Permalänk
Medlem

Ny dator om 3 veckor! TIPS!

Hej!
Har inte köpt dator sedan 2003 och har försökt sätta mig in i den här världen igen men utan så mycket resultat så jag kan sätta ihop ett vettigt paket.

Datorn ska användas till framförallt spel och vara framtidssäker, jag vill få så mycket prestanda för pengarna som möjligt helt enkelt!

Jag har redan skärm, tangentbord, mus, OS och allt. Ska alltså bara ha själva datorn.

Har tittat på olika alternativ och tycker att dessa delar är intressanta:
AMD processor X6 1090BE
ATI radeon 5870
1TB hårddisk

Moderkort och de övriga delarna har jag sämre koll på, men de krav jag har är att det ska vara framtidssäkert och att det ska stöda crossfire för att kunna köpa ett likadant grafikkort längre fram istället för att köpa ett helt nytt.

Detta ska tillsammans med de komponenter jag inte kan hitta själv sitta i ett tänkt R2 design chassi.

Har ni några tips på moderkort och komplement?

Budgeten ligger på 10-12k.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

jag skulle helt klart rekomendera en SSD som OS disk
sen ett moderkort som har stöd för sata 6gb/s o usb 3.0.

Permalänk
Medlem

Har pusslat ihop ett alternativ nu, men har ingen aning om det kan göras billigare eller om det är några delar som är helt åt helvete!

Hoppas på att man kan dra ner priset en aning och att jag får tips på hur jag kan förbättra det!

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Har pusslat ihop ett alternativ nu, men har ingen aning om det kan göras billigare eller om det är några delar som är helt åt helvete!

Hoppas på att man kan dra ner priset en aning och att jag får tips på hur jag kan förbättra det!

http://h.imagehost.org/t/0608/Ska_rmavbild_2010-05-28_kl_22_0...

AM3 är dualchannel, så kör med 4GB eller 8GB minne istället.

Permalänk
Medlem

okej, ska man köra 1300mhz eller 1600 mhz minnen? och räcker 2x4GB i minne?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Det beror på, ska du överklocka eller inte? 1600 MHz är vänligare för överklockning. Vänta, ska sätta ihop ett paket åt dig.

EDIT; Har du DVD brännare?

Permalänk
Medlem

2x4 GB minne räcker mer än väl!

Permalänk
Medlem

ja just det, nej jag har ingen brännare. Något riktigt gammalt isåfall. men de kostar väl typ ingenting nowadays?

Sen är jag osäker på hårddisken och tog jag rätt nätagg om jag vill köra in ett likadant grafikkort till längre fram och köra crossfire?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

+Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se

AMD 1090T
5870 PCS+
650W nätagg, Fractal Design. (Modulärt för snyggare kabeldragning och bättre luftflöde)
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1 TB
Om du vill gå ner i budget får du antingen ta mindre hårddisk, lägre Watt-effekt på nätagget, AMD's 1055T eller en HD5850, men detta paketet är bra om du har råd med det.

Och ja, du kan stoppa in ett grafikkort till i framtiden, och inte bara 1 utan 2 till, du kan köra 3 grafikkort på det moderkortet.

Det med fler grafikkort kallas Crossfire.

Permalänk
Medlem

Det jag vill ha är en framtidssäker dator och att lägga 11 eller 13 känns som en marginell skillnad i det långa loppet.

Men i övrigt är det bra delar iallafall?

Hårddisken känns väl inte som det är någon idé att dra ner på, isåfall är det ju grafikkortet och processorn som för mig är de viktigaste delarna då de ska hålla länge, så det känns bara dumt att dra ner där.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Har fri frakt och rabatt på Dustinhome och undrar om jag har valt samma delar där, Powercolor kortet fanns inte där men är detta lika bra?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

lånar lite..

Måste låna tråden lite och fråga om det går att byta ut moderkortet mot något billigare eller är det den enda som klarar fler grafikkort?

Permalänk
Medlem

Något jag också tänkt på faktiskt! Men det har fått så mycket lovord så det känns dumt att byta ut det.

Finns det något annat "bra" byte som kan göras i paketet? i förmån för budgeten.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk

Billigare moderkort: Gigabyte GA-790XTA-UD4 - Inet.se
Klarar Crossfire med två stycken kort, inte tre som Asuskortet. Har chipsetet 790X, AMDs tidigare värsting. Asuskortet har 890FX, det nyare. Båda korten har SATA 3.0 och USB 3.0.
Stödjer INTE Phenom II X6 ur lådan, utan kräver en BIOS uppdatering först.

Billigare minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se
Samma minne, men med latens CL9 istället för 8. Inget man märker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Stödjer INTE Phenom II X6 ur lådan, utan kräver en BIOS uppdatering först.

Han kan väl inte göra det om mobot inte stödjer processorn? Han kanske inte får igång den ju.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Han kan väl inte göra det om mobot inte stödjer processorn? Han kanske inte får igång den ju.

Rätta mig om jag har fel, men jag är ganska övertygad om att datorn startar även om moderkortet inte känner igen processorn. Vad som händer är bara att prollen körs i hastigheter kring 800MHz eller nått sånt, så nog ska det gå att uppdatera BIOS i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Rätta mig om jag har fel, men jag är ganska övertygad om att datorn startar även om moderkortet inte känner igen processorn. Vad som händer är bara att prollen körs i hastigheter kring 800MHz eller nått sånt, så nog ska det gå att uppdatera BIOS i alla fall.

Du har rätt, men i vissa fall får man ingen bild på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du har rätt, men i vissa fall får man ingen bild på skärmen.

Var det jag ville få fram.

Tycker du borde köra på ett moderkort som har stöd för den "out of the box" så slipper du missöden.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Tja, man kan ju alltid slänga med en Sempron för 350 spänn, använda den en gång och sedan göra en nyckelring av den

Permalänk
Medlem

om ni skulle sänka det här paketet till 10K hur skulle ni göra?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

om ni skulle sänka det här paketet till 10K hur skulle ni göra?

5850 istället för 5870
1055 istället för 1090
ett billigare moderkort

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem

Men är det verkligen värt det? I det långa loppet kommer jag väl bara ångra mig?

Hur fungerar dessa två paket ihop med Bad Company 2 och MW2?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Vilket av Sapphires och Powercolors kort är bättre? eller är det överhuvudtaget någon skillnad?

Ljudnivå? Prestanda? Överklockningsmöjligheter?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Vilket av Sapphires och Powercolors kort är bättre? eller är det överhuvudtaget någon skillnad?

Ljudnivå? Prestanda? Överklockningsmöjligheter?

Personligen så tror jag inte man märker så stor skildnad. Powercolors pcs+ kort har ju fått fina
omdömmen pga att kortet håller sig svalt, låg ljudnivå och är lite fabriksklockat.
Men sen har jag läst att den inte skickar ut värmen från kortet ur lådan. Hur detta stämmer
vet jag inte.

Sapphire har ju både Vapor-X och Toxic modellerna som sticker ut lite. Vet inte så mycket
om dessa mer än att de också har fått fina omdömmen i recensionerna jag har läst.

Oavsett vilket du väljer så tror jag att du blir nöjd. Jag sitter i samma sits som du och
ska köpa ett helt nytt paket.
Man oroar sig mycket för att man ska välja fel kort mm (själv har jag suttit alldeles för
många timmar och läst på denna sidan)

Jag är inte helt bestämd ännu men jag tror att jag kommer går på 1055 + 5850 själv
Den som lever får se

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem

Har nu hittat ett alternativt moderkort. Och tänkte se vad ni tycker om detta och se vad jag förlorar på detta moderkortet jämfört med det jag valde innan.

Överklocka finns i tankarna men jag har ingen erfarenhet och om det här också stöder det men inte lika mycket är det OK.

Skulle vara kul att få skillnaderna redogjort.'

DET JAG HITTAT ÄR: Komplett.se ÅF - ASUS M4A87TD EVO, Socket-AM3

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Om man skulle byta till 1050t och lägga till 500 kronor och byta grafikkortet till ett 5970, skulle det bli bättre?

Är det en bra idé?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

5850 + 1055T är nog det prisvärdaste och om det inte räcker klockar man den lite och tar ett till 5850!

Permalänk
Medlem

Men om jag har pengarna, varför köpa ett 5850 och en 1055t? känns som att dra ner paketet totalt.....

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk

Om du har pengarna är det bara att spendera, för böfvelen! Slå till på ett 5970 du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Men om jag har pengarna, varför köpa ett 5850 och en 1055t? känns som att dra ner paketet totalt.....

Beror mycket i vilken upplösning du ska använda och vilka spel du har tänkt att spela.
Bara för att man har pengarna så behöver man inte bränna dom på en gång.
Du skulle ju kunna köpa ett 5850 eller 5870 nu och sen när du känner att
det inte räcker till längre, så köper du antingen ett vassare kort och säljer ditt
nuvarande eller så kör du crossfire.
Då har priserna kanske halverats jämfört med idag.

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz