Permalänk
Medlem

Problem ny dator hänger sig!

Hallå alla på sweclockers!

Jag har fått problem med en ny dator som jag har byggt, när jag hade satt ihop allt och skulle starta för första gången så får jag ett meddelande där det står att hårddisken körs i "native ide mode" och undrar om jag vill ändra det till AHCI, vilket jag väljer att använda AHCI för att det ska vara snabbare när man använde en SATA disk eller har jag fel?

När jag installerade Windows 7 så i i starten när alla filer var laddade och första bilden kom upp så tog det en väldig tid innan språkvalet kom upp, men när jag kommit förbi detta så tog jag bort den gamla partitionen och formaterade hårddisken, fortsatte installationen som det ska.

Tidigare så fanns det Windows XP på hårddisken men nu tänkte jag installera Windows 7 Home premium 64 bit

När Windows 7 var installerat så tog jag drivrutins skivorna för moderkortet samt för grafikkortet och för det trådlösa nätverkskortet och installerade allt.

men när jag ska använda datorn så hänger den sig konstant, den fungerar ett tag men när jag försöker göra något typ ladda ner uppdateringar så hänger den sig, eller när jag försöker ändra färg på skrivbordet så säger den att grafikdrivrutinen har slutat fungera och återställts och sen hänger sig.

Datorns Hårdvara:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium 64 bit
Processor: AMD Phenom II X4 955 Black Edition, Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W
Processorkylare: Den som följer med processorn
Moderkort: Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3
Minne: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 2x2GB
Grafikkort: Powercolor Radeon HD 5770 1GB GDDR5
Hårddisk: "Vet ej märke" 250GB SATA
Nätaggregat: Corsair VX 550W PSU
Övrig kylning: 1x80mm insug i lådan
Övriga komponenter: Trådlöst nätverkskort Linksys WMP600N, DVD Drive

Jag kan inte se vad som är fel och därför jag söker hjälp hos er, hoppas det är någon som kan hjälpa mig.

Mvh
Bl00m

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

ladda ner drivrutiner till moderkort, graffe, ljud mm från tillverkarnas hemsida.
Funkar inte det så installera om Windows7 och struna att ta skivorna du fick med komponenterna. Använd windows7 driv endast.

Permalänk
Medlem

Okej ska prova det när jag kommer hem.
För det är väll inget fel mellan komponenterna?

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

detta löste inte problemet:S datorn hänger sig när jag installerat ATI grafikdrivrutinerna och då får jag ingen bild:S

har laddat ner alla senaste drivrutinerna från gigabytes och ATIs hemsida men blir samma fel:S

har läst att fler haft problem med 5770 korten men då har det varit på gamla moderkort:S

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan behöva uppdatera BIOS.

Permalänk
Medlem

Ett sätt kan vara att gå in i bios och ändra läge från AHCI till native ide mode...dvs jag tror den simulerar sata-hårddisken som en ide-hårddisk. Om man inte har rätt drivrutiner till moderkortet installerat kan detta hända.

Ett annat sätt är att hitta drivrutiner till sata för moderkortet och installera dom.

Det är bara en möjlighet vad som kan orsaka problemet tyvärr.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

detta löste inte problemet:S datorn hänger sig när jag installerat ATI grafikdrivrutinerna och då får jag ingen bild:S

har laddat ner alla senaste drivrutinerna från gigabytes och ATIs hemsida men blir samma fel:S

har läst att fler haft problem med 5770 korten men då har det varit på gamla moderkort:S

This is why i go the green way...

Nvidia the way it's meant to be played

Nä men skämt åt sido.

BIOS uppdatering verkar va the REAL way to go för dej.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Så nu har jag updaterat bios och ska installera alla andra drivrutiner för moderkortet. men en sak som jag hittade i enhetshanteraren är att datorn känner igen grafikkortet som ett standard VGA-bildskärmskort:S
kan det betyda att det är något fel på grafikkortet?

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Låter konstigt om datorn inte känner igen grafikkortet...jag utgår från att du har installerat drivrutinerna till det...?!
Annars är det mycket möjligt att datorn inte känner igen vad det är för kort.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Jag Installerade allt igår igen och hittade AHCI drivrutinerna för moderkortet och installerade grafikdrivrutinen, var på datorn hittade hårddisken som en sata disk och den hittade grafikkortet, men sen så började vi installera world of warcraft och det gick bra ett tag men sen säger datorn att grafikkortet har återställt sig till grundinställningar och sen så fuckar allt och fryser sig:S

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build