Välja chassi! Obsidian 800D, Fortress ft02 eller ATCs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefil:

Som alla ovan egentligen säger, ta ett CM840 så ångrar du dig inte

Måste bara fråga, "ta ett cm840 som alla ovan säger" har du ens läst tråden?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

efter min långa kringvandring i chassi-landet så hittade jag också CM Cosmos serien som är så förbannat snygga Har läst lite recensioner på olika ställen (sweclockers förstås) och funderar på om ett sådant är mer värt. Cosmos 1000 yttre är ju en klass för sig. mumma

Någon som har några synpunkter om Cosmos chassierna?

Jag äger ett cosmos 1000 och är nöjd. Är dock lite klumpigt att bära på när det vankas lan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nja det skulle jag inte kunna påstå:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/1376-temp-obsidian

Med tanke på att RV2 och 1200 slår HAF 922 med hästlängder kan man lungt påstå att 800D inte är optimalt för luftkylning, vilket förvisso inte är allt för konstigt pga dess utformning, 800D är till för vattenkylning.

Jag snubblar över dina komentarer lite titt som tätt nu... och tycker verkligen att du skall se efter vad du skriver innan du klickar på "skicka svar"..

"800D är till för vattenkylning"..... vart har du fått det ifrån? Corsair själva? Jag antar att du har ägt ett sådant chassi efterssom du dissar det så hårt?

Nu kanske jag har fattat det du skrev här ovan i ditt inlägg fel, och isåfall är jag ledsen.. men känner ändå att jag måste komentera.... du slänger upp ett diagram, som du kan ha gjort själv o menar att chassin blir slagna med hästlängder när det gäller värme... vad jag ser är 1 kanske 2 graders skillnad...

Menar du på allvar att du ens kan märka det över huvud taget, det är ju knappt så att instrument som används gör utslag på skillnad.. men du menar hästlängder.

Vad är det som har hänt med Sweclockers?? När jag blev medlem för 7 år sen var det ett seroöst och bra forum.... men nu???

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Samtliga 3 chassin är Top Notch!
Svårt att hitta bättre, Lian Li har en del i samma klass också givetvis.

Gäller bara ta det som passar just dig bäst, genom att kolla recensionerna.

Sitter på ett CM 840 själv och är helnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

Jag snubblar över dina komentarer lite titt som tätt nu... och tycker verkligen att du skall se efter vad du skriver innan du klickar på "skicka svar"..

"800D är till för vattenkylning"..... vart har du fått det ifrån? Corsair själva? Jag antar att du har ägt ett sådant chassi efterssom du dissar det så hårt?

Nu kanske jag har fattat det du skrev här ovan i ditt inlägg fel, och isåfall är jag ledsen.. men känner ändå att jag måste komentera.... du slänger upp ett diagram, som du kan ha gjort själv o menar att chassin blir slagna med hästlängder när det gäller värme... vad jag ser är 1 kanske 2 graders skillnad...

Menar du på allvar att du ens kan märka det över huvud taget, det är ju knappt så att instrument som används gör utslag på skillnad.. men du menar hästlängder.

Vad är det som har hänt med Sweclockers?? När jag blev medlem för 7 år sen var det ett seroöst och bra forum.... men nu???

Jag tänker inte svara på dina barnsliga kommentarer Mr. Axis, det får mig att se ut som en nedlåtande person och jag har tyvärr bättre saker för mig än att förklara för ett barn hur saker och ting fungerar.
Föreslår att du slutar citera mig för att inte fylla forumet med spam.

[i]För övrigt är denna diagram från Sweclockers egna recension, vilket du hade förstått om du läst mina inlägg[/i].

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Skrev detta i en annan tråd i samma ämne nyligen om mitt ATSc 840 som jag är nöjd med men det är inte perfekt...

ATSC 840 har lite dålig balans mellan inblås och utsug som gör att det blir undertryck i lådan, rekommenderar en fläkt i botten som inblås men det hjälper bara till en del.

Jag köpte till en sån här...
WEBHALLEN.com - Cooler Master 4-In-3 HDD
den tar tre av dom tomma 5,25 platserna och innehåller en extra 12 cm fläkt som ger frisk luft rätt in mot min NH-D14 som kyler processorn.

Jag tjänade för övrigt tre grader i load på att montera NH-D14 så den blåser uppåt i stället för bakåt i chassit, varmluften evakueras bättre av dom stora toppfläktarna.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

För alla som undrar så har mitt chassi-letande kommit till ett slut (lyckligt slut ). Det blev en Cooler Master ATCs 840 som jag köpte begagnad av SmOOthy här på sweclockers för en tusenlapp. Är helt underbar kvalite och är extremt nöjd ^^

Permalänk

Härligt! Jag har alltid varit nöjd med Cooler Masters chassin. Du gjorde dig ett riktigt kap med andra ord.

Visa signatur

# Passive income is the shit

Permalänk
Medlem

Men tänkte på det här med negativt tryck i burken. Går det på något sätt att ändra så det blir positivt? Har satt in en 120 mm fläkt som insug bredvid nätaggsplatsen och fundera på att skaffa en Scythe kaze master fläktkontroller för att sedan sänka hastigheten på de feta 230 mm utsugs-fläktarna.

Går det på något sätt att kontrollera om man har positivt eller negativt tryck i chassit?

Permalänk
Medlem

Håll ett lätt papper bakom öppningarna på bbaksidan så ser du om det blåser ut eller sugs in.
Se mitt inlägg ovan om hur jag fick in mer luft i 840.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit FT02 eller 800D. båda går bra att köra med vattenkylning och luft fast ft02 är bättre på luftkylning än 800D

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Jag skulle tagit FT02 eller 800D. båda går bra att köra med vattenkylning och luft fast ft02 är bättre på luftkylning än 800D

Jo men nu fick jag ju CM ATCs 840 för bara en tusenlapp + fick ljuddämpning och en extra 120 mm fläkt med. För det priset tveka jag inte en sekund ^^. Liksom betala 1500 mer för ft02 eller 800D kändes onödigt då jag är student och får bara en sketen tusenlapp i månaden (eternal hate for CSN!)

+ Även om den va begagnad så vad den bara en månad gammal (kollade utskicks datumet på lådan), är ju som att få en helt ny burk från affären

Permalänk
Medlem

Du har köpt ett kanonchassi till ett kanonpris, bara att gratulera.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Skönt att du blev nöjd. Om du i framiden ska köra vattenkylning så får du leta länga efter ett bättre chassi under 2500. Det du skulle kunna göra för att få ordning på undertrycket är att stänga av den främre av de stora fläktarna i taket och lägga ett ark papper i vägen mellan chassit och fläkten. Det tror jag skulle ge bättre prestanda och lägre ljudnivå då dessutom luftströmmen koncentreras runt processor sockeln.

Jag bytte till ett Fortress 2 vilket jag gillar skarpt på nästan alla punkter. Dock så tappar man förtroendet för Sweclockers efter att ha läst deras recension av chassit. Hur man har missat att hårddiskvaggorna är helt jävla värdelösa och måste moddeas för att överhuvud taget sitta kvar i chassit förstår jag inte. Kanske något fel på mitt chassi men det känns otroligt, dom använder samma princip som i CM 840 (där det fungerar skitbra även om jag gärna hade haft möjligheten att skruva fast diskarna) men sitter så löst att spärren släpper direkt om man tex försöker sätta i en kontakt från baksidan, hata hata hata!

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Skönt att du blev nöjd. Om du i framiden ska köra vattenkylning så får du leta länga efter ett bättre chassi under 2500. Det du skulle kunna göra för att få ordning på undertrycket är att stänga av den främre av de stora fläktarna i taket och lägga ett ark papper i vägen mellan chassit och fläkten. Det tror jag skulle ge bättre prestanda och lägre ljudnivå då dessutom luftströmmen koncentreras runt processor sockeln.

Jag bytte till ett Fortress 2 vilket jag gillar skarpt på nästan alla punkter. Dock så tappar man förtroendet för Sweclockers efter att ha läst deras recension av chassit. Hur man har missat att hårddiskvaggorna är helt jävla värdelösa och måste moddeas för att överhuvud taget sitta kvar i chassit förstår jag inte. Kanske något fel på mitt chassi men det känns otroligt, dom använder samma princip som i CM 840 (där det fungerar skitbra även om jag gärna hade haft möjligheten att skruva fast diskarna) men sitter så löst att spärren släpper direkt om man tex försöker sätta i en kontakt från baksidan, hata hata hata!

Har bara några funderingar kvar Alltså det här med att kabeln är klippt till ljud-in/utgångarna på I/O panelen vet jag inte riktigt hur jag ska fixa :S trodde det skulle gå att koppla bort den klippta sladden och sedan bara fixa en ny men det verkar inte som det går.

Permalänk
Medlem

Nej det går troligen inte om du inte löder fast den, förklara gärna varför du vill använda den? Finns gott om andra alternativ.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Nej det går troligen inte om du inte löder fast den, förklara gärna varför du vill använda den? Finns gott om andra alternativ.

Jag lyckades faktiskt få bort den, de hade satt en liten limklick på kontakten men gick ganska lätt att ta bort. Dock när jag har kollat runt på stan efter en en ny kabel så verkar det vara svårt att få tag i :S

Jag vill använda I/O-panelens ljudingångar för att det är mycket smidigare att bara poppa upp den om man behöver stoppa i headset eller liknande.

Du har möjligen inte kvar den andra delen av sladden?

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr. Finns 5.25 och 3.5 frontpaneler med 3.5 mm ljudutgång. Finns flera att lösa det på men det blir nog svårt att få igång ljudet i just den panelen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

För alla som undrar så har mitt chassi-letande kommit till ett slut (lyckligt slut ). Det blev en Cooler Master ATCs 840 som jag köpte begagnad av SmOOthy här på sweclockers för en tusenlapp. Är helt underbar kvalite och är extremt nöjd ^^

Så det va du hann köpa det innan mig ;P. Skönt att du är nöjd med det iaf. Angående undertrycket kanske du kan vända 120an där bak? Då har du två 120or och en 230a in, och två 230or ut. Det borde ju kunna ge hyfsad balans. Sen får du väl justera hastigheten på dom lite om du vill ha det perfekt, antingen via moderkortet eller, som sagt, med en fläktkontroller.