(Ganska avancerade) frågor om RAID för NAS

Permalänk
Medlem

(Ganska avancerade) frågor om RAID för NAS

Jag ska (vilket ju är så modernt just nu) bygga mig en NAS. Denna ska köra 5x2TB i en RAID5-array med FreeNAS. Jag tänkte köra på Fractal Design Array som chassi och måste därför använda mig av ett Mini-ITX-kort. Jag vill att servern ska vara så tyst och strömsnål som möjligt så jag tänkte mig en Atom-processor. Eftersom det i princip inte går att hitta Mini-ITX med 6 SATA så måste jag köpa ett extern controllerkort. Det kommer att bli dyrt nog med bara diskar, mobo och chassi så jag tänkte inte köpa ett RAID-kort.

1. Kan jag blanda HDDs från moderkortet och controllerkortet till en mjuk RAID5a?

2. Om 1, går det att återställa hela RAID-arrayen och fortfarande använda om min systemdisk krashar? (Alternativt att den byts ut; alltså går det att behålla arrayen i en ny miljö utan att formatera diskarna?) Samma sak om jag vill byta OS helt från FreeNAS till t.ex. Ubuntu Server för andra servermöjligheter?

3. Klarar en Atom-processor av att hantera mjuk RAID av denna storlek eller blir det för klent?

4. Ska man sätta HDD som RAID i BIOS även om man kör mjuk raid?

5. När man köper ett vanligt mobo med "RAID-controller" (som i princip alla har) så är det ju inte riktig RAID. Vad skiljer detta från mjuk RAID och ett RAID-kort?

6. Jag läste någon gång om att de flesta tillverkare har speciella server/RAID-diskar som är dyrare än vanliga? Finns det någon anledning att köpa dessa än ett par 5400rpm "green" versioner för halva priset?

7. (Mest bara för att vara säker) visst behöver inte diskarna vara identiska vid mjuk RAID? (Jag har redan en 7200rpm disk och tänkte köpa till 4st 5400rpm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av x300:

1. Kan jag blanda HDDs från moderkortet och controllerkortet till en mjuk RAID5a?

Det bör inte vara några som helst problem.

Skrivet av x300:

2. Om 1, går det att återställa hela RAID-arrayen och fortfarande använda om min systemdisk krashar? (Alternativt att den byts ut; alltså går det att behålla arrayen i en ny miljö utan att formatera diskarna?) Samma sak om jag vill byta OS helt från FreeNAS till t.ex. Ubuntu Server för andra servermöjligheter?

Ja i fallet med samma OS. Om du byter OS måste det nya OSet stödja den mekanism du valt att basera OSet på (geom eller ZFS). Linux stödjer inte geom vad jag vet och stödjer bara ZFS genom en Fuse-modul vilket inte är direkt optimalt för en filserver.

Skrivet av x300:

3. Klarar en Atom-processor av att hantera mjuk RAID av denna storlek eller blir det för klent?

Klarar det gör den säkert men den kommer antagligen inte att leverera någon imponerande prestanda. Jag skulle rekommendera något kraftfullare.

Skrivet av x300:

4. Ska man sätta HDD som RAID i BIOS även om man kör mjuk raid?

Nej.

Skrivet av x300:

5. När man köper ett vanligt mobo med "RAID-controller" (som i princip alla har) så är det ju inte riktig RAID. Vad skiljer detta från mjuk RAID och ett RAID-kort?

Grovt förenklat: mjukvaru-RAID hanteras helt av mjukvara som laddas in i operativsystemet. Chipset-RAID har firmware i BIOS för att presentera en bootbar enhet men hanteras i övrigt av drivrutiner som laddas i operativsystemet. Hårdvaru-RAID har egen firmware som presenterar en komplett enhet och kräver ingen drivrutin i operativsystemet. Sen har oftast hårdvaru-RAID egna "processorer" för att beräkna paritet för RAID3/4/5/6 och dess undertyper.

Skrivet av x300:

6. Jag läste någon gång om att de flesta tillverkare har speciella server/RAID-diskar som är dyrare än vanliga? Finns det någon anledning att köpa dessa än ett par 5400rpm "green" versioner för halva priset?

Det beror helt på vilka krav du ställer på systemet. Om du inte bygger det övriga systemet med serverkomponenter finns det ingen större mening med det enligt min uppfattning.

Skrivet av x300:

7. (Mest bara för att vara säker) visst behöver inte diskarna vara identiska vid mjuk RAID? (Jag har redan en 7200rpm disk och tänkte köpa till 4st 5400rpm)

Nej, men betänk att du alltid får egenskaperna från den sämsta disken (accesstid, utrymme etc).

Permalänk
Medlem

Har kört RAID sedan cirkus 10 år tillbaka, varav RAID5 (chipset och mjuk) sedan 5 år. Har haft tillräckligt med problem för att lära mig en hel del.

Det är viktigt att man VET hur man hanterar krascher, detta oavsett vilken teknisk lösning man har. Lita aldrig på tillverkarnas supportavdelningar då deras mål är att ge ett kort/felaktigt svar för att bli av med dig. Lite heller inte på att du hittar svar i olika forum ww. Till syvendes och sist är det din egen (ofta dyrköpta) erfarenhet det enda du kan lita på om/när problem uppstår. Övning ger färdighet. Öva med olika scenarier då femman är ny och tom!

Lägger man en 10-15 papp på diskar skall man också ha budget över för övriga komponenter. RAID är INTE isf backup. Då jag aldrig kört FreeNAS skulle jag LÄSA PÅ ordentligt + öva INNAN jag bestämmer mig.

Det jag har mest erfarenhet av är femmor på ICHxR, dvs chipset, av vissa felaktigt kallad för mjukRAID, med ett antal 6-diskarsarrayer.

Så till dina frågor:

1. Ja, dock kan det finnas anledning att se upp
2. Se 1 ovan. Systemet lägger man på egen disk
3. Tror det kan bli jobbigt, jag har en CPU-last på runt under 10% vid skrivning på ICHxR
4. Nej
5. MjukRAID är (som det låter) en ren mjukvaruimplementation, i chipsetRAID definieras arrayen i chipsetRAID-BIOS och OS'et ser den som EN disk, kontrollerRAID finns av 2 typer, den enklaste/billigaste motsvarar chipsetRAID, den dyrare har därtill XOR-krets som blixtsnabbt beräknar pariteten.
6. Diskar avsedda för RAID är troligen av bättre kvalitet, skall tåla 24/7 bättre, har även en del tekniska "finesser".
7. Dom BÖR vara identiska för att förenkla ev. byte

Se'n kan man undra varför du skall köra mini-ITX? Diskarna går ju ändå inte in i ett mini-ITX-chassi.

Permalänk
Medlem

Stort tack till både NakedApe och jokeer för två grymt bra svar!

Skrivet av jookeer:

Då jag aldrig kört FreeNAS skulle jag LÄSA PÅ ordentligt + öva INNAN jag bestämmer mig.

De har bra dokumentation för detta! http://freenas.org/documentation:setup_and_user_guide:softwar...

Skrivet av jookeer:

1. Ja, dock kan det finnas anledning att se upp
2. Se 1 ovan. Systemet lägger man på egen disk

Varför menar du att man ska se upp? För vad?
För 2an menade jag att jag har en mindre disk utanför arrayen och att den krashar. Var osäker på hur beroende mjuk RAID är av det system det kör på.

Skrivet av jookeer:

7. Dom BÖR vara identiska för att förenkla ev. byte

Jag har redan råkat köpa en disk som är lite snabbare och har mer cache men det är ingen större förlust för mig om den hamnar i RAIDen eftersom jag inte har användning för den om jag bygger en NAS. Jag antar att jag kan byta ut den disken mot en likadan som de andra om den skulle krasha?

Skrivet av jookeer:

Se'n kan man undra varför du skall köra mini-ITX? Diskarna går ju ändå inte in i ett mini-ITX-chassi.

Detta är det smidigaste chassit jag har hittat för mitt användningsområde:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=585101
http://www.sweclockers.com/nyhet/10780-fractal-design-lansera...

Permalänk
Medlem

Kan i stort sett instämma i vad Jokeer sa!

Det är du själv som bestämmer hur viktiga dina data är och hur bra du behöver kunna din utrustning, lita inte så mycket på andrahandsinformation utan plugga och framförallt testa tills du har egen koll på grejerna.
BIOS, drivers, OS, utilities, montering/ström, hur gör man rent praktiskt när man ska byta/bygga om, etc.

Även om saker och ting i teorin ska göra si och så, garantera dittan och dattan etc, så är det ibland en annan femma när det skiter sig på riktigt. Ett exempel jag stött på är en raidkontroller som levde rövare och i princip sänkte två diskar samtidigt, då är det inte så intressant vad gängse uppfattning om RAID5 är eller inte är.

Själv så har jag alltid backat de små dokument jag har som jag håller kära, så det finns en extra kopia utanför filserven vid behov. Praktiskt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Asså, att bara läsa tillverkarnas handledningar räcker inte enligt mina erfarenheter. Jag hängde med i ZFS-tråden här på swec ett tag. Där refererar man till bloggar som påstår hur "enkelt" allt är, typ 1-2-3->KLART. Läser man tråden stämmer detta inte om man får problem som inte andra haft tidigare, därav alla inlägg, se själv!

Nu skall du inte köra ZFS, som rent tekniskt/teoretiskt är det mest förnäma om man KAN och VET alla turer om/när det krånglar. MEN oavsett vad man kör så understryker jag att det KAN dyka upp situationer där man bara kan lita på egna erfarenheter. Den egna mänskliga faktorn och erfarenheten betyder mer än man inledningsvis förstår.

Därför rekar jag att man skall vara duktigt påläst, läsa forum, Googla OCH ÖVA när arrayen är tom. Ta tex. bort en disk och se hur systemet uppträder, så du känner igen dig den dagen en disk kraschar. Ta bort 2 diskar, kolla igen. Säkerhet är en annan aspekt, tex. åtkomstbehörigheter, kryptering, backuphantering, fjärrstyrning mm.

Vill inte vara negativ, men är man rädd om sitt data vill man ju behärska varje tänkbar situation. För det mesta skall det gå bra men...

Att blanda olika diskmodeller KAN för det mesta gå bra men det finns situationer där det KAN ge problem, se ZFS-tråden. I ditt fall skulle jag prova och det kommer troligen att funka problemfritt.

Små lådor är trånga och jobbiga att montera. Kör själv ett Silverstone SG05, med en disk, mycket bra och tyst kylning men klarar ej fler diskar. Har kollat Fractal designspecen men saknar en bygglogg som visar hur man får in 6 diskar + ljudnivå och kylningsförmågan. Själv avvaktar jag test/recension innan ev. köp. Om du bygger på denna vore det MYCKET intressant om du kan ta bilder och publicera en bygglogg här på swec!!!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag håller absolut med om att det är bra att ha koll på vad man ska göra i alla möjliga situationer när olika saker kan inträffa. Innan jag sätter upp hela systemet tänkte jag prova att byta diskar osv. Har tillräckligt mycket dataorvana för att det inte ska bli några problem, är bara ovan med RAID

Jag tänkte faktiskt köra ZFS då FreeNAS stödjer detta och jag har förstått att det är ett passande filsystem för vad jag vill bygga. Alternativet för mig är nog att smälla in Ubuntu server för att få fler vanliga serverfuntioner (är det os jag är mest van vid) men jag är osäker på om jag vill att denna lådan ska vara annat än bara NAS.

Ang. chassit så tänkte jag nog plocka ut nätagget och köra på moderkortets (flertalet mini-itx kommer ju med nätagg) vilket jag tror borde räcka, får väl räkna på strömförbrukning, så det blir nog plats så det räcker.

Det finns en bygglogg som bara är några dagar gammal, han har skrivit att han ska uppdatera med mer info allteftersom han har hunnit testa.
http://www.workitsecurity.com/2010/03/26/fractal-design-array...
http://www.workitsecurity.com/2010/04/12/fractal-design-array...

Finns även en ganska intressant diskussion här http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=58116

Permalänk
Medlem

Jo jag såd de där byggloggarna, säger inte ett jota om hur det funkar med 6 diskar. Inte för att jag betvivlar att det går men man vill veta kylningsförmågan eftersom fläkten inte drar in luften rakt framifrån utan från sidorna vilket ger luftmotstånd vilket också andra än jag påpekat. Man kan ju ev. borra massa hål i frontplåten eller ta bort den och sätta ett dammfiler där för att få bättre flöde. På den här punkten är SG05 betydligt bättre. Gillar inte att man prioriterar designen på funktionens bekostnad.

Sedan bör man INTE köra på strömadaptern eftersom ett inbyggt agg klarar mer effekt + högre, säkrare och långvarigare kvalitet. Man skall inte snåla med kvalitet och säkerhet.

Om du nu läst ZFS-tråden och skall köra ZFS så antar jag du vet vad du ger dig in på?! Eller?

Permalänk
Medlem

En kompis har byggt en NAS/server med just Fractal design lådan med 6*2TB Samsung EcoGreen + en Intel SSD disk för systemet.
Den vart riktigt tyst och diskarna ligger runt 30 garder så lådan fungerar fint för 6 diskar.

Enda nackdelen är ju att det var lite pillit att få dit alla kablar när allt var på plats.

Han körde med ett Zotac H55-ITX + en i5 650, SSD disken som systemet ligger på kör via eSata porten.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror det var FreeBSD, men han hade lite problem med att hitta drivisar för NIC chippet var för nytt

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |