Nyköpt Samsung SyncMaster XL2370 (Död pixel)

Permalänk
Medlem

Nyköpt Samsung SyncMaster XL2370 (Död pixel)

Hej!

Så, idag var jag och köpte en sprillans Samsung Syncmaster XL2370 23". Skönt med en LED skärm tänkte jag, och det är det ju visserligen.

MEN! Jag har märkt av en vit död pixel i nedre högra hörnet. Jag stör mig inte så värst mycket på det nu, men när man har pungat ut 3.5k så vill man ju ha en fungerande skärm utan fel.

Samsung har ju en pixelgaranti så vitt jag vet, men måste det vara mer än 1 pixel för att man ska få ut det på garantin?

Tack
Martin Sjölander

Permalänk

Verkar inte särskilt lovande tyvärr:
Garanti tft-skärmar pixelpolicies

Du råkade inte köpa den på Dustin? De verkar ha nån egen garanti på Samsung-skärmar...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Har du testat att gnugga den?

dvs gnugga lite försiktigt över den döda pixeln, de brukar komma igång 8/10 gånger.

Permalänk
Medlem

Har du nyss köpt skärmen så kan du alltid lämna tillbaka den a' öppet köp och helt enkelt köpa en ny. Tycker du att det känns konstigt att göra så i butik så kan du ju alltid lämna tillbaka den och köpa en ny på ett annat ställe, om det är så.

För garantin täcker ingenting sådant där om inte 75% av pixlarna på skärmen är låsta, om man ska leka med siffrorna lite. Helt enkelt - det krävs väldigt mycket för att tillverkarna, och butikerna, så byta ut skärmen pga. pixelproblem. Så nyttja öppet köp så långt du kan.

Permalänk
Medlem

Testa med JScreenFix - Fix stuck pixels över den döda pixeln en stund.

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaks och köp en ny. Döda pixlar är oacceptabelt oavsett pixelgarantier. Vem vill ha en trasig skärm.

Permalänk
Medlem

Hur bör man gå till väga för att lämna tillbaka skärmjäveln? Var nere på Mediamarkt idag och dom testade min skärm, men gick inte att få ut på någon garanti (byta ut skärmen). Sen nu när jag kopplar in skärmen märker jag att det har kommit en till död pixel, denna gång en röd.

Permalänk
Skrivet av w00tman:

Hur bör man gå till väga för att lämna tillbaka skärmjäveln? Var nere på Mediamarkt idag och dom testade min skärm, men gick inte att få ut på någon garanti (byta ut skärmen). Sen nu när jag kopplar in skärmen märker jag att det har kommit en till död pixel, denna gång en röd.

Du har alltså inte ens testat programmet som det länkas till i tråden?
Duktigt jobbat!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag har testat programmet, utan framgång, och det går inte heller att massera ut pixeljäveln.

Permalänk
Medlem

Gå och lämna tillbaka skärmen, punkt slut! Vem fan vill komma hem med en nyköpt trasig skärm? Enligt mig skit samma om det då finns s.k. pixel-garantier. Förståligt med dessa garantier om man använt skärmen ett tag, men alldeles nyköpt?! Gå ner och hävda din rätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X