Permalänk
Medlem

Atom 330 som server?

Tjena!

Jag funderar på att införskaffa en Atom 330-plattform att bygga server av.
Användningsområden:

  • FTP-server

  • Voicecomserver (läs Ventrilo)

  • Spelserver (läs CS1.6, DoD, CoD4:MW) dock endast en åt gången

  • Ev webserver (låg belastning)

Att Atom330 orkar driva FTP, voice och web är jag övertygad om, men hur fungerar plattformen för spelservrar?

-jkrohn

Permalänk

Finns inga dedikerade-server filer till BFBC2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sven slaggare:

Finns inga dedikerade-server filer till BFBC2.

Ah, en snabb googling visade att det endast finns att hyra från valda leverantörer - drygt att servrarna blir marknadskontrollerade

Jag suddar bort BFBC2 ur första inlägget men väntar fortf på svar om att trumma på en dedikerad spelserver för HL-mods

Permalänk
Medlem

Visst kommer det gå att driva en spelserver på en atom, dock är det inte optimalt.

Kommer förmodligen lagga.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomeN:

Visst kommer det gå att driva en spelserver på en atom, dock är det inte optimalt.

Kommer förmodligen lagga.

Om det laggar så går det mao inte att driva en server på den. Jag har googlat och försökt få fram info om folk som kör Atom-plattformar till servrar utan att lyckas hitta någon som kör just HL-modservrar

Någon annan kanske är bättre på sökparametrar än jag och kan hitta ett exempel, achtung!

OnT: GnomeN vad kan man titta på istället som håller låg strömförbrukning och som inte kostar skjortan (gamla P1/P2/P3or är uteslutet iom strömförbrukning, och helst ska chassit rymmas under sängen/i tv-bänken eller i garderoben)

Permalänk
Medlem

Vet inte ifall CS 1.6 dedicated servers stöder fyrkärnigt men ifall det gör det (vilket jag tror, men kolla upp det för säkerhetsskull) så borde ju en billigare AMD X4 fungera klockrent. Annars antar jag att en Core i3 duger, tror dessutom att de finns ITX moderkort med stöd för socket 1156.

Lycka till,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

jag har en d510 atom som jag har testat att köra en cs source server på. körde ubuntu server os och då låg belastningen på 10% med 1 spelare inne. jag hade tyvärr inte folk som kunde joina servern för att se hur belastningen såg ut med mera spelare.

det kommer nya intel atom d525 processorer på 1.8mhz nu och dom är lite snabbare. så jag borde tycka att det skulle funka bra att köra de grejer du vill.

köp inget ion kort bara då det är slöseri med pengar. satsa på en atom med intel grafik om du bara skall köra den som server.