Permalänk
Medlem

Vilket Macroobjektiv passar mig?

Har bestämt mig att det skall inköpas ett macroobjektiv till min D60 nu framöver. Dock vet jag inte vad som är bra eller dåligt med mina preferenser.

Jag skulle vilja ha ett som klarar att ta riktigt närgångna bilder, typ se formationer på små växter då detta används i mitt studiesyfte.

Sen skall det heller inte vara allt för dyrt, utan borde väl ligga högst på 6000. Det behöver inte heller ha en AF motor bara det är kompatibelt med min kamera.

Var bland annat på Mediamarkt i Högsbo och tittade lite, och killen där som verkar vara en av de mer kompetenta säljarna rekommenderade ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1. Testade även ett Sigma 50mm som tyvärr inte var kompatiblet med D60 utan bara med D90 vilket var konstigt.

Men hur är det med brännvidden när det gäller macroobjektiv? Något man bör tänka på, för det säger ju hur långt ifrån du måste stå, så det kanske blir sämre med ett macro som har en högre brännvidd?

En annan sak jag tänkte fråga är ifall det finns någon typ av extension som låter mig använda äldre pentaxobjektiv med en D60, då farsan har en äldre systemkamera från 70-talet som bara ligger och skräpar med några objektiv.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=m35ni

Det här objektivet har jag hört bra om och sett en del riktigt fina bilder med. Verkar dock vara ganska fattigt med info och recensioner om det.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX HSM macro DG D är ett utmärkt objektiv, som även funkar fint som kortare ljusstarkt teleobjektiv. Men detta objektiv hamnar precis utanför din budget, men den går kanske att hitta på begagnatmarknaden... Den längre brännvidden 150mm gör det möjligt att fotografera mer lättskrämda insekter. Går att komplettera med 1.4 telekonverter, vilket gör det möjligt att öka avståndet mellan insekten och objektivet med bibehållen bildkvalité. HSM gör att autofokus funkar tillsammans D60.

Andra tänkvärda alternativ är: Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro; AF-S DX Micro Nikkor 85/3.5G ED VR; Nikon AF-S 60/2.8 G ED

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Själv Har jag ett Sigma EX 70/2,8 1:1, och kan bara säga gott om det. mycket skarpt och färg-återgivningen är bra.
Egentligen är det gjord för Fullformats kameror, med den passar på Mindre sensor också. Grejen är då att 70mm blir ungefär som 105mm i brännvidd.

Här har du lite testbilder från olika sony kameror:
http://www.dyxum.com/dforum/topic11428.html
här är även lite reviews:
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Sigma-70mm-F2.8-EX-DG-Mac...

Finns att köpa t.ex. här: http://www.japanphoto.se/product/objektiv/sigma/sigma-objekti...

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Inaktiv

Som framgår av min undertext har jag ett Nikon 60mm F2,8 och det är väldigt bra både på porträtt och närbilder. Det är ljusstarkt och skarptecknande på nästan alla bländarsteg, drar man ner ett eller två bländarsteg är det helt superbt över hela bilden. Mycket fin färgåtergivning. Kostar ca 5.200:- på SkandFoto. Rekommenderas starkt

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7442684

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Lutar fortfarande åt Tamrons 90mm, vilket är några lusingar billigare.

Dock återstår min andra fråga. Finns det objektivfäste för nikon som tillåter äldre pentax objektiv eller kommer de inte vara kompatibla?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Jag tror eg inte att någon svarade på din fråga om brännvidd.
Generellt kan man säga att ju längre desto bättre. Det är visserligen en sanning med modifikation.

Längre brännvidd gör att man kan vara på långt avstånd och få samma förstoringsgrad. Man brukar kalla detta för ett större arbetsavstånd, vilket är avståndet mellan motivet och obektivets framkant. Detta gör större möjlighet att ljussätta och/eller det minskar risken att man själv skymmer infallande ljus.
Med längre brännvidd blir åxå perspektivet annorlunda, vilket gör att man kan kontrollera bakgrunden på ett bättre sätt.
Nackdelen med längre brännvidd är att man behöver en kortare slutartid för att kunna handhålla. Ju längre brännvidd desto större blir behovet av att använda stativ. Stativ är dock ett väldigt bra och användbart verktyg var gäller makro, oavsett brännvidd. Längre obejktiv väger åxå mer.

Ska man ha en lagom kompromiss tycker jag att ett objektiv runt 100mm är mest allround.

Tamron 90 har jag själv och är väldigt nöjd med. Klarar du dig med manuell fokus så finns även Tokina 100/2.8 och Sigma 105/2.8. Sigman upplever jag personligen som lite sämre än Tamronen och Tokinan. Sigman har sämre bokeh, vilket väl är den största nackdelen. Den har åxå något sämre skärpa på vidöppen bländare, vilket inte spelar så särskilt stor roll för makro, då man nästan alltid bländar ner en del ändå, men vill man använda objektivet även för exempelvis porträtt så kan det vara en nackdel.

Sigma 50/2.8 är kompatibelt med D60, men ger inte AF. Jag vet inte vad säljaren fått annat ifrån. Dock är arbetsavståndet ganska kort med 50mm. Ca 5-6cm vid närgränsen. Tamron 90 har ca 10-11cm, som jämförelse.

Ang. att montera pentaxobjektiv på Nikon så har jag faktiskt inte nån koll eg. Borde finnas adapters, men då utan möjlighet att fokusera på oändligt.

Permalänk
Medlem

Jag prövade faktiskt ett Sigma 50mm i butiken, och då funkade detta bara på just D90 och inte de andra kamererna, utan det kom upp att det ej var ett objektiv anslutet.

Blir nog ett Tamron efter att du sagt att det fungerar riktigt bra, känns dessutom väldigt prisvärt. För jag ANTAR att man inte hittar ett bättre objektiv för mindre pengar begagnat?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Nej, du hittar nog inte BÄTTRE för mindre pengar, men du kan ju hitta lika bra för mindre pengar, om du letar begagnat.
Värt att tänka på är att äldre versioner av Tamron 90 inte har AF-motor. Du säger att det inte spelar nån roll, men jag nämner det ändå. AF är praktiskt om man använder objektivet för annat än makro.

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att köra M42 (pentax skruv) objektiv på nikon. Du kan dock inte fokusera på oändligt, men det är ju ingen nackdel med makro. Faktisk blir det bara ännu mer makrodå närgränsen blir bättre

En M42-Nikon adapter kostar ca 100 kr. Det finns adaptrar som kan fokusera på oändligt, men då har de en lins och det vill man inte ha. (kvalitetsförlust)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tydligen var det inte en Pentax utan en Olympus farsan hade (vet inte vad jag fick pentax ifrån). Den skall tydligen använda sig av OM mount istället för nikons F mount tror jag då den är inköpt någon gång på 80 talet och inte 70 talet som jag trodde. Verkar inte finnas några adapters, men här skall man tydligen kunna köpa ett mount och byta ut så de passar till nikons kamerer. Vad jag har förstått så använder nikon 46mm medan olympus använder 46,5mm (eller om det var omvända), kommer det då att funka med att byta ut fäste på objektivet?

Är 60 euro ett okej pris för detta? Måste dock se till så min fars objektiv finns med på den listan.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Det behöver inte bli så värst komplicerat, jag kör med gamla manuella objektiv på min canon i kombination med mellanringar. Nu har jag inte fotat så värst mycket macro på sistone men, en bild som denna:
Lizard up close on Flickr - Photo Sharing!
är tagen med ett gammalt ryskt objektiv och mellanringar, total kostnad runt 2-300kr för objektiv + mellanringar.

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk

Angående Tamron så får du tänka på linsen kommer ut när du ska fota nånting, jag tycker att du ska titta in nikon's nya 85mm, bra arbetsavstånt med fast lins som inte kommer ut när du ska fota + att den gluggen har VR asså bildstabilisering som är jättebra när du vill ta andra vanliga foton

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av samispringsteen:

Angående Tamron så får du tänka på linsen kommer ut när du ska fota nånting, jag tycker att du ska titta in nikon's nya 85mm, bra arbetsavstånt med fast lins som inte kommer ut när du ska fota + att den gluggen har VR asså bildstabilisering som är jättebra när du vill ta andra vanliga foton

Arbetsavståndet på 85/3.5 VR är ca 3cm längre än på tamronen. Visst är den en liten skillnad, men den är ju inte enorm. Är arbetsavståndet en hög prio bör man nog kolla på Sigma 150/2.8 istället, som har över 10cm längre.
Därmed inte sagt att man inte ska köpa 85/3.5, men det gör inte under vad gäller arbetsavståndet.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Arbetsavståndet på 85/3.5 VR är ca 3cm längre än på tamronen. Visst är den en liten skillnad, men den är ju inte enorm. Är arbetsavståndet en hög prio bör man nog kolla på Sigma 150/2.8 istället, som har över 10cm längre.
Därmed inte sagt att man inte ska köpa 85/3.5, men det gör inte under vad gäller arbetsavståndet.

Nej inte en under men klart dugligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!

Har idag beställt ett tamron 90mm från ebay för 3200kr. Hoppas bara att man slipper moms och tull så blir jag glader! Fast även med moms och tull blir det billigare än vad det kostar här i Sverige. Ska man bara vänta i 1-2 veckor för paketet att komma från Hong Kong.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Tack för all hjälp!

Har idag beställt ett tamron 90mm från ebay för 3200kr. Hoppas bara att man slipper moms och tull så blir jag glader! Fast även med moms och tull blir det billigare än vad det kostar här i Sverige. Ska man bara vänta i 1-2 veckor för paketet att komma från Hong Kong.

Skulle du kunna länka säljaren du köpte objektivet från? Är nämligen intresserad av samma objektiv själv, och det där var riktigt billigt.

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garb0:

Skulle du kunna länka säljaren du köpte objektivet från? Är nämligen intresserad av samma objektiv själv, och det där var riktigt billigt.

här har du!
http://cgi.ebay.co.uk/TAMRON-90mm-F2-8-AF-II-SP-Macro-NIKON-Filter-4Gift-/230477290264?cmd=ViewItem&pt=UK_CamerasPhoto_CameraAccessories_CameraLensesFilters_JN&hash=item35a9845b18

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garb0:

Skulle du kunna länka säljaren du köpte objektivet från? Är nämligen intresserad av samma objektiv själv, och det där var riktigt billigt.

här har du!

Ebay

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

här har du!

Ebay

Tackar! Skulle va trevligt om du kunde skriva här eller dra iväg ett PM när du har fått det och skriva lite hur det gick och hur lång leveranstiden var

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.