Bästa laptop för CAD - pris har ingen betydelse

Permalänk
Medlem

Bästa laptop för CAD - pris har ingen betydelse

Jag använder Solidworks cad-program i jobbet och vi skall köpa nya bärbara datorer.

Finns det några bärbara datorer som fungerar för CAD? Jag har tittat lite på XPS M1730 med dubbla 8800m GTX men de korten är väl egentligen bäst för spel och inte för 3D-modellerande?

Vikt, pris och batteritid är ovidkommande faktorer i det här valet. Jag vill bara ha en flyttbar dator som klarar snabba renderingar i Solid2008 (och gärna 2010 när den dagen kommer).

Någon som har nåt tips?

Permalänk
Medlem

Lenovo thinkpad har väl ett par med quadro?

Du ska leta efter minst:

2gb ram
2,0ghz core 2 duo
FireGL eller Quadro (inte de billigaste)

Stor skärm kan vara bra om du inte ska ha den kopplat till extern skärm (vilket jag skulle rekommendera för både hemmabruk och på kontoret.

Ta en titt på www.prisjakt.nu och ställ in sökningen efter behov.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om sånt här, men jag undrar, är de anpassade quadro och firegl så mycket bättre på cad så att ett sådant klår två 8800m gtx?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag har ingen aning om sånt här, men jag undrar, är de anpassade quadro och firegl så mycket bättre på cad så att ett sådant klår två 8800m gtx?

Ja

EDIT: Jag hittade ingen bra källa nu, och det verkar vara svårt att göra, men såvitt jag vet är det relativt stor skillnad.

Permalänk
Medlem

kommer du använda dig av en extern skräm?
i sånna fall vilken upplösning körs den i?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Jag tycker det är svårt att veta vad man skall välja för grafikkort.

Dell Precision har ett Quadro FX1600m kort. Hur står det sig mot FX3600m som inte har DirectX10 stöd (tror jag)? Och som Fire_ice skrev, hur klarar sig ett 256mb FX1600m mot dubbla 512mb 8800m GTX?

I mitt fall så betalar företaget datorn så priset är av ganska liten betydelse, jag vill bara ha den dator som är bäst lämpad för uppgiften.

Permalänk
Medlem

dell har ju sin M90 laptop.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Dell Precision M90 är en utgående maskin, men jag skulle tro att den klarar sig riktigt bra om man tänker sig ca: 3år framåt. Vet att ett ganska stort bolag som jobbar med SolidWorks använder sig dagligen av dessa maskiner och är nöjda.

Priset är nersatt med ca: 9000:-, priset lär väl hamna på ca: 17000:- om man plockar på lite.

Väljer man med Vista Business så går det att uppgradera grafikkortet till NVIDIA® Quadro® FX 3500M med 512 MB dedikerat grafikminne.

TechWorld gjorde ett test som finns här>> http://techworld.idg.se/2.2524/1.80298

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk

Jag håller också på och letar efter en lämplig högprestanda-laptop, visserligen inte specifikt för CAD, men jag vill ha ett kraftfullt arbetsredskap som ska klara det mesta (inklusive spel) under de närmaste åren. Så jag gissar att våra alternativ är ungefär desamma.

De vassaste grafikkorten i dagsläget är Nvidias GeForce 8800M GTX och Quadro FX 3600M. Båda stödjer DirectX 10. GeForce riktar sig som sagt till gamers medan Quadro marknadsförs som workstation/CAD-grafikkort optimerade för OpenGL. Vad som skiljer i hårdvara är jag också nyfiken på men inte tillräckligt kunnig för att avgöra. Hittade denna jämförelsetabell som kanske kan vara till hjälp:

www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=98&pgno=1

Om man begränsar sig till laptoputbudet på den svenska marknaden (svenskt tangentbord) med ovannämnda grafikkort, Intels kraftfullaste processorer på 2,6 - 2,8GHz ( T7800 / X7900 / T9500 / X9000 ) samt 17"-skärm på 1920×1200 (WUXGA) så har jag hittat tre alternativ:

Dell XPS M1730 (dubbla GeForce)

Dell Precision M6300 (Quadro)

HP Compaq 8710w (Quadro)

Utan att kunna något om CAD så är mitt tips att du dels kollar om din programvara kan dra nytta av dubbla grafikkort (SLI), dels hur mycket RAM den kan utnyttja och hur det påverkar prestandan. XPS M1730 klarar max 4 GB medan Precision M6300 och HP Compaq 8710w kan uppgraderas till 8 GB (kräver 64-bitars OS).

Permalänk
Medlem

Med ett CAD kort så använder man sig av Realview i bl.a SolidWorks som inte spelkort "klarar" av, särskilt i 2008 blir det riktigt bra resultat. Se bilden nedan.

http://www.dasi-solutions.com/newsPages/pressReleases/images/...

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem

Bärbar monstermaskin med grym prestanda för allt plus CAD certifiering !!

Hej!
Den här bärbara har jag precis löpt in till mitt företag och har nu haft den i ca 1 månad. Det är en Dell Precision 6500 laptop som är så bra att det är ett skämt att prata om något annat. Grymt bra processorer ex One® Intel™ Core i7-920XM(2.00GHz.8MB.Quad Core Extreme) och dubbla fläktar. Man kan välja allt från 1-4 hårddiskar men vi har två varav den ena är den största SSD-disken och den andra 500GB Serial Ata 7200RPM. Man kan välja både med Non Raid, Striping, Mirroring eller utan sk "spegling" av hårddiskarna och upp till 16GB 1333MHz DDR3 Dual Channel (4x4GB).
Du kan också få Rörelsekontroll för 3D ex 3DConnexion SpacePilot Pro - The Ultimate Professional 3D Mouse.
Mycket bra grafikkort är gjorda för CAD och annat tungt grafikjobb men är grymt bra att även spela med ex
1GB nVIDIA FX3800M (with 1GB dedicated memory), 1GB nVIDIA FX2800M (with 1GB dedicated memory), eller 1GB GDDR5 for ATI FirePro M7740 (with 1GB dedicated memory).

Prislappen på dessa är dock inte att leka med kan dock sägas............
Enda möjligtvis som man kan tycka är vikten ca 4 kg men vad? Kolla innehållet!
Vi är grymt nöjda plus att denna dator kommer att hålla i många år med sina uppgraderingsmöjligheter.
Det finns även två mindre modeller som därmed har ett annat pris för den som inte kan eller vill betala enl nedan....

| Dell Sverige

Information om den mobila arbetsstationen Precision M6500 | Dell Sverige
Komponenter Bärbara Precision 6500 2 olika nedan:

PROCESSOR One® Intel™ Core i7-920XM(2.00GHz.8MB.Quad Core Extreme)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Professional (64Bit OS) Recovery DVD included - Swedish
MICROSOFT SOFTWARE Swedish Microsoft® Office 2007 Small Business
SÄKERHETSPROGRAM Norton Internet Securities 2010 (15 month subscription) Software MUI
LCD-SKÄRM 17in Widescreen WUXGA (1920X1200) USB3, Truelife RGB with EdgetoEdge Blood Orange LCD Panel (Bluetooth)
GRAFIKKORT 1GB nVIDIA FX3800M (with 1GB dedicated memory)
INTEGRATED CAMERA & MICROPHONE Integrated 3.2 Mega Pixel Camera with Microphone for Edge to Edge Panel for Blood Orange Base
MINNE 8GB 1333MHz DDR3 Dual Channel (4x2GB)
HÅRDDISK 256GB Solid State Full Encrypted Drive
2ND HÅRDDISK 500GB SATA (7200 rpm) Hard Drive (Free Fall Sensor)
INTERNAL HARD DRIVE Raid Controller : All SATA Hard Drives, RAID 0 (Striping) for 2 Hard Drives
OPTISK(A) ENHET(ER) 8X DVD+/-RW Drive Slot Load with Software included
TRÅDLÖS ANSLUTNING EMEA Intel Pro Wireless 5300 (802.11 a/g/ Draft-n 3x3) Mini Card
FINGERPRINT READER No Contactless Smart Card
PRIMÄRT BATTERI Primary 9-cell 90W/HR Battery for Blood Orange LCD Panel redigera
POWER ADAPTER European 210W AC Adapter with European Power Cord
Tillbehör
MUS Dell 2 Button Black USB Scroll Optical Mouse redigera
SÄKERHETSANORDNINGAR Noble NS20 Dual Head Universal Swivel Lock - Secure system, monitor, keyboard and mouse redigera
RÖRELSEKONTROLLER FÖR 3D 3DConnexion SpacePilot Pro - The Ultimate Professional 3D Mouse redigera
Ingår också i systemet
VAL AV FÄRG Blood Orange Edge To Edge LCD Back Cover
Bas Orange Base, Clarksfield, USB3

Eller denna:
PROCESSOR One® Intel™ Core i7-920XM(2.00GHz.8MB.Quad Core Extreme)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Professional (64Bit OS) Recovery DVD included - Swedish
MICROSOFT SOFTWARE Swedish Microsoft® Office 2007 Small Business
SÄKERHETSPROGRAM Norton Internet Securities 2010 (15 month subscription) Software MUI
LCD-SKÄRM 17in Widescreen WUXGA (1920x1200) Antiglare Silver with RGB Led LCD Panel
GRAFIKKORT 1GB GDDR5 for ATI FirePro M7740 (with 1GB dedicated memory)
INTEGRATED CAMERA & MICROPHONE Integrated 3.2 Mega Pixel Camera with Microphone for Silver Base
MINNE 8GB 1333MHz DDR3 Dual Channel (4x2GB)
HÅRDDISK 256GB Solid State Full Encrypted Drive
2ND HÅRDDISK 500GB SATA (7200 rpm) Hard Drive (Free Fall Sensor)
INTERNAL HARD DRIVE Raid Controller : All SATA Hard Drives, RAID 0 (Striping) for 2 Hard Drives
OPTISK(A) ENHET(ER) 8X DVD+/-RW Drive Slot Load with Software included
TRÅDLÖS ANSLUTNING EMEA Intel Pro Wireless 5300 (802.11 a/g/ Draft-n 3x3) Mini Card
BLUETOOTH EMEA Dell® Wireless 365 2.1 Bluetooth™
FINGERPRINT READER No Contactless Smart Card
PRIMÄRT BATTERI Primary 9-cell 90W/HR Battery for Silver LCD Panel
SEKUNDÄRT BATTERI Additional 9-cell 90W/HR for Silver LCD Panel
BILDSKÄRM 20in 2007FP Euro Black (1600 x 1200) TCO99 DVI-D Height Adjustable
POWER ADAPTER European 210W AC Adapter with European Power Cord
Tillbehör
MUS Dell 2 Button Black USB Scroll Optical Mouse
RÖRELSEKONTROLLER FÖR 3D 3Dconnexion SpaceExplorer Motion Controller
RÖRELSEKONTROLLER FÖR 3D 3DConnexion SpacePilot Pro - The Ultimate Professional 3D Mouse

Deras stationära Precision är oxå helt ok, vi har precis beställt en 3500 med fullt krut enligt tillval

Har certifierats av oberoende programleverantörer (ISV:er) för att leverera pålitliga prestanda på en mängd olika entrådiga arbetsstationsprogram.
Gott om minne (upp till 24 GB1 DDR3-minne (ECC- eller icke-ECC) för aktiviteter på riktig arbetsstationsnivå.
Intel® Xeon® -teknik som ger prestanda och skalbarhet som sträcker sig långt bortom vanliga stationära.

Komponenter
PROCESSOR One Intel® Xeon W3680(3.33GHz,6.4GT/s,12MB,6C)-Memory runs at 1333MHz redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Professional (64Bit OS) Recovery DVD included - Swedish redigera
MICROSOFT SOFTWARE Swedish Microsoft#&174; Office 2007 Small Business (Word,Excel,Outlook,PowerPoint,Publisher) with Re redigera
SÄKERHETSPROGRAM Norton Internet Securities 2010 (15 month subscription) Software MUI redigera
BASE Standard Base Desktop (Horizontal orientation) with Firewire Included (Westmere) redigera
BILDSKÄRM 20in E2009W European Black WIDESCREEN Value Flat Panel (1680X1050)TCO99 DVI-D redigera
TANGENTBORD Logitech - MK710 - Cordless - Desktop - SWE/FIN redigera
MUS Dell Laser Scroll USB (6 Buttons) Black Mouse redigera
HÅRDDISK 1.5TB (7200RPM) SATA 3.0Gb/s Hard Drive with NCQ and 16MB DataBurst Cache™ redigera
MINNE 24GB DDR3 1333MHz ECC-UDIMM (6x4GB) redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) 16x max DVD+/-RW Drive +16x max DVD+/-RW Drive With Roxio and PowerDVD Software Included redigera
GRAFIKKORT 1.5GB Quadro Nvidia FX4800 - 2 DP, 1 DVI (1 DP-DVI, 1 DVI-VGA adapter)Graphic Card redigera
DISKETT-/MEDIAENHETER Integrated Media Card Reader redigera
DISC CONTROLLER No Optional SAS Controller Card redigera
LJUDKORT Creative SoundBlaster™ X-fi Titanium Sound card redigera
RAID CONNECTIVITY C1 All SATA Hard Drives, NON-RAID for 1 Hard Drive redigera
Tillbehör
HÖGTALARE Euro/UK AX510 Soundbar (Can only be ordered with a Performance Flat Panel Monitor). redigera
SYSTEM MEDIA Precision No Resource DVD redigera
RÖRELSEKONTROLLER FÖR 3D 3DConnexion SpaceExplorer Motion Controller

Ändrad rubrik