Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

mobility 5870 klår det ganska duktigt vad jag sett, går ej få tag på i Sverige än dock om man inte importerar.

säger bara MSI GX740

Permalänk
Medlem

Det är bara klocken som skiljer 5850 och 5870... och min är klockad högre än 5870

Permalänk
Skrivet av hawy:

Det är bara klocken som skiljer 5850 och 5870... och min är klockad högre än 5870

Dock har 5850 inte ddr5 på alla modeller, fast det kanske är ddr5 på de som säljs i Sverige?

Permalänk

Exakt, 5850 är bara nerklockat, det är exakt samma gpu. Inga låsta pipelines eller liknande. Skulle tro att båda korten klockar ungefär lika högt också. Det finns vissa datorer med 5850 som har gddr3 och dom är hopplöst efter, det flaskar som satan. Ger bara ca 8500-9000p i 3dmark06 med gddr3.

hawy: hur högt kan du gå och hur påverkar det tempen? Ser att du knappt rört minnet, dra på det ordentligt det ökar inte temp i samma grad som gpu oc gör. 800mhz borde gå att nå(desktop motsvarigheten, 5770 har ju 850/1200 som stock), men då kanske det är dags att skaffa en kylplatta om du inte redan har en

Permalänk
Medlem

Temperaturen ligger runt 60 idle och 80 vid full belastning. Provade dra upp han till 800/1200, det gillade han inte, krashade med följden att jag var tvungen att gå in i felsäkertläge och ändra tillbaka då den krashade vid uppstart med

Permalänk

5xxx serien har automatisk avstängning vid ca 95c men kortet är inte vid fara förrns närmare 110c så det är bara att köra på. Spänningen kan nog dock påverka.

Permalänk
Medlem

Min gx640 ligger och väntar på mig, är i sthlm under helgen så kan ej hämta förren på måndag.

Läste här i tråden om överklockning, nån som kan förklara mer? Är det svårt? Hur gör man? Kan datorn gå sönder?

Permalänk
Skrivet av vexxan:

Min gx640 ligger och väntar på mig, är i sthlm under helgen så kan ej hämta förren på måndag.

Läste här i tråden om överklockning, nån som kan förklara mer? Är det svårt? Hur gör man? Kan datorn gå sönder?

När du installerat drivarna till grafikkortet, gå in i catalyst control center (prog som medföljer drivare) gå in på fliken "overdrive" och börja klocka, och nej det är inte skadligt att klocka om man inte rör spänningarna som man inte äns kan i overdrive och som sagt så stänger kortet av vid runt 95c för att skydda kortet, även om kortet i sig tål närmare 115c innan det brinner.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

När du installerat drivarna till grafikkortet, gå in i catalyst control center (prog som medföljer drivare) gå in på fliken "overdrive" och börja klocka, och nej det är inte skadligt att klocka om man inte rör spänningarna som man inte äns kan i overdrive och som sagt så stänger kortet av vid runt 95c för att skydda kortet, även om kortet i sig tål närmare 115c innan det brinner.

När det gäller mobila kort så finns inte overdrive i CCC, inte på min iaf.

Man brukar använda AMD Gpu clock tool till mobila 5xxx kort.

http://downloads.guru3d.com/AMD-GPU-Clock-Tool-v0.9.26.0-For-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Dock har 5850 inte ddr5 på alla modeller, fast det kanske är ddr5 på de som säljs i Sverige?

Har haft min GX640 i en vecka nu och måste säga att jag är imponerad av prestandan, dock lite kluven till själva kvaliten på tangentbordet samt chassiet. Tangenterna måste man ta det väldigt lugnt med men känner en rätt rejäl sviktning vilket ger ett "billigt" intryck.

När fläkten trummar på för fullt så känns det nästan som om man sitter med en XB360 framför sig.

Vad gäller ddr5 så har jag svårt att se att några svenska modeller inte skulle komma med det. Min har det i alla fall och är av modellen GX640-086NE... så jag antar att de övriga också har det.

Hur som helst så är prestandan så otroligt prisvärd i min bok.... Metro 2033 flyter på som en dröm.

Svårt att få bättre för de här pengarna (skulle vara 740:n då... )

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Dock har 5850 inte ddr5 på alla modeller, fast det kanske är ddr5 på de som säljs i Sverige?

Ja alla i sverige har det, vet inte vilken modell som har ddr3, men stackars dom länder som får det.

Permalänk

Fler som har samma problem som dessa herrar?

http://forum.notebookreview.com/msi/476342-gx640-pci-e-x16-x1...

Har inte hittat några trådar om detta fel, kanske bara gäller den amerikanska versionen av gx640?

Permalänk
Medlem

Jo jag hade samma fel, dock löste det sig när jag installerade atis generella drivrutiner istället för msi egna.

Permalänk
Skrivet av hawy:

Jo jag hade samma fel, dock löste det sig när jag installerade atis generella drivrutiner istället för msi egna.

Även problemet med svart skärm efter man ska dra igång den efter vänteläge?

Permalänk
Medlem

tja!
Sitter här och läser och funderar lite.
E jäkligt sugen på GX640. Så hittade jag GT640.
Hur stor skillnad är det på grafikkorten, i prestanda?
Och sen funderar jag på processorerna, ena har ju I5 och andra I7. Om man inte bara ska köra spel utan även typ bildbhandling och lite sånt, är det bättre med en 4kärning då? Eller vad är den egentliga skillnaden på 2 och 4 kärnor. Som en simpel man som jag kan märka?
Gör det nån skillnad på batteritid beroende på vilken cpu man har av dem?

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på MSI GX640 och undrar främst hur batteritiden är vid "normal" användning? Dvs vid surfning eller ordbehandling i ex word. Är den klumpig att bära med sig och hur känns kvaliteten på den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasJason:

Har kollat lite på MSI GX640 och undrar främst hur batteritiden är vid "normal" användning? Dvs vid surfning eller ordbehandling i ex word. Är den klumpig att bära med sig och hur känns kvaliteten på den?

Kör på 740 istället, tror 640 har mindre batteri (inte säker).

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att 17" är för stort då jag kommer att använda datorn till studier bla. och därför är jag mer inne på GX640

Permalänk

Batteritiden på denna typen av datorer är aldrig speciellt bra, 2,5-3h vid slösurf med låg ljusstyrka på skärmen(ett tips är att köra flashblock när du kör på battri, flash tar ju som bekant en jäkla massa kraft). Har också läst det som St4lin nämner, gx740 har ganska mkt större batteri, men så är det ju en större dator också. gx740 har 7800mAh batteri och 640 4800mAh som jag fattat det.

Permalänk
Medlem

Jag fick min gx640 idag och fick med ett batteri på 7800mAh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapper:

Jag fick min gx640 idag och fick med ett batteri på 7800mAh.

Låter lockande! Vart köpte/beställde du din gx640? Hur upplever du den som "portabel", är den i klass med genomsnittet av 15" i portabilitet?

Permalänk
Medlem

Jag köpte min från Inet. De var väldigt bra och serviceinriktade.
portabel, den är ungefär som alla andra 15" skulle jag säga. Den känns absolut inte större och klumpigare.
Dock så e den ju inge vidare snygg enligt mig. Men sånt får man leva med..

Permalänk
Skrivet av Slapper:

Jag fick min gx640 idag och fick med ett batteri på 7800mAh.

Där ser man, det låter ju ganska logiskt att använda samma batteri eftersom det är mkt billigare att ha samma batteri till alla modeller. Läste detta om 4800mAh i ngn rysk test mha. google translate, kan ju även skilja beroende på land osv.

Då borde 640 ha bättre batteritid med andra ord eftersom den har mindre panel.

Permalänk
Medlem

tja!
Har haft min gx640 ett tag nu och är jäkligt nöjd med nästan allt, det enda som stör mig är fläktljudet.
När man spelar eller kollar film och belastar den på bryr jag mig inte men när den står igång på natten så är fläktljudet irriterande.
Den varvar upp, sen stannar den ett tag, varvar upp, stannar och håller på så hela tiden..

sen fungarar det som vanlig inte att sätta den i viloläge eller strömsparläge. den vaknar aldrig igen då.
någon som kan berätta vad skillnaden är på dessa 2 lägen?
kan man ha t.ex utorrent igång och ladda upp i något av lägena?

någon som har de problemen? någrs tips?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slapper:

tja!
Har haft min gx640 ett tag nu och är jäkligt nöjd med nästan allt, det enda som stör mig är fläktljudet.
När man spelar eller kollar film och belastar den på bryr jag mig inte men när den står igång på natten så är fläktljudet irriterande.
Den varvar upp, sen stannar den ett tag, varvar upp, stannar och håller på så hela tiden..

sen fungarar det som vanlig inte att sätta den i viloläge eller strömsparläge. den vaknar aldrig igen då.
någon som kan berätta vad skillnaden är på dessa 2 lägen?
kan man ha t.ex utorrent igång och ladda upp i något av lägena?

någon som har de problemen? någrs tips?

Skaffa kylplatta.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk

I Catalyst control center, under Overdrive ska man kunna ha manuell fläktkontroll. 20% fläkt kanske räcker för att inte störa(?).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tussilago:

I Catalyst control center, under Overdrive ska man kunna ha manuell fläktkontroll. 20% fläkt kanske räcker för att inte störa(?).

Går inte på laptopar.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem

Jag har kylplatta.
Och det går att dra ner till 20% i catalyst overdrive, men det är inte att ljudet är högt utan mer att det ska stanna upp och sen dra på igen, och stanna och dra på. ett konstant litet fläktljud stör mig inte mycket..
Några andra förslag? någon som har samma problem?

Permalänk
Skrivet av Slapper:

Jag har kylplatta.
Och det går att dra ner till 20% i catalyst overdrive, men det är inte att ljudet är högt utan mer att det ska stanna upp och sen dra på igen, och stanna och dra på. ett konstant litet fläktljud stör mig inte mycket..
Några andra förslag? någon som har samma problem?

I bios på min hp finns en inställning som heter "fans always on" om jag sätter den till on så går fläktarna hela tiden på lågvarv och varvar upp om det blir riktigt jobbigt bara. Kör jag off så blir det samma grej som du beskriver, fläktarna går igång som fan i 5-10 sekunder sen stannar dom, sen igång igen när cpu blir ca 50*c osv ovs.

Kika i bios om du har nån liknande inställning.

Permalänk
Medlem

Tack, bra idé där. Ska kika på det och återkommer om det finns och fungerar!