Intel och Micron når 25 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel och Micron når 25 nanometer

Minnestillverkaren IMFT når en ny milstolpe i utvecklingen av snabbare och billigare flashminnen som kan användas i allt ifrån mobiltelefoner till SSD-enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

640 GB lär ju kosta 25000 kr?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Inaktiv

aaah, jag är så nöjd att jag inte har en SSD än. Min ul30a är vrålsnabb atm, och nu kan man luta sig tillbaka och njuta av alla fräsha uppdateringar och veta att när denna börjar kännas seg kan man göra en investering i en SSD, och datorn kommer få nytt liv! Vid det laget lär dom väl vara nere i under 10 nanometer

Permalänk
Medlem

trevligt värre 640gb lär väl inte bli aktuellt att köpa men en 320gb vore nice om dom släppte

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Finns det ens en marknad för SSD diskar i den volymen?
Dom flesta köper väl en mindre modell, och använder som systemdisk.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Då är storlek inte ett problem med SSD längre. Då återstår bara en markant prisreducering.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Finns det ens en marknad för SSD diskar i den volymen?
Dom flesta köper väl en mindre modell, och använder som systemdisk.

Program och spel bli större och större, det är inte ovanligt att ett modernt spel tar 15GB utrymme eller mer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hoppas det betyder även att det kommer någon billig mindre disk skulle vilja ha en billig ssd på mellan 16-40 GB till min htpc.

Permalänk
Medlem

Jag är så nöjd med min 80 gb intel ssd, helt underbart. Kan inte tänka mig att gå tillbaka till hdd för program, os och spel någonsin.
Däremot hade jag gärna sett stora snabba och lite billigare ssd's så man inte får utrymmesproblem så snabbt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem

Förra gången Intel släppte en ny SSD passade de på och halverade priserna. Vi får se om de gör det igen.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Finns det ens en marknad för SSD diskar i den volymen?
Dom flesta köper väl en mindre modell, och använder som systemdisk.

Klart det gör. SSD är inte tänkt som ett komplement till HDD utan som en ersättande teknik. Så det finns stort behov av ökad kapacitet. Problemet idag är priserna och de kan de(intel, micron mfl.) sänka ifall de kan använda sig av en lägre och effektivare tillverkningsteknik.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

160 GB kostar ~2000 kr så köper jag iaf lets hope!

Permalänk
Medlem

Det enda jag hoppas på är lägre priser framöver med det här framsteget. En C: disk på 300gb har funkat mer än väl väldigt länge och man fyller den förvånansvärt fort (spel plus div. SVN's med moddar och källmaterial man jobbar med). More speed, less price

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

När kommer SSD att gå ner i pris?
Kan tänka mig högst en tusing för intels 80gb som kostar 1790kr som billigast.

Permalänk
Skrivet av bbx8:

640 GB lär ju kosta 25000 kr?

Corsair har en ssd på 500GB kostar runt 13k tror jag, men det är ju 3.5 (2.5 i 3.5 montering).

On-topic, kul nyhet men om dem också kunde bygga ner priserna vore ju ännu roligare.... annars så betyder så gott som alltid ny teknik mindre pengar i pluskan

Permalänk
Avstängd

längtar till den kostar 399:-

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Corsair har en ssd på 500GB kostar runt 13k tror jag, men det är ju 3.5 (2.5 i 3.5 montering).

On-topic, kul nyhet men om dem också kunde bygga ner priserna vore ju ännu roligare.... annars så betyder så gott som alltid ny teknik mindre pengar i pluskan

OCZ har 1TB SSD i 3.5" och PCI-express format, båda kostar dock runt 34k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

aaah, jag är så nöjd att jag inte har en SSD än. Min ul30a är vrålsnabb atm, och nu kan man luta sig tillbaka och njuta av alla fräsha uppdateringar och veta att när denna börjar kännas seg kan man göra en investering i en SSD, och datorn kommer få nytt liv! Vid det laget lär dom väl vara nere i under 10 nanometer

Med en vettig SSD i min ul30vt så går det att använda datorn som den är tänkt att användas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farenheit:

När kommer SSD att gå ner i pris?
Kan tänka mig högst en tusing för intels 80gb som kostar 1790kr som billigast.

Går den ner till 1000:- så köper jag nog en också ärligt talat och ett externt case till min nuvarande, behöver man ingen strömsladd till en extern hårddisk så är det ju inget problem

Permalänk
Medlem

Uselt andrahandsvärde på SSD nu alltså

Permalänk

Grejen med dessa vart ju att dom inte blev större än dagens SSD mm2 sätt. Alltså kan man trycka in mer GB utan att kretsen blir större. Så igentligen behöver inte priserna gå upp bara storleken på diskarna.

Gammal nyhet om detta : Intel och Micron tar grepp om SSD-marknaden med 25nm teknik | NordicHardware

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

oj oj vad videoredigerare måste bli till sig!

Kan man ju köra full HD redigering på laptopen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Hoppas det betyder även att det kommer någon billig mindre disk skulle vilja ha en billig ssd på mellan 16-40 GB till min htpc.

Inet och JMEdata har en 30gb SSD för 699kr.. Rätt prisvärt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Inet och JMEdata har en 30gb SSD för 699kr.. Rätt prisvärt tycker jag.

Det är ju A-data, då lägger man ju hellre till 300kr och köper en Intel X25-V.

Permalänk
Medlem

Visserligen är denna teknik's pågående chip 4 ggr så stort som detta men ska istället ha en lagringskapacitet som är 286ggr så stor. Samtidigt som den ska vara billig att framställa

Nanodots Used To Create 2.24 TB Storage Chip

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Finns det ens en marknad för SSD diskar i den volymen?
Dom flesta köper väl en mindre modell, och använder som systemdisk.

Varför nöja sig med en systemdisk när man potentiellt kan få en disk tillräckligt stor för att lagra allt man behöver på? Sen finns det väl de som har extrema lagringsbehov också, då kommer nog HDD länge vara det enda alternativet om man inte är oerhört rik.

Men det är förstås ett mycket billigare alternativ idag att göra som du säger, att köpa en prisvärd mindre SSD och använda HDD för resten av lagringsbehovet. Jag ser dock fram emot att köra enbart SSD i datorn och kanske en extern HDD för backup.

Permalänk
Skrivet av bbx8:

640 GB lär ju kosta 25000 kr?

160 GB kostar idag 3700:- (dagspris hos inet), eftersom priset på en SSD beror till största delen på priset på flash skulle en motsvarande 640 GB-disk idag kosta 3700x4 = 14800:-. Med den lägre tillverkningstorleken kommer oxå lägre tillverkningskostnad kommer oxå lägre slutpris så priset bör nog hamna närmare 8k.

Skrivet av Chibariku:

Hoppas det betyder även att det kommer någon billig mindre disk skulle vilja ha en billig ssd på mellan 16-40 GB till min htpc.

Man kan hju alltid hoppas. Risken är väl att deras 40 GB X25-V fasas ut till förmån för en 80 GB X25-V i samma prisnivå. Jag hade oxå gärna sett en liten SSD med en bra kontroller för kanske 500-700:-.

Skrivet av Farenheit:

När kommer SSD att gå ner i pris?
Kan tänka mig högst en tusing för intels 80gb som kostar 1790kr som billigast.

Hja, om man ska ta lärdom från hur det var när Intel lanserade deras G2 ("Generation 2") så kommer priset på dagens modeller att ligga på konstant nivå, och de nya modellerna (G3?) lanseras med det "lägre priset per GB". Detta kommer gälla tills dess att enskilda datorbutiker väljer att rea ut de fåtal exemplar av G2 de ännu har kvar i lagret.

Skrivet av Huddit:

Uselt andrahandsvärde på SSD nu alltså

Nja, jag skulle säga att det beror på vad det är för SSD du vill sälja. En av de A-Data som Chamezz tipsar om här skulle jag t.ex. inte prissätta särskilt högt (en pizza/kebab). Intels X25-V däremot skulle jag nog tro att man bör kunna få en slant för. Med reservation att Intel chockar med att släppa en liten SSD för runt 600-700:-.

Skrivet av TAG9217:

Det är ju A-data, då lägger man ju hellre till 300kr och köper en Intel X25-V.

+1

Inte för att det är A-Data utan för att hjust den modellen använder en särskilt dålig konstruerad kontroller (JM602B). A-Data är precis som många andra företag som säljer SSD (OCZ, SuperTalent, Kingston, PhotoFast, Patriot, mfl) bara små återförsäljare som slänger på en ny klisterlapp på vad de än lyckas köpa från tillverkarna och säljer dem utan att tänka på om de är bra eller dåliga. A-Data har t.ex. enheter från flera tillverkare, däribland jmicrons ökända jm602b-kontroller.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte mycket om SSD diskar, och eftersom det verkar finnas en del här som kan mycket om dom, så passar jag på att fråga om den här: 64GB 2.5" SSD Corsair Nova Series. Är den bra?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Musikälskare

Undrar när de kommer 1 TB SSD för ca 999:-

5-6år?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Undrar när de kommer 1 TB SSD för ca 999:-

5-6år?

Skrivet av Antzo:

Visserligen är denna teknik's pågående chip 4 ggr så stort som detta men ska istället ha en lagringskapacitet som är 286ggr så stor. Samtidigt som den ska vara billig att framställa

Nanodots Used To Create 2.24 TB Storage Chip

Typ 3:e gången jag tipsar om den grejen, är som att jag är genomskinlig :S

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb