Permalänk

Skärm problem

Under den senaste tiden så har min skärm behandlat sig konstigt. Det är som att den är död i nån minut och sen helt plötsligt så kommer den vid liv.
Varje gång jag startar datorn så är skärmen svart och blinkar intervallvis, typ som att den sätts på i 3 sekunder och precis innan bilden ska komma fram på skärmen så stängs den av igen och om och om igen, i några minuter(ibland nån sekund bara), och sen när bilden kommer fram är det inga problem med skärmen alls.
Men går jag afk från datorn i ca 15 min kanske så börjar den stängas av och sätta på igen och så får jag försöka några minuter igen för att få igång den, och har tom ställt in att min dator inte ska gå i viloläge/skärmsläckare.

Det är en Syncmaster 740bf samsung.
Problemet kom bara huxflux, jag gjorde ingenting.

Snälla hjälp mig :> det är otroligt irriterande:<

Permalänk
Medlem

kolla om kontakten är ordentligt itryckt

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

-.- såklart jag har kollat sånt, någon annan?

Permalänk
Medlem

Ja kan va grafikkortet..
Min skärm starta inte med lite kludd med en annan crt under uppstart så funka det..
Polaren tog över mitt ATI 1800 och liknande problem även där...

Permalänk

någon som vet hur man löser de-.-?

Permalänk
Medlem

Låter som en dålig kondensator i skärmen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

testat en annan skärm nu och det står bara no signal, så jag antar att det är grafikkortet, vad tror ni?
och hur vet man att ett grafikkort passar i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericoscarj:

testat en annan skärm nu och det står bara no signal, så jag antar att det är grafikkortet, vad tror ni?
och hur vet man att ett grafikkort passar i datorn?

På längden får man mäta om man köpet något som är längre än moderkortet. Dagens moderna kort är välldigt långa och får inte plats i alla chassin.
Du får även ta reda på vad du har för moderkort och kolla upp vad det är för portar som sitter där eller får du posta en bild så ser vi det. Ofta är det pci-e om den inte är riktigt gammal.