Permalänk
Medlem

Blanda minnen

Tjena

Tänkte kolla hur bra det är att blanda minnen

Just nu har jag 2 stickor på 2gig var, dvs 4gb minne från kingston

Om jag sätter in 2 stickor till som inte är samma modell, hur kommer det att påverka datorn? kommer det att uppstå problem vid överklockning?

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadPixle:

Tjena

Tänkte kolla hur bra det är att blanda minnen

Just nu har jag 2 stickor på 2gig var, dvs 4gb minne från kingston

Om jag sätter in 2 stickor till som inte är samma modell, hur kommer det att påverka datorn? kommer det att uppstå problem vid överklockning?

Inte om det är samma modell imo, borde finnas någon med lite mer erfarenhet i det här än mig.

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Medlem

Problem och problem.. Kör dom på olika frekvenser så blir dom väl först när klockade till det lägsta ut av dom 2 olika och antar även att det inte är samma latens på dom vilket blir kneppigt om du skall få ut så mycket som möjligt av dom? Är även jag lite oerfaren inom detta.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

lägsta frekvensen och högsta timigsen ska ställas in av bios om det fugnerar som det ska ja. Problemet sedan kan vara att dom kräver olika mägd spänning villket då resulterar i att man kanske får övervolta dom ena. Är det standard JEDEC specefierade minnen så ska dom gå på 1.8V ääven om frekvens mm skilljer sig.

Det går att blanda minnen ja. Normalt sett inget problem men kan man undvika det så varför inte. Bästa är ju att köpa nåt som är relativt likvärdigt.