Monterade NH-D14, efter det startar inte datorn.

Permalänk
Medlem

du har inte tillgång till en annan 1156 cpu som du kan testa med i din rigg? eller att testa din cpu på något annat 1156 mobo?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

du har inte tillgång till en annan 1156 cpu som du kan testa med i din rigg? eller att testa din cpu på något annat 1156 mobo?

Tyvär så har jag inte det..

Permalänk
Medlem

skulle du inte posta lite bilder också eller nåt? Känns ju lite som vi fastnat här nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

skulle du inte posta lite bilder också eller nåt? Känns ju lite som vi fastnat här nu.

Precis, nu har jag kommit hem igen och är redo att laga datorn! Bilder kommer här.

Permalänk
Medlem

Hum hade du prövat minnena i slot 1 och 3 den närmast processorn alltså?
Förstår att den tar i men förutom kylaren så hade du väl ändrat det för du körde väl så innan med? kan inte se varför det inte BORDE gå som det är nu men å andra sidan inget skulle förvåna mig.

Dom där putteflänsarna på ovansidan är ju inte nödvändiga ändå så är ju bara att skruva av den ena om minnet ej går under och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hum hade du prövat minnena i slot 1 och 3 den närmast processorn alltså?
Förstår att den tar i men förutom kylaren så hade du väl ändrat det för du körde väl så innan med? kan inte se varför det inte BORDE gå som det är nu men å andra sidan inget skulle förvåna mig.

Dom där putteflänsarna på ovansidan är ju inte nödvändiga ändå så är ju bara att skruva av den ena om minnet ej går under och testa.

Jag tror det går under ändå, men jag har alltid haft minnena i dessa slots så borde inte vara någon skillnad.. Men jag provar o byta när jag lyfter kylaren sen igen..

Kan verkligen inte förstå vad felet är...

EDIT: Enda skillnaden jag kan komma och tänka på är att det är en backplate till kylaren. Annars är allt på samma sätt..

Permalänk
Avstängd

prova testa köra utan processorkylare och åtekom med svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

prova testa köra utan processorkylare och åtekom med svar

Vad borde hända?
Ska ta och skruva av kylaren nu.

Permalänk
Medlem

okej fick för mig jag läste att du flyttat dom pga men kanske var att nån bad dig flytta dom. Spelar ju igen roll då.

Kolla så dom verkligen sitter där i alla fall helt nere. Inte ovanligt att dom ej gör det speciellt inte sådana med massa feta kylare på sig.

Kan testa att rycka ur och stoppa I atx och 4/8 pins strömkontakten med och se om det hjälper. kan vara glapp varit med om det. Tog mig 20 försök den gången sedan gik den dator i 2 år sedan gick agget sönder hahaha. Men värt ett försök. Långskott som dom säger men har du haft ur dom så värt å testa.

Permalänk

Hmm lite halvdåligt kort på fästet på baksidan av moderkortet.. säkert att du inte har kortis där?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

okej fick för mig jag läste att du flyttat dom pga men kanske var att nån bad dig flytta dom. Spelar ju igen roll då.

Kolla så dom verkligen sitter där i alla fall helt nere. Inte ovanligt att dom ej gör det speciellt inte sådana med massa feta kylare på sig.

Kan testa att rycka ur och stoppa I atx och 4/8 pins strömkontakten med och se om det hjälper. kan vara glapp varit med om det. Tog mig 20 försök den gången sedan gik den dator i 2 år sedan gick agget sönder hahaha. Men värt ett försök. Långskott som dom säger men har du haft ur dom så värt å testa.

Nej precis...

Hehe, det problemet hade jag när jag hade byggt ihop datorn precis, då satt inte minnena ordentligt nertryckta, så det var det första jag kollade

Det har jag gjort många gånger nu, utan resultat....

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Hmm lite halvdåligt kort på fästet på baksidan av moderkortet.. säkert att du inte har kortis där?

Sorry, hade bara mobilen tillgänglig...
Jag har isolerat där, syns dock inte så bra på bilden, men så det borde inte vara det..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Natte:

Vad borde hända?
Ska ta och skruva av kylaren nu.

om problemet kvarstår även om du har tagit bort processorkylaren så är det definitivt moderkotet som har problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

om problemet kvarstår även om du har tagit bort processorkylaren så är det definitivt moderkotet som har problem

Har nu provat både utan och med en annan kylare. Problemet kvarstår..
Är det moderkortet eller processorn tror ni?

Permalänk
Skrivet av Natte:

Har nu provat både utan och med en annan kylare. Problemet kvarstår..
Är det moderkortet eller processorn tror ni?

antagligen är det moderkortet som tagit skada, antingen att det kortslutits eller att sockeln är kass. hur ser pinnarna i sockeln ut samt "avtrycket" på processorn?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

antagligen är det moderkortet som tagit skada, antingen att det kortslutits eller att sockeln är kass. hur ser pinnarna i sockeln ut samt "avtrycket" på processorn?

Jag har kollat och det såg bra ut tror jag.. Jag kan lyfta processorn senare och fota så ni får se om det är bra.

// Natte @ Dreaper comp

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 800d Moderkort ASUS Z170-A RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance GPU ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX OCPSU EVGA Supernova G3 750W CPU Intel Core i5 6600K @ 4.6GHz, Noctua NH-D14 Skärm Acer 34" Predator XR341CK Curved

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak. Som ni ser på bilden så ligger de silverfärgade "pinnarna" emot moderkortsplåten. Tror ni det kan ha lett till kortslutning? Isåfall är det väldigt konstigt, för det är väl standard mått som följs mellan moderkort och moderkortsplåt?

Permalänk
Medlem

borde det inte göra. Borde vara gjord. Har du inte testat moderkortet utanför datorn än? Brukar jag göra när allt annat misslyckas.

Permalänk

När saker inte funkar så sätter man igång systemet liggande på en pappskriva/träbord och sen låter det rulla startar det inte sen så är något fel.
'skruvarna' till fästet borde inte ha något med det at göra men det skadar ju inte att lägga något imellan

När du säger det så har jag en gammal dator som bråkar på liknande sätt.
tjuvstartar den med mejsel och kräv ett par försök ibland då den inte postar redigt. ibland så hänger den sig vid boot och startar om ett par gånger kan göra så ett tiotal gånger tills den fattar att den ska ladda OS'et ordentligt sen kan man använda den

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

borde det inte göra. Borde vara gjord. Har du inte testat moderkortet utanför datorn än? Brukar jag göra när allt annat misslyckas.

Det var det jag tänkte att det måste vara. Får ta och prova det då.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

När saker inte funkar så sätter man igång systemet liggande på en pappskriva/träbord och sen låter det rulla startar det inte sen så är något fel.
'skruvarna' till fästet borde inte ha något med det at göra men det skadar ju inte att lägga något imellan

När du säger det så har jag en gammal dator som bråkar på liknande sätt.
tjuvstartar den med mejsel och kräv ett par försök ibland då den inte postar redigt. ibland så hänger den sig vid boot och startar om ett par gånger kan göra så ett tiotal gånger tills den fattar att den ska ladda OS'et ordentligt sen kan man använda den

Då tar jag och plockar ur allt ur chassit. Ajjöss kabeldragning, hehe Jag har tejpat imellan för och se om det var det och ingen skillnad...

Hur tjuvstartar du den? Kortsluter start pinsen?

Men hela problemet måste ju ha något med kylarbytet att göra, känns som jag missat något självklart...

Permalänk

Gjorde samma grej med ett amd kort, drog på ett coolermaster v10. Datorn startade inte och var moderkortet som pajat. bara att köpa nytt, cpu är det troligen inte.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

ESD armband är bra speciellt om man har dyra saker säg 5K mobos osv som man inte har råd att ersätta men är man försiktig och gör som jag sitter i kalligarna med dyra grejor och ser till att gjorda sig i emellanåt mot diskkranen etc så är det mer än lungt. Ska bara låta bli att pilla på kontaktytor som minnen, cpu eller instickskort och liknande. Och så klart undvika ryamattor och annan form av textilgolv och mattor.

Dock aldrig dödat nåt med ESD och jag har hanterat en del elektronik genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Gjorde samma grej med ett amd kort, drog på ett coolermaster v10. Datorn startade inte och var moderkortet som pajat. bara att köpa nytt, cpu är det troligen inte.

Känns som det är samma fel för mig... Vet du vad som hade hänt?

Skrivet av Alle22:

använde du enns esd band?

Självklart gjorde jag det.

Skrivet av pa1983:

ESD armband är bra speciellt om man har dyra saker säg 5K mobos osv som man inte har råd att ersätta men är man försiktig och gör som jag sitter i kalligarna med dyra grejor och ser till att gjorda sig i emellanåt mot diskkranen etc så är det mer än lungt. Ska bara låta bli att pilla på kontaktytor som minnen, cpu eller instickskort och liknande. Och så klart undvika ryamattor och annan form av textilgolv och mattor.

Dock aldrig dödat nåt med ESD och jag har hanterat en del elektronik genom åren.

Jag använder mig utav ESD band för säkerhets skull, just för att undvika sånt här..

Permalänk
Medlem

Jo men som sagt ska inte pilla på fel ställe för det. Fingrarna lämnar fett med vilket oxiderar vissa metaller tex koppar vilket är dåligt för kontakten osv. Men risken för ESD skador är lite om man vidtar åtgärder oavset om åtgärden är ESD armband eller tar bort dom element som primärt står för ESD så som textiler tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jo men som sagt ska inte pilla på fel ställe för det. Fingrarna lämnar fett med vilket oxiderar vissa metaller tex koppar vilket är dåligt för kontakten osv. Men risken för ESD skador är lite om man vidtar åtgärder oavset om åtgärden är ESD armband eller tar bort dom element som primärt står för ESD så som textiler tex.

Pilla på fel ställe har jag inte gjort, undviker att röra delarna så mycket som möjligt. Så ESD skada tror jag inte att det är..

Permalänk

ESD kan ta år innan det ens upptäckts eller gör skada.

Lite som cancer upptäcks inte förens det är försent

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

ESD kan ta år innan det ens upptäckts eller gör skada.

Lite som cancer upptäcks inte förens det är försent

Okej, men jag antar att detta problem kommer ifrån kylarbytet.

Permalänk
Skrivet av Natte:

Känns som det är samma fel för mig... Vet du vad som hade hänt?

Självklart gjorde jag det.

Jag använder mig utav ESD band för säkerhets skull, just för att undvika sånt här..

Antagligen var det en ledare eller liknande som gått sönder då kortet antagligen böjts av pågrestningen och tyngden av kylaren. CPU funkade i ett annat mobo och numera har min kompis den cpunn som fungerar felfritt. Det är moderkortet, inte mycket att göra åt, går inte att laga.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Antistatic wrist strap - Wikipedia, the free encyclopedia
ESD Myths and the Latency Controversy
ESD - Transwiki
The Most Common Causes Of ESD Damage

ESD armband eller inte. Lär inte göra så mycket skillnad om man blint tror på det utan att vidta andra åtgärder med.
Tex mäta om ESD påsarna är laddade som nämts. Råsa bubelplasten ska inte kunna absorbera laddning medens dom gråa påsarna redan är ledande och är grejerna efter butiken skickat dom till dig och posten hanterat skiten på vägen redan laddade så ESD armband eller ej så kan du skada grejerna när du tar dom ur påsen.

Inte så mycket man kan göra åt det om man inte ska vara paranoid så som sagt jag nöjer mig med att inte bidra med mer potentiell Elektrisk laddning så man riskerar en onödig ESD.

ESD armband eller ej så bevisar det inte om dina grejor är ESD skadade eller ej för det kan dom vara ändå och oddsen är troligen lika höga eller små jämfört med någon som vidtar övriga åtgärder so matt hålla plaster och foam borta från arbetsytan eller inte bära onödiga klädesplagg på sig.

Som sagt rätt övertygad om att skippa brallorna som något exempel nämnde så man inte drar dom mot golvet eller sockarna minimerar risken mer än ESD armband som ger falsk trygghet.

Var ju enligt någon sida mer vanligt med ESD skador när folk hanterar sakerna med handskar av olika slag än barhänt om jag inte tolkade det fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Antagligen var det en ledare eller liknande som gått sönder då kortet antagligen böjts av pågrestningen och tyngden av kylaren. CPU funkade i ett annat mobo och numera har min kompis den cpunn som fungerar felfritt. Det är moderkortet, inte mycket att göra åt, går inte att laga.

Okej, lär väl vara samma sak som hänt för min del...

Skrivet av pa1983:

Antistatic wrist strap - Wikipedia, the free encyclopedia
ESD Myths and the Latency Controversy
ESD - Transwiki
The Most Common Causes Of ESD Damage

ESD armband eller inte. Lär inte göra så mycket skillnad om man blint tror på det utan att vidta andra åtgärder med.
Tex mäta om ESD påsarna är laddade som nämts. Råsa bubelplasten ska inte kunna absorbera laddning medens dom gråa påsarna redan är ledande och är grejerna efter butiken skickat dom till dig och posten hanterat skiten på vägen redan laddade så ESD armband eller ej så kan du skada grejerna när du tar dom ur påsen.

Inte så mycket man kan göra åt det om man inte ska vara paranoid så som sagt jag nöjer mig med att inte bidra med mer potentiell Elektrisk laddning så man riskerar en onödig ESD.

ESD armband eller ej så bevisar det inte om dina grejor är ESD skadade eller ej för det kan dom vara ändå och oddsen är troligen lika höga eller små jämfört med någon som vidtar övriga åtgärder so matt hålla plaster och foam borta från arbetsytan eller inte bära onödiga klädesplagg på sig.

Som sagt rätt övertygad om att skippa brallorna som något exempel nämnde så man inte drar dom mot golvet eller sockarna minimerar risken mer än ESD armband som ger falsk trygghet.

Var ju enligt någon sida mer vanligt med ESD skador när folk hanterar sakerna med handskar av olika slag än barhänt om jag inte tolkade det fel.

Intressanta saker, blir till att tänka på en del andra saker också i fortsättningen då!