GeForce GTX 4xx-tråden (GF100)

Permalänk
Skrivet av taha:

Där har vi ju specen. Bara att handla nytt graffe då. Snabbare minnen skulle nog inte heller svida men det kanske är maxat mot moderkortet redan?

Visa signatur

Moderkort: ASUS P6T Deluxe V2 | CPU: Intel Core™ i7-930 | CPU-kyl: Thermalright True Black | RAM: Corsair Dominator GT 2000MHz 6GB | Sysdisk(s): 2x Western Digital VelociRaptor 300GB (Raid0) | GPU: 2x Zotac GeForce GTX 480 1536MB (SLI) | Nätagg: Corsair 1000W HX | Skärmar: 2x LG Flatron W2486L 24" LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1njap1xel:

. Snabbare minnen skulle nog inte heller svida men det kanske är maxat mot moderkortet redan?

Hur menar du nu?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1njap1xel:

Där har vi ju specen. Bara att handla nytt graffe då. Snabbare minnen skulle nog inte heller svida men det kanske är maxat mot moderkortet redan?

Snabbare minnen gör förmodligen inte ett skvatt för prestandan i spel. Lite lite lite kanske men ska man lägga pengar på gaming är det givetvis grafikkort och cpu som gäller.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Precis. Ingen som köpt 5870 kan använda sina kort och nVidia har aldrig tillverkat kort med defekter.

Eller, vänta nu...

Nej, men nu är det så att ATI har ett stort problem med sina kort som de vägrar att erkänna, har jag sagt att nvidia aldrig har haft det NEJ
sa jag till någon annan att göra som mig NEJ
sa jag att ALLA kort hade felet NEJ
har du den MINSTA anledningen att kommentera det NEJ
Dock anser jag mig att ha en riktigt bra anledning att vilja köpa något annat då jag ALDRIG har haft problem med nvidia och när jag ändå skickar in kortet och har pengar så kan jag upgradera mig till något som är lite bättre, hur du nu vill tolka det eller lägga dig i det är ditt problem.

Men nu när du ändå tar upp det låt mig förklara
Låt oss börja
Detta fenomen är kallat GSOD - Grey screen of death
AMD Game Forums - ATi "grey screen crash"/coloured stripes [TOPIC]
ATI Confirms 5700, 5800 Problems; Promises Fix
SemiAccurate :: ATI Grey Screen of Death fix coming soon

Enligt undersökningar så är 1% av korten som görs effekterade av detta.
På 10.000 kort kanske det inte låter som så mycket, men sanningen är att några som har planer att köpa ett 5870 kommer bli drabbad av ett trasigt kort.
Denna fel procent kanske accepteras av några, men för mig som konsument är det bara skit när ett företag vägrar erkänna fel i produktionen, istället skyller man på Windows och att det hela kommer att lösas med drivrutiner, frågan som uppstår då är såklart, varför drabbas bara en ynka procent av detta (säkert fler eftersom inte alla rapporterar det), jag prövade att installera drivrutinerna på alla olika sätt, gamla som nya och diverse buggfixar som fanns.
En liten rolig sak var att "Vertical grey stripes buggfix" från ati gjorde om mina grey stripes till lila istället, så problem solved?
Enligt några så fungerar korten felfritt om man klockar ned dem eller motsvarande höjer spänningen på vcore, men för andra fungerar det inte.
Du kanske ser detta som en småsak, men jag anser att det är ett problem speciellt när företaget i fråga kör en riktigt dålig stil på hela problemet

Permalänk
Skrivet av visa:

Enligt några så fungerar korten felfritt om man klockar ned dem

...taget ur sitt sammanhang men jag tycker att om man måste klocka ner ett orginalkort för att få det att funka så är det inte felfritt och långt ifrån "problem solved".

Visa signatur

Moderkort: ASUS P6T Deluxe V2 | CPU: Intel Core™ i7-930 | CPU-kyl: Thermalright True Black | RAM: Corsair Dominator GT 2000MHz 6GB | Sysdisk(s): 2x Western Digital VelociRaptor 300GB (Raid0) | GPU: 2x Zotac GeForce GTX 480 1536MB (SLI) | Nätagg: Corsair 1000W HX | Skärmar: 2x LG Flatron W2486L 24" LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Nej, men nu är det så att ATI har ett stort problem med sina kort som de vägrar att erkänna, har jag sagt att nvidia aldrig har haft det NEJ
sa jag till någon annan att göra som mig NEJ
sa jag att ALLA kort hade felet NEJ
har du den MINSTA anledningen att kommentera det NEJ
Dock anser jag mig att ha en riktigt bra anledning att vilja köpa något annat då jag ALDRIG har haft problem med nvidia och när jag ändå skickar in kortet och har pengar så kan jag upgradera mig till något som är lite bättre, hur du nu vill tolka det eller lägga dig i det är ditt problem.

Men nu när du ändå tar upp det låt mig förklara
Låt oss börja
Detta fenomen är kallat GSOD - Grey screen of death
AMD Game Forums - ATi "grey screen crash"/coloured stripes [TOPIC]
ATI Confirms 5700, 5800 Problems; Promises Fix
SemiAccurate :: ATI Grey Screen of Death fix coming soon

Enligt undersökningar så är 1% av korten som görs effekterade av detta.
På 10.000 kort kanske det inte låter som så mycket, men sanningen är att några som har planer att köpa ett 5870 kommer bli drabbad av ett trasigt kort.
Denna fel procent kanske accepteras av några, men för mig som konsument är det bara skit när ett företag vägrar erkänna fel i produktionen, istället skyller man på Windows och att det hela kommer att lösas med drivrutiner, frågan som uppstår då är såklart, varför drabbas bara en ynka procent av detta (säkert fler eftersom inte alla rapporterar det), jag prövade att installera drivrutinerna på alla olika sätt, gamla som nya och diverse buggfixar som fanns.
En liten rolig sak var att "Vertical grey stripes buggfix" från ati gjorde om mina grey stripes till lila istället, så problem solved?
Enligt några så fungerar korten felfritt om man klockar ned dem eller motsvarande höjer spänningen på vcore, men för andra fungerar det inte.
Du kanske ser detta som en småsak, men jag anser att det är ett problem speciellt när företaget i fråga kör en riktigt dålig stil på hela problemet

varför inte bara få ditt 5870 utbytt?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1njap1xel:

Det tycks vara ruskigt lätt (sarkasm) att få fatt på två stycken EVGA GTX 480 så jag har börjat kika på att antingen beställa från utlandet (England eller USA) alternativt köpa från en annan tillverkare. Så, jag har ett par frågor;

1/ Någon som har handlat eller brukar handla dyrare datorkomponenter (vi snackar ju sådär 10 000 Kr för två stycken 480) från andra länder och kan tipsa om bra siter? Jag har hittat ett par som verkat toppen bara för att sedan upptäcka att de inte levererar till Sverige.

2/ Hur är det med tillverkarna? Visst, det är ju relativt samma kort men vari ligger skillnaderna och vilka märken kan rekommenderas och svartlistas?

Många här säger att EVGA är bättre än andra men när det gäller kort av referens design så tror jag inte att det spelar någon roll.
Zotac, Gainward, Asus, EVGA, Gigabyte det spelar nog ingen större roll vad du väljer. EVGA sägs ha bättre garanti än dom andra men då måste man skicka in kortet till EVGA och man får stå för fraktkostnaden själv och det är då stor chans att du får tillbaks ett kort som är reparerat samt att det tar längre tid. Dom flesta har 2 - 3 år garanti och jag tror det är ungefär kortets livslängd prestanda mässigt.

Permalänk
Medlem

Kul att läsa Charlies försvarstal för ATI

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Många här säger att EVGA är bättre än andra men när det gäller kort av referens design så tror jag inte att det spelar någon roll.
Zotac, Gainward, Asus, EVGA, Gigabyte det spelar nog ingen större roll vad du väljer. EVGA sägs ha bättre garanti än dom andra men då måste man skicka in kortet till EVGA och man får stå för fraktkostnaden själv och det är då stor chans att du får tillbaks ett kort som är reparerat samt att det tar längre tid. Dom flesta har 2 - 3 år garanti och jag tror det är ungefär kortets livslängd prestanda mässigt.

Jupp, ungefär den uppfattningen jag har också. Varit grymt nöjd med mitt senaste kort (EVGA) så jag har väl blivit en fanboy.

Blev hur som helst två stycken Zotac GTX 480-kort.

Tack för synpunkterna iaf.

Edit: stavning

Visa signatur

Moderkort: ASUS P6T Deluxe V2 | CPU: Intel Core™ i7-930 | CPU-kyl: Thermalright True Black | RAM: Corsair Dominator GT 2000MHz 6GB | Sysdisk(s): 2x Western Digital VelociRaptor 300GB (Raid0) | GPU: 2x Zotac GeForce GTX 480 1536MB (SLI) | Nätagg: Corsair 1000W HX | Skärmar: 2x LG Flatron W2486L 24" LED

Permalänk
Medlem

Jag har ett Zotac GTX 470 och det funkar toppen, inget fel på det märket enligt mig. Går du dessutom in på deras hemsida och registrerar ditt köp inom 14 dagar så får du förlängd garanti, minns dock inte hur många år de blev förlängt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Jag har ett Zotac GTX 470 och det funkar toppen, inget fel på det märket enligt mig. Går du dessutom in på deras hemsida och registrerar ditt köp inom 14 dagar så får du förlängd garanti, minns dock inte hur många år de blev förlängt.

Där ser man. Får ta och göra det när korten kommer i nästa vecka då.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P6T Deluxe V2 | CPU: Intel Core™ i7-930 | CPU-kyl: Thermalright True Black | RAM: Corsair Dominator GT 2000MHz 6GB | Sysdisk(s): 2x Western Digital VelociRaptor 300GB (Raid0) | GPU: 2x Zotac GeForce GTX 480 1536MB (SLI) | Nätagg: Corsair 1000W HX | Skärmar: 2x LG Flatron W2486L 24" LED

Permalänk
Medlem

Det blir så att jag köper gigabyte gtx 480 och vet ni om det företaget har bra medföljande program som evga har ju precision tool och overvoltage tool eller vad det heter. Eller rent allmäntm Är gigabyte modellen bra tror ni ? iofs är det ju same shit. eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av taha:

Det blir så att jag köper gigabyte gtx 480 och vet ni om det företaget har bra medföljande program som evga har ju precision tool och overvoltage tool eller vad det heter. Eller rent allmäntm Är gigabyte modellen bra tror ni ? iofs är det ju same shit. eller ?

Finns inget bra verktyg ifrån Gigabyte. Jag kör MSI Afterburner och det funkar bra för överklockning på mina 480or.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qramohn:

Finns inget bra verktyg ifrån Gigabyte. Jag kör MSI Afterburner och det funkar bra för överklockning på mina 480or.

Fungerar msi afterburner på gigabyte kort tror du ?

Permalänk
Medlem

Jepp. Jag kör det själv.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Leadtek gtx 480 idag och jag är supernöjd med det grym prestanda. Och mitt kort har toppat 89 grader i load som Max och jag tycker inte att kortet är så högljutt. Fläkten ligger runt 60% i load. Och i idle ligger tempen på 50 grader.
Edit svar på frågan ovan. Jag har ett leadtek kort och använder msi afterburner. Så det fungerar på andra märken också.

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem

Testade senaste drivrutinen 257.15 och den verkar ge en ordentlig boost mot 197.75
Här är lite siffror:

Stone Giant 1680x1050 Tesselation high
DOF off
197.75 - 136 fps
257.15 - 144 fps
DOF on
197.75 - 38 fps
257.15 - 80 fps

Heaven 2.0 1680x1050 Tesselation Extreme, Anisotropy 16, AA 8x
197.75 - min 17,9 - avg 44.9 - max 104.6 - score 1131
257.15 - min 19,9 - avg 47.4 - max 114.6 - score 1193

Stalker CoP 1680x1050 DX11 Ultra preset Tesselation on, MSAA 4x, HBAO, SSAO High
197.75 Day - min 25 - avg 86 - max 132
257.15 Day - min 36 - avg 88 - max 137

197.75 Night - min 41 - avg 87 - max 145
257.15 Night - min 40 - avg 89 - max 150

197.75 Rain - min 46 - avg 92 - max 145
257.15 Rain - min 46 - avg 93 - max 155

197.75 Sunshaft - min 34 - avg 62 - max 92
257.15 Sunshaft - min 42 - avg 65 - max 103

Futuremark Vantage Performance
197.75 Graphics 24946 - CPU 59356 - Score P29175
257.15 Graphics 27946 - CPU 58310 - Score P31597

Crysis 1680x1050 Quality Veryhigh, AA 16xQ DX10 64bit
197.75 min 29,6 - avg 47,0 - max 53,0
257.15 min 33,7 - avg 50,3 - max 57,5

Batman Arkham Asylum 1680x1050 Very high, All features on, PhysX high
197.75 min 36 - avg 67 - max 102
257.15 min 45 - avg 86 - max 127

Permalänk
Medlem

Försöker köra Nvidia demos med mitt nya 480. Hade tidigare ett 5770 där jag avinstallerade drivrutiner innan installation utav det nya.

Design garage kraschar vid uppstart. Kör jag ett test på Nvidias sida får jag upp följande:

"No, this demo requires an upgraded (newer) GPU"

Testat med senaste whql och betadrivern. Någon som råkat ut för liknande?

Permalänk
Medlem

Testade Stone Giant lite snabbt igår med nya drivrutinerna.

Stone Giant 1680x1050 Tesselation high
DOF off
197.75 - 190 fps
257.15 - 207 fps

Märkte inte av någon större "boost" i Just Cause 2 eller Metro 2033. Får prova lite mer helt enkelt.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Medlem

vilken av gtx 470 märkena har tystast fläkt?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

vilken av gtx 470 märkena har tystast fläkt?

Detta kortet: ZOTAC GEFORCE GTX 470 AMP! 1280MB PCI-E DVI/HDMI - Produktinformation

Funderar själv på detta kortet när det är lite bättre pris på det: ZOTAC GEFORCE GTX 480 AMP! 1536MB PCI-E DVI/HDMI - Produktinformation

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

uf, det var ett dyrt GTX 470, kostar ju som ett 480....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Jag skulle aldrig satsa på ett GTX4XX kort som inte transporterar ut värmen ur chassiet. Korten producerar massivt med värme.

Permalänk
Medlem

Har fått mitt Gigabyte GTX470 som ersättningskort vid RMA:at (brunnet) GTX285 & testat lite nu.
Är riktigt nöjd faktiskt. Lite mer oväsen vid belastning än 285, men tystare än EAH4890TOP. Går inte högre än 92 vid spelande, idlar 67.
Jag lirar AC2, vilket går att maxa spelbart i 2560x1600, iaf vid en snabbtitt - & GTA4, vilket är spelbart vid 1920x1200/16x multisample/max viewdistance.
Trevligt .. bra kort tycker jag.

Edit/. Nix, där tog jag allt i lite: AC2 går att spela i max 1920x, det med. 93 grader nådde jag nu. Aja. /Edit.

Permalänk
Medlem

Trevligt att du är nöjd Har lite samma erfarenheter om jag jämför med mina tidigare setups. Dom kort som låtit mest är Crossfire HD4870 och 9800GX2 för mig, tystast var GTX260 SLI setupen. Räknar nu inte med XT800 och andra kort jag haft genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Trevligt att du är nöjd Har lite samma erfarenheter om jag jämför med mina tidigare setups. Dom kort som låtit mest är Crossfire HD4870 och 9800GX2 för mig, tystast var GTX260 SLI setupen. Räknar nu inte med XT800 och andra kort jag haft genom åren.

Mjo .. nu var det ett EVGA-kort som brann för mig & Gigabyte känns i förhållande till det lite B, faktiskt.
Jag hade inte pris/prestanda som första mål när jag byggde min dator & lite åt det hållet känns Gigabyte.
Jag har 30" & skulle verkligen behöva SLI om jag hade tänkt köra spel i native upplösning.
Nu är det ju (imo) dock inte rätt säsong att sitta vid datorn så med tanke på det kan ju hösten bli desto trevligare istället.
Offt. Har du bara 1650x-skärm? (I så fall borde du nog tänka lite på att byta skärm.)

Mvh

Permalänk
Medlem

måste säga att jag får sjuka resultat på 3dmark vantage med de nya beta drivrutinerna. Tidigare låg jag på p22 750 och nu med 256 drivisarna så ligger jag på p24 850. Jag kör med en 480 gtx samt en i7 920@3,9. Drivrutinerna verkar lovande.

Visa signatur

i7 950 @ 3.9ghz : Corsair h70 : Gigabyte x58A-UD7 : 12 gb Kingston 1600 : intel m-25 160gb G2 : Nvidia 480 gtx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krawl72:

måste säga att jag får sjuka resultat på 3dmark vantage med de nya beta drivrutinerna. Tidigare låg jag på p22 750 och nu med 256 drivisarna så ligger jag på p24 850. Jag kör med en 480 gtx samt en i7 920@3,9. Drivrutinerna verkar lovande.

Dags att testa drivrutinen, vet du hur den presterar i spel som tex Battlefield Bad Company 2, om laddningtiden har blivit kortare?

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem

Sorry kom hem sent så jag körde lite vantage, skulle testa uninge heaven men den verka inte fixa programet med de nya nvidia drivrutiner.. Körde lite stone giant med men hade inte sett prestandan innan så jag kan inte sägga mkt om det mer än att den klockade bra.

Visa signatur

i7 950 @ 3.9ghz : Corsair h70 : Gigabyte x58A-UD7 : 12 gb Kingston 1600 : intel m-25 160gb G2 : Nvidia 480 gtx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr3d4tor:

Dags att testa drivrutinen, vet du hur den presterar i spel som tex Battlefield Bad Company 2, om laddningtiden har blivit kortare?

Det är både kortare laddningstider samt en prestandaökning

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi