Permalänk
Medlem

Köpråd - blixt till D300

Hej.

Har en Nikon D300 med två zoomgluggar.
Ett 16-85/3,5-5,6G ED VR och ett 18-200/3,5-5,6G AF-S DX ED VR II.

Jag fotar oftast dagtid, men nu verkar det som att jag ska vara "fotograf" på en stor fest i maj
och jag vill då kunna ta riktigt bra blixtbilder från denna fest & behöver därmed riktig blixt.
För egen del vill jag kunna ta snyggt uplättade motljusbilder dagtid, gärna med den längre gluggen.

Har då tittat på SB-600 & SB-900.

Det jag undrar mest är om det är värt pengarna att köpa SB-900? Det skiljer ~1500:-, liksom.
Räcker SB-600 för 200mm zoom, eller är det här jag behöver den större blixten med dess brännvidd?

Edit/. Specen säger 24-85 för SB600 & 17-200 för SB900, så det verkar som att SB600 skulle begränsa
mig till 16-85-gluggen. Fy bubblan. /Edit

En annan sak undrar jag också: När jag använder (den usla) inbyggda blixten & glömmer att ta av
motljusskyddet (HB-39, 67mm) får jag givetvis skugga av skyddet på fotona p.g.a. "höjden" på blixten.
Blir det likadant med SB 600/900, d.v.s. måste jag även då ta av motljusskyddet först,
eller är dessa tillräckligt höga så man slipper detta problem?

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Eftersom du har ett 18-200 obj rekommenderar jag SB-900 som kan zooma ut till den brännvidden. Annars går det utmärkt även med SB-600 att ta bilder upp till 10 m även med kraftig zoom.
SB-900 är enklare att hantera med bättre menyer och en snabbomkopplare när du ska använda den som fjärrblixt, (Creative Lighting System). Man tar av bixten, ställer om omkopplaren till fjärr, ber en kompis hålla blixten högt eller ställer den på en bokhylla och tar en bild styrd av den inbyggda blixten. Sen är det enkelt att sätta på den på kameran igen och ställa tillbaka omkopplaren. Med SB-600 är det en massa pill på menyerna för att ställa om blixten mellan de två lägena.
Du har inte problemet att motljusskyddet skymmer, varken med SB-600 eller SB-900 .

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en sb900 eftersom man har möjlighet att vara mer kreativ med denna blixt. Dels har den 200mm zoom som på ett trevligt sätt kan ge riktigt hård belysning om så önskas, eller så kan zoom vara bra ifall extra räckvidd behövs. I ditt fall tror jag att denna egenskap är extra bra eftersom dina objektiv inte är speciellt ljusstarka i den långa änden. SB900 har också en smart färgfilterhållare. Här finns även möjlighet till att kameran ställer in vitbalansen automatiskt beroendes på vilket färgfilter som används.

Permalänk
Medlem

Zoomen begränsar dig ju inte, ända fördelen med zoomen är att du kan få lite starkare på längre avstånd med din 200 Zoom, vilket jag inte tror är så ofta du kommer behöva.
Varför inte köra på en sb-600 och en nikon 50 1.8 glugg som du kan ha för porträtt och mingelbilder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att SB-600 inte kan användas med objektiv på längre än 85mm. Skillnaden är att SB-900 kan minska spridningsvinkeln ytterligare, vilket gör att man kan få ännu lite längre räckvidd om man vill fota på "väldigt" långa avstånd med teleobjektiv.
Den ingyggda blixten lyser ut till runt 20mm och når, på ISO200 ut till 12m. En SB600 når ut till 42m på ISO 200 vid 35mm zoom... Om vi ju ska jämföra de två, så ser du att det är rätt stor skillnad. Tar man sedan med i beräkningen att man kan öka ISO-talet lite osv så ser man att man får rätt lång räckvidd med en SB-600, särskilt om den "bara" ska användas som upplättning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Zealxor:s inlägg fick mig att fundera lite. Jag antar att han syftade på NIKON 50/1.8 D AF för 1480:-?
(På Hegethorns, där jag handlar.) Vore det inte i så fall smartare att välja ett NIKON 35/1,8G AF-S DX,
eftersom jag har DX-hus? Det har även lite bättre närgräns än det första. (1935:- i samma butik.)

Jag saknar 50mm-glugg (~35mm t DX). Det var så jag började, med en Canon med fast brännvidd.
Saknar det dock inte så mycket som f1.4 kostar, det har också lite fel brännvidd för DX imo.

Just idag lutar det nog åt SB-600 + NIKON 35/1,8G AF-S DX á ~4500:-. Tankar om det?
Jag kan gott nöja mig med SB-600, om jag får en trevlig glugg som bonus.

Mvh

Permalänk
Medlem

Getskägg jag går själv lite i samma tankar som dig, jag tror 50 1.8 är bättre för porträtt och mingelbilder, men 35an är kanske är lite mer allround. Du kan ju kolla på exiftaggarna på redan tagna bilder för att se vilka brännvidder du använder oftast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Tack för alla svar.
Just idag lutar det nog åt SB-600 + NIKON 35/1,8G AF-S DX á ~4500:-. Tankar om det?
Jag kan gott nöja mig med SB-600, om jag får en trevlig glugg som bonus.
Mvh

Jag personligen anser att det är en bättre/mer prisvärd kombo än SB-900 och jag tycker åxå att 35mm är en mycket "bättre" brännvidd på DX än vad 50mm är. 35/1.8 är najs. Sen använder jag min mestadels för "familjebilder" (ofta tillsammans med SB-600). Ljusstarkt objektiv kan tillsammans med blixt ge en lagom balans mellan befintligt ljus (som kanske inte alltid räcker helt och hållet på egen hand) och blixtljus.
35:an åker på ibland även när man vill ha något lättare/mindre om man ska på nån "tillställning" eller om man ska ut på stan eller så (Nikon 17-55/2.8 kan få vem som helst att rygga tillbaka :-).

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Jag personligen anser att det är en bättre/mer prisvärd kombo än SB-900 och jag tycker åxå att 35mm är en mycket "bättre" brännvidd på DX än vad 50mm är. 35/1.8 är najs. Sen använder jag min mestadels för "familjebilder" (ofta tillsammans med SB-600). Ljusstarkt objektiv kan tillsammans med blixt ge en lagom balans mellan befintligt ljus (som kanske inte alltid räcker helt och hållet på egen hand) och blixtljus.
35:an åker på ibland även när man vill ha något lättare/mindre om man ska på nån "tillställning" eller om man ska ut på stan eller så (Nikon 17-55/2.8 kan få vem som helst att rygga tillbaka :-).

Jag har ingen erfarenhet av externa blixtar, men köpte 35/1.8-objektivet i fråga ihop med min d90. Jävligt nöjd måste jag säga. Lite plastigt/plastig fokus. Men skarpt, och jag kör nästan alltid automatisk fokus.

Permalänk
Medlem

ska du mingelfota så räcker ditt 16-85glugg om du endå ska använda blixt i mörkare lokaler. satsa på att skaffa dig sb900an eftersom den är smidigare på alla sätt i menyerna osv.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Som jag nämnt tidigare anser jag sb900 vara ett bättre alternativ än sb600 till dina nuvarande objektiv. Sb900 har större flexibilitet än sb600 eftersom: den går att rikta att fler håll, har snabbare uppladdnings tid, längre räckvidd och zoomen funkar då man vill begränsa ljuset till någon enskild yta (t ex i fall ljuset studsas från någon vägg innan denna når motivet). Om du nu skaffar ett 35mm eller 50mm objektiv och en sb600 får du inte samma flexibilitet som med t ex 16-85mmoch sb900. Om du har ett prime objektiv på huset måste du hinna med att byta objektiv om du plötsligt behöver en annan brännvidd. Detta kan ju medföra i att du missar några fina ögonblick på festen som du annars hade fått med 16-85 objektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

ska du mingelfota så räcker ditt 16-85glugg om du endå ska använda blixt i mörkare lokaler. satsa på att skaffa dig sb900an eftersom den är smidigare på alla sätt i menyerna osv.

Skrivet av Tokoza:

Som jag nämnt tidigare anser jag sb900 vara ett bättre alternativ än sb600 till dina nuvarande objektiv. Sb900 har större flexibilitet än sb600 eftersom: den går att rikta att fler håll, har snabbare uppladdnings tid, längre räckvidd och zoomen funkar då man vill begränsa ljuset till någon enskild yta (t ex i fall ljuset studsas från någon vägg innan denna når motivet). Om du nu skaffar ett 35mm eller 50mm objektiv och en sb600 får du inte samma flexibilitet som med t ex 16-85mmoch sb900. Om du har ett prime objektiv på huset måste du hinna med att byta objektiv om du plötsligt behöver en annan brännvidd. Detta kan ju medföra i att du missar några fina ögonblick på festen som du annars hade fått med 16-85 objektivet.

Point taken.

Jag köper en SB-900 & fortsätter spara till fasta gluggar efter det köpet istället.
I och med att jag har de objektiven jag har f.t., verkar det nog vara det klokare valet just nu.

Det är inte aktuellt att ta med fler gluggar än en på festen. Jag använder höft-sling & en glugg.
Kommer att ta 16-85:an till partyt & gå närmare när zoomen inte räcker fram. Period.

Det händer rätt ofta att jag fotar kläder på provdocka åt min sambo också, när hon "traderar" (phuu).
Även till det ändamålet verkar SB-900 vara det gjutna valet om jag då t.ex. skulle vilja labba med CLS & så.
Jag har tidigare varit hänvisad till lite olika bygglampor & dagsljus från fönster vid sådan fotografering,
så om jag samtidigt kan få till ytterligare lite bättre produktfoto på köpet är ju det ett stort plus.

Tack grabbar.
Edit/ Nu behöver jag bara ett MB-D10 så kan man skrämma folk med kameran sedan, /Edit.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Även till det ändamålet verkar SB-900 vara det gjutna valet om jag då t.ex. skulle vilja labba med CLS & så.

Edit/ Nu behöver jag bara ett MB-D10 så kan man skrämma folk med kameran sedan, /Edit.
Mvh

Det lär räcka med en SB-900 på kameran för att skrämma folk.

SB-600 går åxå att styra med din inbyggda blixt.

Permalänk
Inaktiv

Getskägg: Här hittar du bruksanvisningen till hur du använder Creative Lighning System (CLS) med din SB-900
How to Use the New Nikon Strobes as Wireless Slaves
Det står inte i några manualer från Nikon på nåt bra sätt hur man ställer in allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon44709:

Getskägg: Här hittar du bruksanvisningen till hur du använder Creative Lighning System (CLS) med din SB-900
How to Use the New Nikon Strobes as Wireless Slaves
Det står inte i några manualer från Nikon på nåt bra sätt hur man ställer in allting.

Tackar & bockar. Bokmärkt.
Åker till Nässjö imorgon & köper mig blixt om det inte regnar (MC).

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av getskägg:

Tackar & bockar. Bokmärkt.
Åker till Nässjö imorgon & köper mig blixt om det inte regnar (MC).

Mvh

Regnade det eller har du fått din blixt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon44709:

Regnade det eller har du fått din blixt?

Det regnade & sen dess har min fru haft monopol på bilen p.g.a. flytt av svärmor. (Regnar idag med.)
Får se om jag hinner iväg ikväll innan de stänger, annars får det bli imorgon. (Har ~5mil t N-ö.)

Har dock tänkt om lite & satsar nog på mindre blixt, d.v.s. SB-600:an eller t.o.m. SB-400.
Det är storleken jag drar mig för lite, jobbig att ha med sig & så.
Har läst en massa på KenRockwell.com de senaste kvällarna .. det kan vara därför.

Jämförande bild 900-800-600:

900:an är verkligen en monsterblixt. På en D300:

Återkommer.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Det regnade & sen dess har min fru haft monopol på bilen p.g.a. flytt av svärmor. (Regnar idag med.)
Får se om jag hinner iväg ikväll innan de stänger, annars får det bli imorgon. (Har ~5mil t N-ö.)

Har dock tänkt om lite & satsar nog på mindre blixt, d.v.s. SB-600:an eller t.o.m. SB-400.
Det är storleken jag drar mig för lite, jobbig att ha med sig & så.
Har läst en massa på KenRockwell.com de senaste kvällarna .. det kan vara därför.

...

Mvh

Jepp, SB900 är ju inte så liten... Men det kan vara bra att ta vad Ken Rockwell skriver med "nypa salt". Kolla även andra sidor för vägleding.

Nikon Speedlight SB-900 Review by Thom Hogan
Joe McNally's Blog
Strobist
Nikon CLS Practical Guide

Permalänk
Inaktiv

Men det är en väldig skillnad mellan SB-600 och SB-400. I den senare har du ingen zoom, kan inte rotera blixten (bara rikta den uppåt) och ingen möjlighet till CLS, något du kommer att älska bara du fått fjutt på den. Fungerar perfekt i alla väder (nåja, inte i solsken över 15 m
SB-400 är bara en större blixt på kameran, SB-600 är skillnaden upp till bra bilder.
Nu såg jag att priser sjunkit på SB-900 till omkring 4000:- medan SB-600 kostar ca 2700:- (priser från ScandFoto)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon44709:

Men det är en väldig skillnad mellan SB-600 och SB-400. I den senare har du ingen zoom, kan inte rotera blixten (bara rikta den uppåt) och ingen möjlighet till CLS, något du kommer att älska bara du fått fjutt på den. Fungerar perfekt i alla väder (nåja, inte i solsken över 15 m
SB-400 är bara en större blixt på kameran, SB-600 är skillnaden upp till bra bilder.
Nu såg jag att priser sjunkit på SB-900 till omkring 4000:- medan SB-600 kostar ca 2700:- (priser från ScandFoto)

Sant, sant. Å andra sidan är ju den blixt man troligen orkar ha med sig den man bör köpa.
Det lutar mest åt SB-600. Man kan ju alltid köpa till en 400 för mer "casual" foto senare.

Mvh

EDIT/ Onsdag 5/5: Det blev en SB-900 i alla fall. 3920:- inkl 4st 2700MAh Ni-Mh är inte så illa.
Köpte också ett 72mm Hoya HD UV-filter, så nu lämnar jag linsskyddet hemma i fortsättningen.
De här high-density-glasen är väldigt lätta att hålla rena & håller för vadsomhelst, nästan.

Offtopic:
Någon som mingelfotar ofta som kan tipsa om bra inställningar för raska & bra foton?
Funderar själv på M, 1/80, f4, auto-ISO 400-1600 & TTL. /EDIT.

Permalänk
Medlem

Mjau.

Grym leksak.

Mvh

Permalänk
Medlem

Grattis till SB900! Är själv grymt intresserad av denna blixt. Det blev ett nytt objektiv denna gången (sigma 150/2.8 macro) varför jag får vänta ett tag innan jag skaffar en sb900.

Använder sb26 med min d5000 varför min blixtteknik är onödigt omständlig eftersom jag måste använda blixten i manuellt läge. Guiden för blixtfotografering nedan är riktigt trevlig med en del exempel:

Nikon CLS Practical Guide

På ovanstående sida rekommenderas att man använder kameran i manuellt läge med slutartiden omkring 1/80s. Det rekommenderas även att man använder rear curtain sync för att rörelseoskärpan vid längre slutartider hamnar på rätt sida. ISO 400 används lämpligen för att öka blixtens räckvidd och för att snabba upp blixtens återuppladdning (obs undvik autoiso eftersom exponeringsmätningen i kameran inte riktigt tar hänsyn till att blixt kommer att användas, resulterandes i att kameran ofta höjer iso till max).

Den eminenta fotografen Joe McNally o andra sidan brukar främst ha kameran i aperture mode, matrix metering, och underexponera 2 eller 3 stop. OBS i de fall man sätter kamerans exponering till t ex -2ev (för att minimera inverkan från bakgrundsljus) måste kompensering av blixten ske med motsvarande +2ev, så att huvudmotivet inom blixtens räckvidd inte blir underexponerat. En minskning av -2ev på blixten ändrar o andra sidan inte på kamerans exponeringsmätning.

Själv brukar jag främst följa de råd Russell MacDonald ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Använder sb26 med min d5000 varför min blixtteknik är onödigt omständlig eftersom jag måste använda blixten i manuellt läge.

Har inte SB-26 egen automatik? På SB-24 funkar den förvånansvärt bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Har inte SB-26 egen automatik? På SB-24 funkar den förvånansvärt bra...

Den egna automatiken lär inte fungera helt tillförlitlig med d5000 varför jag kör på manuellt. Och tyvärr så funkar inte TTL alls med min kamera...

Permalänk
Medlem

Måste bara säga:

Jäklar vad lätt det är med den här blixten.
De två "stora" lägena är "TTL" för vanligt blixtfoto & TTL-BL, för balanserad upplättning.
Och det må jag säga .. "fort" är bara förnamnet.
Jag har inte fotat med D3 osv, som sägs vara apsnabb (fokuseringen, alltså) men D300 är ingen dålig apparat.
Blixten är däremot helt otrolig. Jag använder -0.7EV (på blixten) i TTL-läget rätt mycket, väldigt snygga bilder blir det imo.
Jag försökte belysa hela grannhuset i motljus i går kväll - det räcker den inte till, men inte långt ifrån:

Hade säkert täckt bättre om jag hade gått närmare & kört blixten i wide-läget, det här är säkert 150mm. Menmen.

Jaja .. nu ska jag grotta ner mig i fjärrstyrningsträsket, tänkte jag.

EDIT/: Ett uppenbart jätteminus finns givetvis; man ser inte hur mycket batteri man har kvar någonstans.
Det enda man vet är att den är "ready to fire", men inte hur många gånger .. två? .. femtio? .. tolv .. ?
Istället ska/bör man byta när blixten "tar mer än tio sekunder på sig att ladda om" .. wtf??
En "Battery-meter", liksom .. hur svårt kan det vara att klämma in en liten sådan på en enorm grey-on grey-dotmatrix?
Nu måste man ju alltid ha fyra AA i fickan/ryggan/väskan/whatever. Suck. /EDIT.

Mvh