Permalänk
Medlem

Så! Där satt den sa flickan

Permalänk

Tycker fortfarande att många gör fel i att slänga in en skärm med TN-panel i detta paket.

Tror han får en mycket bättre upplevelse om han enbart kör på en 5970 och istället tar en riktigt bra skärm.
Finns det något annat spel än Crysis som behöver dubbla 5970?

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk

Imageshack - 25kdator.png

Ngt sådant? Alternativ ta bort ssd:n lägg till 2 stycken skärmar och sedan klocka processor till iaf 3.8-4ghz:)

Visa signatur

Corsair AX750W > Lian Li PC-V354B > ASUS Maximus III Gene > i5 750 @ 3.8 ghz > Corsair H70 > Corsair 8GB (4x2048MB) > 5970 Quadfire > Corsair Force series 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DynamitHarry:

Imageshack - 25kdator.png

Ngt sådant? Alternativ ta bort ssd:n lägg till 2 stycken skärmar och sedan klocka processor till iaf 3.8-4ghz:)

Vad jag har förstått är Obsidian chassina inte så bra vad gäller luftkylning. Jag föredrar Fractal Designs R2 för att den verkar ge möjlighet till låg ljudnivå och bra luftflöde... sen är den billigare också.

Någon som vet om det går att få in ett 5970 i en R2 på något sätt?

Skrivet av djjokke:

Haha! Att köpa den är lite som att gå på restaurang tänker jag Allt är färdigt och serverat. Jag vill bygga en egen själv och tror dessutom att jag får en bättre och billigare dator på så vis

Skrivet av Son of Qwerty:

Tycker fortfarande att många gör fel i att slänga in en skärm med TN-panel i detta paket.

Tror han får en mycket bättre upplevelse om han enbart kör på en 5970 och istället tar en riktigt bra skärm.
Finns det något annat spel än Crysis som behöver dubbla 5970?

Kan du rekommendera en bra skärm Son of Qwerty?

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag förstår dig Nizzah

Var såklart tvungen att slänga ihop ett annat paket valde TN-paneler trots allt, har det själv och tycker inte att de är dåliga på något sätt.

Permalänk
Medlem

Chassi: Fractal Design Define R2, Titanium
Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD3R
Prolle: Intel Core i7 930, 2.80GHz
Minne: Corsair 6GB (3x2GB) 1866MHz PC3-15000 Dominator
Nätagg: Corsair HX 750W 80+
Grafik: PowerColor Radeon HD5870 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2
Processorkylare: Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare (med Arctic Cooling MX-3kylpasta emellan)
Hårddisk #1: 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA
Hårddisk #2: 1TB Samsung EcoGreen F2
Optisk enhet: Samsung 22X DL SH-S223C, Svart
Monitor: BenQ TFT 24" G2420HDBL LED

Så här ser det ut ännu så länge! Med OS, tangentbord, mus, högtalare och annat krimskrams är jag nästan uppe på 24k

Jag tror fast på ett Fractal Design R2 och än så länge vet jag inte om ett 5970 går in i lådan så det blir ett 5870... i värsta fall kan man ju köpa ett till

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizzah:

Vad jag har förstått är Obsidian chassina inte så bra vad gäller luftkylning. Jag föredrar Fractal Designs R2 för att den verkar ge möjlighet till låg ljudnivå och bra luftflöde... sen är den billigare också.

Då har du nog tyvärr förstått fel är jag rädd
Har kört en i7-setup med 2x8800GTX i ett 800D i över ett halvår och hade mycket trevliga temperaturer på bägge korten..
Däremot tycker jag, såhär i efterhand, att det kanske inte var värt pengarna, det tillsammans med chassits största nackdel (att det är ungefär lika högt som en mindre person och stort rent allmänt) gör att jag faktiskt inte rekommenderar det, annat än om man har mkt pengar över, aldrig flyttar sin dator men ofta grejar i den.

Sen prioriterar vi ju olika (det är ju ganska uppenbart när man ser vilka intressanta förslag vissa givit tidigare i tråden), men personligen skulle jag gått på en s1366 i7:a med 6Gb ~standardminnen (typ 1333-1600MHz corsair), en intel 80gb ssd, en lagringsdisk i valfri storlek (typ Seagate eller Western Digitals GreenPower-serie) tillsammans med 2x5870 (helst från en "riktig" tillverkare, typ XFX eller ASUS) och 3x22-tumsskärmar för en eyefinity-setup. Är inte helt säker på att man kan klara det på 25k, men snabb huvudräkning säger mig att det inte borde vara omöjligt. Öppna dock gärna ögonen och titta hos andra återförsäljare än Inet, är du student finns exempelvis DustinHome med sin studentrabatt vilken är mycket trevlig, bor du i Göteborg eller Stockholm finns dessutom Komplett med sina hämtbutiker.. Sen är det absolut inget fel på Inet, men ingen enskild leverantör/återförsäljare är bäst i alla lägen alltid, så är det bara.
Lycka till och pm:a eller citera mig gärna om du har specifika frågor eller vill ha svar

Edit:
Det är ju helt upp till dig, men det här slängde jag ihop på fem minuter och om inte det slår samtliga tidigare givna förslag så vet jag inte vad som gör det.. Observera att jag är lite osäker på hurvida Crossfire funkar med Eyefinity, har för mig att det ska komma, men vill du vara säker så byt ut dem mot ett 5970 istället.. Finns också lite pengar över att köpa till extra fläktar och en DP-DVI-konverter..

Permalänk
Avstängd

Vad mer kan man begära? (förutom IPS skärm...)

Kanske du vill ha Eyefinity?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Sen är det absolut inget fel på Inet, men ingen enskild leverantör/återförsäljare är bäst i alla lägen alltid, så är det bara.
http://yfrog.com/5z25kdattap

Där har du helt rätt AtreX! Upptäckte just att Komplett.se kunde ge mig ca 4,5k extra svängrum! Det innebär kanske att 5970 är på kartan med ett obsidian 800D

@Esseboy: Eyefinity är inget jag har tänkt mig. Det påfrestar plånboken lite för mycket och så har jag inte plats

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nizzah:

Där har du helt rätt AtreX! Upptäckte just att Komplett.se kunde ge mig ca 4,5k extra svängrum! Det innebär kanske att 5970 är på kartan med ett obsidian 800D

@Esseboy: Eyefinity är inget jag har tänkt mig. Det påfrestar plånboken lite för mycket och så har jag inte plats

ok men mitt andra paket då? Obsidian 800D är inte så bra om du kör på luft...hellre ATC840

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizzah:

Där har du helt rätt AtreX! Upptäckte just att Komplett.se kunde ge mig ca 4,5k extra svängrum! Det innebär kanske att 5970 är på kartan med ett obsidian 800D

@Esseboy: Eyefinity är inget jag har tänkt mig. Det påfrestar plånboken lite för mycket och så har jag inte plats

Hoppsan, uppenbarligen kom bilden på mitt förslag inte med, så pinsamt..
Gör ett nytt försök här:

Eftersom du dessutom inte ville köra eyefinity tycker jag personligen att du bör köra ett 5970 och en 24-tummare istället (eller två om du som jag känner dig handikappad med "bara" en skärm ). Isf rekommenderar jag varmt Dell U2410 vilken är helt klockren för det priset den ligger på i dagsläget, även HP:n ZR24W är solklart intressant..
Mycket nöje med din datta

Permalänk
Skrivet av Nizzah:

Chassi: Fractal Design Define R2, Titanium
Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD3R
Prolle: Intel Core i7 930, 2.80GHz
Minne: Corsair 6GB (3x2GB) 1866MHz PC3-15000 Dominator
Nätagg: Corsair HX 750W 80+
Grafik: PowerColor Radeon HD5870 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2
Processorkylare: Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare (med Arctic Cooling MX-3kylpasta emellan)
Hårddisk #1: 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA
Hårddisk #2: 1TB Samsung EcoGreen F2
Optisk enhet: Samsung 22X DL SH-S223C, Svart
Monitor: BenQ TFT 24" G2420HDBL LED

Så här ser det ut ännu så länge! Med OS, tangentbord, mus, högtalare och annat krimskrams är jag nästan uppe på 24k

Jag tror fast på ett Fractal Design R2 och än så länge vet jag inte om ett 5970 går in i lådan så det blir ett 5870... i värsta fall kan man ju köpa ett till

Varför envisas du med att skaffa Define R2 som är ett litet budget chassi med ganska dålig kylprestanda.
Köp nåt annat chassi.. HAF 932, ATCS 840, Antec 902, Antec 1200 är bra val.

1866 mhz minnen är overkill, kör på 1600 mhz istället, och skippa Dominator, Dominator är inte bättre än de "vanliga" minnena.

En liten detalj men köp nån av dessa DVD brännare istället, den är bättre: Datorkomponenter - DVD & Blu-Ray - Interna - DVD-brännare - Optiarc - Inet.se
Enda skillnaden mellan 7240 och 7243 etc är lightscribe grejer och sånt som man ändå aldrig använder.

Och varför F2 Eco HDD? Kör med F3 istället. Jag vet att det bara är lagring men ändå.. liksom varför köpa en långsammare HDD när man får en snabbare för i princip samma pris.

Vet inte hur bra den där bildskärmen med TN panel är, men av erfarenhet så tycker jag att IPS paneler är grovt överskattade, har (hade) en ZR24w som hade tinting, dålig vitfärg efter kalibrering, lite backlightbleed, och enorm IPS glow (mycket mer störande och tydligt än backlightbleed), så enligt mig så är TN paneler överlägsna IPS paneler, det enda TN apneler lider av är lite backlightbleed och dåliga betraktningsvinklar men vem kollar på bildskärmen från sidan? Och IPS glow är ett större problem än backlightbleed.
Väntar på att få min ZR24w utbytt, ifall det var nåt fel på min skärm.. (tror dock inte det).
Men jag tycker att W2207h (TN panel) är mycket bättre än ZR24w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Varför envisas du med att skaffa Define R2 som är ett litet budget chassi med ganska dålig kylprestanda.
Köp nåt annat chassi.. HAF 932, ATCS 840, Antec 902, Antec 1200 är bra val.

1866 mhz minnen är overkill, kör på 1600 mhz istället, och skippa Dominator, Dominator är inte bättre än de "vanliga" minnena.

En liten detalj men köp nån av dessa DVD brännare istället, den är bättre: Datorkomponenter - DVD & Blu-Ray - Interna - DVD-brännare - Optiarc - Inet.se
Enda skillnaden mellan 7240 och 7243 etc är lightscribe grejer och sånt som man ändå aldrig använder.

Och varför F2 Eco HDD? Kör med F3 istället. Jag vet att det bara är lagring men ändå.. liksom varför köpa en långsammare HDD när man får en snabbare för i princip samma pris.

Vet inte hur bra den där bildskärmen med TN panel är, men av erfarenhet så tycker jag att IPS paneler är grovt överskattade, har (hade) en ZR24w som hade tinting, dålig vitfärg efter kalibrering, lite backlightbleed, och enorm IPS glow (mycket mer störande och tydligt än backlightbleed), så enligt mig så är TN paneler överlägsna IPS paneler, det enda TN apneler lider av är lite backlightbleed och dåliga betraktningsvinklar men vem kollar på bildskärmen från sidan? Och IPS glow är ett större problem än backlightbleed.
Väntar på att få min ZR24w utbytt, ifall det var nåt fel på min skärm.. (tror dock inte det).
Men jag tycker att W2207h (TN panel) är mycket bättre än ZR24w.

Håller med ovanstående talare om allt utom DVD-brännaren. Har själv en sådan här och den väsnas som in i bomben.

Permalänk
Skrivet av djjokke:

Håller med ovanstående talare om allt utom DVD-brännaren. Har själv en sådan här och den väsnas som in i bomben.

Hm, jag tror nog att Samsung brännaren väsnas i princip lika mycket, hade ungefär en sån Samsung brännare förut och den väsnades ungefär lika mycket som 7240S som jag har nu, alla brännare låter mycket skulle jag tro.
Men allafall enligt tester så är 7240/7243 den bästa brännaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Varför envisas du med att skaffa Define R2 som är ett litet budget chassi med ganska dålig kylprestanda.
Köp nåt annat chassi.. HAF 932, ATCS 840, Antec 902, Antec 1200 är bra val.

1866 mhz minnen är overkill, kör på 1600 mhz istället, och skippa Dominator, Dominator är inte bättre än de "vanliga" minnena.

En liten detalj men köp nån av dessa DVD brännare istället, den är bättre: Datorkomponenter - DVD & Blu-Ray - Interna - DVD-brännare - Optiarc - Inet.se
Enda skillnaden mellan 7240 och 7243 etc är lightscribe grejer och sånt som man ändå aldrig använder.

Och varför F2 Eco HDD? Kör med F3 istället. Jag vet att det bara är lagring men ändå.. liksom varför köpa en långsammare HDD när man får en snabbare för i princip samma pris.

Vet inte hur bra den där bildskärmen med TN panel är, men av erfarenhet så tycker jag att IPS paneler är grovt överskattade, har (hade) en ZR24w som hade tinting, dålig vitfärg efter kalibrering, lite backlightbleed, och enorm IPS glow (mycket mer störande och tydligt än backlightbleed), så enligt mig så är TN paneler överlägsna IPS paneler, det enda TN apneler lider av är lite backlightbleed och dåliga betraktningsvinklar men vem kollar på bildskärmen från sidan? Och IPS glow är ett större problem än backlightbleed.
Väntar på att få min ZR24w utbytt, ifall det var nåt fel på min skärm.. (tror dock inte det).
Men jag tycker att W2207h (TN panel) är mycket bättre än ZR24w.

Jag tar dig på ordet om minnena och satsar på 1600mhz varianten.

Vad gäller chassi har jag funderat starkt på ett ATCS 840. Anledningen till att jag snöat in mig så mycket på R2:an är att den verkar vara hyfsat tyst. Iofs beror väl det mesta på fläktarna men ljudnivån är ändå något jag gärna håller nere om jag kan. Apropå det! Går ett 5970 in i ATCS 840?

Någon sade en gång till mig när jag skulle köpa hårddisk att jag inte skulle vara dumsnål :P... det blir nog kanske en F3a om priset skiljer så lite.

Eftersom jag är väldigt n00b vad gäller skärmar så hade jag tänkt förlita mig hyffsat mycket på prisjakts omdömen. Jag har gjort det tidigare och det har funkat. En skärm ska nog räcka om den är på 24 tum Nästan lika stor som min TV!

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizzah:

Jag minns inte vart jag hört det men är det så att man kan ta bort några hårddiskramar och få plats med 5970 kanske?

nej den är popnitad i chassi så det enda alternativet är att borra bort den

Permalänk
Medlem

Så, imorgon smäller det! Jag funderar på att överskrida min budget på 25k lite smått.

Chassi: Coolermaster ACTs 840 svart
CPU: Intel Core i7 930
RAM: 6 Gb Corsair 1600 Mhz
MoBo: Asus P6X58D PREMIUM
SSD: 60 Gb Corsair Reactor Series (måste man köra på intels SSD? Är den verkligen så mycket bättre?)
HDD: 1Tb Samsung EcoGreen F2
GPU: Sparkle GeForce GTX 480 1536 MB
PSU: Corsair HX 750
Högtalare: Logitech Z523 2.1
Nätverk: D-Link DWA-140 Wireless N
Kylning: Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
OS: Windows 7 Ultimate 64 bit Svensk
Tangentbord: Logitech UltraX Premium Keyboard Svart

Angående PSU:n så funderar jag på något med lite mer kräm i. Typ en Fractal Design Newton R2, 1000W modulär. Jag har hört bra saker om deras nätagg. Någon som har några invändningar?

Angående GPU:n så har jag ärligt talat ingen erfarenhet av nvidias kort. Men jag har knappt hört annat än lovord om deras senaste förutom att den är något varm och kräver mer kräm (därav funderan ovan).

Slutligen tänker jag även lägga in ett par Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm för att öka luftflöde. Oavsett om det är undertryck så borde det tillsammans med chassits fläktar kyla GPU:n rätt bra.

Slutgiltig prislapp på alltsammans är 26557 bananer. Blir dock billigare och kraftfullare med Fractal Designs nätagg.

Har försökt tänka på allt men inget blir väl helt perfekt. Hoppas någon kan komma med några visa kommentarer. Det vore omåttligt värdefullt!

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Kan någon länka Sapphire 5970? Hittar den inte och den är ju billigare än XFX

Permalänk
Skrivet av Entangle:

Kan någon länka Sapphire 5970? Hittar den inte och den är ju billigare än XFX

Kolla prisjakt.se

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses