Permalänk
Medlem

Hjälp! Datorn beter sig super konstigt!

Hej allesammans!

Har just köpt en dator i delar och har haft massiva problem med den, inann jg köpte delaran så ringde jag och frågade både leverantören (inet) och en annan datorbutik om vad dem tyckte om mitt vad, deras svar var : "Det ser ut som en jätte bra dator det där, det ska inte vara några problem."

Först kunde jag inte installera något OS på dem och dem trodde då att det berodde på mina Ram-minnen efter det så lämnade jag in den hos en butik och dem kom fram till att det var mitt nätagg som slog ifrån och varje gång jag installerade OS på den. ibland kunde den slockna helt eller så kom jag inte förbi hela installationen utan att en massa error poppade upp.

när jag sedan bytte nätagg så lyckades jag installera XP på den men inte Vista eftersom datorn laggar upp vid uppstarten av installationsprogrammet.

så jag fick välja o köra XP på den.

När jag väl körde XP så började datorn låta konstigt och det började flimra i bildskärmen varje gång det lät.. efter att ha sökt så skulle det tydligen ha varit något som kallas "coil whine" och det var vissa som hade ljudproblemet med att ändra värden på "Vcore", detta gjorde jag och ljuder försvann för det mesta.

Nu är datorn bara EXTREMT TRÖG... vad ska jag göra, Delar för 11000kr och inget fungerar som det ska, jag blir tokig! snälla hjälp någon..

Permalänk
Hedersmedlem

Låter väldigt skumt. Vilken butik har du köpt datorn, och har du köpt den färdigbyggt eller monterat själv?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Med tanke på din föra tråd
Så bästa å lättaste svaret är "Ta allt till en dator-firma å be dem installera å fixa allt!"
Samt att du får en tillfällig garanti (oftast 3mån) på att dom gjort jobbet korrekt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Om det vart annorlunda när dom bytte nätagg, att det funkar "lite bättre" så kan det kanske va chassit som krånglar? har du monterat moderkortet rätt och ordentligt? så det inte är nå spänningsfel.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8