Jag vill lära mig att göra ganska avancerade sidor

Permalänk
Medlem

Jag vill lära mig att göra ganska avancerade sidor

Vad bör jag lära mig? Och hur bör jag gå tillväga?

Jag har förstått att HTML är absolut obligatoriskt och att javascript sedan är väldigt bra om man vill göra lite mer avancerade grejer. För forum och liknande sidor har fått veta att PHP som är grejen.

Hur svårt eller tidskrävande är detta enligt er? Hur snabbt kan man lära sig sånt här? HTML verkar ju ju vara simpelt, javascript är lite svårare fast det inte är i klass med dom mest avancerade programmen ... men PHP då? Och man kan glömma java, c++ etc. i vanliga fall?

Stämmer dessa saker, någorlunda kanske? Eller är jag ute och cyklar?

Hursomhelst, vad bör jag göra? Köpa en speciell bok som är jättebra eller finns det hemsidor som är like bra eller t.o.m. ännu bättre? Hur ska jag gå tillväga för att lära mig att göra ganska avancerade hemsidor på bästa (mest effektivaste och mins tidskrävande) sätt?

Kan för övrigt påpeka att jag läst programmering A (C++) på gymnasienivå och behärskar väldigt grundläggande saker, som typ vad en "if-sats" är för något ...

Tack för svar!

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem

Du kan koda websidor i Java oxå om du vill med hjälp av GWT -> Google Web Toolkit - Google Code

Dock är ju det absolut enklaste att börja med HTML+javascript+PHP+mysql för att lära sig.

Fördelen med PHP är att syntaxen är lik C /c++ så det är lätt att komma igång med.

Jag kan direkt svara på hur tidskrävande det är att lära sig grunderna... 1-6 månader kanske om du pillar lite på kvällar o så. Sedan några år till för o bli bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Du kan koda websidor i Java oxå om du vill med hjälp av GWT -> Google Web Toolkit - Google Code

Dock är ju det absolut enklaste att börja med HTML+javascript+PHP+mysql för att lära sig.

Fördelen med PHP är att syntaxen är lik C /c++ så det är lätt att komma igång med.

Jag kan direkt svara på hur tidskrävande det är att lära sig grunderna... 1-6 månader kanske om du pillar lite på kvällar o så. Sedan några år till för o bli bra

Missförstå mig inte nu jag talar inte om att bli bli en avancerad programmerare. Jag vill göra hemsidor, men det behöver inte vara väldigt avancerat. Java, C++ och liknande misstänker jag att jag inte behöver kunna, rätta mig om jag har fel ... PHP vet jag inte hur avancerat det är men har fått uppfattningen att javascript och i synnerhet HTML ska vara relativt lätta att lära sig.

Ok, så du säger att det tar 1-6 månader att lära sig grunderna? ... Om man gör hur då alltså? Läser en särskild bok kanske eller något? Och vad för typer av hemsidor kan man göra när man lärt sig dessa grunder?

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt att säga, det handlar bara om när du kommer över den magiska tröskeln och ser helheten av webbplatserna (vad som behöver göras för att få ett visst resultat och hur det behöver presenteras gentemot övriga element, för att sedan skapa helheten).
När du kan markupen för html och css (vilket inte tar lång tid) så är javascript nästa steg, där behöver du inte börja på 0 utan kan välja ett bibliotek så som jQuery, MooTools eller Dojo för att komma igång snabbare. Php är ett väldigt förlåtande språk där du oftast kan göra saker på ett antal olika sätt. Php tar ofta vid när du ska göra en lite större webbplats, ha funktioner som kräver kopplingar mot databaser eller ha en högre grad av interaktion med webbplatsen för att skapa dynamik.

Efter att du lärt dig html och css någorlunda bra och förstår helheten så kan det vara bra att endast göra skisser på webbplatser och därefter försöka implementera dem, det lär man sig väldigt mycket på.

Webbdesign är inte svårt, webbutveckling är knepigare.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Ingen som vill ge konkreta tips på hur jag skall börja??

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem

vad vill du göra?

Permalänk
Medlem

HTML5, CSS3, PHP samt MySQL, lär vara det du kommer ha mest användning av.

Exempel på vad som kan göras med HTML 5.
Grundläggande CSS3
Pixel2Life, samlar dem bästa tutorials från alla andra sidor. Hittar du inte det där, så finns det förmodligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

vad vill du göra?

Personlig hemsida, ett webbföretag eller varför inte ett forum.

Vill kunna göra det även om jag inte direkt har några planer på att lägga upp någon sida på nätet.

Skrivet av Chamezz:

HTML5, CSS3, PHP samt MySQL, lär vara det du kommer ha mest användning av.

Exempel på vad som kan göras med HTML 5.
Grundläggande CSS3
Pixel2Life, samlar dem bästa tutorials från alla andra sidor. Hittar du inte det där, så finns det förmodligen inte.

Så du anser att tutorials på nätet är det bästa sättet att lära sig detta på?

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem

Tycker både save och jonaz kommit med mycket bra tips. Förstår inte varför du ignonerar dessa och frågar om någon har konkreta tips.
Tycker det är lite nonchalant.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAnden:

Tycker både save och jonaz kommit med mycket bra tips. Förstår inte varför du ignonerar dessa och frågar om någon har konkreta tips.
Tycker det är lite nonchalant.

Jag uppskattar alla svar, som har med min frågeställning att göra.

Save och Jonaz skriver ett intressanta inlägg som jag uppskattar, men med utgångspunkt från det dom säger vet jag fortfarande inte var jag ska börja lära mig lämpliga språk. Även om jag t.ex. uppskattar att jag har fått tipset att Googles toolkit existerar så har jag tyvär inga som helst kunskaper för att använda programmet.

Chamezz har länkat till vissa tutorials vilket mycket väl kan vara det optimala sättet att lära sig saker på. Anledningen till att jag svarar honom med den frågan som jag gör är att jag gärna vill ha det förtydligat/klargjort om det det är det bästa sättet att lära sig detta på eller om om det finns likvärdiga eller bättre sätt.

Med konkreta tips ville jag veta om någon tycker någon eller några speciell guider, böcker, tutorials, kurser eller whatever är bra att börja med.

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem

Om du verkligen är intresserad av det finns Webdeisgnskolan vilken har en stor mängd tutorials och annat, men dessa kostar en liten slant så..
Vet inte exakt hur allting funkar där, men de lärde mig en hel del iaf - - - W e b d e s i g n s k o l a n - - -
Jag håller för övrigt med föregående talare, lämna C++ och Java där hän, lär dig HTML i kombination med CSS i första hand, när du känner att du har lite koll på det, gå vidare med JavaScript.
Min webbdesignslärare har även en egen hemsida, peter1.se, där finns allting jag kan (och lite till) och det har jag kommit ganska långt på
När du sedan behärskar detta (naturligtvis inte till perfektion, men hyfsat i alla fall ) så är steget över till PHP inte jättesvårt vad jag har förstått (det "ersätter" html, eller vad man nu ska säga).
Ska bjuda på ytterligare ett konkret tips.. Nämligen att du letar upp hemsidemallar från olika ställen på nätet (har inga i huvudet tyvärr, den jag tyckte bäst om har lagt ned :/) och börjar modifiera dessa efter eget behag när du tagit dig upp en bit, detta har hjälpt mig massor då man har en grund att testa med och kan ändra en siffra/tagg i taget och se vad som händer
Lycka till!
Edit:
Kom på en sak till..
Två program som är utmärkta verktyg i din utbildning är:
HTML Validator Lite (CSE HTML Validator Lite - FREE HTML Editor and Syntax Checker for Windows) för HTML och PHP-kod, finns även en professionell version som du kan testa när du blivit duktig pojk..
TopStyle Lite (hittar tyvärr inte länken till gratisversionen längre, men kika du själv, den finns med all säkerhet någonstans.. version 2 eller 3 har jag för mig jag använde). Detta program skriver man sin css i vilket den är ypperlig på
För JavaScript anser jag själv att notepad duger aldeles utmärkt, vill man ha mer avancerade verktyg för det får man leta, jag har inte hittat något bra att rekommendera faktiskt

Permalänk
Medlem

Intressant får titta på det där. Får googla och se om det finns lämpligt HTML-program till Mac OS.

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem

NEJ. Nej nej nej NEJ. Webdesignskolan är inte bra på något plan över huvud taget. Den är utdaterad, opedagogisk och rent allmänt dålig. Vill man lära sig skriva HMTL som inte hör hemma på senare delen av 90-talet läser man lämpligtvis Webboken (V2) och diverse bloggar, t.ex. 456 Berea Street, Zeldman.com och det utmärkta webbmagazinet A List Apart. Dessa är betydligt mer aktuella och behandlar den teknik som används idag (och kommer användas i framtiden), inte den teknik som användes för 10 år sedan och som nu kritiseras hårt av i princip hela branschen.

Edit: För övrigt behöver du i princip bara en textredigerare. Textmate rekommenderas om du kör OSX. Använd inga löjliga WYSIWYG-program, och använd validator.nu eller motsvarande för att validera (kontrollera) din kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ketchup:

Personlig hemsida, ett webbföretag eller varför inte ett forum.

Vill kunna göra det även om jag inte direkt har några planer på att lägga upp någon sida på nätet.

Så du anser att tutorials på nätet är det bästa sättet att lära sig detta på?

Såvida du inte har tillgång till att webbdesignkurser i skolan så är det bästa sättet. Böcker kostar onödigt mycket och är i bästa fall, relativt nya, medan dem tutorials som finns på nätet uppdateras hela tiden och den enda kostnaden är strömmen till datorn och internetabonnemanget.

Permalänk
Medlem

Vill även inflika Smashing Magazine till You's inlägg, ett bra ställe att få koll på vart design är på väg och få tips om hur du lägger upp dina arbeten.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Sedan vill jag göra ett tillägg till debatten.

Viktigt är att förstå följande:

HTML är ett script språk som körs på client sidan. (tolkas av webbläsaren).

JavaScript är också ett script språk som också körs på client sidan.

Och till slut PHP är ett så kallat Serverside script språk. Det körs med andra ord på server sidan och skickar därefter körning eventuellt output till webbläsaren.

Det är viktigt att man förstår skillnaderna. Att dessa är inga språk man kompilerar till någon exe fill och kör.
Scripten kompileras och körs vid runtime.

Och som bonus är MySQL en väldigt populär databas. Den körs ju som en server.
Med denna databas "pratar" sedan till exempel PHP via så kallad SQL = Structured Query Language.

Rätta mig om jag har fel.

Bästa sättet jag funnit att lära mig handskas med dessa tekniker är att dels läsa en hel del på nätet men sedan också att köpa några väl utvalda böcker i ämnet så man lär sig grunderna.

Sedan är en jädra massa tålamod och experiment lusta en bra ingrediens.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Prisjakt
Skrivet av BlueEyes:

Sedan vill jag göra ett tillägg till debatten.

Viktigt är att förstå följande:

HTML är ett script språk som körs på client sidan. (tolkas av webbläsaren).

JavaScript är också ett script språk som också körs på client sidan.

Och till slut PHP är ett så kallat Serverside script språk. Det körs med andra ord på server sidan och skickar därefter körning eventuellt output till webbläsaren.

Det är viktigt att man förstår skillnaderna. Att dessa är inga språk man kompilerar till någon exe fill och kör.
Scripten kompileras och körs vid runtime.

Och som bonus är MySQL en väldigt populär databas. Den körs ju som en server.
Med denna databas "pratar" sedan till exempel PHP via så kallad SQL = Structured Query Language.

Rätta mig om jag har fel.

Bästa sättet jag funnit att lära mig handskas med dessa tekniker är att dels läsa en hel del på nätet men sedan också att köpa några väl utvalda böcker i ämnet så man lär sig grunderna.

Sedan är en jädra massa tålamod och experiment lusta en bra ingrediens.

Lycka till.

Det stämmer väl ganska bra kan jag tycka.

Lite tillägg är ju att om man nu bara vill kasta upp en enkel sida så går det ju att skriva helt i HTML (helst med lite css så att det ser bra ut också...). Jag tycker ändå att det är första delen.

Sen kan man lägga till lite javascript för diverse funktioner. Kan även rekommendera jquery som ett alternativ för att enkelt lägga till snygga funktioner (smaken är givetvis som baken).

Vill man sen ta steget längre och lära sig hur man kan göra dynamiska sidor (alltså där innehållet inte är hårdkodat osv) så kan man ju fortsätta med tex PHP. PHP är till en början väldigt simpelt. Men går sen att fortsätta och bygga ut i stort sett hur långt som helst. Det är ambitionen som sätter gränser.

Sen är jag lite mot vad någon skrev om CSS3 och HTML5. Varför lära sig en massa detaljer som inte fungerar i alla webbläsare? Visst, det är häftigt för något som är skapligt insatt, men för en rookie kan det vara väldigt svårt att skilja på vad man själv skriver rätt/fel, samt vad som beror på webbläsaren.
Jag tycker att w3schools är en rätt bra sida. Visst, vissa kanske tycker att css2 mm är utdaterat, men då kan det ju vara tid att komma tillbaka till verkligheten och se vad som stöds...
Sen handlar tex css3 främst om tillägg, det är ju inte så att css2 slutar fungera bara för att man gör webbläsaren css3-kompatibel. Så det skadar ju inte att börja med grunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahak:

Sen handlar tex css3 främst om tillägg, det är ju inte så att css2 slutar fungera bara för att man gör webbläsaren css3-kompatibel. Så det skadar ju inte att börja med grunderna.

Det är ett bra på pekande som bör läggas på minnet.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueEyes:

HTML är ett script språk som körs på client sidan. (tolkas av webbläsaren).

Fel. HTML är ett märkspråk som tolkas av webbläsaren. Det är inte ett skriptspråk.

Skrivet av Zahak:

Sen är jag lite mot vad någon skrev om CSS3 och HTML5. Varför lära sig en massa detaljer som inte fungerar i alla webbläsare? Visst, det är häftigt för något som är skapligt insatt, men för en rookie kan det vara väldigt svårt att skilja på vad man själv skriver rätt/fel, samt vad som beror på webbläsaren.
Jag tycker att w3schools är en rätt bra sida. Visst, vissa kanske tycker att css2 mm är utdaterat, men då kan det ju vara tid att komma tillbaka till verkligheten och se vad som stöds...
Sen handlar tex css3 främst om tillägg, det är ju inte så att css2 slutar fungera bara för att man gör webbläsaren css3-kompatibel. Så det skadar ju inte att börja med grunderna.

Det är väl kanske sant egentligen. Men det är viktigt att man stannar vid CSS2 och HTML4.01, och inte rör sig längre bakåt i tiden (som t.ex. webdesignskolan). Sen är det relativt onödigt att lära sig XHTML, det var en fluga som är på väg ut nu.

Sen är det inte så stor skillnad på CSS3 och CSS2 (som du säger, det handlar om tillägg), så man kan lära sig "båda samtidigt" (det blir ju inte riktigt så eftersom CSS3 är ett superset till CSS2). Samma sak gäller (nästan) med HTML5. Det absolut nyaste (<nav>, <video> etc.) kanske inte har fullt stöd, men i övrigt är det samma sak som gamla vanliga HTML4, fast med en kortare och vettigare DOCTYPE. Det gör ingen skillnad om man lär sig HTML5 eller HTML4, och då är det lika bra att börja på det nyaste.

Permalänk
Medlem

Offtopic: Skriptspråk mot Programmeringsspråk.. Jag tycker det är lite oklart vad som är vad.
Jag har läst att JavaScript inte är ett skriptspråk utan ett fullgott programmeringsspråk. Egentligen skulle man väl kunna säga att ett språk är en abstrakt definition av ett sätt att hantera data? Exempelvis är Python ett språk som implementerats som CPython, Jython, IronPython etc. Man skulle ju kunna göra på samma sätt med JavaScript: implementera en kompilator som verkligen omvandlade JS till binärkod. Skulle det fortfarande vara ett skriptspråk då..?

edit: Tilläggas bör att [Visual] Basic, som ofta anses vara ett programmeringsspråk, ofta interpreteras istället för att kompileras, i till exempel Excel-macros.

Sorry för OffT.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Fel. HTML är ett märkspråk som tolkas av webbläsaren. Det är inte ett skriptspråk.

ja, HTML är ett markup language.

Det blev en liten miss.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Prisjakt
Skrivet av You:

Sen är det inte så stor skillnad på CSS3 och CSS2 (som du säger, det handlar om tillägg), så man kan lära sig "båda samtidigt" (det blir ju inte riktigt så eftersom CSS3 är ett superset till CSS2). Samma sak gäller (nästan) med HTML5. Det absolut nyaste (<nav>, <video> etc.) kanske inte har fullt stöd, men i övrigt är det samma sak som gamla vanliga HTML4, fast med en kortare och vettigare DOCTYPE. Det gör ingen skillnad om man lär sig HTML5 eller HTML4, och då är det lika bra att börja på det nyaste.

Jag ser helt klart din poäng, och egentligen så är jag väl främst nöjd med att någon poängterar att fullt stöd inte riktigt finns för css3 och html5.
(O andra sidan, när jag tänker efter så finns där ju saker som inte fungerar med css2 också )

Om man nu tar w3schools så står det kort om browser-support här (ifall någon är intresserad):
HTML5 introduction
I vänstermarginalen finns referens osv också. Jag tycker iaf att de har en skapligt lättöverskådlig sida om man vill lära sig grunderna. Både nytt som tillkommer och gammalt som försvinner är markerat.

Andra som anser sig ha bättre referenser får gärna skriva det, det är alltid intressant.

Permalänk
Medlem

Nu ketchupen har du en god grund att börja på. När du blir osäker på något när du kommit igång så är det ju bara slänga på oss frågan. Lycka till!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

PHPportalen :: Index <-- där har du massa nybörjar guider för PHP

Permalänk
Medlem

Ni skriver förbi varandra lite...

  • Den DOCTYPE som HTML5 har valt stöds av alla webbläsare efter år 2000, inklusive IE6.

  • Men utkastet till HTML5 stöds inte av någon webbläsare, åtminstone inte fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azoapes:

Ni skriver förbi varandra lite...

  • Den DOCTYPE som HTML5 har valt stöds av alla webbläsare efter år 2000, inklusive IE6.

  • Men utkastet till HTML5 stöds inte av någon webbläsare, åtminstone inte fullt ut.


Viktig aspekt att tänka på idag med andra ord, kika på HTML5 som nybörjare, men jobba med HTML4 eller XHTML (förlåt You). HTML5 kommer inte vara aktuellt förrän om 2-3 år uppskattningsvis, men då kommer ändå bakåtkompatibiliteten vara oerhört viktig mot HTML4. Webben kränger långsamt.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:


Viktig aspekt att tänka på idag med andra ord, kika på HTML5 som nybörjare, men jobba med HTML4 eller XHTML (förlåt You). HTML5 kommer inte vara aktuellt förrän om 2-3 år uppskattningsvis, men då kommer ändå bakåtkompatibiliteten vara oerhört viktig mot HTML4. Webben kränger långsamt.

Med tanke på att XHTML är:

  • som HTML fast med "extensions" ingen använder

  • betydligt svårare för nybörjare att använda ordentligt

  • så stringent att det ger felmeddelanden i besökares webbläsare om man gör fel

  • oftast kodsoppa i praktiken

  • utdaterat och okompatibelt så fort HTML5 blir klart

...så rekommenderar jag starkt att man kör på HTML4. Kanske till och med HTML4 med en HTML5-doctype (dvs. HTML5 utan de nya fina funktioner som införts).

Permalänk
Medlem

Låter klokt

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Börja i liten skala och börja lära dej lite grunder. Läs lite guider osv och gör en liten enkel sida, t.ex en sida där du kan skriva ett meddelande som du sparar i en fil eller en databas. Utveckla sedan. Om du vill kan du ju läsa min nybörjarguide i PHP:
http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Jag har precis suttit i ungefär 3 dagar, och jag kan nu göra en hemsida som jag snart ska visa för er

Jag gjorde den i HTML Kit vilket är precis som att göra en hemsida i "anteckningar". Jag rekommenderar verkligen denna killens tutorials på youtube som jag har kollat på : YouTube - EdzJohnsons kanal

Mvh BryngeL95

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...