Köra en minoltablixt trådlöst på D90?

Permalänk
Medlem

Köra en minoltablixt trådlöst på D90?

Lånade just hem en SB 800 och en Cactus V2s från skolan till min D90 och då slog det mig att det kanske finns något sätt att köra en minoltablixt på samma sätt?

Har nämnligen en Minolta 5600 HS "liggandes", använde den till en gammal kompaktkamera men det vore ju betydligt roligare att använda den på riktigt nu istället för att den ligger och skräpar. Vad jag förstår så är den minst lika bra som SB800, om inte kanske SB900 t.om.

Så då är ju frågan, är det möjligt på något sätt?

Permalänk
Hedersmedlem

Inte trådlöst men med en Minolta FS-1200 adapter fungerar den i manuellt läge men att hitta en blir svårt. Annars kan du ju alltid sälja den och köpa nytt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Kan jag inte köpa en sån adapter och en Cactus V2s? Alltså köra både adaptern och sändaren och påsåvis få det att fungera eller gjorde jag en tankevurpa nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det går om man köper den här tredjepartsadaptern som är baserad på FS-1200.
http://www.gadgetinfinity.com/product.php?productid=17108&cat...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Åh kanon! Verkar perfekt ju!

Då behöver jag alltså inte köpa en FS-1200 utan enbart en cactus v2 och sen den där adaptern? Hoppas jag förstått allt rätt då

Permalänk
Hedersmedlem

Ser så ut ja men det är inget jag testat själv, man kan skicka dem en förfrågan då de brukar svara omgående.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det borde ju fungera om man läser texten där, vore ju guld värt isåfall.

typ $50 för både adaptern och en cactus v2.

Permalänk
Hedersmedlem

Det står något om att man måste ha FS-1100 också men det gäller nog bara om man skruvar fast cactus v2 under kameran. Klart prisvärt är det om det fungerar dock.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vad är det som skulle kunna krångla egentligen? Får jag bara på själva mottagaren på minoltablixten (med adaptern) så ska det väl fungera?

Eller kör dom på andra spänningar och sånt än vad nikons egna blixtar? Isåfall kan det ju gå lite galet kanske.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej det skall fungera med den blixten då den är modern med låg avtryckarspänning.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Sweet, ja det är ju inga jättepengar så det är värt att testa

Hoppas verkligen det fungerar, vore kul att se om någon gjort något liknande tidigare. Borde det väl vara tycker man..

Tack för hjälpen!