosta dig fantasisummor självklart.

Så nu har du ett val, betala och gå i KK eller bli stämd för fantasisummor, låter som en mycket bra lösning eller hur?

Med din modell skulle det helt enkelt inte finnas något internet.

Internet fungerar som så att du styr vart (via vilken operatör) som du vill skicka trafiken, och nej du kan inte filtrera bort inkommande trafik för det är länkbelastning som du betalar för, vilket uppstår INNAN trafiken har nått din utrustning för ev filtrering.

Du ansvarar helt enkelt ekonomiskt ansvarig för den trafik som lämnar ditt nätverk.

Så gillar du inte priset jag tar för att du skall få använda mitt nätverk, skickar trafiken via någon annan som ger dig bättre pris, kan du inte skicka den via någon annan (dvs slutkunden är i mitt nät), skicka mig inte trafiken utan kasta den inne i ditt nätverk för det finns inget som säger att du måste leverera trafik, eller för den delen att två noder på internet egentligen skall kunna nå varandra.

Det är endast på grund av att den ISP som inte kunde leverera trafik inte skulle ha några kunder som alla ISPer försöker i så stor utsträckning som möjligt att leverera trafik. En annan lösning som dock inte är så populär är det som Bahnhof gör, men det är en lösning på problemet som de har och är helt inom deras rätt att driva sitt nät på sina villlkår.

Om du inte gillar vad en ISP gör med din trafik, byt, det är därför internet fungerar.

/edit, stavning.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

Jag har haft Bahnhof för inte allt för länge sedan, bytte till dom efter att jag hörde att problemet mot Telia var löst. Men det är det inte, så har bytt till T3 som funkar bättre. Runt 3Mb/s åt båda hållen, duger för mig. (T3 har generellt bättre hastigheter och bättre pingtider... never more Bahnhof)

Iaf, när jag hade Bahnhof så hade jag följande hastigheter till/från samma Telialina:

Den riktning som Telia pröjsar för - 3-5Mb/s
Den riktning som Bahnhof betalar för - Oftast under 1Mb/s

Tyvärr behövde jag bra hastighet i den riktning som Bahnhof pröjsar för, så Bahnhof var inget vidare alternativ för mig.

En annan sak, Bahnhof är verkligen värdelösa på att svara på mail... nått de borde se över.

Permalänk
Medlem

Det var jävlar vad man blev påhoppad när man kom med en fråga/fundering. Swec i ett nötskal

Jag ser det krasst såhär:
Största delen av trafiken upstream är p2p, wärsch.
Telias kunder LADDAR ner torrents FRÅN bahnhofs kunder med xxx/100 linor.
Mao så SKAPAS trafiken in i TELIAS (från bahnhof) nät PGA att TELIAS kunder BEGÄR trafik FRÅN bahnhof.

Och det är ju precis detta som bahnhof själva verkar ha lackat ur på, pga att dom har bra mkt bättre upstream överlag i sina linor, så har bahnhofs kunder större möjligheter att leverera trafik utåt, än vad telias kunder kan leverera tillbaks (snikna adsl-tåtar).

Mao har jag full förståelse för att bahnhof stryper trafiken mot telia, då trafiken inte har potential att kunna kvittas....

Man kan ju tycka att telia borde vara glada att deras kunder har en möjlighet att tanka sin wärsch i snabb hastighet från bahnhofs kunder, men icke

Sen förstår jag ju såklart allt från ddos till att "jamen strunta i att leverera trafik till det nätet då".
Men, vad jag yrkar på är återigen att den största delen trafik genereras PGA att telias kunder "begär" den från bahnhofkunder via p2p.

Edit: Sen när jag funderar mer på det.
Varför är det så att det antas att det är just den som skickar som "vill leverera data". Precis som jag påvisat i t ex ett p2p scenario, så är ju då Telias i detta fallet, kunder lika intresserade (om inte mer) att ta emot datan.
Så jag förstår inte riktigt detta med att det ska betalas/räknas trafik över huvud taget.
Driver man ett ISP-företag så får man väl acceptera att ens kunder både ska kunna skicka och ta emot data?
Och då även att båda parterna (den som skickar och den som tar emot) är lika intresserade av detta utbyte...

Just denna synvinkel att det är "den som skickar datan som vill ha den levererad"...
Det är ju lika (om inte mer återigen) illa för telias kunder, att dom pga att telia vill ha massa betalt, inte kan använda sina 50/1 linor till att tanka snabbt från bahnhofs fin-linor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det var jävlar vad man blev påhoppad när man kom med en fråga/fundering. Swec i ett nötskal

Jag ser det krasst såhär:
Största delen av trafiken upstream är p2p, wärsch.
Telias kunder LADDAR ner torrents FRÅN bahnhofs kunder med xxx/100 linor.
Mao så SKAPAS trafiken in i TELIAS (från bahnhof) nät PGA att TELIAS kunder BEGÄR trafik FRÅN bahnhof.

Och det är ju precis detta som bahnhof själva verkar ha lackat ur på, pga att dom har bra mkt bättre upstream överlag i sina linor, så har bahnhofs kunder större möjligheter att leverera trafik utåt, än vad telias kunder kan leverera tillbaks (snikna adsl-tåtar).

Mao har jag full förståelse för att bahnhof stryper trafiken mot telia, då trafiken inte har potential att kunna kvittas....

Man kan ju tycka att telia borde vara glada att deras kunder har en möjlighet att tanka sin wärsch i snabb hastighet från bahnhofs kunder, men icke

Sen förstår jag ju såklart allt från ddos till att "jamen strunta i att leverera trafik till det nätet då".
Men, vad jag yrkar på är återigen att den största delen trafik genereras PGA att telias kunder "begär" den från bahnhofkunder via p2p.

Edit: Sen när jag funderar mer på det.
Varför är det så att det antas att det är just den som skickar som "vill leverera data". Precis som jag påvisat i t ex ett p2p scenario, så är ju då Telias i detta fallet, kunder lika intresserade (om inte mer) att ta emot datan.
Så jag förstår inte riktigt detta med att det ska betalas/räknas trafik över huvud taget.
Driver man ett ISP-företag så får man väl acceptera att ens kunder både ska kunna skicka och ta emot data?
Och då även att båda parterna (den som skickar och den som tar emot) är lika intresserade av detta utbyte...

Just denna synvinkel att det är "den som skickar datan som vill ha den levererad"...
Det är ju lika (om inte mer återigen) illa för telias kunder, att dom pga att telia vill ha massa betalt, inte kan använda sina 50/1 linor till att tanka snabbt från bahnhofs fin-linor...

Det var ju synd att du tycker det var ett påhopp, inte för att det gör mig så mycket dock

Jag förstår hur du ser på saken, jag förstår även varför du tycker att det är underligt hur det fungerar idag, men det som du missar är hur IP fungerar.

Det har inget med P2P eller annat att göra, det har med hur IP fungerar att göra, eftersom det är en IP lina som du betalar din ISP för och inte en TCP eller P2P lina så fungerar inte din modell i verkligheten och du kan ju om inte annat hålla med om att det är verkligheten som räknas.

Vad det gäller argumentet att Telia endast har kunder med ADSL så är det precis lika falskt som att Bahnhof endast har fiber kunder (http://bredband.bahnhof.se/city/adsl), men om vi nu endast jämför fiberkunder så speglar det inte verkligheten enligt de publika uppgifter som finns:

Telia, 320 000 privatkunder på fiber (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/telia-bygger-ut-fibernat...)

Bahnhof, 60 000 privatkunder totalt (http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=52359) snabbt överslaget uppåt med den ökningen de rapporterade från rapportens datum till samma datum som telia artikeln.

Siffrorna är ju dock helt irrelevanta till problemet, då ingen av de två operatörerna har i närheten med kapacitet för att låta alla sina kunder köra linan full samtidigt.

Problemet för Bahnhof ligger egentligen i att deras kunder är mer troliga att köra P2P, eller hosta en ftp server eller liknande, men detta kommer inte som en nyhet för dem självklart, det är ett medvetet val att rikta sig till dessa kunder då de exempelvis annonserar sin "anonym på internet" tjänst mitt på sin hemsida.

Det viktiga som de flesta missar att uppfatta då de köper ett internet abonnemang är att du som konsument inte köper en anslutning till "internet" på 8/1, eller 100/100 eller så, utan du köper en anslutning till din operatörs nät (telia, bahnhof, TDC etc) på den hastigheten, utan garantier på hastighet till andra operatörer, eller att du överhuvudtaget skall nå andra egentligen.

Citat:

Edit: Sen när jag funderar mer på det.
Varför är det så att det antas att det är just den som skickar som "vill leverera data". Precis som jag påvisat i t ex ett p2p scenario, så är ju då Telias i detta fallet, kunder lika intresserade (om inte mer) att ta emot datan.

Vad det gäller just detta var det inte det som jag skrev, utan det är den som skickar datan som väljer vilken operatör att skicka det via, det finns väldigt sällan bara en att välja på då det flesta operatörer har mer än en upströmsleverantör och även en möjlighet att peera direkt självklart.

I just Bahnhofs fall verkar de köra mest med Telia och GlobalCrossing som upströmsleverantör enligt de route-views som finns, exempelvis http://www.robtex.com/as/as8473.html#graph Dock är det ju TeliaSonera International Carrier och inte Telias Svenska nät, men jag tror inte det har undgått dem att det är samma koncern

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det var jävlar vad man blev påhoppad när man kom med en fråga/fundering. Swec i ett nötskal

Påhoppad? För att folk förklarar HUR det fungerar och inte hur du tror det fungerar.
Läs på hur TIER's fungerar nästa gång istället, internet är inte precis som du tror

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

från bahnhof till telia [i] transferred 1 file(s) - Total: 95,4 M byte(s) in 14,84 (6736,73 KBps)
från telia till bahnhof [i] transferred 1 file(s) - Total: 95,4 M byte(s) in 9,63 (10389,61 KBps)
Kan ju tycka att det funkar bra, har inget att klaga på iaf.

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Skrivet av snabbis:

från bahnhof till telia [i] transferred 1 file(s) - Total: 95,4 M byte(s) in 14,84 (6736,73 KBps)
från telia till bahnhof [i] transferred 1 file(s) - Total: 95,4 M byte(s) in 9,63 (10389,61 KBps)
Kan ju tycka att det funkar bra, har inget att klaga på iaf.

Det där ser ju intressant ut. Nån mer som har Bahnhof alt. Telia som kan testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RocketZ:

Det där ser ju intressant ut. Nån mer som har Bahnhof alt. Telia som kan testa.

Resolving speedtest.bahnhof.se... 213.80.98.3
Connecting to speedtest.bahnhof.se|213.80.98.3|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 105906176 (101M) [application/octet-stream]
Saving to: `100M.zip'

100%[======================================>] 105,906,176 6.73M/s in 16s

2010-04-20 14:33:43 (6.42 MB/s) - `100M.zip' saved [105906176/105906176]

Enda jag kan testa.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

speedtest.bahnhof.se har funkat bra hela tiden.. det är när man tankar från privatpersoner som det suger.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Det är inte bara mot Telia som de misshandlar trafiken.

Jag har Bahnhof 100/100 hemma, provar att tanka över en fil till jobbet nu. Får ut 500KB/s. Åt andra hållet går det betydligt bättre.

Hoppas att Bredbandsbolaget fungerar bättre, har tröttnat på det här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Nu får dom snart lösa det här.. nästan så att man blir rejält förbannad.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många sånna här trådar jag har sett men är ni missnöjda så är det väl inte svårare än att byta ISP ?

Förövrigt så är ju Telia Tier1 så dom har ju rätt bra peering och möjligtvis också kan sin sak ?

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkadde:

Vet inte hur många sånna här trådar jag har sett men är ni missnöjda så är det väl inte svårare än att byta ISP ?

Förövrigt så är ju Telia Tier1 så dom har ju rätt bra peering och möjligtvis också kan sin sak ?

Lite svårt när man har Telia FiberLAN.. och inget stadsnät.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkadde:

Vet inte hur många sånna här trådar jag har sett men är ni missnöjda så är det väl inte svårare än att byta ISP ?

Meh!! Tror du att alla bor på ställen där man kan välja och vraka bland en uppsjö av ISP's. Om så är fallet, tror du grundligt fel.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Snusfri

Har inga problem med Bahnhof-transfers till och från min Telia 100/100-lina.
10-12mb/s åt båda hållen.

Däremot har jag problem med vissa Bredband2-linor, vissa ger mig runt 6-7mb/s, andra runt 20kb/s.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Det var jävlar vad man blev påhoppad när man kom med en fråga/fundering. Swec i ett nötskal :P(...).

Måste bara få kommentera detta: det händer även mig.:P Men inget att bry sig om:): ett vanligt syndrom hos män är att man vill bevisa sin ståndpunkt till varje pris och istället för att ha en förutsättningslös debatt så drar alla åt varsitt håll för ingen vill visa sig "svag" i diskussionen så man "hoppar på" de andra debattörerna.:P

Tjejer är mer öppna och kan samtala om ett problem utifrån "mjuka ord:)", som att: "det skulle kunna vara så", "jag tror/jag tror inte att", "jag är inte säker", "kanske det" etc. Män ser ofta detta som något "svagt" och får lätt en aggressiv nyans i debatterna, ingen av männen vill ju som sagt visa sig svag (ses som dåligt inför andra män, vill imponera på männen med att han "kan bäst" och därmed är vinnaren/den starke) utan att han, omedvetet eller medvetet vill visa att han är Alfahanen.:P

Barnsligt och omoget.:D Varför tror du att tjejer ofta säger: "ja jag håller med, du har rätt"?;) Jo de vill undvika den smått aggressiva stämningen som gärna blir när killar drar igång ett samtal.:P Jag håller alltid med grabbgänget (A);) för jag sätter mig över barnsligheter liknande de beskrivna ovan: jag drar iväg med tjejgänget och sätter mig på ett fik och pratar förutsättningslöst istället.:D:D:):D:D

För övrigt: välj varken telia eller bahnhof utan ta någon som funkar med alla övriga ISP:er.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Har inga problem med Bahnhof-transfers till och från min Telia 100/100-lina.
10-12mb/s åt båda hållen.

Däremot har jag problem med vissa Bredband2-linor, vissa ger mig runt 6-7mb/s, andra runt 20kb/s.

Säker på att det fungerar till/från ALLA Bahnhofs?.. samma där.. vissa funkar bra och vissa funkar dåligt.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold