Permalänk
Medlem

Bästa fläkt för nätagg

Har en corsair VX-550 i min andra dator och behöver byta fläkt i den. Kör med noctua p12 i den just nu men tycker den låter lite för mycket på något mer än 5v.

Har kollat på scythe gentle typhoon och scythe s-flex, och undrar vilken av dom som är tystast på 1000rpm~ och vilken som kommer hålla längst. Har ingen erfarenhet av vätskelagrade fläktar som s-flex är.

Permalänk
Medlem

S-Flex är tystare och har fördelar från både glidlagrade och kullagrade fläktar men tänk på att du kommer behöva en högre speccad fläkt än i chassit då du behöver marginal för att undvika överhettning. Jag hade valt en 1600 RPMare om du har en belastning värd att tala om, har du väldigt liten belastning så räcker en 1000-1200 RPM@12V fläkt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

S-Flex är tystare och har fördelar från både glidlagrade och kullagrade fläktar men tänk på att du kommer behöva en högre speccad fläkt än i chassit då du behöver marginal för att undvika överhettning. Jag hade valt en 1600 RPMare om du har en belastning värd att tala om, har du väldigt liten belastning så räcker en 1000-1200 RPM@12V fläkt.

Då får de bli en s-flex 1600rpmare då.
Btw. skär vätskelagrade fläktar ihop som glidlagrade gör när dom ligger ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontbotherme:

Då får de bli en s-flex 1600rpmare då.
Btw. skär vätskelagrade fläktar ihop som glidlagrade gör när dom ligger ner?

Nej det gör de inte, de lagren har båda fördelar av glidlagrade fläktar och kullagrade dvs tysta på låga varv, tål horisontell montering och värme precis som kullagrade fläktar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Nej det gör de inte, de lagren har båda fördelar av glidlagrade fläktar och kullagrade dvs tysta på låga varv, tål horisontell montering och värme precis som kullagrade fläktar.

Okej, tack för infon