Permalänk

Köpa Objektiv till Nikon D40

Hej, jag fotar väldigt mycket på fritiden om jag nu inte spelar då och jag har en Nikon D40. Jag har länge funderat på en Nikon D90 nu. Men som min far säger "Lägg inte pengar på en kamera då du nyligen köpt en dator, Du tar studenten snart så köp inte en kamera"

Men jag tänkte köpa ett nytt Objektiv och har hört att folket på SweClockers ska vara duktiga på att ge svar så

Jag fotar typ ALLT möjligt. Närbilder, zoomade och de. Allt möjligt så jag tycker att ni har fritt fram att leta fram ett åt mig som skulle passa mej. Sen har ja tänkt på att köpa blixten SB-600. just nu har ja blixten Nikon Speedlight SB-400. Och vad tycker ni om det? ska ja köpa en annan blixt istället för SB-600?

Tackar för svar. har ja missat att skriva något viktigt så är de bara att fråga så får ni svar så snabbt som möjligt

mvh antiblaxx

Visa signatur

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Permalänk
Medlem

Sigma 17-70/2.8-4.0 DC Macro OS HSM kanske funkar. Den har ett hyfsat brett brännviddsomfång och ganska ljusstarkt. Finns även bildstabilisering (OS) och fokusmotor (HSM, vilket innebär att autofokus funkar med d40). Vet inte hur bra macroegenskaper den har, men troligen är de bättre än hos 18-55/3.5-5.6 i alla fall. Bildkvalitetsmässigt skall 17-70 objektivet också vara riktigt bra.

Permalänk

vilken budget har du?

och vad vill du helst fota? samt vilket/vilka objektiv har du i dagsläget?

Permalänk
Skrivet av Bonden_88:

vilken budget har du?

och vad vill du helst fota? samt vilket/vilka objektiv har du i dagsläget?

Jag kan tänka mej runt 5-6k. tänkte köpa via usa faktiskt. om de är smart?

Jag vill fota allt möjligt. just nu kör jag med de vanliga objektivet 18-55mm

Visa signatur

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Permalänk

okej, jag skulle köpt svenskt så mycket tjänar du inte enligt mig att beställa från USA,

då skulle jag säga ett 55 -200 för få mer zoom tex -> Objektiv telezoom Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR (svart)
55-200 -> 2 290:- , finns även att få tag på begagnat enligt mig ett mycket bra ingångsobjektiv

vart mycket under din budget men de är de tips jag skulle ge, och att du kanske köper ett stativ istället med

Permalänk
Medlem

eller köp en 18-105 med vr, hyffsat bra omfång och funkar till det mesta.

Permalänk
Medlem

Vad är det du upplever att du inte riktigt kan göra med din 18-55:a idag?

Permalänk
Inaktiv

Skulle inte rekommendera att köpa SB-600 till en D40 när du redan har en SB-400. Det är visserligen stor skillnad på blixtarna och en del finesser med SB-600 men de kan du inte utnyttja med D40. Lägg pengarna på objektiv i stället och kanske ett stativ.

Vad gäller objektiv instämmer jag i att köpa ett 18-105, man kan köpa begagnat på blocket. Det är väldigt bra objektiv båda två som ökar omfånget betydligt. Att ha ett 55-200 innnebär faktiskt inte så stor skillnad i största zoom, men man måste ha två objektiv som man ska släpa med sig och hålla på att byta mellan.
Hittade ett 18-200 i en fotoaffär via blocket
Nikon 18-200 VR | Kalmar | Blocket
Prisvärt! Sedan behöver du inte mycket mer!

D40 är fortfarande en mycket bra kamera som du kan slita på några år till om du byter upp dej till större objektiv.

Permalänk
Medlem

Håller med Plurikus, D40:n lär hålla dig sysselsatt i ett par år till, men mitt tips är köpa ett 50/1.8, visserligen ett fast objektiv men billigt, ljusstarkt och ger fina skarpa bilder.

Permalänk

50/1.8 är trevligt men tyvärr ingen autofokus på D40.

35/1.8 däremot har AF på D40 och är kanske trevligt, 50mm kan bli lite snävt.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr