Permalänk
Medlem

Ny kylning till HD4870

Tja!

Jag skulle behöva lite hjälp att hitta ny kylare till mitt Gigabyte HD4870 512MB. Försökt klura lite på vilka som passar. Jag har förmodligen bytt allt som går i en dator men just VGA-kylning har jag aldrig rört så därför frågar jag er om råd.

Jag tror att det är referensdesignen på den, men jag är inte säker. Stockkylningen som sitter nu börjar gå sönder misstänker jag då det låter riktigt illa när man kör fläkten över 30%. Det låter ungefär som en kabel skulle vara i närheten av fläkten och ta i, fast mycket värre. Jag rensade fläkten på damm och skit så gott det gick tidigare under dagen men nu låter det bara värre. Jag har även trippelkollat och inget ligger och tar mot fläkten.

Budgeten ligger väl på runt 300-400kr så om ni har några tips så skulle detta uppskattas! Även vad jag ska tänka på om jag byter fläkt då jag som sagt aldrig gjort det på ett grafikkort förut.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Accelero S1 + 120mm-fläkt = bäst

Behåll den röda basplattan och montera Acceleron ovanpå = win.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Funderar på om det är lönt att byta kylare på min också. Men överklockningspotentialen på detta kortet är ju ingen vidare.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Keeper of Traditions

Själv har jag köpt en accelero Twin turbo pro till mitt 4890 som ska installeras imornn, har bara hört positivt om den så det kommer nog bli perfekt.

Då slipper man modda dit egna fläktar också

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag bytte ut kylningen på mitt grafkkort, då vägrade ju självklart datorn starta och mina LED-lampor indikerade att det var något fel med grafikkortet. Så min fråga är nu, känner grafikkortet av att det inte sitter nån fläktkabel på uttaget på grafikkortet och vägrar starta pga detta? För såfort jag satte tillbaka orginalkylningen, som för övrigt låter ännu värre nu så gick datorn igång igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri0n3:

Tja!

Jag bytte ut kylningen på mitt grafkkort, då vägrade ju självklart datorn starta och mina LED-lampor indikerade att det var något fel med grafikkortet. Så min fråga är nu, känner grafikkortet av att det inte sitter nån fläktkabel på uttaget på grafikkortet och vägrar starta pga detta? För såfort jag satte tillbaka orginalkylningen, som för övrigt låter ännu värre nu så gick datorn igång igen.

Jag har kört Accelero på 4850, 4870 och 4890 och inget av korten har klagat på att fläktkabeln inte är i. Men ett enkelt sätt att testa det på nu när du har orginalkylningen på och allt fungerar är ju att dra ur fläktsladden och se om det krånglar igen.

/Hast

Permalänk
Medlem

Yes, det krånglar igen. En kompis sa dock åt mig att testa jumpra det blåa och det gula stiftet vilket leder till fläktsensorn och fläktkontrollen. Jag testade detta och fick bild fram till att den började boota Windows, då försvann bilden igen och nu får jag inte tillbaka den.

Så antingen är jumpern lossnat/konstig eller så har jag lyckats kortsluta mitt kort nu. Nån med några idéer eller ska jag ge upp och bara köpa mig ett nytt kort?

Permalänk
Keeper of Traditions

Nu har jag kört lite furmark på mitt 4890 med en TTP ditsatt, körde med de tillhörande flänsarna istället för stock-plattan, och det var kanske inte det bästa...

GPU'n kyls mycket bra, låg på strax över 50 grader medans VRM temperaturen stack upp till 110 grader, så då fick jag snabbt stänga av furmark.

Så nu funderar jag på att kanske ta bort flänsarna och montera dit stock-plattan istället... =/

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.