Permalänk
Medlem

Omlackering av Moderkortskylare + grafikkort

Det hela började med att jag tyckte inte om att mina två 5770 lyste rött i chassit som förövrigt är rättså cleant.
Så, jag drog till Mekonomen o köpte ett par burkar färg, primer o sandpapper.
Bort med grafikkorten, monterade isär dom, o började slipa, tvätta, prima o lacka.
Tyvärr så tog jag inga bilder när jag höll på me grafikkorten, (3 veckor innan moderkortet lackades)

Sedan när dom åkte i , så märkte jag att det var en till del som jag inte riktigt gillade - Moderkortskylaren!
Ja, så fram me verktygen halv 9 på kvällen, monterade isär alla grejer, tvättade av kylaren, maskerade alla ytor som ska kyla.
Och började med första lagret färg kl 22.30. Lackering skedde utomhus...
Blev klar med lackering kl 24.
Tog in allt o monterade det.
Allt gick i som det skulle, men dom små "pinnsen" på CPU kylarn gick av, o den ville inte på.
Bara fram med originalkylaren som är SÅÅÅÅ bra... :'(
Så inväntar en true black.
Blev klar kl 01.45 och skulle upp kl 06.30 o köra till Stockholm... blev lite trött...

Ni får ursäkta dom extremt dåliga bilderna i början, hade ingen kamera till hands då.
Men mer o bättre bilder kommer snart, då med hela datan + rummet o lite mer roligt fix

OBS Som ni ser så sitter det bara ett grafikkort i ATM, då de andra behövs det en liten "clips" till fläkten...

O glöm inte att rösta och kommentera va ni tycker!

Omlackering av Moderkortskylare + grafikkort

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk

Blir det någon värmeskillnad efter att du lackerat kylningen till nord och sydbryggan?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Blir det någon värmeskillnad efter att du lackerat kylningen till nord och sydbryggan?

Yes, var rädd att det skulle bli sämre kylning, men nej! Otroligt nog så sänkte lackeringen tempsen med 7-8 grader! O det känns verkligen när man känner på kylaren

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Avstängd

nä fy va du förstörde din dator med det du gjorde , din garanti är körd och det är nästan så jag hoppas på att nån av komponenterna ger upp

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kockski:

nä fy va du förstörde din dator med det du gjorde , din garanti är körd och det är nästan så jag hoppas på att nån av komponenterna ger upp

Fan vilken pessimist Garantier är ju inte hela världen
Annars tycker jag att det blev Jävligt snyggt Kommer kanske att härma dej men måste först få reda på hur jag får loss sydbryggans kylare :/ den har några mysko push-pins

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hur ofta är de någonting i datorn som går sönder? aldrig hänt mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Fan vilken pessimist Garantier är ju inte hela världen
Annars tycker jag att det blev Jävligt snyggt Kommer kanske att härma dej men måste först få reda på hur jag får loss sydbryggans kylare :/ den har några mysko push-pins

Tack! Nej, vem fan bryr sig om garanti? hehe
SB har 2 st pinns, tryck ner en o ta en liten liten tång o kläm ihop 2 "klämmor" på baksidan, du ser hur de funkar om du demonterar de

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av enya:

Hur ofta är de någonting i datorn som går sönder? aldrig hänt mig..

Nej, det har aldrig hänt mig heller.
Om man inte bryter sönder ngt, som tyvärr har hänt

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kockski:

nä fy va du förstörde din dator med det du gjorde , din garanti är körd och det är nästan så jag hoppas på att nån av komponenterna ger upp

Killen som är avundsjuk då han försökte lacka sin grafik korts kylare men råka förstöra hela grafik kortet lr ;)?

Kommer själv göra det samma när min sleeve anländer!

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Medlem

Du sänkte med 7° pga du bytte kylpasta förhoppningsvis.

Detta kanske har tagits upp.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Du sänkte med 7° pga du bytte kylpasta förhoppningsvis.

Detta kanske har tagits upp.

Haha, det kan man tro, men jag har bytt kylpasta en gång innan på NB, (arctic silver 5) SB o voltregulatorerna har en liten tunn "gummifilm" på sig, så kylpasta tror jag ej kommer komma i kontakt då...
Så nej, skillnaden blev efter jag lackerade.
Och såg nu när jag drog på sidofläkten att tempen sjönk ytterligare 2 grader.
Då i ett lite varmare rum än sist.

Jag kan bara rekommendera er som vill ha en annan färg på ngn kylare att lackera det ni vill ha i den färg ni tycker är fin!! Skit i va andra tycker.
Jag tkr personligen att det blev SKITBRA med lackeringen!
Pessimister kan tycka va ni vill. Men bra att ni kommenterar iaf (Y)

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Limpuz:

Tack! Nej, vem fan bryr sig om garanti? hehe
SB har 2 st pinns, tryck ner en o ta en liten liten tång o kläm ihop 2 "klämmor" på baksidan, du ser hur de funkar om du demonterar de

japp har gjort så med alla andra heatsinks på mobot men sydbryggans pinns har en metall pinne i sig så kan inte klämma ihop dom

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

japp har gjort så med alla andra heatsinks på mobot men sydbryggans pinns har en metall pinne i sig så kan inte klämma ihop dom

Hm, de lät mysko, fram me hammarn så löser sig de mesta
Haha, såklart inte, men jag vet ej riktigt vad för sorts metallpinns su pratar om.
Fixa upp nån bild, (ifall du har grejerna isär såklart)
Låter lite som intels originallösning? fast på ditt am3 kort... :S

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Limpuz:

Haha, det kan man tro, men jag har bytt kylpasta en gång innan på NB, (arctic silver 5) SB o voltregulatorerna har en liten tunn "gummifilm" på sig, så kylpasta tror jag ej kommer komma i kontakt då...
Så nej, skillnaden blev efter jag lackerade.
Och såg nu när jag drog på sidofläkten att tempen sjönk ytterligare 2 grader.
Då i ett lite varmare rum än sist.

Jag kan bara rekommendera er som vill ha en annan färg på ngn kylare att lackera det ni vill ha i den färg ni tycker är fin!! Skit i va andra tycker.
Jag tkr personligen att det blev SKITBRA med lackeringen!
Pessimister kan tycka va ni vill. Men bra att ni kommenterar iaf (Y)

Kan inte göra annat än att hålla med det blev SKIT BRA
ska göra det imorgon på nord och volt regulatorns heatsink (tror du att jag måste slipa bort den gamla färgen? den som var där stock?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

Garantin försvinner när man lackar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

ska göra det imorgon på nord och volt regulatorns heatsink (tror du att jag måste slipa bort den gamla färgen? den som var där stock?

Jag slipade inget, men jag hade ju inte något lager färg (eller liknande) på kylarna.
Men kan väl rekommendera att tvätta grejerna iaf

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144676:

Garantin försvinner när man lackar om?

Haha, de tror jag me.
Men de skiter jag i.
För jag vill ha de snyggt
Och jag gör de försiktigt och noggrant så de minskar riskerna för att de skulle kunna pajja...

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Limpuz:

Haha, de tror jag me.
Men de skiter jag i.
För jag vill ha de snyggt
Och jag gör de försiktigt och noggrant så de minskar riskerna för att de skulle kunna pajja...

Kanske garantin försvinner redan när du tog loss kylare? för färgen kan ju inte precis hoppa på kretsarna och förstöra dem

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kanske garantin försvinner redan när du tog loss kylare? för färgen kan ju inte precis hoppa på kretsarna och förstöra dem

Troligtvis, o då e de redan 5 veckor för sent. (första gången jag tog av moderkortskylaren)

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Limpuz:

Troligtvis, o då e de redan 5 veckor för sent. (första gången jag tog av moderkortskylaren)

hehe troligt vis hinner garantin gå ut före mobot går sönder ändå

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mofflan:

Killen som är avundsjuk då han försökte lacka sin grafik korts kylare men råka förstöra hela grafik kortet lr ;)?

Kommer själv göra det samma när min sleeve anländer!

Haha.
Gört gört! Blir nice som fan i ditt lilla monster till data!!!

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

hehe troligt vis hinner garantin gå ut före mobot går sönder ändå

Ja, tror så.
Men vet ej hur lång garantin va?
Har haft mobot i snart ett år, o tänker inte byta på ett tag. Då pengar fattas

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mofflan:

Killen som är avundsjuk då han försökte lacka sin grafik korts kylare men råka förstöra hela grafik kortet lr ;)?

Kommer själv göra det samma när min sleeve anländer!

jag utsätter inte mina komponenter för denna fara ,Så nej jag är inte avunsjuk. Utan jag säger bara va jag tycker och det ser för mig inte alls bra ut.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kockski:

jag utsätter inte mina komponenter för denna fara ,Så nej jag är inte avunsjuk. Utan jag säger bara va jag tycker och det ser för mig inte alls bra ut.

vilken fara? att färgen fräter sönder dem? Kom igen så farligt är det inte

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

vilken fara? att färgen fräter sönder dem? Kom igen så farligt är det inte

Kan va rätt farligt om man inte e försiktig och inte har så mkt erfarenhet.
Bara man har en FET vilja att få de snyggt i datan, och sedan lite Jord, så ska allt gå bra.

(menar inget personligt till dig "Kockski")

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem

Riktigt fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av danteee:

Riktigt fint

Tack! Gillar't rätt mkt själv med

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem

Med stor säkerhet så var det inte färgen som sänkte temperaturen utan bytet av den värdelösa kylpastan som sitter på. Kan tänka mig att lackeringen höjer temperaturen om nu inte den nya ytan ger betydligt högra kontaktyta och motverkar färgens isoleringsförmåga.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Med stor säkerhet så var det inte färgen som sänkte temperaturen utan bytet av den värdelösa kylpastan som sitter på. Kan tänka mig att lackeringen höjer temperaturen om nu inte den nya ytan ger betydligt högra kontaktyta och motverkar färgens isoleringsförmåga.

Hm, har ju bytt kylpastan förut, hade båda gångerna Arctic Silver 5.
(som jag har sagt innan) som du skulle sett, om du nu hade orkat läsa allt...

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk

Grafikkortet påminner om mitt förra xfx 4850
tycker båda resultaten blev sjukt nice! moderkortet fick lite mer "p55" look,
Lider med dig angående bilfärden också

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya