Varför ger vi diverse bidrag till boende i glesbygd?

Permalänk
Skrivet av Derox:

Nej, men jag gillar att betala för mig själv, så om situationen var omvänd skulle jag inte ha några problem med att behöva betala för att jag väljer att bo där jag vill.

Visserligen är hela diskussionen lite onödig då det aldrig kommer ändras.

Nu är väl inte fördelningspolitiken till för att folk ska få bo var de vill och ändå ha samma sociala skyddsnät, utan snarare att folk bor lite varstans i landet och staten vill uppehålla ett bra skyddsnät över hela landet. Om det inte finns arbete på en ort eller folk är tvungen att komplettera lönen med extra ordinära bidrag av olika former, så har dessa också en skyldighet att söka jobb på annan ort och därav flytta.

Skulle vi ha mycket bättre skyddsnät i sthm än i resten av landet, så skulle folk flyta dit för bidragens skull och det är ingen bra anledning, arbete däremot är något bra. Vilket man idag är tvungen att flytta för. Bara det att om man söker ett skitjobb i sthlm, när det finns ett par tusen arbetslösa i stan som kan utföra jobbet, så har man svårt att motivera arbetsgivaren varför den ska anställa en person som inte ens praktisk har löst boendefrågan?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

nästan 95% av alla nya lager och skater mm missgynnar folket som bor i mindre städer eller på landet..
Hade varit så mycket bättre med skatter, bidrag och lagar enligt geografiska områden.

Liksom bensinpriset bryr väl inte 08'orna sig om då de åker tunnelbana dock tänk på oss som bor i småstäder. i sommar tvingas jag pendla 10mil om dagen för att jobba .. liksom får jobba minst 1 dag för att bara få resan och knappt bilens slitage betalt..

Bara skatt på skiten ändå!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

nästan 95% av alla nya lager och skater mm missgynnar folket som bor i mindre städer eller på landet..
Hade varit så mycket bättre med skatter, bidrag och lagar enligt geografiska områden.

Liksom bensinpriset bryr väl inte 08'orna sig om då de åker tunnelbana dock tänk på oss som bor i småstäder. i sommar tvingas jag pendla 10mil om dagen för att jobba .. liksom får jobba minst 1 dag för att bara få resan och knappt bilens slitage betalt..

Bara skatt på skiten ändå!

Men å andra sidan får du tillbaka viss del av den kostnaden tillbaka på din skatt och resterande del borde täckas av att du valt att bo där du gör, jobba där du gör och färdas på sättet du gör.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

nästan 95% av alla nya lager och skater mm missgynnar folket som bor i mindre städer eller på landet..
Hade varit så mycket bättre med skatter, bidrag och lagar enligt geografiska områden.

Liksom bensinpriset bryr väl inte 08'orna sig om då de åker tunnelbana dock tänk på oss som bor i småstäder. i sommar tvingas jag pendla 10mil om dagen för att jobba .. liksom får jobba minst 1 dag för att bara få resan och knappt bilens slitage betalt..

Bara skatt på skiten ändå!

Detta är ett generellt stort problem med demokratiska val där en majoritet, som inte påverkas så mycket av en viss sak kan köra över en minoritet som verkligen påverkas. Och det är just detta som jag inte anser att man ska folkomrösta om precis allt.

Om vi tar oljeskatt så drabbar den väldigt hårt mot glesbygden, inte bara extra kostnader för personer som bor där utan alla extra kostnader som uppstår för kommun med lokaltrafik och företag som transporterar saker. Nu finns i o.f.s. oljeskatt där av en anledning att minska våran negativa miljöpåverkan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi gör Malmö till Sveriges huvudstad.
Fjollträsk ligger för långt ifrån Europa, så det blir effektivare att flytta ner allt folk dit.
Resten av Sverige kan vi sedan hyra ut till tyskar och danskar som kan bygga sommarstugor
och norra sverige gör vi flyktingförläggning av.
LKAB får drivas av billig polsk arbetskraft och Öland och Gotland säljer vi billigt till Ryssarna.

Alternativt så inför vi allmänt utresetillståd till 08:orna en gång om året så de kommer utanför tullarna.
Kan inte vara nyttigt att sitta fast där året om...

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte alla bo i storstaden heller

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Skrivet av MIFFo_BEast:

haha, du är ju årets stockholmare :D. ja varför bor vi inte alla i stockholm? varifrån får ni era pengar till att åka pendeltåg?

Det hade naturligtvis inte funkat om alla hade flyttat till Stockholm idag, det hade blivit för dyrt med boende, för trångt, köer på vägarna osv.

Pendeltågen finansieras av skattepengar och till viss del av de enskilda resenärerna genom avgifter. Men det trodde jag du visste.

Skrivet av Tagert:

Man kan ju inte alla bo i storstaden heller

Naturligtvis inte, det tror jag ingen har påstått. Men det är ju inte riktigt svar på min fråga. Eller menar du att de kommuner som är givare i Robin Hood-skatten sponsrar mottagarkommunerna för att slippa ta emot deras arbetskraft?

Skrivet av m0rk:

Ifs så kan man nog argumentera emot att där bor typ en person per kvadratkilometer i Norrland (antagande). Dock så kan man inte tömma ut de norra delarna av landet då väldigt mycket av våra råvaror i form av järnmalm (koppar, zink etc) och skog kommer därifrån.
Sen borde inte Stockholmarna beklaga sig allt för mycket.. Det finns lite olika sätt att se Robinhood-skatten på, varav en kan dels ses som ett sätt att tacka en hel del kommuner för att de bidrar med färdigutbildad arbetskraft till Stockholm.

Varför skulle de norra kommunerna tömmas ut? Finns det gott om råvaror som behöver behandlas så finns det företag som vill betala anställda för att göra detta och då får dessa människor en anledning till att bo kvar.

Vaddå bidra med färdigutbildad arbetskraft? Skolan kan väl lika gärna ligga på en plats där det finns jobb? Jag förstår inte meningen med att sponsra en kommun bara för att de ska driva en skola.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

nästan 95% av alla nya lager och skater mm missgynnar folket som bor i mindre städer eller på landet..
Hade varit så mycket bättre med skatter, bidrag och lagar enligt geografiska områden.

Liksom bensinpriset bryr väl inte 08'orna sig om då de åker tunnelbana dock tänk på oss som bor i småstäder. i sommar tvingas jag pendla 10mil om dagen för att jobba .. liksom får jobba minst 1 dag för att bara få resan och knappt bilens slitage betalt..

Bara skatt på skiten ändå!

Men vad är det som säger att du måste bo precis där du bor? Antingen tar man kostnaden för att man tycker att det är värt det eller så flyttar man. Jag hade jättegärna bott på en liten ö längst ute i skärgården om pappa staten hade kommit och hämtat mig med helikopter när jag skulle till jobbet varje dag. Men som du förstår hade det inte fungerat om alla hade gjort så.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Skillnaden är ju att de på glesbyggden väljer att bo på glesbyggden och får det subventionerat av de i Stockholm. Medan Stockholmare får välja att bo här och inte får någon som betalar för dem.

EDIT: Alla platser att bo på har sina nackdelar, det jag motsätter mig är att stora städer som Stockholm har som nackdel att man måste betala för nackdelar som hör till glesbyggden. Dvs du betalar för att någon annan skall få färre nackdelar.

Men frågan är om det skulle bli hållbart att INTE subventionera/flytta pengar. Vad skulle det dras in på, vad är det som kostar med i landsbygden än i stan? Transporter, vägnät och närhet till större faciliteter som sjukhus, brandstation, polis. Vägar lär vi vilja bygga ändå så de subventioneringen kan vi inte släppa. Närhet till större faciliteter togs delvis upp tidigare där du själv erkände att det är skillnad på att ge subventionerat boende och nödvändig vård. Brand och polis lär också räknas in dit. Så vad du i praktiken vill dra in på är möjligheten till billiga busstransporter. Tror inte det skulle göra speciellt stor skillnad i kostnad för stockholm, det skulle vara dåligt för miljön och det skulle i princip mest låsa in ungdomar som inte har andra möjligheter och ändå inte har valt sin situation.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Men frågan är om det skulle bli hållbart att INTE subventionera/flytta pengar. Vad skulle det dras in på, vad är det som kostar med i landsbygden än i stan? Transporter, vägnät och närhet till större faciliteter som sjukhus, brandstation, polis. Vägar lär vi vilja bygga ändå så de subventioneringen kan vi inte släppa. Närhet till större faciliteter togs delvis upp tidigare där du själv erkände att det är skillnad på att ge subventionerat boende och nödvändig vård. Brand och polis lär också räknas in dit. Så vad du i praktiken vill dra in på är möjligheten till billiga busstransporter. Tror inte det skulle göra speciellt stor skillnad i kostnad för stockholm, det skulle vara dåligt för miljön och det skulle i princip mest låsa in ungdomar som inte har andra möjligheter och ändå inte har valt sin situation.

Det jag tycker är att alla skall ha rätt att ha nära till vård, men kanske inte där de själva vill. Bara för att några tusen vill bo på ett ställe betyder inte det att vi måste ha ett sjukhus där som andra kommuner bekostar. Självklart skall de ha rätt till i princip gratis vård, men väljer man att bosätta sig på platser som inte är ekonomiskt effektiva så får man väll betala mer skatt. Bara för jag tycker alla skall ha rätt till skola/polis/sjukvård/brandkår så betyder ju inte det att alla har rätt till att ha dem nära sig och låta någon annan betala räkningen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det jag tycker är att alla skall ha rätt att ha nära till vård, men kanske inte där de själva vill. Bara för att några tusen vill bo på ett ställe betyder inte det att vi måste ha ett sjukhus där som andra kommuner bekostar. Självklart skall de ha rätt till i princip gratis vård, men väljer man att bosätta sig på platser som inte är ekonomiskt effektiva så får man väll betala mer skatt. Bara för jag tycker alla skall ha rätt till skola/polis/sjukvård/brandkår så betyder ju inte det att alla har rätt till att ha dem nära sig och låta någon annan betala räkningen.

Vad säger du om mitt utilitaristiska argument då?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Vad säger du om mitt utilitaristiska argument då?

Jag tycker inte att det exemplet du gav skulle ge någon högre "lycka" jämfört med det jag förespråkar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Skit i kommunerna och städerna nu och se på det hela stora. Vi bor alla i samma land, vi hjälper varandra.

Slut på denna diskussion.

Allvarligt talat, ditt argumenterande är helt jävla vansinnigt. Först påstår du att det är så bra att bo mitt ute i ingenstans, sedan blir du sur över att du bor mitt ute i ingenstans? Det är så våldsamt galet att jag har svårt att förstå hur du ens kan tänka i sådana banor. Det är som att slå sig själv i huvudet och sedan vara förbannad över att man gjorde det.

Hela din tankegång verkar vara fast i någon slags ultrakonservativ status quo som går ut på att det MÅSTE vara så att en viss del av befolkningen bor utanför storstäderna. Så är givetvis inte fallet! Du, din familj och alla dina vänner kan gott flytta in till en större stad: då sliter du mindre på resurserna och får betalt i form av bland annat högre lön.

Över huvud taget är det här ett problem: istället för att försöka göra det här till någon slags efterbliven vi-och-dem-diskussion, varför inte bara inse att människor faktiskt inte är dömda att bo i samma form hela livet?

Istället för att ge pengar till människor för att bo mitt ute i ingenstans, varför inte ge pengar till människor för att flytta närmare städerna? Det är betydligt mer rimligt, dessutom tjänar samhället i stort enormt mycket på det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Istället för att ge pengar till människor för att bo mitt ute i ingenstans, varför inte ge pengar till människor för att flytta närmare städerna? Det är betydligt mer rimligt, dessutom tjänar samhället i stort enormt mycket på det.

För att folk inte vill flytta närmare storstäderna?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

För att folk inte vill flytta närmare storstäderna?

Och jag vill inte betala för att människor inte vill bo närmare storstäderna. Var hamnar vi då?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Och jag vill inte betala för att människor inte vill bo närmare storstäderna. Var hamnar vi då?

Du vill aldrig betala för något som någon annan drar nytta av.

Har du sett en ko?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du vill aldrig betala för något som någon annan drar nytta av.

Har du sett en ko?

Ja jag har sett en ko, vad nu det har med nått att göra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det jag tycker är att alla skall ha rätt att ha nära till vård, men kanske inte där de själva vill. Bara för att några tusen vill bo på ett ställe betyder inte det att vi måste ha ett sjukhus där som andra kommuner bekostar. Självklart skall de ha rätt till i princip gratis vård, men väljer man att bosätta sig på platser som inte är ekonomiskt effektiva så får man väll betala mer skatt. Bara för jag tycker alla skall ha rätt till skola/polis/sjukvård/brandkår så betyder ju inte det att alla har rätt till att ha dem nära sig och låta någon annan betala räkningen.

Nu är du ute och cyklar. I norrland finns det ett fåtal stora sjukhus och de är placerade där det finns mest folk. Men de sjukhus som finns kan inte erbjuda all vård heller, så återigen, får du, låt oss säga en hjärnblödning som du måste utrymma måste du till Umeå, alternativt ha en sjuhelvetes tur och hamna på Kiruna sjukhus (om det skulle vara närmare) där det finns en kirurg som tidigare har utfört några hjärnoperationer av detta slag.

Att ens ha nära till en vårdcentral är inte en självklarhet, vissa måste färdas i timmar för att ens nå en sån.

Men det vet alla om och det är ingen som bitchar om det, de har valt att bo som de gör och detta är en av sakerna de har med i beräkningarna.

SÅ dra gärna rimliga exempel, helst exempel från verkligheten.

Skrivet av Random-person:

Istället för att ge pengar till människor för att bo mitt ute i ingenstans, varför inte ge pengar till människor för att flytta närmare städerna? Det är betydligt mer rimligt, dessutom tjänar samhället i stort enormt mycket på det.

Vi ger inte pengar till människor för att bo ute i ingenstans.
Hur skulle vi tjäna på det?
Har storstäderna ens möjlighet att ta till sig alla dessa glesbygdsmänniskor eller förväntar ni er att lokaltrafik, bostadssituation, arbetsmarknad etc bara mirakulöst kommer bli bättre eftersom det flyttar in fler människor som kommer använda alla dem sakerna?

ELler menar du att samhället skulle tjäna på annat sätt än ekonomiskt på en sådan centralisering av befolkning?

Skrivet av Derox:

Och jag vill inte betala för att människor inte vill bo närmare storstäderna. Var hamnar vi då?

Flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja jag har sett en ko, vad nu det har med nått att göra.

Om du tänker efter har det rätt mycket med saken att göra.
Förmodligen vill du ha mjölkprodukter och eftersom du vill att allt folk skall
bo i storstäder antar jag att du vill ha en ko på rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Så vänta här nu, hur är det rimligt? Jag vill inte betala för NÅGON ANNAN, så då bör jag flytta? Men det är orimligt att kräva att folk som inte kan betala FÖR SIG SJÄLVA flyttar? Din logik är ju galen.

Skrivet av SUMITOMO:

Om du tänker efter har det rätt mycket med saken att göra.
Förmodligen vill du ha mjölkprodukter och eftersom du vill att allt folk skall
bo i storstäder antar jag att du vill ha en ko på rummet?

Läs inläggen igen, jag säger att ett mer effektivt sätt vore om vi bygger större samhällen. Du kan fortfarande ha mjölkgårdar nära storstäder, finns en del runtom stockholm.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Så vänta här nu, hur är det rimligt? Jag vill inte betala för NÅGON ANNAN, så då bör jag flytta? Men det är orimligt att kräva att folk som inte kan betala FÖR SIG SJÄLVA flyttar? Din logik är ju galen.

Nej, min logik går ut på: är du inte nöjd? Flytta.

Är du inte nöjd med att bo på glesbygden? Flytta.
Är du inte nöjd med att bo i Stockholm? Flytta.

Alla betalar samma sakatt, då är det självklart att alla ska ha någotsånär samma erbjudande från staten som.
Men jag antar att du bor i Sthlm av andra orsaker än just pengar, så vad ger någon rätt att flytta runt folk, helt gopdtyckligt (för detta är på inget sätt genomtänkt av dig eller TS) enkom baserat på SEK?
Lägg märke till att det än så länge inte presenterats någon gång av er som vill centralisera alla, om huruvida detta är ekonomiskt försvarbart om man tittar på "problemet" ur alla (eller åtminstone dess största) aspekter.

Citat:

Läs inläggen igen, jag säger att ett mer effektivt sätt vore om vi bygger större samhällen..

Effektivt på vilket sätt? Har du någon som helst källa som styrker ett sådant påstående?

Permalänk

Lite krasst kan man väl säga att hela Sverige betalar bidrag till Stockholm, mycket av alla myndigheter mm är ju baserade i Stockholm, som vi betalar för.

Permalänk

Väldigt få flyttar till landsbygden idag de som gör detta gör det främst för att de får jobb där, sedan har vi en skara barn som föds på landsbyggden, men som flyttar till städerna om de ej får något jobb. Så det är inte många som väljer att bosatta sig på glesbygden och meningen med bidraget är inte att få fler att göra detta. (om de så inte får jobb där)

Angående sverige så är vi ett riktigt sosseland, jag vet många som inte vill ge upp servitut för några stockholmare. De ska dra strömledningar, bredbandskablar etc över andras marker, hur vore det istället att bosätta sig lite bättre där man slipper köra över andras äganderätter?

Min poäng är oavsett var man bor så kommer man snika på andras egendomar, om vi tar glesbygdsbidrag så får man se till vad de går till. Vissa kan vara bra, andra kan vara helt idiotiska.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Och jag vill inte betala för att människor inte vill bo närmare storstäderna. Var hamnar vi då?

Vi hamnar i en situation där en av oss verkar tycka det är viktigare att folk har vissa grundvalmöjligheter än den andra. Jag tror inte att ett samhälle där folk tvingas bo i storstäder är ett bra samhälle.

Skrivet av Derox:

Läs inläggen igen, jag säger att ett mer effektivt sätt vore om vi bygger större samhällen. Du kan fortfarande ha mjölkgårdar nära storstäder, finns en del runtom stockholm.

Jag börjar gå på CSM101:s linje här. Har du några som helst belägg för att Robin Hood-skatten inte är ekonomiskt försvarbar?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Jag börjar gå på CSM101:s linje här. Har du några som helst belägg för att Robin Hood-skatten inte är ekonomiskt försvarbar?

Ja det tycker jag, har att göra med "economies of scale" och deras "return to scale". Har svårt att tro att brytpunkten då vi går till ett "constant return" stadie ligger så lågt som småsjukhus runtom i landet har. I så fall skulle de större sjukhusen spara enorma pengar på att dela upp sig till 2 st istället.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja det tycker jag, har att göra med "economies of scale" och deras "return to scale". Har svårt att tro att brytpunkten då vi går till ett "constant return" stadie ligger så lågt som småsjukhus runtom i landet har. I så fall skulle de större sjukhusen spara enorma pengar på att dela upp sig till 2 st istället.

Ditt egoistiska tänkande kommer att slå tillbaka i framtiden, det kan jag lova dig.

När du börjar på gymnasiet kommer du säkert få mer samhällskunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ditt egoistiska tänkande kommer att slå tillbaka i framtiden, det kan jag lova dig.

När du börjar på gymnasiet kommer du säkert få mer samhällskunskap.

Naww, redan klar med gymnasiet faktiskt. Tror faktiskt jag har mer utbildning än dig så jag klarar mig nog (du är inte den enda som kan leka personangreppsleken)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Naww, redan klar med gymnasiet faktiskt. Tror faktiskt jag har mer utbildning än dig så jag klarar mig nog

Det kan man faktiskt inte tro, för du resonerar mycket omoget.

Du vill inte betala för att någon annan är sjuk, du vill inte betala ett öre för att någon skall kunna leva arbetslös, du vill inte betala för att någon skall kunna bo utanför tullarna.
Vad vill du betala för? Hur känns det att ha levt på bidrag hela livet, som andra betalat?

När det gäller landsbyggden, varför är landsbygd och dess utveckling så viktig för
övriga länder inom EU?
Du som är högutbildad har kanske missat The Common Agricultural Policy and the Lisbon Strategy?
Sverige skulle kanske som ända land motsätta sig landsbygdsutveckling?

Det är bara att bunta ihop och slål ihjäl dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det kan man faktiskt inte tro, för du resonerar mycket omoget.

Nej, jag resonerar inte omoget. Själviskt kan du kalla det om du vill (även om jag inte tycker jag tänker direkt själviskt vilket du kommer se om du läser längre ner i inlägget), men dessa drag är inget som har att göra med ålder.

Skrivet av SUMITOMO:

Du vill inte betala för att någon annan är sjuk, du vill inte betala ett öre för att någon skall kunna leva arbetslös, du vill inte betala för att någon skall kunna bo utanför tullarna.
Vad vill du betala för? Hur känns det att ha levt på bidrag hela livet, som andra betalat?

När det gäller landsbyggden, varför är landsbygd och dess utveckling så viktig för
övriga länder inom EU?
Du som är högutbildad har kanske missat The Common Agricultural Policy and the Lisbon Strategy?
Sverige skulle kanske som ända land motsätta sig landsbygdsutveckling?

Det är bara att bunta ihop och slål ihjäl dem.

Tycker du skall läsa mina poster igen, och sluta bygga halmgubbar.

Har aldrig hävdat att jag inte vill betala för folk som är sjuka, har sagt motsatsen tidigare i tråden där jag sa att självklart skall alla ha gratis vård. Jag tycker inte heller att arbetslösa inte skall få några pengar, däremot tycker jag ju inte att dagens system är bra, men klart skyddsnät skall finnas.

Jag har inte hävdat att ingen skall bo på landsbyggden, däremot har jag hävdat att det kanske inte ekonomiskt vettigt att bo så utspritt som vi gör idag. Landsbyggden är inte ekvivalent med att bo utspritt. Jag har aldrig förespråkat 10 städer med 1 miljon invånare i varje.

Jag skulle säga att jag är väldigt "pro" landsbyggdsutveckling, om folk bodde i större orter (behöver ju inte vara storstäder) skulle ju kunna göra så fler har närmare till den infrastruktur man bör ha nära till (sjukvård, polis, brandkår osv). Nu har jag ingen stor koll på sjukvård så CSM101 får gärna rätta mig, men är det inte så att många av de små platser för vård runtom i landet saknar mycket medicinsk utrustning? Och att man hänvisar till större sjukhus? Om folk klumpade ihop sig lite mer än vi har idag (inte som stockholms innerstad men lite mindre utspritt) så skulle fler sjukhus kunna ha mer utrustning vilket leder till bättre vård runtom i landet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag har inte hävdat att ingen skall bo på landsbyggden, däremot har jag hävdat att det kanske inte ekonomiskt vettigt att bo så utspritt som vi gör idag. Landsbyggden är inte ekvivalent med att bo utspritt. Jag har aldrig förespråkat 10 städer med 1 miljon invånare i varje.

Jag skulle säga att jag är väldigt "pro" landsbyggdsutveckling, om folk bodde i större orter (behöver ju inte vara storstäder) skulle ju kunna göra så fler har närmare till den infrastruktur man bör ha nära till (sjukvård, polis, brandkår osv). Nu har jag ingen stor koll på sjukvård så CSM101 får gärna rätta mig, men är det inte så att många av de små platser för vård runtom i landet saknar mycket medicinsk utrustning? Och att man hänvisar till större sjukhus? Om folk klumpade ihop sig lite mer än vi har idag (inte som stockholms innerstad men lite mindre utspritt) så skulle fler sjukhus kunna ha mer utrustning vilket leder till bättre vård runtom i landet.

Men vad har du för belägg för att det inte är ekonomiskt försvarbart att ha kvar glesbygdsbefolkningen?

Att dra upp en teori är en sak, men har du några faktiska belägg där man tittat på just detta?

Vad beträffar sjukvården så är det som du skriver ja, men å andra sidan så vill du nog ändå ha kvar en VC, även om den må vara undermålig sådan, den dag du knäcker benet och kan få morfin på plats för att sen skickas vidare.
Dessa små sjukhus är de som bedriver den största delen av sjukvården i landet, de må inte alltid ha den tekniska apparaturen som krävs, men de utgör hela basen för sjukvård i landet, de förser alla med god basal sjukvård. Svårare fall skickas vidare till större sjukhus.
Så jag vill påstå att det inte direkt är försvarart med att mena att teknisk apparatur är måttet för vilket kvalité vården som ges har, man behöver ingen MR för att utesluta hjärnblödning, en CT är allt som krävs.

Att jag är emot sådana här förslag är enkom för att de är helt ogenomtänkta (och saknar belägg i många fall) och enbart fokuserar på "Jag betalar skatt som går till Norrland när de lata jävlarna gott kan flytta ner eller betala allt till självkostnadspris".

De faktorer som gör att jag är emot:
-Bostäder: Svårt att få bostäder redan som det är idag, hur kan man tro att fler människor skulle förbättra bostadssituationen (vill minnas att höga bostadspriser användes som ett argument).

-Lokalt/trafik: större belastning på kommuinikationsmedlena vilket innebär att man måste bygga ut ordentligt för att kunna ha en hållbar situation. Tycker du som stockholmare att det är kul att sitta i kö i en timme med bilen? Well, det kommer knappast bli bättre om en miljon människor till bor i samma stad eller i dess närhet.

-Jobb: Var ska man hitta jobb för alla de nyinflyttade? Redan som det ser ut idag tvingas människor flytta kors och tvärs dit jobben finns, vilket i sig går emot hela tanken med att centralisera allting. Skickas jag som arbetslös ut på vischan för att ta det enda jobb som är lämplig för mig ska jag inte behöva betala diverse saker till självkostnadspris, eller?

-Naturresurser: Visst, fine, jag köper det dåliga argumentet att mjölkgårdar och kossor får plats runt stockholm, men malm och skog går inte att lytta på. Det är även dessa som behövs för att kunna hålla uppe dagens samhälle. Vad händer när naturresurserna är förbrukade? Eller när man väntar på att få avverka den nyplanterade marken. Ska man i väntan på dess återväxt som tar flera decennier tvingas flytta till närmaste storstad?

-Alla betalar i princip lika mycket i ska´tt, så varför ska en som bor på en mindre ort tvingas betala saker som en stadsbo får gratis?

-Turism: vem ska ta hand om alla de förvirrade människorna från kontinenterna som kommer till Sverige för dess natur? Naturen är ett stort lockbete för utländska turister och det finns det banne mig inte tillräckligt av i storstäder, i synnerhet inte när man desutom ska bygga ut med mjölkgårdar.

-Arv: om ens familj bott på ett ställe i flera generationer så har man historian på sin sida, varför ska man tvingas flytta eller betala ett högre pris för att bo kvar? Skulle det argumentet vara hållbart åt andra hållet?

-Grundlagen: det är tillåtet att bo var man vill.

Det var de argument jag kom på på rak arm och de räcker gott och väl för att jag personligen ska vara emot det TS skriver.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli sjuhelvetes stora mjölkgårdar om de ska försörja storstäder med mjölk, och vart ska det övriga käket(potatis m.m.) komma ifrån? Sen ska man behöva leva som man gör på fartyg(dvs 1 månad borta,1 månad hemma) bara för att man ska jobba på gårdarna eller timmer avverkningen? Då det inte går att pendla i min värld.

Sen så måste ju städerna byggas ut så in i helvete för att hantera alla nya människor! Ska detta införas kan vi ju lika gärna flytta till kina(förutsatt att dom tar emot oss o 6 miljader till) direkt då det är precis likadant där. Ni kanske ser vilken åsikt jag har:P