Galaxy släpper Geforce GTX 470 med flip-fläkt

Permalänk
Melding Plague

Galaxy släpper Geforce GTX 470 med flip-fläkt

Galaxy släpper en egen variant av Geforce GTX 470 med modifierad kylare och uppskruvade frekvenser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Lästa någonstans,minns inte var,att detta kort skulle vara något kortare än referensdesignen och att det har strömkontakterna baktill istället för på sidan...
Hoppas nu att den här kylanordningen håller måttet,då blir det nog inköp...

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Tackar för den recensionen,verkade ju mycket intressant.
Högre klock/strömförbrukning och lägre temp än referenskortet...

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk

bara jag som tycker kylaren ser väldigt plastig ut?

Visa signatur

i5 750 3,7ghz,xfx hd 6870(snart ett till), gigabyte mobbo,corsair 60gb ssd,1250gb hdd, lian Li k62, 4gb ram, corsair agg 550w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gottagroda:

bara jag som tycker kylaren ser väldigt plastig ut?

Håller med, ser ut som den är byggd av lego

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Nog ser den plastig ut, men dom flesta grafikkorten har plasthölje idag. Fast jag tycker att dom kunde ha valt en annan färg, för grå plast skriker plastig. Väldigt praktisk kylare dock

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av gottagroda:

bara jag som tycker kylaren ser väldigt plastig ut?

Tänkte också på detta, men det är intressant att tillverkare börjar försöka få ner tempsen med luft på 400 korten ett steg i rätt riktning.... hoppas dessutom att denna "lätt rengjorda" design blir något av en standard, vore kul att rengöra kort med kyl kammare enklare.

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker dessa små detaljer på höjlet förstörde kortets utseende totalt? Känns lite som nån grafikkorts variant av CM Haf-serien.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

GC som i Giga-Clocked? 2,9% klockning. Måste göra underverk för prestandan

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

har aldrig haft problem med damm i kylarna ati och nvidia använder på dual slot kylarna oavset hur många år av användning som helst. kan klart variera men inget problem stort nog att aj skulle bry mig om en sådan lösning. Dessutom känns läkten tunn och bör ha lågt statiskt tryck vilket bådar för halvtanskigt flöde i alla fall till vettig ljudnivå.
Än mer stör jag mig nog på att allt ska ha lysande fläkta i dag. Kan vi inte bara få genuin och finns hårvara istället för deklatrimning?

hellre referenskort än den där skiten.

Permalänk
Medlem

Det där måste vara... ett av de fulaste grafikkortet jag någonsin sett. Vad tänkte de på? Varför inte bara ha svart plast så hade de inte vart lika illa. Usch och sen texten "Fermi gpu inside" wtf? Den som köpt kortet är väl medveten om det?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Än mer stör jag mig nog på att allt ska ha lysande fläkta i dag. Kan vi inte bara få genuin och finns hårvara istället för deklatrimning?

Inte ens hälften av alla fläktar lyser, sluta klaga. Finns hur många som helst icke-lysande fläktar för dig och dina "stilrent"-vänner.

Permalänk
Medlem

Tycker funktionen är viktigare än utseendet. Kyler den bättre och är tystare då fördrar jag det framför ett kort som ser snyggt ut.

Permalänk
Medlem

Kortare PCB, bra!
Kontakterna bak, dåligt!
Lönt med kortare PCB och kontakterna bak istället för däruppe som vanliga GTX 470?
Tar ju bort hela fördelen (passar i mindre chassin).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Vanligt bladad fläkt verkar bättre än skovelhjul, om de lyckas göra en design där det går att använda praktiskt. Nackdelen är att det blåses ut varmluft i chassit. Men det är egentligen inget stort problem med god chassiventilation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vanligt bladad fläkt verkar bättre än skovelhjul, om de lyckas göra en design där det går att använda praktiskt. Nackdelen är att det blåses ut varmluft i chassit. Men det är egentligen inget stort problem med god chassiventilation.

Vanliga fläktar kalla Axial fläktar när luften rör sig med axlens riktning madens fläktar där luften rör från axlen kallas Radial eller centrifugalkraft.

Axialfläktar flyttar mycket luft till lågt tryck madens Radialfläktar klarar att leverera högre tryck för en given mängd luft än axialfläktarna.

Därför grafikkortstillverkarna använder Radialfläktar för att trycka luften genom den platta och långa kylaren med tätt packade flänsar som kommer göra allt för at bromsa luftflödet. Därför behövs en fläkt med högt statiskt tryck.

Axialfläkten kanske kan flyta lika mycket luft som en radialfläkt till lägre ljudnivå olastad men en axialfläkt till en applikation som kräver en fläkt som kan leverera hög tryck så kommer luftflödet att avta avsevärt. Radialfläkten hade däremot kunnat leverera mycket mer av sit maximala flöde trots motståndet från flänsen.

Så nej grafikkort som dessa som kör Axialfläkt på en kylare där en Radialfläkt är bäst lämpad kommer inte på nåt vis bli ett dugg bättre.

Måste förstå sambandet mellan flöde och tryck. har applikationen högt flödesmotstånd så vill man ha en fläkt som orkar leverera högt tryck för annars kan man inte bibehålla så mycket av fläktens flöde som möjligt.

Jag kollade lite hastigt vad en 70x15mm axialfläkt på 40 kubikmeter i timmen låg på och ca 36Pa sedan kollade jag vad en 65mm radialfläkt på 40 kubikmeter i timmen låg på och ca 88Pa.
Fans tom 120mm på 900Pa eller mer radialfläktar.

En Nocuta 120mm 1300rpm som säljs med deras CPU kylare ligger på 16.8Pa.

Axialfläkten jag kollad på som låg på 88Pa och var 65mm i diameter drog 7W ca. GTX4800 har en radialfläkt i liknande dimensioner specificerad till 24W ca. Vad dess kapacitet är kan man spekulera i men den borde vara ett par gånger högre än 88Pa skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

....Lång utläggning...

Jag förstår nog skillnaderna i design även om jag inte är någon ingenjör i ämnet. Gjorde mest en allmän kommentar om att de lyckats bättre med kylningen med en vanlig fläkt och inte en skoveldesign. Om det sen i teorin inte är någon skillnad så verkar det praktiskt vara en bättre designad lösning på detta kort, vilket också siffrorna visar. Så låt mig ändra till att just påpeka det för detta kort och inte generellt som jag sa i inlägget ovan.

Permalänk
Medlem

Jag påpekade att det inte alls är någon fördel för sådan applikationer från min ståndpunkt. Dessutom dumpa luften i lådan ger upphov till extra behov av chassikylning.
Ett grafikkort som dumpar all luft ur lådan drar in lika mycket luft i lådan självt och behöver därmed lite till igen assistans av chassifläktar.

jag har grafikkort med båda varianterna likt detta och visst kan man få bra kylning med en eller 2 axialfläktar men det blir inte tystare och kräver mer chassikylning om nu luft dumpas i lådan så visst kanske kan få lite bättre OC resultat eller göra en billigare kylare som presterar lika bra på bekostnad av ljudnivå och chassikylningen. Men för slutkund lär båda kylnigarna kosta likvärdigt.
Som sagt jag hade nog hellre sett en radialfläkt. hade ju gått att göra löstagbar den också. Dra ut den bakifrån hade tom inte behövs ta ur kortet för att komma åt vid tex SLI lösnigar.

Permalänk
Medlem

Hade inte en större axial fläkt gett samma resultat men med lägre varvtal? Jämför då med den fläkten dom har nu på referenskorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Hade inte en större axial fläkt gett samma resultat men med lägre varvtal? Jämför då med den fläkten dom har nu på referenskorten.

Ser ut som att det är svårt att få plats med en stor fläkt även om det säkert är möjligt även på GTX 470/480. Jag tänker på att placeringen av fläkten, då den sitter i mitten och gör att kylfläns/heatpipes etc får mindre plats under den helt enkelt. De är varmare och har större GPU än motsvarande i ATI 5000-serien.

Här är en lösning med en större fläkt på ett 5870, Sapphires HD 5870 Vapor-X. Den lyckas bra i testerna för temperatur också.
Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X 1GB Review - Page 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Det där måste vara... ett av de fulaste grafikkortet jag någonsin sett. Vad tänkte de på? Varför inte bara ha svart plast så hade de inte vart lika illa. Usch och sen texten "Fermi gpu inside" wtf? Den som köpt kortet är väl medveten om det?

Om man bortser ifrån "Fermi gpu inside" texten så tycker jag faktiskt att dom har skapat något annorlunda, futuristiskt och häftigt!

Alla har inte samma smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Hade inte en större axial fläkt gett samma resultat men med lägre varvtal? Jämför då med den fläkten dom har nu på referenskorten.

Oops menade givetvis RADIAL fläkt, eftersom den som sitter på referenskorten är mycket mindre än de som sitter på t.ex. GTX 485 och GTX 260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ser ut som att det är svårt att få plats med en stor fläkt även om det säkert är möjligt även på GTX 470/480. Jag tänker på att placeringen av fläkten, då den sitter i mitten och gör att kylfläns/heatpipes etc får mindre plats under den helt enkelt. De är varmare och har större GPU än motsvarande i ATI 5000-serien.

Här är en lösning med en större fläkt på ett 5870, Sapphires HD 5870 Vapor-X. Den lyckas bra i testerna för temperatur också.
Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X 1GB Review - Page 8
http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/HD5870-VA...

varför det fungerar med en axialfläkt bra på en sådan kylare är att vägen luften har att gå halveras och det betyder lägre flödesmotstånd så fläkten behöver inte ha samma kapacitet att trycka på sedan går luften dessutom varsitt håll vilket halverar luftflödet som krävs åt vardera håll så det skulle inte förvåna mig om fläkten med sådan lösning kräver 1/3 av statiska kapaciteten hos fläkten för att bibehålal flödet. Nackdelen är ju dock at luft dumpas i lådan sedan eftersom radialfläktar klarar av att skapa högre tryckskilnade så fungerar dom ju bra med tätt packade kort där ludften har svårt att ta sig in i mellan när man kör SLi eller CF.

Men jag har kort med just sån kylare liggande med så vist fungera dom utmärkt va det gäller kylning och ljudnivå dock höjer dom tempen i lådan vilket är nackdelen om dom kommer upp i lite effekter. Går ju an på 100W eller så.

Och jag ger inga pikar åt någon påpekar bara vad jag tycker.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

(En lång text som var bra)
En Nocuta 120mm 1300rpm som säljs med deras CPU kylare ligger på 16.8Pa.

Är Noctua fläktarna Axialfläktar?

Permalänk
Medlem

ja axialfläktar flyttar luften i axelns riktning. Centrifugalfläktar flyttar luften från centrum av axeln och utåt.

Finns igen större vits med centrifugalfläktar för chassiventilation då det rör sig om extremt små tryckskillnader som uppstår. På kylare är Axialfläktar vanligast men det beror helt på hur mycket motstånd flänsen har. U1 servrar har ofta kompakta små flänsar med en del motstånd så då för att flytta mycket luft krävs det att fläkten orkar bygge upp en stor tryckskillnad så dom har ofta en centrifugalfläkt ovanpå som suger luften genom flänsen tex.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

ja axialfläktar flyttar luften i axelns riktning. Centrifugalfläktar flyttar luften från centrum av axeln och utåt.

Finns igen större vits med centrifugalfläktar för chassiventilation då det rör sig om extremt små tryckskillnader som uppstår. På kylare är Axialfläktar vanligast men det beror helt på hur mycket motstånd flänsen har. U1 servrar har ofta kompakta små flänsar med en del motstånd så då för att flytta mycket luft krävs det att fläkten orkar bygge upp en stor tryckskillnad så dom har ofta en centrifugalfläkt ovanpå som suger luften genom flänsen tex.

Jag är lite små trög fattad gällande hur luften flyttas, om du eller någon har möjlighet att rita en bild på hur luften flyttas så får ni gärna göra det.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av pa1983:

...radialfläkt...

Fast radialfläkt heter det ju bara om fläktbladen är radiella...
De flesta referensgrafikkortskylningsfläktar är ju centrifugalfläktar med kurvade blad, dvs inte radialfläktar, om man ska märka ord.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highspeedfreak:

Fast radialfläkt heter det ju bara om fläktbladen är radiella...
De flesta referensgrafikkortskylningsfläktar är ju centrifugalfläktar med kurvade blad, dvs inte radialfläktar, om man ska märka ord.

Du tror inte jag vet det? Testa och gå in på www.elfa och sök på radial fläktar. Inte ens dom bryr sig så mycket som du.