Permalänk
Medlem

Har jag beställt fel minnen?

Datorn piper ett konstant ljud när jag försöker starta upp den. Jag har ett Gigabyte ga-p55a-ud3 moderkort och minnena är corsair 4Gb DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10600 1333 Mhz (2*2 Gb) 1,5v
Passar detta inte ihop?

Permalänk
Medlem

Minne

Här är minnes-support-listan;
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/MemorySupport/mb_memory_g...

Men testa detta;

Koppla ur allt utom CPU och Graffe, testa sedan minnena ett och ett i alla möjlig minnesslots, se om den bootar .

Hör av dig hur det går

Permalänk
Medlem

Nån som vet med säkerhet att det funkar med dessa minnen. Enligt alla specar jag har kollat så ska det funka men ändå är minnena inte listade på gigabytes hemsida. Skillnaden är väl att minnena i llistan är testade av dom men det kanske finns andra minnen som också funkar.

Permalänk

såvitt ingen har exakt samma config som du, så får du göra precis som Wounded nämner, nämnligen att testa dig fram. sätt ett av minnena i första sloten, märkt 1 eller 0. funkar det att boota och lulla i windows, så "verkar"* den fungera. testa sedan att klämma in den andra modulen i slot 3 eller 2 för dual-channel. fungerar inte det, testa att göra om första försöket med den andra modulen, dvs i slot 1 eller 0. funkar det, så kanske moderkortets minnesslot (3 eller 2) är defekt på något vis. testa då att med den första minnesmodulen på slot 3 eller 2....

det är verkligen vajsigt med minnen...om du får någon config att fungera, *testa sedan verktyget memtest eller något annant i några timmar för att se om minnena är felfria. enda sättet är att testa sig fram. har haft minnen som inte fungerat ihop när jag satte dem i ordningen A-B, men när jag vände om det till B-A så gick allt som på räls...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Om moderkortet piper konstant så kan du ha glömt att koppla in strömkabeln till grafikkortet eller så kan minnena sitta i fel slots. Har för mig att de ska sitta i slot 1 och 3. Annars är det bara att göra som Woundead säger.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Kan nu efter felsökning konstatera att det är grafikortet som spökar. plockar jag ut graffekortet så är det inga pip och datorn botar. Jag har satt det ordentligt på plats och extrakabeln för strömförsörjningen är också på plats. Nån som kan ha en idé om hur jag går vidare

Får skämmes lite nu men jag skyller på orutin. Tydligen så ska BÄGGE anslutningarna för extra strömförsörjning till grafikkortet användas, så nu funkar det

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av flelle:

Får skämmes lite nu men jag skyller på orutin. Tydligen så ska BÄGGE anslutningarna för extra strömförsörjning till grafikkortet användas, så nu funkar det

hehe mjo den ena sitter ju inte där för att se söt ut .

skönt att det inte var något allvarligt problem i alla fall , får passa på och önska mycket lycka med nya burken.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |