Permalänk
Medlem

Dominator 1600 minnen

Ni får ursäkta men jag kommer med lite noob frågor nu igen
Byggde nyligen en ny burk:
Moderkort: AsusP6X58D Premium
Minnen: Corsair Dominator 1600mhz
I7 930
mm
När jag nu installerat allt o kollar i biosen så ligger minnena bara på 1066mhz. Där finns en lista i biosen där man kan välja 1600 på minnena men när jag gör det så strular datorn. Windows 7 hittar då bara 4gb av 6gb minne. vid typ femte omstart så startar inte datorn utan biosen skrev att jag klockat för hårt och att default inställningar kommer laddas (ENDAST pillat med alternativet att köra minnena i 1600 i biosen då).

Säkert jag som e dum i huvet men fattar inte vad man ska göra för att få minnena att lira, måste man ställa in latency mm i biosenpå minnenan ? vill ju lära mig klocka lite sen med men att få minnena att gå i standard speed kan ju vara en början

Permalänk
Medlem

Ja prova med att ställa in manuellt latency samt även volt, sånt brukar stå på förpackningen om du har det kvar annars får du titta på tillverkarens hemsida. När du kommit så långt och system är inte fortfarande 100% stabilt prova med att höja volten lite för minnen men öka inte för mycket då kan du säga adjö till dina minnen.

Permalänk
Medlem

Testade med Latency 7 - 8 - 7 - 20 med det hjälpte inte =(
Sen finns där lite olika DDR3 V settings i bios, vilken ska man använda?
Körde QPI/DDR3 Volt på 1,65V då låste sig allt, kunde inte ens boota med detta =(

Mvh Philip

Permalänk
Medlem

Ahhh, nu verkar det funka. Konstigt nog så stod det en annan latens inställning på Corsairs hemsida än vad det stod på minnena. Kör med inställningarna från deras hemsida och nu verkar allt funka.

Permalänk
Medlem

O där krasha det igen !!

Behöver nu seriösa tips. Jag surfade in på corsairs hemsida för att kolla i faq:n och till min förvåning så såg jag att minnena jag köpt inste skulle fungera ihop med mitt moderkort! Kan detta verkligen stämma?
Moderkortet jag har : AsusP6X58D Premium
Minnena som jag inte får att funka: Corsair Dominator 1600mhz, CMP6GX3M3A1600C7
Jag kunde ju inte inbilla mig att dessa minnen inte skulle fungera på moderkortet jag har, eller gör jag fel?

Permalänk
Medlem

Moderkorten brukar ju fixa alla inställningar automatiskt när man byggt en ny dator

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wassvik:

Testade med Latency 7 - 8 - 7 - 20 med det hjälpte inte =(
Sen finns där lite olika DDR3 V settings i bios, vilken ska man använda?
Körde QPI/DDR3 Volt på 1,65V då låste sig allt, kunde inte ens boota med detta =(

Mvh Philip

De ä DRAM Bus Voltage du ska ha på 1.65v i bios, när du skriver in detta ändrar bios från 1.65v till 1.66v, kör själv på detta i bios.Men jag kör mina minne i 1066MHz fick BSOD på mitt gamla Asus P6T i 1600MHz, vågar inte chansa på detta moderkortet(Asus P6X58D Prem) å få BSOD här osså.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

hm, jag kör med samma uppsättninge och valde 1600 8-8-8-24 1.64 och dom gick i det innan clocken.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Kör du bara ett kitt med 3x2Gb? Kollat om Corsiar rekommenderar högre Unicore spänning? Många missar det men tillverkare brukar rekommendera högre unicore med i bland dock får man ju gräva lite för att koma underfull med det då.

1066Mhz går dom nog i för i7 inte stödjer med default och corsiars sida står det precis vad dina minnen är programmerade till default också. Inte ovanligt att dom är förprogrammerade med JEDEC 1066 eller 1333Mhz frekvens och latencys och spänning i SPD beroende på vad för plattform dom säljs till. i7 900 då är dom ofta programmerade för 1066Mhz med 9-9-9-24 @ 1.5V som standard. Sedan får du ställa upp dom själv. Kan räcka att skytsra frekvens och spänning men man får ändå kolla att dina timings är rätt efter rebooten med vad corsair skriver ut så att moderkortet ställde in rätt.

Permalänk

3*2gb Dominator 8-8-8-24

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.

Det står ju 7-8-7-20 på minnena så varför köra 8-8-8-24?
Sedan jag ställde in Dram bus voltage till 1,64 (kan bara välja mellan 1,64 eller 1,66 inte 1,65V) så verkar det lira fint.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande minnen som är 6GB 7-8-7-24 1866Mhz XMP certifierade. Dom som sagt kör ju standard 1066 på alla i7 men när jag ställde in AI tweaker på XMP satte den in alla inställningar själv med latens, mhz, allt. Sen tweakade jag ner det en hel del till DRAM Volt 1.62 på 1645mhz med min klocka på FSB'n
Vad jag funderade på när jag läste den här tråden är, om dina minnen är XMP certifierade kan du väl prova att köra med det?
Resterande komponenter ses i min sign.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Skrivet av wassvik:

Tackar för alla svar.

Det står ju 7-8-7-20 på minnena så varför köra 8-8-8-24?
Sedan jag ställde in Dram bus voltage till 1,64 (kan bara välja mellan 1,64 eller 1,66 inte 1,65V) så verkar det lira fint.

Har dessa:

Corsair Dominator 6GB (3 x 2GB) 1600MHz DDR III - Alina System AB

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Att moderkortet eller bios inte ställer in minnet automatiskt om du har på auto och kör det i 1600 mhz kan bero på att intel inte har specificerat någon JEDEC-inställning för 1600 mhz och den defaultar tillbaka till 1066. Det är bara en gissning.

Gå in i windows och kör cpu-z och kolla vad det står för jedec-inställningar för ditt minne.

Citat:

Behöver nu seriösa tips. Jag surfade in på corsairs hemsida för att kolla i faq:n och till min förvåning så såg jag att minnena jag köpt inste skulle fungera ihop med mitt moderkort! Kan detta verkligen stämma?

Ja det är rätt vanligt men tillverkaren av moderkortet brukar fixa det efterhand med biosuppdateringar.
Kolla om det finns någon biosuppdatering för ditt moderkort.

Det brukar alltid finns en lista över godkända minnen till det moderkort man har på tillverkarens hemsida. Men man ids ju aldrig kolla där

Kommer ihåg en gång när jag hade min razor copperhead usbmus ikopplad gick det inte boota datorn ens. Var tvungen koppla in den efter att windows laddat färdigt annars hängde sig datorn. Löste sig med en uppdatering av bios.

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Medlem

Hej Igen.

Nä mina senaste inställningar funkade inte dom heller, samma sak varje gång. När jag kommer hem från jobbet o startar burken vips så står det på 4gb i Windows igen. Här kommer en bild på mina inställningar som du frågade efter Hundbert:

Har inte testat att uppdatera bios så det kan jag ju göra. Dessa minnen har jag:
JME Data / CORSAIR Corsair 6GB (3KIT) DDR3 1600MHz/CL7/DOMINATOR with DHX+, Supports Intel Core i7 Extreme Ed. (2GBx3)

Tackar för all hjälp änslålänge, fattar inte att det ska va så svårt att få minnena gå på org spec =o(

Mvh Philip.W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wassvik:

Hej Igen.

Nä mina senaste inställningar funkade inte dom heller, samma sak varje gång. När jag kommer hem från jobbet o startar burken vips så står det på 4gb i Windows igen. Här kommer en bild på mina inställningar som du frågade efter Hundbert:
http://200sx.kicks-ass.net/wassen/img4c07e0f13780a.jpg

Har inte testat att uppdatera bios så det kan jag ju göra. Dessa minnen har jag:
JME Data / CORSAIR Corsair 6GB (3KIT) DDR3 1600MHz/CL7/DOMINATOR with DHX+, Supports Intel Core i7 Extreme Ed. (2GBx3)

Tackar för all hjälp änslålänge, fattar inte att det ska va så svårt att få minnena gå på org spec =o(

Mvh Philip.W

Ta en screeny av Memory taben inte SPD. SPD visar inte real info om ditt nuvarande klock, men tänk på att det står inte just 1600, utan borde vara 800mhz med en 2:8 ratio Det blir altså 3200 NB frequency. Om det är fallet så kör dina minnen på 1600.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av wassvik:

Hej Igen.

Nä mina senaste inställningar funkade inte dom heller, samma sak varje gång. När jag kommer hem från jobbet o startar burken vips så står det på 4gb i Windows igen. Här kommer en bild på mina inställningar som du frågade efter Hundbert:
http://200sx.kicks-ass.net/wassen/img4c07e0f13780a.jpg

Har inte testat att uppdatera bios så det kan jag ju göra. Dessa minnen har jag:
JME Data / CORSAIR Corsair 6GB (3KIT) DDR3 1600MHz/CL7/DOMINATOR with DHX+, Supports Intel Core i7 Extreme Ed. (2GBx3)

Tackar för all hjälp änslålänge, fattar inte att det ska va så svårt att få minnena gå på org spec =o(

Mvh Philip.W

Prova å plocka av CPU:n å kolla efter böjda pins i CPU socketen på moderkortet, ett rätt så förekommande problem som kan orsaka att allt minne inte hittas.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag har (tyvärr) exakt samma problem som TS.

core i7 930
6gb corsair XMS3
asus p6t deluxe v2

Problemet jag upplever är att ibland vid boot (kanske 1 gång av 10) så hittar burken bara 4 gig ram.
Har testat att flytta runt stickorna.
Om det väl blir en boot med 4gb så räcker en reboot för att få "tillbaks" 6 gig.
Har därför svårt att tro att det skulle bero på böjda pins på CPU?

Har googlat runt och sett att det här och var rekommenderas att man kör dessa minnen i XMP-läge för att dom ska få "rätt" ström....

Enligt denna sida så är planen att ändra till "X.M.P" i bios, för att få minnena att gå i 1600 mhz:
How To Enable XMP Performance Profiles « Corsair Blog

Dock så får man ju vid DRAM bus voltage en varning om att 1.66 är för högt, att allt över 1,65 kan skada cpun?

Men.. Wtf, ovanför bilden står det "These settings have been validated by both Corsair and Intel."
Och det är corsair själva som rekommenderar detta?

Efter att jag ändrade till XMP-läget så har jag inte upplevt några problem med 4gb istället för 6gb.
(min föga kvalificerade gissning är helt enkelt att en lägre strömstyrka inte "räcker" till 3 st minne, och att det ibland blir nån sorts problem vid boot och 1 av minnena inte "startar"? )

Men nu när man läser denna tråden, där nån med ett p6t fått kortet pajat i 1600Mhz, så blir man ju helt klart nojjig.

Kan någon ge lite klarhet i vad som gäller?

Edit:
Fast i wow-träsket som man är så måste jag även säga att jag gick från ~30-40fps till att toppa 60 konstant (vsync) i org/dalaran, efter att jag ändrat minnet till 1600mhz, så skulle ju kännas extremt trist att gå tillbkas till 1066....
Blir bara extremt trött, man köper
* ett minne speccat till "perfect for i7 + 1600mhz"
* ett mobo med 1600 mhz platser
* en i7
och resultatet är att grejorna inte går i rätt speed per auto, och när man själv joxxar om för att få dom att göra det så ska man oroa sig för att sakerna pajar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har (tyvärr) exakt samma problem som TS.

core i7 930
6gb corsair XMS3
asus p6t deluxe v2

Problemet jag upplever är att ibland vid boot (kanske 1 gång av 10) så hittar burken bara 4 gig ram.
Har testat att flytta runt stickorna.
Om det väl blir en boot med 4gb så räcker en reboot för att få "tillbaks" 6 gig.
Har därför svårt att tro att det skulle bero på böjda pins på CPU?

Har googlat runt och sett att det här och var rekommenderas att man kör dessa minnen i XMP-läge för att dom ska få "rätt" ström....

Enligt denna sida så är planen att ändra till "X.M.P" i bios, för att få minnena att gå i 1600 mhz:
How To Enable XMP Performance Profiles « Corsair Blog

Dock så får man ju vid DRAM bus voltage en varning om att 1.66 är för högt, att allt över 1,65 kan skada cpun?

Men.. Wtf, ovanför bilden står det "These settings have been validated by both Corsair and Intel."
Och det är corsair själva som rekommenderar detta?

Efter att jag ändrade till XMP-läget så har jag inte upplevt några problem med 4gb istället för 6gb.
(min föga kvalificerade gissning är helt enkelt att en lägre strömstyrka inte "räcker" till 3 st minne, och att det ibland blir nån sorts problem vid boot och 1 av minnena inte "startar"? )

Men nu när man läser denna tråden, där nån med ett p6t fått kortet pajat i 1600Mhz, så blir man ju helt klart nojjig.

Kan någon ge lite klarhet i vad som gäller?

Edit:
Fast i wow-träsket som man är så måste jag även säga att jag gick från ~30-40fps till att toppa 60 konstant (vsync) i org/dalaran, efter att jag ändrat minnet till 1600mhz, så skulle ju kännas extremt trist att gå tillbkas till 1066....
Blir bara extremt trött, man köper
* ett minne speccat till "perfect for i7 + 1600mhz"
* ett mobo med 1600 mhz platser
* en i7
och resultatet är att grejorna inte går i rätt speed per auto, och när man själv joxxar om för att få dom att göra det så ska man oroa sig för att sakerna pajar?

Slutade med att jag fick köpa nya minnen då dom Dominator minnena jag hade inte matchade mitt asus moderkort =(
Som som du skrev, tradigt att man kan missa på en sån sak, men men