Macbook Pro 13,3 eller 15", vad passar bäst till mina behov?

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 13,3 eller 15", vad passar bäst till mina behov?

Hej!

Nu när nya Macbook Pro är släppt och det finns laxar på kontot så känner jag att det är dags för köp av min första Mac.

Kommer i höst att börja plugga till ingenjör på kth och kommer att behöva en bärbar dator. Och efter nästan 20 års PC användande känner jag att ett byte till Mac är väldigt lägligt.

Jag kommer främst att använda datorn till internet, iWork och så vidare, men också till AutoCAD. Har planer på att införskaffa mig en extern skärm och kommer också att koppla datorn till min 42" full hd lcd för filmtittande.

Vad passar mig bäst? Kan inte bestämma mig. Kan dubbla grafikkort i i5an vara en fördel för mig?

Mvh: Krille

Visa signatur

Acer 6920G

Permalänk

Jag är i exakt samma situation, ska börja på KTH till hösten, har aldrig använt mac förrut. Känner mig rätt säker på att den billigare 13tummaren kommer passa utmärkt. Mycket pga mobiliteten jmf mot en 15 tummare som blir lite mer otymplig, i mitt fall eftersom jag kommer sitta totalt 4 timmar på tåg till och från skolan varje dag...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arkebuzer:

Jag är i exakt samma situation, ska börja på KTH till hösten, har aldrig använt mac förrut. Känner mig rätt säker på att den billigare 13tummaren kommer passa utmärkt. Mycket pga mobiliteten jmf mot en 15 tummare som blir lite mer otymplig, i mitt fall eftersom jag kommer sitta totalt 4 timmar på tåg till och från skolan varje dag...

Då tror jag att någon av 13" kommer passa dig bäst.:) 15" är inte dålig den heller: men jag kände och klämde på 15" och jag tycker att den var lite väl tung.:P Iaf om man ska pendla mellan skola/jobb 1 h eller mer.:)

Det bästa är att du glider in till en ÅF och känner på Mac:arna och på så sätt kan du bilda dig en uppfattning om vad som är bäst.:)

Lycka till!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag tänker i samma banor, men om man nu ska plocka upp datorn på tåget och börja jobba lite cad? det kanske inte är så jätte skönt på en 13 tummare? jag kommer att bo i Sthlm, och finns inga lägenheter tillgängliga pendlar jag i max en timme från min hemstad. Vad blir skillnaden mellan en 13" och en 15" om man kör dubbla skärmar? jag är rädd att 13" ska bli för litet. Och jämför man i vikt så är 15" bara 5 gram tyngre. Kanske är värt med större skärm? och ett högre andrahandsvärde? Vilket dilemma VA? haha

Visa signatur

Acer 6920G

Permalänk
Medlem

om inte priset är något problem hade jag tagit 15tum.

Permalänk
Medlem

Varför? motivera mig!

Visa signatur

Acer 6920G

Permalänk
Medlem

15", större skärm med högre upplösning, bättre processorer och grafikkort.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

det är jag med på, men kan de dubbla grafikkorten bli en fördel när jag kopplar in en extern skärm exempelvis?

Visa signatur

Acer 6920G

Permalänk
Avstängd

Nej, det krävs 800kb grafikminne för att kunna köra 1024x768 och fyra megabyte för 2560x1600. Nu för tiden accelereras 2d grafiken även av grafikkortet, tidigare var det processorn, men med kraften som finns tillgänglig sedan många år är inte det heller några problem. Det sekundära grafikkortet är enbart till för spel och andra applikationer som kräver mer än vad det primära kan ge. Samtidigt kan du få mer batteritid av att ha ett snålt grafikkort i kombination med ett kraftfullt som du kan stänga av när du inte använder det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är mycket skönare att arbeta på 15-tummaren, utan tvekan. Jag har suttit vid både 13" och 15". Med möjligheten att välja en högupplöst skärm till den nya 15-tummaren tycker jag att valet är enkelt. 1680x1050 är en helt underbar upplösning att arbeta med CAD och sånt i.

Permalänk
Medlem

men om jag ändå tänkt köpa till en 22" skärm när jag väl börjar plugga, blir det någon skillnad då?:)

Visa signatur

Acer 6920G

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt satsat på 15" med tanke på att allt arbete med grafiska verktyg alltid är smidigare med lite större skärmyta.

Permalänk
Medlem

jag trotsar er tyvärr, har beställt en 13" nu. Känns mer prisvärd och mobil. Fick betala 13060:- med 500 GB hårddisk och en minidisplay port:) Blir att köpa en 22" skärm sen för AutoCad.

Visa signatur

Acer 6920G

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av criLL90:

jag trotsar er tyvärr, har beställt en 13" nu. Känns mer prisvärd och mobil. Fick betala 13060:- med 500 GB hårddisk och en minidisplay port:) Blir att köpa en 22" skärm sen för AutoCad.

Nej, jag känner mig förolämpad, du dissade mitt råd! Skämt åsido, det är bara du som vet hur dina datorvanor ser ut, och ärligt talat så tänkte jag inte ens på att du skulle köpa en extern skärm när jag föreslog 15-tummaren! Hoppas du blir riktigt nöjd med ditt köp!

Permalänk
Medlem

Ska ge dig ett tips. Köp för de pengarna istället en feting stationär istället med stor skärm. Då finns det en liten liten liten chans att du CADar hemma, kanske. Tror du på allvar att du kommer börja CADa när du är nersjunken i soffan med TVn på och messenger uppe samt två-tre astråkiga föreläsningar på skolan i bagaget?:) Gör arbetet i skolan, där det hör. Slappna av på bussen hem, slappa hemma.

För pengarna du sparade köper du såklart öl och har kul med de nya kursarna:)

Vilket program börjar du till hösten? Hittat lägenhet?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Nej, jag känner mig förolämpad, du dissade mitt råd! Skämt åsido, det är bara du som vet hur dina datorvanor ser ut, och ärligt talat så tänkte jag inte ens på att du skulle köpa en extern skärm när jag föreslog 15-tummaren! Hoppas du blir riktigt nöjd med ditt köp!

haha just nu så sitter jag på pappas gamla Dell Vostro, vilket inte är en fröjd. Och då sitter jag bänkad framför datorbordet. Men tror att mina datorvanor kommer att förändras till hösten. Så jag kör på en ren chansning. Tack för hjälpen!

Skrivet av jetblack:

Ska ge dig ett tips. Köp för de pengarna istället en feting stationär istället med stor skärm. Då finns det en liten liten liten chans att du CADar hemma, kanske. Tror du på allvar att du kommer börja CADa när du är nersjunken i soffan med TVn på och messenger uppe samt två-tre astråkiga föreläsningar på skolan i bagaget?:) Gör arbetet i skolan, där det hör. Slappna av på bussen hem, slappa hemma.

För pengarna du sparade köper du såklart öl och har kul med de nya kursarna:)

Vilket program börjar du till hösten? Hittat lägenhet?

haha, klockrent sagt!

Kommer att läsa Industriell Ekonomi och Produktion, vilket är en treårig högskoleingenjörs utbildning:) Kan nog bli bra!

Lägenhet är mitt nästa dilemma. Vill bo i city, så jag och en polare funderar på att flytta in i en tvåa om vi finner något vettigt. Annars har jag bostadsgaranti i Södertälje, men det lockar inte direkt.

Har du några tips när vi ändå är igång? haha:)

Visa signatur

Acer 6920G

Permalänk
Medlem
Skrivet av criLL90:

haha just nu så sitter jag på pappas gamla Dell Vostro, vilket inte är en fröjd. Och då sitter jag bänkad framför datorbordet. Men tror att mina datorvanor kommer att förändras till hösten. Så jag kör på en ren chansning. Tack för hjälpen!

haha, klockrent sagt!

Kommer att läsa Industriell Ekonomi och Produktion, vilket är en treårig högskoleingenjörs utbildning:) Kan nog bli bra!

Lägenhet är mitt nästa dilemma. Vill bo i city, så jag och en polare funderar på att flytta in i en tvåa om vi finner något vettigt. Annars har jag bostadsgaranti i Södertälje, men det lockar inte direkt.

Har du några tips när vi ändå är igång? haha:)

Lägenhet är alltid ett bekymmer. Här i Lund är det nog lite enklare (och något billigare skulle jag tro) att hitta tak. Ett tips är just att gå ihop med en polare och skaffa en lite större lägenhet först, de brukar inte gå åt fullt lika snabbt. Och fråga bland ALLA vänner och bekanta, fråga bland deras föräldrar osv, det är så man måste göra:) Det brukar alltid finnas någon som känner någon som hyr ut i andrahand eller så kan ni ju bo som inneboende, detta är nästan ett måste första året om du vill bo någorlunda centralt. Och för tre-fyra år är det inte alls obekvämt eller jobbigt att flytta runt lite. Har flyttat minst varje år sen jag började plugga, lite extra jobbigt under en vecka med att packa och packa upp, men inget som stör i det stora hela:)

Ett protip är att hänga med på så mycket av aktiviteterna som nollorna bjuds på som möjligt samt att plugga resten av tiden. Det är inte kul att hamna efter och väldigt jobbigt att hinna ikapp. Men det är definitivt värt det till slut och det låter som en intressant linje du valt!

Jag pluggar civ.ing maskinteknik i Lund för övrigt:)

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criLL90:

jag trotsar er tyvärr, har beställt en 13" nu. Känns mer prisvärd och mobil. Fick betala 13060:- med 500 GB hårddisk och en minidisplay port:) Blir att köpa en 22" skärm sen för AutoCad.

Tycker du har tänkt helt rätt:): en dator ska vara mobil (och 13" har dessutom 10 h batteritid många +++ bara där:)) och då är du riktigt mobil och när du är hemma kopplar du bara in den externa skärmen du talade om.:)

Någon sa: "köp en feting stationär dator..." men jag avråder dig från att göra detta: när jag fått min Mac 13" som jag beställt (efter att ha klämt och känt på densamma så tycker jag 15" är lite för tung/mindre mobil än vad jag förväntade mig men man kan inte få allt:)) just för att jag värderar dess lätthet batteritid bra med RAM instoppat 4 GB (lika mycket som de på 15" f.ö.) och jag personligen kommer slänga iväg min stationära och bara ha den som backup av vissa filer/dokument (arbeten m.m.) ja helt enkelt en klump som kommer få stå i ett hörn och jaa bara finnas till.:P

Tycker att dessa saker folk benämner klumpar tillika stationära datorer hör 90-talet till: min dröm är att alla sitter vid ett skrivbord vid en Mac Book Pro/iMac där datorn har a) strömkabel b) ett tangentbord (c) eventuellt med tillhörande mus) där Trackpaden säkert kommer vara tillräckligt för de flesta. Inte som det är idag där det är 132343 diverse sladdar kopplade till en stationär dator bara för att hålla skärm, mus och dator igång. Inte konstigt att datasalar är varma just för alla stationära som står där och "svettas" ut värme.:P

My 5 cent.:)

När dina kursare kommer 5 min. före presentationen/inlämning av X uppgift, rädda, stressade och panikslagna över att inte ha skrivit ut sitt arbete, springandes med sitt usb-minne för att leta upp en stationär dator + skrivare, så kan du - medan polarna stressar - ta en kopp kaffe, skriva ut X uppgift/uppsats på din Mac på 2 min. och luta dig tillbaka och lugnt dricka upp din kaffe latte de resterande 3 min. som är kvar.:):)

Lycka till med valet du kommer inte bli missnöjd.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av criLL90:

haha just nu så sitter jag på pappas gamla Dell Vostro, vilket inte är en fröjd. Och då sitter jag bänkad framför datorbordet. Men tror att mina datorvanor kommer att förändras till hösten. Så jag kör på en ren chansning. Tack för hjälpen!

haha, klockrent sagt!

Kommer att läsa Industriell Ekonomi och Produktion, vilket är en treårig högskoleingenjörs utbildning:) Kan nog bli bra!

Lägenhet är mitt nästa dilemma. Vill bo i city, så jag och en polare funderar på att flytta in i en tvåa om vi finner något vettigt. Annars har jag bostadsgaranti i Södertälje, men det lockar inte direkt.

Har du några tips när vi ändå är igång? haha:)

Nu går jag lite off topic, men jag bara måste.... För jag ska också läsa maskinteknik - industriell ekonomi och produktion!!! Vilket sammanträffande! =D

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Lägenhet är alltid ett bekymmer. Här i Lund är det nog lite enklare (och något billigare skulle jag tro) att hitta tak. Ett tips är just att gå ihop med en polare och skaffa en lite större lägenhet först, de brukar inte gå åt fullt lika snabbt. Och fråga bland ALLA vänner och bekanta, fråga bland deras föräldrar osv, det är så man måste göra:) Det brukar alltid finnas någon som känner någon som hyr ut i andrahand eller så kan ni ju bo som inneboende, detta är nästan ett måste första året om du vill bo någorlunda centralt. Och för tre-fyra år är det inte alls obekvämt eller jobbigt att flytta runt lite. Har flyttat minst varje år sen jag började plugga, lite extra jobbigt under en vecka med att packa och packa upp, men inget som stör i det stora hela:)

Ett protip är att hänga med på så mycket av aktiviteterna som nollorna bjuds på som möjligt samt att plugga resten av tiden. Det är inte kul att hamna efter och väldigt jobbigt att hinna ikapp. Men det är definitivt värt det till slut och det låter som en intressant linje du valt!

Jag pluggar civ.ing maskinteknik i Lund för övrigt:)

Låter ju lovande, känner att det börjar bli dags med lite pluggande efter ett år på mitt nuvarande jobb. haha. Hur många år har du kvar?

Skrivet av Enkronan:

Tycker du har tänkt helt rätt:): en dator ska vara mobil (och 13" har dessutom 10 h batteritid många +++ bara där:)) och då är du riktigt mobil och när du är hemma kopplar du bara in den externa skärmen du talade om.:)

Någon sa: "köp en feting stationär dator..." men jag avråder dig från att göra detta: när jag fått min Mac 13" som jag beställt (efter att ha klämt och känt på densamma så tycker jag 15" är lite för tung/mindre mobil än vad jag förväntade mig men man kan inte få allt:)) just för att jag värderar dess lätthet batteritid bra med RAM instoppat 4 GB (lika mycket som de på 15" f.ö.) och jag personligen kommer slänga iväg min stationära och bara ha den som backup av vissa filer/dokument (arbeten m.m.) ja helt enkelt en klump som kommer få stå i ett hörn och jaa bara finnas till.:P

Tycker att dessa saker folk benämner klumpar tillika stationära datorer hör 90-talet till: min dröm är att alla sitter vid ett skrivbord vid en Mac Book Pro/iMac där datorn har a) strömkabel b) ett tangentbord (c) eventuellt med tillhörande mus) där Trackpaden säkert kommer vara tillräckligt för de flesta. Inte som det är idag där det är 132343 diverse sladdar kopplade till en stationär dator bara för att hålla skärm, mus och dator igång. Inte konstigt att datasalar är varma just för alla stationära som står där och "svettas" ut värme.:P

My 5 cent.:)

När dina kursare kommer 5 min. före presentationen/inlämning av X uppgift, rädda, stressade och panikslagna över att inte ha skrivit ut sitt arbete, springandes med sitt usb-minne för att leta upp en stationär dator + skrivare, så kan du - medan polarna stressar - ta en kopp kaffe, skriva ut X uppgift/uppsats på din Mac på 2 min. och luta dig tillbaka och lugnt dricka upp din kaffe latte de resterande 3 min. som är kvar.:):)

Lycka till med valet du kommer inte bli missnöjd.:)

haha, känner att studentlivet börjar närma sig nu, och det låter förjävla bra det du beskriver. Klart det blir en hel del plugg, men också skönt med en ny omgivning. Vad gör du för arbete på din Mac?

Skrivet av Arkebuzer:

Nu går jag lite off topic, men jag bara måste.... För jag ska också läsa maskinteknik - industriell ekonomi och produktion!!! Vilket sammanträffande! =D

haha låter sweet mannen!

Hur gammal är du?

Visa signatur

Acer 6920G

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criLL90:

haha, känner att studentlivet börjar närma sig nu, och det låter förjävla bra det du beskriver. Klart det blir en hel del plugg, men också skönt med en ny omgivning. Vad gör du för arbete på din Mac?

Enkelt: inte så mycket än då jag just fick den idag (den 4:e maj så igår)...:) Men jag kommer göra det vanliga: skriva rapporter söka info på internet och så fritidssysselsättning som att lyssna på musik, youtub:a (jag är ingen gamer, har aldrig varit:)) surfa runt för nöjes skull etc.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt valt 15" med Matt skärm. Skulle aldrig orka med denna glänsande skärmen någon annan stans än kontrollerad miljö (såsom hemma. inomhus). Sitter på en 24" iMac på jobbet, och sitter och speglar mig 24/7, och man måste koncentrera sig för att kolla på skärmen och inte reflektioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Jag hade lätt valt 15" med Matt skärm. Skulle aldrig orka med denna glänsande skärmen någon annan stans än kontrollerad miljö (såsom hemma. inomhus). Sitter på en 24" iMac på jobbet, och sitter och speglar mig 24/7, och man måste koncentrera sig för att kolla på skärmen och inte reflektioner.

gillar mattskärmen, funkar bra utomhus också

Permalänk
Medlem

fick min 13.3" idag. Och fan vad den är bra!

Visa signatur

Acer 6920G

Permalänk
Skrivet av criLL90:

fick min 13.3" idag. Och fan vad den är bra!

Skönt att höra! Jag sitter i samma tankar, antingen 15 eller 13-tummare :>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criLL90:

fick min 13.3" idag. Och fan vad den är bra!

Grattis.:D:D

Hur känns det nu: "Ångrar" du att du inte köpte 15"? *nyfiken*:) Tror med stor säkerhet att du inte gör detta.:D:):D

Grattis ännu en gång.:D:)

edit: du kan a) ladda upp b) ladda ur c) ladda upp batteriet så det inte förlorar prestanda och vill du vara superduper trygg kan du även kalibrera batteriet: Bärbara Apple-datorer: Kalibrera datorns batteri för optimala prestanda

Kalibreringen kan man göra 1 ggr./var tredje månad enl. Apple speciellt om man låter laddaren vara i jämt/ofta för att batteriet ska få stretcha på sig etc.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Var inne och kände på alla storlekar igår, vilket ni också borde göra. 15" känns väldigt stor i ytan, fastän skärmen inte känns betydligt större. Säkert användbar om man bara har den som dator. Själv funderar jag på att fixa en 13" och sedan köra min vanliga skärm som extern när man är hemma vid skrivbordet. Känns som det är väldigt mycket folk på blocket som försöker lura en, eller så säljer de bara sprillans nya datorer, när de bor i skogen, till mindre än halva priset. Troligt.

Permalänk

Sitter sj på den nya 15'' med i5. Den är ju inte lite snabb Jämfört med min tidigare Macbook Uni 2,26 så är det en stor märkbar skillnad!!

Permalänk
Medlem

Funderar också på nya Macbook Pro 13" med 2.4GHz processor (kan få den för 10800kr med studentkortet). Kollat på bärbara PC för ca 9000kr med bättre prestanda men mbp känns ändå bättre. Jag spelar knappt nånting utan det är mest till surf och skolarbete som jag kommer använda den till. Med denna dator borde jag väl då klara mig några år?

Permalänk

Haha ja det kommer du, macar håller betydligt längre än en pc.