Fractal R2 chassie med icke fungerande USB-port på ovansidan?

Permalänk

Fractal R2 chassie med icke fungerande USB-port på ovansidan?

Tjena.
Min ena USB-port på mitt chassie på ovansidan fungerar inte alls. Och den andra bränner det jag sätter i. Nu senast ett 16gb USB-minne :S

Vad kan de vara för fel då?

Silver Power SP-SS650 650W PSU
ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Medlem

Du har kopplat det fel?

Har samma chassi, har inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av real_NiKeMaN:

Tjena.
Min ena USB-port på mitt chassie på ovansidan fungerar inte alls. Och den andra bränner det jag sätter i. Nu senast ett 16gb USB-minne :S

Vad kan de vara för fel då?

Silver Power SP-SS650 650W PSU
ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366

kan de vara de här? YouTube - Fractal Design Front USB Wiring Repair Video for NCIX Customers Linus Tech Tips

Permalänk

felkoppling på usbporten kan bränna saker.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att det beror på det lilla kretskortet i chassit som USB-portarna (och eSATA-porten) är fastlödda på, dvs att fabriken klantat sig med lödningen, men det kan förstås även vara USB-sladden som går från det kretskortet till moderkortet, eller moderkortskontakten.

Jag skruvade sammanträffandevis loss just det kretskortet igår för att undersöka varför eSATA-porten inte fungerar, och lade märke till att det är lite sjabbigt monterat och har fått en ganska rejäl repa över flera av ledningsbanorna.

Jag skulle rekommendera att du tar en titt på det, det sitter med två skruvar och är enkelt att få loss.

Rent generellt tycker jag att R2 är riktigt sunkigt kvalitetsmässigt. De borde släppa en R2+ som kostar det dubbla men som inte är monterad av bakbundna blinda sköldpaddor med fotsvett.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Min högra port fungerar inte heller. Rätt kopplat är det har inte orkat titta desto mer. Men jag tippar på att det är kretskortet som glappar, när jag gjorde en inspektion vid inköpet tycker jag det såg jävligt sunkigt ut med lim och klet.