Rengöra/Byta fläkt i nätaggregatet, något särskilt jag bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Rengöra/Byta fläkt i nätaggregatet, något särskilt jag bör tänka på?

Sen någon dag låter mitt nätaggregat väldigt mycket; som en traktor ungefär. Jag har tänkt att jag ska öppna nätaggregatet och (1) kolla om det finns något skumt där (2) rengöra fläkten och (3) eventuellt byta ut fläkten. Låter det här som en bra plan?

Det blir också första gången jag öppnar ett nätaggregat. Är det något särskilt jag bör tänka på, förutom att koppla ur strömkabeln?

Permalänk
Rekordmedlem

Byt fläkten direkt, och vänta nån minut innan du pillar i agget efter du kopplat loss det, låt kondensatorerna få lite tid att ladda ur sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänk på att inte dö, är väll ett kort och bra tips.

Kondensatorerna kan om du har otur, vara laddade och i vissa fall faktiskt döda dig, så låt dessa ladda ur innan du pillar!

Permalänk
Medlem

du kan ladda ut det geom att dra ut sladden ur vägg uttaget och sedan så försöker du starta datorn några gånger, vänta sedan en stund för säkerhets skull

Permalänk
Medlem

OK. Jag väntar i 10 timmar för säkerhets skull... man vill ju inte dö

Permalänk
Medlem
Skrivet av anter:

OK. Jag väntar i 10 timmar för säkerhets skull... man vill ju inte dö

10 minuter vet jag inte om det räcker, somliga säger längre (jag vet ej)

Men som sagt, att starta agget utan nätsladden i vägguttaget bör ladda ur komponenterna snabbare...

Permalänk
Medlem

tänkt på å ha en vätskelagrad/kullagrad fläkt, sen ska den ha samma rpm/nästan samma bara om den ska kopplas direkt till nätagget

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

10 minuter vet jag inte om det räcker, somliga säger längre (jag vet ej)

Han sa 10 timmar.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

räcker med 1h

Permalänk
Medlem

Som dom andra säger, det måste vara en pwm styrd fläkt så den kyler vid lika bra dom den innan. Bäst är väl att kolla tillverkarens hemsida och se om det finns originalfläkt att köpa där. Du kan ju även pröva maila dom !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjära:

Som dom andra säger, det måste vara en pwm styrd fläkt så den kyler vid lika bra dom den innan. Bäst är väl att kolla tillverkarens hemsida och se om det finns originalfläkt att köpa där. Du kan ju även pröva maila dom !

Det stämmer inte, den behöver bara prestera lika bra om temperaturerna är i fara samt om man belastar nätagget till fullt. Är det ett nätagg med hög effektivitet och bra kylning så går det byta mot en långsammare fläkt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.