USB-minne eller gammal HDD som systemdisk i server?

Permalänk
Medlem

USB-minne eller gammal HDD som systemdisk i server?

Jag har sett att många bygger ihop små NASar / filservrar och många väljer då ett USB-minne på ca 16-32 GB att köra som systemdisk. Jag undrar hur bra detta är? Själv har jag en gammal 160GB HDD över som jag tänkte slänga in som systemdisk, men jag undrar därför vad av dessa två alternativ som är bäst? Vilka fördelar finns för USB-minne?

Permalänk
Medlem

Antar att du menar 16-32 GB, annars kan det t.om bli svårt att få in windows 3.11

Permalänk
Medlem

USB-minne:
Ljudnivå
Värmeutveckling
tar upp mindre fysiskt utrymme
Billigare jämfört med inköp av hårddisk

Hårddisk:
Lagringsutrymme, dock finns inte så stort behov av detta för en systemdisk.
Billigare om man redan har en gammal hårddisk.

Fyll gärna på om ni kommer på fler, detta är vad jag kunde hitta på rak arm.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

Hårddisk:
Lagringsutrymme, dock finns inte så stort behov av detta för en systemdisk.
Billigare om man redan har en gammal hårddisk.
Snabbare

Fyll gärna på om ni kommer på fler, detta är vad jag kunde hitta på rak arm.

Så kanske?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Antar att du menar 16-32 GB, annars kan det t.om bli svårt att få in windows 3.11

Whoops, jo menade såklart 1000 gånger större. Kan bli svårt att få tag på 16-32 MB

Permalänk
Medlem

Eftersom datorn kommer stå på hela tiden och själva aktiviteten kommer ske på andra diskar än systemdisken så är usb ett ganska bra val faktist om du inte behöver pynta för mycket för det utrymme du behöver.

Det enda som jag tänker på är att operativsystemet som du kör på usb-minnet kommer nog behöva anpassas för flashlagring så att inte minnet slits ut i onödan.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att standard USB-minnen oftast har väldigt dåliga prestanda, så ska man använda servern till något mer än en IRC-bouncer eller liknande så kommer ett standardminne bli en flaskhals.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+