"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Medlem

Hjälp med dator!

Hejsan! Jag har fixat sommarjobb och har redan sparat in rätt mycket pengar. Så är sugen på att skaffa en ny dator då den jag har (Bärbar/P4/1GBRAM) var värdelös redan när jag fick den. Jag vill kunna använda den nya datorn till att surfa, kolla på film(FULLHD), ladda ner film och ha igång den länge utan problem. Jag kommer ha datorn kopplad till min 42" LCD tv via HDMI. Och använda denna som primär skärm. Jag spelar inga spel förutom kanske Cs 1.6 ibland då jag har en xbox.

Ända kraven jag har är:
Minst 4GB ram
HDMI
Kunna ha uppe 2 FF-fönster/Skype/Msn och Spotify utan problem
Minst 500gb hårddisk, vet inte om jag kommer ha nytta av ssd?
Den bör vara rätt tyst också.
Och den ska hålla några år också.

Kan lägga ut allt från 1000kr-10 000kr +/- 1000kr

Med vänliga hälsningar.

Visa signatur

Dator|Corsair 650D|Intel i7 2600K 4.2 OC|GTX 570|16GB Corsair V|OCZ Vertex 3|Corsair AX750W|Gigabyte Z68|

Permalänk
Medlem

Det blir ju lite tystare och snabbare med en SSD, så det kan det vara värt.

Här är ett exempel på en bra och tyst dator som klarar det du vill med lite råge (så att den håller ett par år).

Hitta lägsta priskombination

Vill du att den ska vara igång länge utan problem, så föreslår jag att du kör Ubuntu på datorn, och installerar Wine för att köra CS 1.6 på om det skulle behövas.

How to Play CounterStrike 1.6 in Linux - Guide to play CS1.6 through Steam in Linux - Softpedia

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

En allround data

Jag måste först tacka för den underbara tråden. Vill inte smörja men tycker det e helt utmärkt att ni lägger så mkt tid för att ge hjälp till alla rookies som jag o dom andra.

min fråga e väldigt enkelt och tro mig jag har läst mer än 50% av det sista i forumet. Men alla svar o frågor fick mig bli frusterad... Jag tänker bygga mig själv en data (första gången) jag har 11k i budget och vill spendera det till min dator (har skärm, mus o tangent) så jag behöver bara en låda.
Tänker använda datan till hela min vardagliga liv som spel, musik, film och nöje. Helst föredrar jag intel
Så jag undra om du kan hjälpa mig xJom, skulle du kunna tänka dig kasta ihop lite delar?

Permalänk
Medlem

Japp. Det går bra det. Jag siktar högt då på en låda med i7 860 och ett HD5850, utbyggbar till CrossFire.

Hitta lägsta priskombination

Kanske något i överkant, men men...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för en mycket bra tråd!

Jag ser att förslagen på förstasidan inte är uppdaterade på ca 1 månad så jag undrade om jag skulle kunna få ett bra tips på en speldator för ca 7-8000 kr.

tack för ett mycket bra jobb!

-nehm

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeCh:

Jag ser att förslagen på förstasidan inte är uppdaterade på ca 1 månad så jag undrade om jag skulle kunna få ett bra tips på en speldator för ca 7-8000 kr.

Det har inte hänt så mycket, att jag sett att det varit värt att uppdatera paketen. Det är endast små justeringar.

Du hamnar på xjom.se/AMD7k, ungefär (dvs en värsting AMD med ett HD5770 utbyggbart till CrossFire), men med vassare processor:

Hitta lägsta priskombination

Du kan också byta ut processor, minne och moderkort i länken ovan mot Inets uppgraderingspaket.

Uppgraderingspaket AMD Phenom Black Edition - Inet.se

Nästa steg upp är ett system som inte är utbyggbart till CrossFire, men med ett HD5850 istället. Då hamnar du dock överkant på 8000 kr.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Har en polare som vill ha hjälp med delar till en dator, Hårddisk och cdläsare har han, inga speciella önskemål finns förutom att det helst ska va ett Fractal design R2 chassi och den ska klara bra spel. typ 7k

Permalänk
Medlem

Det blir precis som ovanstående, men med Define R2-chassit och utan hårddisk och CD-läsare:

Hitta lägsta priskombination

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

så du påstår att AMD är bättre än Intel för tillfället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeCh:

så du påstår att AMD är bättre än Intel för tillfället?

Inte nödvändigtvis bättre, men mer prisvärd.

Med tillräckligt stor budget, så kan det var värt att ha Intel som ett alternativ, men till en spelburk under 8000 kr idag är AMD att föredra.

Även för en spelburk med HD5870 utbyggbar till CrossFire är AMD att föredra, då AMD 790FX/890FX är så pass mycket billigare än Intel X58 (Socket 1366).

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Craxified:

Jag måste först tacka för den underbara tråden. Vill inte smörja men tycker det e helt utmärkt att ni lägger så mkt tid för att ge hjälp till alla rookies som jag o dom andra.

min fråga e väldigt enkelt och tro mig jag har läst mer än 50% av det sista i forumet. Men alla svar o frågor fick mig bli frusterad... Jag tänker bygga mig själv en data (första gången) jag har 11k i budget och vill spendera det till min dator (har skärm, mus o tangent) så jag behöver bara en låda.
Tänker använda datan till hela min vardagliga liv som spel, musik, film och nöje. Helst föredrar jag intel
Så jag undra om du kan hjälpa mig xJom, skulle du kunna tänka dig kasta ihop lite delar?

Här är vad jag beställde för några dagar sedan:

+ Intel, vilket du var ute efter.
+ Antagligen det bästa 5850-kortet som går att hitta och till ett förmånligt pris.

- Inte crossfirevänlig
- Kan ha tagit slut på lagret (jag köpte sista P55A-UD3:an för 1238:-, då skjöt priset i höjden på en gång, så UD3R är billigare just nu)

Permalänk
Medlem

Hej jag har för närvarande följande dator: E6400 Core 2 Duo 2,13Ghz, 2GB DDR2(667mhz), Geforce 7600 GS. Jag funderar på att uppdatera datorn inom ca 1 år. Men redan nu närmaste tiden vill jag ha ett nytt grafikkort som jag sedan skall använda i den nya datorn. Vilket grafikkort är mest privärt i 1300-2000 kronors klassen? Spelare lite grann men mest på xbox, känner endå att grafikkortet flaskar lite i mitt nuvarande system. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

HD5770 är lämpligt i den prisklassen, om du vill återanvända det när du köper uppdateringen.

Annars finns det massor av begagnade HD4890 och GTX260, för runt 1300 kr, om du bara vill ha bra prestanda just nu och köpa helt nytt vid uppdateringen.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

AMD Paket

Hej, min dator kraschade i helgen. Och är nu på jakt efter ett AMD paket. Utgick från detta paket på komplett och kompliterade lite: Komplett.se - PC i delar - AMD Phenom II 945 AM3 Vad tror ni om detta. Något som ska ändra mm, det jag saknar är ett chassi vilket kan ni rekomendera och är detta ett bra paket för webbproduktion, fotoredigering, spel?

Har nu lagt till detta chassi:
Cooler Master ATCS 840 Big Tower Svart
Fläkter: 1x 230mm Front, 1x 230mm Topp, 1x 120mm Bak, 4x USB, 1x FW

Det går att köra windows 7 64 bitars på denna maskinen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av urman:

Chassi: Cooler master sniper
Nätagg: Corsair hx 850
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD5
Proccesor: AMD Phenom2 X6 1090T BE
Hårddisk 1: 150GB Western Digital VelociRaptor ICE
Hårddisk 2: 2TB Hitachi Deskstar 7K2000
Internminne: Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3
Grafikkort: PowerColor Radeon HD5970 2GB
CPU-kylare: Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
CD-läsare: Samsung 22X DL SH-S223C svart
skärm: Acer TFT 24" S243HLbmii LED

Funkar detta system tro?
Avsikten med detta paket är att det ska hålla länge så man slipper köpa en ny dator om två år.

Köp en Intel SSD x25-V 40G istället för Raptorn

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte GA-870A-UD3 | AMD Phenom2 X4 945 3,0GHz | XFX Radeon HD5770 1GB | A-Data DDR3 4GB (2GBx2) 1600MHz | Fractal Design Define R2 | x2 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Fractal Design Tesla 550W | Samsung 22X DL SH-S223C | Windows 7 Ultimate | iPhone 4

Permalänk
Medlem

Ska du ha en speldator så är det bara 3, 4, 5 och 8 som duger.

Av dem tycker jag att 4 (GreatTech) är mest prisvärd, därefter 8 och 5 (AMMdata och mitt eget exempel i prisklassen är väldigt snarlika) och minst prisvärd av dessa fyra är nummer 3 (Komplett). De andra har lite för svagt grafikkort för att funka som speldator.

HD5450 är enbart ett "visa-film"-grafikkort, medan GT220 är ett "väldigt-lågbudget-spel"-grafikkort, så HD5450 är bra för att visa film, medan jag fortfarande skulle undvika GT220 om jag söker en speldator. Det ligger under mitt lågvattenmärke. YMMV.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Vilken av de här skulle ni välja om ni skulle använda till vanliga behov, spela mycket fps och grafikkrävande spel såsom MW:2 och BF:BC2?
Har läst här i tråden att AMD lämpar sig bäst för spel.

AMD: Produktlista - nytest
Intel: Produktlista - oscarj

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att skaffa vattenkylning till min burk där hemma.

Ser detta paketet bra ut eller?
Funderade på en H50 först men så många som säger att den kan låta mycket i pump och andra säger att den inte kyler så bra.
Sitter med en scythe katana 2 just nu som inte riktigt tyar kyla så bra med en rumstemp på 26-28 grader.
Vill ha tyst och svalt i burken (Silverstone Raven 2)

Några tips? kanske blir ett köp om pengar infiner sig då jag inte är säker på att min kylare pallar sommaren (sitter på en Phenom 2 940 BE och drar upp till runt 55 grader på vintern med rumstemp på runt 23 grader.

BTW har läst Vattenkylning FAQ
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Någon snäll människa som inte har något att göra och kan tänka sig att sätta ihop ett datorpaket till mig för max 10k?
Skulle gärna vilja ha modulärt nätagg, coolermaster storm scout chassi och ett radeon 5850 som grafikkort. Gärna ett moderkort med stöd för uppgradering till Crossfire senare.
Datorn ska användas till spel och filmtittande.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Någon snäll människa som inte har något att göra och kan tänka sig att sätta ihop ett datorpaket till mig för max 10k?
Skulle gärna vilja ha modulärt nätagg, coolermaster storm scout chassi och ett radeon 5850 som grafikkort. Gärna ett moderkort med stöd för uppgradering till Crossfire senare.
Datorn ska användas till spel och filmtittande.

Hitta lägsta priskombination
Du sa att du ville kolla på film, då kanske man ev. skulle ta en bluray-spelare

Permalänk

Vilket moderkort bör jag ha utan att slösa pengar?
Ser allt bra ut annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilsh:

Vilken av de här skulle ni välja om ni skulle använda till vanliga behov, spela mycket fps och grafikkrävande spel såsom MW:2 och BF:BC2?
Har läst här i tråden att AMD lämpar sig bäst för spel.

AMD: Produktlista - nytest
Intel: Produktlista - oscarj

I båda fallen kommer inte i5 750 tilllföra särskilt mycket (i MW:2 ingenting och i BC2 marginellt). AMD beter sig väldigt väl i båda dessa spel, så jag förordar AMD-varianten i dessa. (BC2 funkar lite bättre på Intel därför att den spelmotorn är väldigt bra på att utnyttja både flera kärnor, och Intels Hyper-Threading - se här Battlefield Bad Company 2 Tuning Guide - CPU Performance). Men du kommer att komma mycket långt på en fyrkärnig AMD och jag tycker att skillnaden inte berättigar prisskillnaden och de sämre minnena...

Skrivet av RainesX:

Funderar starkt på att skaffa vattenkylning till min burk där hemma.
Ser detta paketet bra ut eller?

Det där är vattenkylningsdelar som jag faktiskt inte har en aning om hur de funkar tillsammans. Jag brukar rekommendera färdiga vattenkylningspaket... Någon annan som kan hjälpa till här?

Skrivet av RainesX:

Funderade på en H50 först men så många som säger att den kan låta mycket i pump och andra säger att den inte kyler så bra.

Några tips?

Inte mer än - Vattenkylningssystem - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Skrivet av JoeBlack:

Någon snäll människa som inte har något att göra och kan tänka sig att sätta ihop ett datorpaket till mig för max 10k?
Skulle gärna vilja ha modulärt nätagg, coolermaster storm scout chassi och ett radeon 5850 som grafikkort. Gärna ett moderkort med stöd för uppgradering till Crossfire senare.
Datorn ska användas till spel och filmtittande.

Wilsh förslag är väl en bra början, men jag skulle ändå rätt mycket för att få in stöd för uppgradering till CrossFire senare. Så här - Hitta lägsta priskombination

Skrivet av lilldanskeN:

Vilket moderkort bör jag ha utan att slösa pengar?

Det här räcker - Gigabyte GA-MA785GMT-USB3 - Inet.se

Dock har det blivit "Beställningsvara", så du kanske vill ha ett som finns på lager. Då kan du ta det här istället:

Asus M4A88TD-M EVO/USB3 - Inet.se

Skrivet av lilldanskeN:

Ser allt bra ut annars?

Ja.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Tror du den skulle klara WoW samt Starcraft 2 på max?
Känns ändå rätt så rejäl...

Permalänk
Medlem

WoW - Beror på upplösningen. Den kommer att klara 1680x1050 i alla fall på max.

Starcraft 2 - för tidigt att säga. Blizzard är alltid förtegna om prestandan... Men de är också måna om att alla ska kunna spela deras spel, så det kommer att finnas "tillräckligt bra" inställlningar för den datorn, gissar jag...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Perfekt då ju, tack så mycket xJom och sovgott!

Permalänk
Medlem

Tjena xJom och alla andra, skulle vilja ha lite synpunkter från er angående ett bygge jag kommit fram till

Som det ser ut nu så hade jag tänkt mig följande:

Det jag kommer att använda datorn är mestadels spel, allt från WoW, SC2 till MW och BC2. Därför är jag ute efter mycket prestanda men jag vill inte att den ska låta för mycket heller. Det är därför jag kan tänka mig att lägga ut några hundra-lappar på en CPU-kylare, några tips om vilken?

Är grafikkortet ett rätt val? eller finns det någon annan på inet jag borde ha istället? Samma sak med moderkortet samt minnet.

Hur skulle en dator du skulle ha byggt ihop för 12k sett ut xJom? för mestadels spel samt vanligt surf/film-kollande? Kan du dra ihop en för att kunna jämföra osv?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Det där är ruskigt bra.

Kombinera bara in både CPU-kylare och byt grafik-kylare.

Mina förslag är:

GPU-kylare: Scythe Musashi VGA Cooler - Inet.se

CPU-kylare: Scythe Yasya - Inet.se

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Fan va bra att jag lyckats då, dock så monterar inte inet.se ihop grafik-kylare, men är detta svårt att göra själv? Jag är nybörjare inom detta samt att jag brukar ha världens otur och därför valt att inet.se ska bygga ihop min istället för att göra det själv, men jag kanske kan byta den på grafikkortet med lite hjälp i framtiden?

Permalänk
Medlem

Ja, det borde du klara av. Åtminstone med lite hjälp.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.