Permalänk

Byta moderkort utan reinstall?

Tja.

Har en dator med
https://www.inet.se/artikel/1900991/asus-m4a785td-m-evo-ddr3
och en med
https://www.inet.se/artikel/1900951/asus-m4n78-am-matx

Enda som skiljer datorerna är minner,hdd och vad som ligger på os'et då. Med tanke på att det är samma chip skulle jag kunna ta och byta moderkorten utan att jag får några problem?

Är väl bara att avinstallera moderkorts drivrutiner och installera de andra?
Man 'bör' ju inte göra det med är det någon jätte stor risk med att göra det?
//Martin

EDIT: såg nu att jag läste på 'fel' ställe var visst bara chipet till ljudkortet som var samma.. suck.. blir väl att reinstalla bägge datorerna då.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Du behöver inte installera om !
Det är bara att låta Windows upptäcka de nya delarna, installera dess drivrutiner och glömma de gamla...
Det är bra om du har CDn med moderkortets drivrutiner tillgänglig under uppstarten.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag har för mig att när man installerar ett os så görs det mycket efter moderkortet och därför rekommenderas man alltid att installera om sitt OS om man byter Moderkortet.

Dock så tog jag miste på chipen för är det samma chip så är det 'samma' moderkort.

Så du säger att det bara är att byta rakt över och sen byta moderkorts drivrutinerna på de två datorerna istället?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ja, jag har gjort detta på flera datorer utan några som helst konstigheter.
Om man dessutom byter processor modell så kan man i efterhand behöva avinstallera denna (alla kärnorna) i Enhetshanteraren,
för annars står det fel i System informationen. Efter omstart uppdateras även detta till aktuell typ. Samma med grafik kort / chip...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Om det är Windows OEM så kan det krävas att man återaktiverar licensen genom att ringa Microsoft eftersom licensen bla binder till moderkortet

Permalänk
Medlem

Kör du med windows 7 så kan du byta i princip hur som helst(har du oem-lincens kan du dock som nämndes ovan, få återaktivera). Har testat själv via jobbet, från s775 till am3 inga problem. Har även testat från s478 till am3 och tvärtom, har fungerat bra det med. Kör du med xp blir det dock kinkigare. Men har för mig att am2+ till am3 kan fungera.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Xp pro sp3 på bägge ej OEM. ajaj få se hur jag gör..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Det du kan göra är att avinstallera chipsetet precis innan bytet och sedan låta maskinen känna av vad den behöver. Om du inte gör detta är risken stor att den inte startar alls, in i windows alltså.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Kör du med windows 7 så kan du byta i princip hur som helst(har du oem-lincens kan du dock som nämndes ovan, få återaktivera). Har testat själv via jobbet, från s775 till am3 inga problem. Har även testat från s478 till am3 och tvärtom, har fungerat bra det med. Kör du med xp blir det dock kinkigare. Men har för mig att am2+ till am3 kan fungera.

QFT:)
Gick själv för någon vecka sen från Gigabyte GA-P35C-DS3R/E8400 till Asus P6X58D Premium/i7 930.
Insåg att jag hade glömt avinstallera chipset-drivsarna precis när jag startade upp och tänkte "faan". Men det gick bra;)
Den ville dock ha en omstart efter första uppstarten.

Visa signatur

The only way to stay sane in an insane world is to be mad yourself.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whippoorwill:

Om det är Windows OEM så kan det krävas att man återaktiverar licensen genom att ringa Microsoft eftersom licensen bla binder till moderkortet

Jag kör Windows XP Pro x64 OEM och aldrig behövt ringa Microsoft när jag bytte dator. Jag installerade från scratch när jag uppgraderade till AM3. Fick aktivera den, men några problem var det inte

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Du kan ju rensa bort drivrutinerna fint med drivesweeper eller liknande program. Har du inga drivrutiner så brukar man kunna byta ganska fritt. Har ett bench OS på en disk utan några drivrtuiner som körts med Asus p55 MIIIF, MSI p55 GD80 samt Gigabyte P35 DQ6.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kompis att uppgradera en antik AMD1800-burk till AMD X4 620 inkl. nytt mobo och nya DDR3-minnen. Jag förutsatte att han skulle installera om sitt XP men han kopplade bara in systemdisken och startade - och det funkade direkt.

Så visst kan det gå men vill man vara säker på att allt funkar optimalt bör man - som redan sagts - installera om.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64