vilket chassi Cooler Master Cosmos S 1100 eller ATCS 840??

Permalänk

vilket chassi Cooler Master Cosmos S 1100 eller ATCS 840??

tja ska köpa ny burk vilken av dom här 2 är bäst

Komplett.se - Cooler Master Cosmos Type S Big Tower

eller denna

Komplett.se - Cooler Master ATCS 840 Big Tower Svart

vilken kyler bäst.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att 840 kyler bättre, men jag gillar fortfarande inte stora feta fläktar som är svåra att hitta byten till.

Den öppna/ventilerade fronten i Cosmos verkar konstig, man har ju redan 200+120x2 in... Och bara 120x2 ut om jag tolkar det rätt. Onödigt utsläpp av ljud medans det inte gör så mycket för luftintag?

Känner mig negativ idag

Permalänk
Medlem

Tror inte det är några större skillnader på kylförmågan dessa emellan. Iaf inte med ett Cosmos som har sidovent/fläkt i sidoplåten för gfxkorten.
Detta saknar ATCs 840 i orginalutförande.
Å andra sidan har 840 andra lösningar invändigt, + extraburken utvändigt bakom expansionsplatserna.
En liten fördel för 840 är min gissning vad gäller kylningen.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag nog peka på Cosmos S 1100 - men nämna att kabeldragningen kan kräva lite extra tålamod då baksidan av moderkortsplåten är lite tajt och även att man inte har en utskuren plåt vid processorn, vilket hälsosamt nog börjar bli lite industristandard. Men detta kan vägas upp med god kylning, konsekvent hållning till 120mm-fläktar (förutom sidopanelens 200mm) samt robusta handtag som gör det mindre av ett ryggmördare att bära lådan ens korta distanser.

Men det finns massor med olika saker man för överväga och balansera - så det är svårt att säga vilken som är bäst. Speciellt då båda lådorna är moderna och intelligent utförda och lär knappast variera mer än ytterst marginellt, temperatursmässigt, likt mellan alla moderna lådor med luftkylningsfokus.

Permalänk

tack för alla svar. det vart ATCs 840 burken beställde den nyss:). men ska man satsa på ett corsair h50 oså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloody_money:

tack för alla svar. det vart ATCs 840 burken beställde den nyss:). men ska man satsa på ett corsair h50 oså?

Jag har själv ett ATCs 840 och kan säga ett det är ett riktigt göttigt chassi

Det ända negativa är nog att det är negativt tryck i burken p.g.a alla feta utsugs fläktar men går att fixa med fläktkontroll och extra insugs fläkt. En annan grej är att det kan uppstå resonans i chassit så ljudisolering på chassi-sidorna kan va något att föredra.

Vad gäller H50 så anser jag att det inte behövs men är svårt att säga utan att veta vilken processor du har. Man måste ju tillgodo se ljudnivå, hur mycket värme processorn alstrar och pris.