Permalänk
Medlem

Laptop-köp, önsketänkande

Julen närmar sig med stormsteg så det är dags att skriva önskelista.
Kanske inte, dock är jag på jakt efter min perfekta laptop för studier och lite spelande. Enda problemet är att jag inte hittar den! Gissningsvis har jag för stora krav för den ytterst snåla marknaden vi har här i vårt regniga land.

Letar efter en laptop med följande:

• 14" skärm (helst 14, kan fungera runt omkring med)
• Matt skärm (verkar vara svårt att hitta?)
• Grafikkort i klass med HD5650 / GT335M (minst i närheten)
• i5 (har amd ens något att komma med?)
• HDMI-utgång
• Minst 6-8h batteritid
• Stilren (kan ju inte gå med vad som helst till högskolan)
• 4 usb-portar (inte livsviktigt)
• 7200rpm-disk (inte heller det jätteviktigt då den kan bytas ut)
• Högst 12000:- (kan pressa ett par babban ifall det känns värt)

Det närmaste jag lyckats komma är Acer TimelineX 4820TG eller Asus X42JV vilka täcker de flesta önskemålen.

Alla förslag som är i närheten är välkommna!

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Medlem

Jag kollar med på de båda du nämnt och jag klämde lite på dem idag på elgiganten respektive Siba. Jag tyckte att de kändes väldigt lika varandra. Acern hade något vekare knappar och tyvärr hade de precis fått in Asusen på Siba så jag kunde inte se hur skärmen var på den men på Acern var den bra tycker jag. Jag har ingen data på batteritiden på Asusen heller men jag väntar på recensioner och tester! Båda var relativt lätta och verkade ha gedigna konstruktioner dock lite minus igen till Acern som hade lite slappare "gångjärn" till skärmen, men kan ha varit en tillfällighet på just den datorn, för jag kände på TimelineX 13" som är lika dan som 14" men lite andra spec och den skärmen var inte alls slapp... Rekommenderar dig starkt att känna på dem med och dela med dig av dina åsikter!

Följ, och komplettera, gärna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9... som handlar om de båda du nämnt

Permalänk
Medlem

Tackar för inlägget! Jag skall nog föja ditt råd och åka ner och ta mig en titt någon dag. En sak jag prioriterar högt är dock en matt skärm, vad jag har hittat så har bara HP's ProoBook det? Någon som vet någon annan laptop med matt skärm? Någon på gång?

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk

Skulle vilja ta ett snack med den som kom på trenden med blanka skärmar!!

Apple har det som tillval, annars är det mest probook och den typen av datorer som har det tvärr.

Permalänk
Medlem

Förstår det verkligen inte, bara fördelar med matt skärm? Får väl bli en fin gammal blank skärm då!

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk

Tror att svärtan blir lite bättre med blank samt att färgerna kan se lite mer livliga ut eller nåt sånt. Men det är nog 90% trend, spela roll om svärtan är lite bättre när det speglar sig så att man ändå inte ser nåt