Välja chassi! Obsidian 800D, Fortress ft02 eller ATCs 840

Permalänk
Medlem

Välja chassi! Obsidian 800D, Fortress ft02 eller ATCs 840

Tjenare,
jag har funderat i över 2 månader över vilket datorchassi jag ska införskaffa för det jag har är bara plastigt skit men sitter fast och vet inte vilket jag ska välja och hoppades på lite hjälp :). De chassin jag har hittat och är intresserad av är

-Cooler Master ATCs 840
-Silverstone Fortress FT02
-Corsair Obsidian 800D

De kriterier jag utgår ifrån är att det ska ha förmågan att vara tyst men fortfarande ha god kylningsförmåga och det ska finnas dammfilter. Framförallt ska det också vara framtidssäkert för jag har tänkt att ha detta länge (därför jag tänkte mig ett dyrare chassi). Min budget är att det får max gå på 2500 kr.

Är glad för all hjälp jag kan få för att fatta beslutet och är öppen för nya förslag om någon vet något bättre chassi som finns ute på marknaden

Permalänk
Medlem

Jag har själv nyligen undersökt Fulltower chassis alldeles nyligen och kommit fram till diverse ting:

* Corsair 800D funkar bra till vattenkylning men tyvärr är den inte något att ha jämfört med andra om man väljer att köra på luftkylning.
* Cooler Master ATCS 840 är en bra chassi, den bästa för luftkylning bland de chassi som du har skrivit upp.
Nu som slutsats: Antec Twelve Hundred stock presterar i luftkylning bättre än både Coller Master ATCS 840 och Cooler Master HAF 932, det följer med lagom många fläktar till chassit och den har allt man kan tänka sig behöva och mer där till.
Antec 1200 har fläktstyrning för varje fläkt som medföljer (5x 120mm + 1x 200mm) och om du inte gillar LED's krävs det inte mycket modifieringar för att stänga av enbart LEDsen. Självklart finns det dammfilter vid luftintagen och chassit är lagom stort, du får enkelt plats med två 5970s till och med om du nu är intresserad av detta.
Chassit är även väldigt tyst på low och även vid medium

Lycka till! (Antec-Salesman någon?)

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

800D är bara slå ut om inte vattenkylning är aktuellt, sen är Silverstone lite snyggare än CM, gå för Silverstone säger jag.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Wow, snabba svar

Jag har funderat på vattenkylningssystem men tycker att det verkar bara väldigt dyrt och opraktiskt. Att skaffa vattenblock till processor, grafikkort o.s.v. tycker jag låter dyrt i det långa loppet :S Vad gör man om man skaffar nytt grakfikkort? betyder ju nytt vattenblock också...

Tycker också att Fortress Ft02 är sjukt snyggt men går det att ha långa grafikkort i den? hur genomtänkt är den 90 graders vridna modellen som fortress använder? Verkar ju vara nytt koncept och är orolig att det innebär mycket missar..

Permalänk
Medlem

Jag hade också satsat på FT02 trots att jag själv äger ett 800D. Vrålsnyggt och har fått bra rescensioner på de flesta siter!^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Wow, snabba svar

Jag har funderat på vattenkylningssystem men tycker att det verkar bara väldigt dyrt och opraktiskt. Att skaffa vattenblock till processor, grafikkort o.s.v. tycker jag låter dyrt i det långa loppet :S Vad gör man om man skaffar nytt grakfikkort? betyder ju nytt vattenblock också...

Tycker också att Fortress Ft02 är sjukt snyggt men går det att ha långa grafikkort i den? hur genomtänkt är den 90 graders vridna modellen som fortress använder? Verkar ju vara nytt koncept och är orolig att det innebär mycket missar..

enda missen jag kan komma på i skrivande stund är förlusten av det som på ett vanligt chassi är takfläktar som kan driva ut varm luft från processorn. annars är det inget "speciellt" med konceptet. GPU är inget problem sväljer 31 cm långa kort så till och med 5970 går in i den.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Gillar inte Fortress 2 jag har två polare som har det och tre som har Fractal Design och en som har 800D personligen har jag ett P180. Jag skulle säga gå för Lian Li chassi när du ska lägga så mycket pengar. Hade Lian Li före P180 och det är väldigt mycket kvalitet.

Silverstonen blir inte speciellt tyst är väldigt stort 800D är ännu större och sämre för luftkylning. Om du ska ha chassiet länge också kommer du inte att tröttna på att ha en stor klumpig burk?

Mitt förslag är Lian Li PC-B10B eller kanske Lian Li PC-A77B.

Edit: De har Raven 2 men det är samma lösning men det med lysdioden stämmer inte.

Permalänk
Medlem

Silverstones 90-graders flippade moderkortslösning fungerar verkligen bra, kan vara kul byte från dagens horisontella värld? ^^ Finns en del videos på youtube där de med rök visar hur pass effektiv kylningen är, de kyler en dator helt passivt tex. rätt kul!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Silverstones 90-graders flippade moderkortslösning fungerar verkligen bra, kan vara kul byte från dagens horisontella värld? ^^ Finns en del videos på youtube där de med rök visar hur pass effektiv kylningen är, de kyler en dator helt passivt tex. rätt kul!

Notera dock att dom inte redovisar några temperaturer, ej heller hur länge systemet kan vara igång (mer än att det är >30min). Naturlig konvektion är *inte* en effektiv metod för att kyla datorkomponenter, i alla fall inte prestandakomponenter.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Silverstone Fortress FT02 alla dagar...

Känns lite som de optimala chassi för luftkylda system i dagens läge.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett FT02 och är sjukt nöjd. Det presterar fantastiskt och låter inte alltför mycket (när man drar ner de undra fläktarna till den lägre hastigheten). Tror det är svårt att få något som är tystare med lika bra prestanda.

Lådan har en takfläkt och har inga problem med att pressa ut luft uppåt, de undre fläktarna hjälper ju till rätt bra också när det gäller den biten.

Utan att ha mätt, så kan jag bara säga att jag tycker chassit är mycket rymligt. Jag tror inte det är problem att få plats med något kort, men jag kan inte lova något.

Permalänk
Medlem

Ett tips eftersom de flesta av någon anledning gillar att rekommendera ett FT02:
Silverstone Fortress FT02 presterar enligt tester (den bästa svenska recensionen jag hittade är IDG's) precis i nivå med 800D, och vi vet alla hur 800D presterar i luftkylning. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Ett tips eftersom de flesta av någon anledning gillar att rekommendera ett FT02:
Silverstone Fortress FT02 presterar enligt tester (den bästa svenska recensionen jag hittade är IDG's) precis i nivå med 800D, och vi vet alla hur 800D presterar i luftkylning. =/

Jag läste om testet de hade gjort på IDG [ Silverstone Fortress FT02 - IDG.se ] och tycker att det är väldigt märkligt att Fortress ft02 har samma värden som 800D :S borde väl vara bättre kylning i fortess??

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Notera dock att dom inte redovisar några temperaturer, ej heller hur länge systemet kan vara igång (mer än att det är >30min). Naturlig konvektion är *inte* en effektiv metod för att kyla datorkomponenter, i alla fall inte prestandakomponenter.

Nej nej, det påstår jag inte heller. Menar bara att om det så bara fungerar i 5 minuter så visar bara det att principen inte är ren BS. Och att det rimligen bör fungera väldigt bra om man lägger dit lite fläktar..

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Ett tips är ju att kolla recensioner på riktiga sidor
som den här:
Silverstone Fortress Series FT02 - Bjorn3D.com
eller
Silverstone Fortress 2 FT02

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Jag läste om testet de hade gjort på IDG [ Silverstone Fortress FT02 - IDG.se ] och tycker att det är väldigt märkligt att Fortress ft02 har samma värden som 800D :S borde väl vara bättre kylning i fortess??

Ptja, jag blev själv lika förvånad med tanke på att det talas så gott om det chassit just i denna tråd.

Skrivet av mikrokiwi:

Ett tips är ju att kolla recensioner på riktiga sidor
som den här:
Silverstone Fortress Series FT02 - Bjorn3D.com
eller
Silverstone Fortress 2 FT02

Nu var det väl inte speciellt utförliga tester du länkade till? Ena testen saknar temperatur- och ljudgraf helt och hållet och den andra testen har endast en liten temperaturgraf som inte är jämförbart med andra grafer då recensenterna inte erbjuder en sådan jämföran vid testet.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Är svårt att komma fram till nåt beslut :S fast jag tror att de blir antingen Fortess ft02 eller 800D. Har läst om att CM ATCs 840 har negativt tryck med så mycket exhaust jämfört med dess intake.

Funderar på det här med vattenkylning. Mitt mål är ju att ha en relativt tyst dator då min nuvarande låter som ett "#¤½¤%$ kraftvärk. Så alltså det här med vattenkylning vad kostar det om man ska ha pump, radiator, och hela kalaset? Är det bortom en students ekonomi eller vad ligger ett sådant system på?

Och om man ska använda vattenkylning är nog Fortress ft02 för liten för att klämma in allt eller vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Silverstone enligt mig. Har själv RV02(principen är densamma) och jag ångrar mig inte en sekund!

Köp köp köp!!!

Permalänk
Medlem

Corsair Obsidian 800D och jo, det fungerar utmärkt för luftkylning. Annars tycker jag du ska ta dig en titt på Silverstone TJ07 som också är riktigt grymt och EXTREMT bra för vattenkylning men fungerar även utmärkt med luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Funderar på det här med vattenkylning. Mitt mål är ju att ha en relativt tyst dator då min nuvarande låter som ett "#¤½¤%$ kraftvärk. Så alltså det här med vattenkylning vad kostar det om man ska ha pump, radiator, och hela kalaset? Är det bortom en students ekonomi eller vad ligger ett sådant system på?

Vattenkylning kostar mer än det smakar och man får räkna med åtminstone 2-3 tusen för ett system som innefattar CPU och grafikkort. Lägger du istället de pengarna på ett ljudisolerat men väl ventilerat chassi och den mest effektiva CPU luftkylaren på marknaden så nog ha en tystare burk ändå, och därtill säkert mer prestanda. Släng in en grafikkorts tredje parts luftkylare också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slemh:

Vattenkylning kostar mer än det smakar och man får räkna med åtminstone 2-3 tusen för ett system som innefattar CPU och grafikkort. Lägger du istället de pengarna på ett ljudisolerat men väl ventilerat chassi och den mest effektiva CPU luftkylaren på marknaden så nog ha en tystare burk ändå, och därtill säkert mer prestanda. Släng in en grafikkorts tredje parts luftkylare också..

Blir väl att använda sig då av luftkylning tills man skaffar ett jobb och har nån inkomst XD

Dock undrar jag hur kylar man RAM-minnen och hårddisk med vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Blir väl att använda sig då av luftkylning tills man skaffar ett jobb och har nån inkomst XD

Dock undrar jag hur kylar man RAM-minnen och hårddisk med vattenkylning?

Det gör man vanligtvis inte, bara CPU samt GPU.

Finns nog för RAM också, men tror det kostar mer än det smakar.

Hårddiskarna luftkyls med fläkt.

Permalänk
Medlem

efter min långa kringvandring i chassi-landet så hittade jag också CM Cosmos serien som är så förbannat snygga Har läst lite recensioner på olika ställen (sweclockers förstås) och funderar på om ett sådant är mer värt. Cosmos 1000 yttre är ju en klass för sig. mumma

Någon som har några synpunkter om Cosmos chassierna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Corsair Obsidian 800D och jo, det fungerar utmärkt för luftkylning. Annars tycker jag du ska ta dig en titt på Silverstone TJ07 som också är riktigt grymt och EXTREMT bra för vattenkylning men fungerar även utmärkt med luft.

Nja det skulle jag inte kunna påstå:

Med tanke på att RV2 och 1200 slår HAF 922 med hästlängder kan man lungt påstå att 800D inte är optimalt för luftkylning, vilket förvisso inte är allt för konstigt pga dess utformning, 800D är till för vattenkylning.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nja det skulle jag inte kunna påstå:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/1376-temp-obsidian

Med tanke på att RV2 och 1200 slår HAF 922 med hästlängder kan man lungt påstå att 800D inte är optimalt för luftkylning, vilket förvisso inte är allt för konstigt pga dess utformning, 800D är till för vattenkylning.

Med 3 fläktar i taket är det PERFEKT för luftkylning, tro mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nja det skulle jag inte kunna påstå:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/1376-temp-obsidian

Med tanke på att RV2 och 1200 slår HAF 922 med hästlängder kan man lungt påstå att 800D inte är optimalt för luftkylning, vilket förvisso inte är allt för konstigt pga dess utformning, 800D är till för vattenkylning.

800D är inte tillverkat med vatten som kylmedel enbart, bara för att somliga andra chassin kyler bättre än C 800D med luft.
Vatten-marknaden är för liten för det. Om det nu är det du påstår?

Det går med luft också, men chassit är inte som bäst där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Med 3 fläktar i taket är det PERFEKT för luftkylning, tro mig.

Menar du att använda tre fläktar som exhaust blir det väl negativt tryck i chassit vilket resulterar i att den drar in damm från alla hål som finns. Är ju bara en 140 mm som drar in kall luft (utöver den för hårdiskarna) och tre 120 mm som trycker ut varm luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Menar du att använda tre fläktar som exhaust blir det väl negativt tryck i chassit vilket resulterar i att den drar in damm från alla hål som finns. Är ju bara en 140 mm som drar in kall luft (utöver den för hårdiskarna) och tre 120 mm som trycker ut varm luft.

Huruvida det blir positivt eller negativt tryck, det vet jag inte. Jag talar ut efter egna erfarenheter, temperaturerna blir riktigt låga. Jag vet inte exakt hur många håll det finns på 800D men botten har dammfilter och några andra, egentliga håll finns det inte? Mitt 800D är både tyst, svalt och nästintill kliniskt rent efter en månadsanvändande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Med 3 fläktar i taket är det PERFEKT för luftkylning, tro mig.

Perfekt skulle jag åter igen inte säga, vill se siffror på det i så fall, tre fläktar i taket skulle skapa en negativ lufttryck inne i chassit med tanke på att det bara finns ett enda intag, hellre 3 fläktar som intag i sådana fall, som RV2 och ATCs 840,

Skrivet av Mercy1:

800D är inte tillverkat med vatten som kylmedel enbart, bara för att somliga andra chassin kyler bättre än C 800D med luft.
Vatten-marknaden är för liten för det. Om det nu är det du påstår?

Det går med luft också, men chassit är inte som bäst där.

Syftar snarare på att det finns betydligt bättre chassin om man vill satsa på luftkylning, som du själv säger.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Som alla ovan egentligen säger, ta ett CM840 så ångrar du dig inte