"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Medlem

Fan, jag har varit borta från PC-världen alldeles för länge, känner mig helt borta. Har iaf kommit tillbaka främst för att lira SC2. Sköter egentligen allt på min Mac lapp, men vill ha något som jag kan spela på som fungerar OK, för en ganska billig peng.

Så jag har några rent allmänna frågor om någon vänlig själ kan hjälpa mig.
Dvs, för att främst spela SC2.

* Antar att AMD är något billigare, klarar man sig med en AMD X2/X3 alt en i3 D?
* Fungerar Geforce 9800 GT? eller ska man hellre köra på ett HD5670? eller kanske ett bättre kort?
* bör jag köra på 2 eller 4 GB? RAM

Eller om det är någon som har ett komplett alternativ, med en gräns på typ 6k.

Edit: Kom på lite fler frågor, hur mkt ram är nödvändigt att ha på grafikkortet. Vilken hastighet på minnen?

Dessutom har jag XP hemma, är det nödvändigt att skaffa windows 7, dvs om man köper en komplett dator? Om jag bara ska spela

Hoppas att det inte blev för stökigt.

Permalänk
Medlem

Hej igen...

Nu var det beställt ett datorpaket till en kompis : Imageshack - datorpaketeriik.png
- fast med ett 5770 istället.

Inet skickade ett mail och föreslog att han skulle ta ett 500W nätagg för att vara helt säker på kraften skulle räcka. Det jag undrar nu är ju om ett 400W kommer räcka eller inte vill ha det så billigt som möjligt budget redan spräckt så jag undrar om 400W nätagget kommer klara av lådan ?

Det kommer inte bli någon överklockning och inte några fler hårddiskar.

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaijtS:

Fan, jag har varit borta från PC-världen alldeles för länge, känner mig helt borta. Har iaf kommit tillbaka främst för att lira SC2. Sköter egentligen allt på min Mac lapp, men vill ha något som jag kan spela på som fungerar OK, för en ganska billig peng.

Så jag har några rent allmänna frågor om någon vänlig själ kan hjälpa mig.
Dvs, för att främst spela SC2.

* Antar att AMD är något billigare, klarar man sig med en AMD X2/X3 alt en i3 D?
* Fungerar Geforce 9800 GT? eller ska man hellre köra på ett HD5670? eller kanske ett bättre kort?
* bör jag köra på 2 eller 4 GB? RAM

Eller om det är någon som har ett komplett alternativ, med en gräns på typ 6k.

Edit: Kom på lite fler frågor, hur mkt ram är nödvändigt att ha på grafikkortet. Vilken hastighet på minnen?

Dessutom har jag XP hemma, är det nödvändigt att skaffa windows 7, dvs om man köper en komplett dator? Om jag bara ska spela

Hoppas att det inte blev för stökigt.

Antar att du vill komma undan så billigt som möjligt? Köp en athlon II x3 (amd ger mest för pengen). De flesta nya spelen stödjer quads, men en x3 är perfekt. Om du har ett 9800gt liggande så funkar ju detta. annars är ett hd5750 det mest prisvärdaste kortet. 4gb ram är att föredra. Ram på grafikkortet är olika. Man börjar märka skillnad i prestanda mellan 512mb och 1gb någonstans mellan 1680x1050 och 1920x1080 i upplösning. 1gb är att rekkomendera för 1920x1080

Ska sätta ihop ett system åt dig för 6k! Ren speldator alltså?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaijtS:

Fan, jag har varit borta från PC-världen alldeles för länge, känner mig helt borta. Har iaf kommit tillbaka främst för att lira SC2. Sköter egentligen allt på min Mac lapp, men vill ha något som jag kan spela på som fungerar OK, för en ganska billig peng.

Så jag har några rent allmänna frågor om någon vänlig själ kan hjälpa mig.
Dvs, för att främst spela SC2.

* Antar att AMD är något billigare, klarar man sig med en AMD X2/X3 alt en i3 D?
* Fungerar Geforce 9800 GT? eller ska man hellre köra på ett HD5670? eller kanske ett bättre kort?
* bör jag köra på 2 eller 4 GB? RAM

Eller om det är någon som har ett komplett alternativ, med en gräns på typ 6k.

Edit: Kom på lite fler frågor, hur mkt ram är nödvändigt att ha på grafikkortet. Vilken hastighet på minnen?

Dessutom har jag XP hemma, är det nödvändigt att skaffa windows 7, dvs om man köper en komplett dator? Om jag bara ska spela

Hoppas att det inte blev för stökigt.

Där har du en bra speldator om du vill kunna uppgradera med ett till hd5770 i framtiden (ger hd5870s prestanda typ) i SC2 är processorn ganska viktig, så en phenom II x4 kan vara ganska bra där.

Om du vet med 100% säkerhet att du inte kommer vilja uppgradera senare så kan du välja det billigaste ma3 moderkortet med amd chipset bara.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av toast_93:

Hej igen...

Nu var det beställt ett datorpaket till en kompis : Imageshack - datorpaketeriik.png
- fast med ett 5770 istället.

Inet skickade ett mail och föreslog att han skulle ta ett 500W nätagg för att vara helt säker på kraften skulle räcka. Det jag undrar nu är ju om ett 400W kommer räcka eller inte vill ha det så billigt som möjligt budget redan spräckt så jag undrar om 400W nätagget kommer klara av lådan ?

Det kommer inte bli någon överklockning och inte några fler hårddiskar.

400w bör räcka absolut ja. Fsp är bra kvalitet med. Själv kör jag en överklockad phenom II x4, ett överklockat hd5770 + ett geforce 9800gt samt en western digital black + ssd, jag klarar mig på ett corsair 450w..

Antec Power Supply Calculator

Där kan du räkna ut ungefär vad en dator drar. Testade att lägga in grejerna du hade på bilden + hd5770. Under 100% load så drar den datorn 317w enligt räknaren. Detta är då processorn, grafikkortet, minnet och till och med hårdisken samt dvd-läsaren samt 2 chassi fläktar går i absolut 100% peak. Detta sker aldrig dock, händer alldrig att vare sig processorn eller grafikkortet arbetar till absolut 100%.

Ett 300w agg skulle utan problem klara den datorn

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

400w bör räcka absolut ja. Fsp är bra kvalitet med. Själv kör jag en överklockad phenom II x4, ett överklockat hd5770 + ett geforce 9800gt samt en western digital black + ssd, jag klarar mig på ett corsair 450w..

Antec Power Supply Calculator

Där kan du räkna ut ungefär vad en dator drar. Testade att lägga in grejerna du hade på bilden + hd5770. Under 100% load så drar den datorn 317w enligt räknaren. Detta är då processorn, grafikkortet, minnet och till och med hårdisken samt dvd-läsaren samt 2 chassi fläktar går i absolut 100% peak. Detta sker aldrig dock, händer alldrig att vare sig processorn eller grafikkortet arbetar till absolut 100%.

Ett 300w agg skulle utan problem klara den datorn

Tack för svaret och för att du kollade upp allt
1+ till dig

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Antar att du vill komma undan så billigt som möjligt? Köp en athlon II x3 (amd ger mest för pengen). De flesta nya spelen stödjer quads, men en x3 är perfekt. Om du har ett 9800gt liggande så funkar ju detta. annars är ett hd5750 det mest prisvärdaste kortet. 4gb ram är att föredra. Ram på grafikkortet är olika. Man börjar märka skillnad i prestanda mellan 512mb och 1gb någonstans mellan 1680x1050 och 1920x1080 i upplösning. 1gb är att rekkomendera för 1920x1080

Ska sätta ihop ett system åt dig för 6k! Ren speldator alltså?

Skrivet av Devrer:

http://img683.imageshack.us/img683/7194/speldator6k.jpg

Där har du en bra speldator om du vill kunna uppgradera med ett till hd5770 i framtiden (ger hd5870s prestanda typ) i SC2 är processorn ganska viktig, så en phenom II x4 kan vara ganska bra där.

Om du vet med 100% säkerhet att du inte kommer vilja uppgradera senare så kan du välja det billigaste ma3 moderkortet med amd chipset bara.

Tack för ett grymt svar!

Jo jag antog att processorn är ganska viktig, Jag har hårddiskar, chassin och lite sånt där skit hemma, kanske kan göra avkall på det och köra på en sån där Phenom II X4 direkt.

Vilken tyngd ska jag lägga vid grafiken? kan man maxa inställningarna i SC2 med 5750 1GB i SC2? Beror på upplösning antar jag, men på de lägre? Eftersom jag tyckte det var intressant det där du sa om att jag kan uppgradera till ett bättre grafikkort senare. Bör man lägga pengarna på lite mer "tyngd" i grundstommen om jag kan göra avkall på HDD, chassi osv, eller ska man fläska på med ett lite bättre grafikkort? Vad tror du om ett sånt här paket: Komplett.se - Uppgraderingspaket AMD - Phenom II ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replayed:

Jag såg några recensioner om Multitronic och det verkar inget vidare. Omdömet om Inet är ju däremot jättebra så jag är mer sugen på att köpa därifrån. Hur är leveranstiderna därifrån? Såg nämligen att allting inte fanns i lager - men det kanske inte tar sån tid för dom att plocka in allt?

Det mesta går nog snabbt, men grafikkortet är det som är mest osäkert. Å andra sidan var det det som jag inte hittade något riktigt bra alternativ till.

Det är antingen det här:

PowerColor Radeon HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning - Inet.se

eller vänta som gäller. Om du väljer det dyrare grafikkortet, kanske du ska dra ner till 2 Gb minne istället. Då hamnar du på rätt sida, och kan lätt uppgradera om minnet skulle kännas lite. Jag överlever fortfarande väldigt bra på 2 Gb på alla mina datorer.

Hitta lägsta priskombination

@Devrer: Bra svar!

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Jag har en till fråga, har operativsystemet någon som helst betydelse för SC2? Kollar jag på SC2 minimum REQ står det XP/vista/7. Med på rekommenderade REQ står det VISTA/7

Permalänk
Medlem

Hej!

En vän till mig vill ha hjälp med en ganska billig dator, skulle uppskatta om någon kunnig kunde kika om jag missat något alt. att det finns något bättre för samma pris.

Var år och dar sedan jag sist köpte nytt och det har ju hänt en del sen dess...

Datorn är till för kontorsarbete, film/musik. På sin höjd Photoshop men inget spelande.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaijtS:

Jag har en till fråga, har operativsystemet någon som helst betydelse för SC2? Kollar jag på SC2 minimum REQ står det XP/vista/7. Med på rekommenderade REQ står det VISTA/7

Nej, dom är nog bara mutade av Microsoft som vill att folk ska använda Win Vista/7 istället...

Skrivet av anal0g:

Hej!

En vän till mig vill ha hjälp med en ganska billig dator, skulle uppskatta om någon kunnig kunde kika om jag missat något alt. att det finns något bättre för samma pris.

Var år och dar sedan jag sist köpte nytt och det har ju hänt en del sen dess...

Datorn är till för kontorsarbete, film/musik. På sin höjd Photoshop men inget spelande.

Tack på förhand!

Jag skulle ju föredra Phenom II X3 435 istället, och kanske Cooler Master Sileo 500 för att få lite tystnad... Dock är det ju några kronor dyrare, men inte så farligt, kan jag tycka. Seagate-disken är någon krona billigare än Samsung just nu. I övrigt så ser det bra ut.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Jag skulle ju föredra Phenom II X3 435 istället, och kanske Cooler Master Sileo 500 för att få lite tystnad... Dock är det ju några kronor dyrare, men inte så farligt, kan jag tycka. Seagate-disken är någon krona billigare än Samsung just nu. I övrigt så ser det bra ut.
/xJom

Tack för svar, ska kika på X3 435 och chassit.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Det mesta går nog snabbt, men grafikkortet är det som är mest osäkert. Å andra sidan var det det som jag inte hittade något riktigt bra alternativ till.

Det är antingen det här:

PowerColor Radeon HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning - Inet.se

eller vänta som gäller. Om du väljer det dyrare grafikkortet, kanske du ska dra ner till 2 Gb minne istället. Då hamnar du på rätt sida, och kan lätt uppgradera om minnet skulle kännas lite. Jag överlever fortfarande väldigt bra på 2 Gb på alla mina datorer.

/xJom

Jag la till det med passiv kylning, men nu står det dessvärre att Gigabyte GA-MA785GMT-USB3 utgått - vad bör man ha istället för det?

Hur ser det ut?

Permalänk
Medlem

Hej, jag har satt ihop ett paket med produkter bara från inet.se genom att blanda lite saker mellan datorn för 4k och datorn för 5k. Jag vill bara kolla ifall den här datorn kan funka eller är jag helt ute och cyklar?

Tipsa gärna på sätt att minska priset en aning.

Mvh Axel

Visa signatur

Gigabyte GA-870A-UD3 | AMD Phenom2 X4 945 3,0GHz | XFX Radeon HD5770 1GB | A-Data DDR3 4GB (2GBx2) 1600MHz | Fractal Design Define R2 | x2 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Fractal Design Tesla 550W | Samsung 22X DL SH-S223C | Windows 7 Ultimate | iPhone 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel77:

Hej, jag har satt ihop ett paket med produkter bara från inet.se genom att blanda lite saker mellan datorn för 4k och datorn för 5k. Jag vill bara kolla ifall den här datorn kan funka eller är jag helt ute och cyklar?

*Bild*

Tipsa gärna på sätt att minska priset en aning.

Mvh Axel

Bygg datorn själv så kommer du en bra bit på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZabavaN^:

Bygg datorn själv så kommer du en bra bit på vägen.

Jag vet att jag bara kommer misslyckas så det är ingen ide.

Visa signatur

Gigabyte GA-870A-UD3 | AMD Phenom2 X4 945 3,0GHz | XFX Radeon HD5770 1GB | A-Data DDR3 4GB (2GBx2) 1600MHz | Fractal Design Define R2 | x2 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Fractal Design Tesla 550W | Samsung 22X DL SH-S223C | Windows 7 Ultimate | iPhone 4

Permalänk
Medlem

försökt att köpa min burk 2dagar i rad nu från inet, men det går inte att slutföra köpet hos dem, nåt fel med sidan. Passar på att använda studentrabatt på misco istället. Skulle dock behöva en cpu kylare som motsvarar Scythe Samurai ZZ som du föreslog för mig xJom eftersom Misco ej har den.

Jag undrar även för att vara helt säker om det är någon skillnad på dem här:

PowerColor Radeon HD5450 1GB DDR3 Go Green - Inet.se
Misco.se - Gigabyte ATI HD5450 1GB DDR3, DVI, VGA, HDMI, HDTV, Passiv, 16X PCIe

Edit: Mina krav och paketet du slog ihop åt mig är på sida 229
Edit2: Kan Misco också bygga ihop datorn åt en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replayed:

Jag la till det med passiv kylning, men nu står det dessvärre att Gigabyte GA-MA785GMT-USB3 utgått - vad bör man ha istället för det?

Hur ser det ut?

Det ser bra ut. Du får lov att ta detta moderkort istället -

Gigabyte GA-890GPA-UD3H - Inet.se

Om du nu inte ska ta ett väldigt billigt moderkort, och lägga till ett USB3-kontrollerkort.

Skrivet av axel77:

Hej, jag har satt ihop ett paket med produkter bara från inet.se genom att blanda lite saker mellan datorn för 4k och datorn för 5k. Jag vill bara kolla ifall den här datorn kan funka eller är jag helt ute och cyklar?

Tipsa gärna på sätt att minska priset en aning.

Du är inte ute och cyklar. Det där är i princip det billigaste du kan komma undan med som spelburk.

Det enda är väl hårddisken. Ta en Seagate 7200.12 500 Gb istället.

Skrivet av berocca:

försökt att köpa min burk 2dagar i rad nu från inet, men det går inte att slutföra köpet hos dem, nåt fel med sidan. Passar på att använda studentrabatt på misco istället. Skulle dock behöva en cpu kylare som motsvarar Scythe Samurai ZZ som du föreslog för mig xJom eftersom Misco ej har den.

Jag undrar även för att vara helt säker om det är någon skillnad på dem här:

Edit: Mina krav och paketet du slog ihop åt mig är på sida 229
Edit2: Kan Misco också bygga ihop datorn åt en?

Processorkylare:

Misco.se - Cooler Master Hyper 212 Plus - processorkylare

eller om du vill ha en i lager:

Misco.se - Scythe Ninja 2 rev.B Intel 1366/1156/775 & AMD AM2

Här är en ny länk med den dyrare CPU-kylaren:

Hitta lägsta priskombination

Jag tror att Misco också bygger ihop datorn åt dig. Det var någon som hade ringt och frågat om det tidigare i tråden. Dock hittar jag inget på hemsidan. Ring dem och kolla för säkerhets skull.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Det ser bra ut. Du får lov att ta detta moderkort istället -

Gigabyte GA-890GPA-UD3H - Inet.se

Om du nu inte ska ta ett väldigt billigt moderkort, och lägga till ett USB3-kontrollerkort.

/xJom

Jag är stort tacksam för all hjälp du gett mig, beställde paketet jag visade tidigare med det nya moderkortet du föreslog.

Återigen, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Du är inte ute och cyklar. Det där är i princip det billigaste du kan komma undan med som spelburk.

Det enda är väl hårddisken. Ta en Seagate 7200.12 500 Gb istället.

/xJom

Okej, jag har hört att det är bra att köra på samma fabrikat på moderkortet och grafikkortet så att det minskar risken för kompablites problem eller kommer det där fungera bra?

Edit: Jag funderar nu vilken dator jag ska köpa mellan: Inet Taurus Value Gamer - Inet.se

eller

Anledningen till detta är att ifall man tar alla delar från taurus datorn så kostar det 6500 kronor. Nu kostar det ju 5990 kr färdigbyggt så då kanske det är mer värt det än den andra.

Visa signatur

Gigabyte GA-870A-UD3 | AMD Phenom2 X4 945 3,0GHz | XFX Radeon HD5770 1GB | A-Data DDR3 4GB (2GBx2) 1600MHz | Fractal Design Define R2 | x2 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Fractal Design Tesla 550W | Samsung 22X DL SH-S223C | Windows 7 Ultimate | iPhone 4

Permalänk

Hej! Har satt ihop detta paket: http://img696.imageshack.us/img696/7885/inetp.png
Jag har redan nätagg och hårddisk, därför saknas dem.

Men jag har ett par frågor. Är detta det billigaste/bästa moderkortet om jag skulle vilja köpa ett till 5870 och ha i crossfire (8x). Klarar chassit crossfire 5870? Är det någon del som ser konstig ut/passar inte och bör bytas ut?

Permalänk
Medlem

Om man skulle bygga en dator för 8000 som är så grym som möjligt för SPEL, vad skulle ni välja då? Önskvärt med Define R2 som chassi och det behövs ingen DVD-spelare.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk

Hej hej.

Nu har jag fixat till den gamla datorn, som sambon får ta:)

Så nu behöver jag råd för min egen del;).

Användningsoråde blir spel (WoW, NFS, Half Life), musik o surf.
Det om behövs är chassi, proc, minnen, moderkort och OS för ca 10 k, någon som har lite förslag!?

Delarna som jag har är Nätagg (Rasurbo 650 w), graffekort (XfX GTS 250 Core edition), Dvd, ljudkort (X-fi), och skärm.

Så frågan är om man ska ta ett uppgr.paket med Amd, köpa lösa delar osv osv.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel77:

Okej, jag har hört att det är bra att köra på samma fabrikat på moderkortet och grafikkortet så att det minskar risken för kompablites problem eller kommer det där fungera bra?

Anledningen till detta är att ifall man tar alla delar från taurus datorn så kostar det 6500 kronor. Nu kostar det ju 5990 kr färdigbyggt så då kanske det är mer värt det än den andra.

Det är inga kompatibilitetsproblem mellan grafikkort och moderkort.

Taurus-datorn är lite vassare, men kommer att låta lite mer.

Billiga grafikkort i stort test - IDG.se

Skrivet av Mr.Noobie:

Hej! Har satt ihop detta paket: http://img696.imageshack.us/img696/7885/inetp.png
Jag har redan nätagg och hårddisk, därför saknas dem.

Men jag har ett par frågor. Är detta det billigaste/bästa moderkortet om jag skulle vilja köpa ett till 5870 och ha i crossfire (8x). Klarar chassit crossfire 5870? Är det någon del som ser konstig ut/passar inte och bör bytas ut?

Nej, du bör ha x16,x16 för att köra CrossFire med HD5870.

Gigabyte GA-790FXTA-UD5 - Inet.se

plus

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition 125W - Inet.se

blir alltså mycket bättre om du planerar för CrossFire. Sedan bör du alltså ha ett nätagg på minst 750W för att klara av det.

Skrivet av cruZZade:

Om man skulle bygga en dator för 8000 som är så grym som möjligt för SPEL, vad skulle ni välja då? Önskvärt med Define R2 som chassi och det behövs ingen DVD-spelare.

Hitta lägsta priskombination är fortfarande aktuell, och ta bort chassi och DVD och lägg till Define R2, så får du:

Hitta lägsta priskombination

Skrivet av Kosmoskatten:

Hej hej.

Användningsoråde blir spel (WoW, NFS, Half Life), musik o surf.
Det om behövs är chassi, proc, minnen, moderkort och OS för ca 10 k, någon som har lite förslag!?

Delarna som jag har är Nätagg (Rasurbo 650 w), graffekort (XfX GTS 250 Core edition), Dvd, ljudkort (X-fi), och skärm.

Så frågan är om man ska ta ett uppgr.paket med Amd, köpa lösa delar osv osv.

Med de ursprungsdelarna så kan det ju vara intressant att ta ett SLI-moderkort. Budgeten tillåter ju ett X58-mobo, så att du kan uppgradera vad det lider.

Hitta lägsta priskombination

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Tackar tackar för snabbt svar, ska kolla runt lite till men helt klart prisvärt, lite kr över för kylare å nån fläkt:)

Permalänk
Medlem

Om du vill utnyttja mer av budgeten och få en kallare och tystare dator, föreslår jag att du byter chassi till Silverstone Raven RV02, samt lägger till en NZXT Sentry 2-fläktkontroll och en Scythe Mugen 2 Rev B.

Hitta lägsta priskombination

Så blir det då.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Om man skulle bygga en speldator för runt 10k och göra den så bra som möjligt, vad skulle ni rekomendera då?
Den ska byggas av affären helt ifrån "scratch" så att säga, då jag själv inte har några kunskaper om byggandet/datorkomponenter.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

blir alltså mycket bättre om du planerar för CrossFire. Sedan bör du alltså ha ett nätagg på minst 750W för att klara av det.

/xJom

Räcker och blir över med ett 650w corsair nätagg. Ett high-end system med 2st 5870 drar ca 450w

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hidoi:

Om man skulle bygga en speldator för runt 10k och göra den så bra som möjligt, vad skulle ni rekomendera då?
Den ska byggas av affären helt ifrån "scratch" så att säga, då jag själv inte har några kunskaper om byggandet/datorkomponenter.
Tack på förhand.

Ja, om du ska ha OS med, så blir det något sånt här:

Hitta lägsta priskombination

Gick lite över budget, men det finns ju billigare chassin...

Skrivet av Brainsplitter:

Räcker och blir över med ett 650w corsair nätagg. Ett high-end system med 2st 5870 drar ca 450w

Det står i mina rekommendationer att jag utgår från ett 60%-igt nyttjande, och då krävs 750W för ett system som drar 450W.

Radeon HD 5870 CrossfireX test review

Visst kan du köra med 650W också, men då får du räkna med att nätagget nyttjas ganska hårt och väsnas.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Det står i mina rekommendationer att jag utgår från ett 60%-igt nyttjande, och då krävs 750W för ett system som drar 450W.

Radeon HD 5870 CrossfireX test review

Visst kan du köra med 650W också, men då får du räkna med att nätagget nyttjas ganska hårt och väsnas.

/xJom

Ah okej.
Tänkte eftersom det är oftast paket på ganska tajt budget så är det bättre att ta ett Corsair 650W som är lite billigare och lägga hundring(arna) man sparar på något annat.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II