Hur veta om grafikkort stödjer overscan-kompensering?

Permalänk
Medlem

Hur veta om grafikkort stödjer overscan-kompensering?

Har en Panasonic-TV som är av jobbig modell, då jag inte kan koppla in mina två datorer via DVI>HDMI utan att bilden blir för stor. Har inte full koll på terminologin, men som jag förstått det så stödjer inte min TV overscan. Alltså - bilden blir för stor och ligger utanför kanterna.
Kopplar jag däremot in ett PS3 till exempel så blir det rätt storlek, även över HDMI.

Ena datorn har ett GeForce 8800GTS 320 MB, och jag får inte till någon inställning med NVIDIA-panelen (kör senaste forceware) som gör att det ser bra ut.
Den andra datorn har ett gammalt Radeon X800, och samma sak där - ingen inställning löser problemet.

Frågan är - finns det nyare drivrutiner/inställningsmöjligheter på nyare kort så man kan ställa in så att det ser bra ut? Kör jag via VGA så kan jag köra 1366x768 och justera lite på TV'n så blir det rätt pixelmappning, men man vill ju gärna köra DVI för att få bästa färgåtergivning mm.

Min plan är att bygga en tyst strömsnål HTPC, men hur ska man veta på förhand vilka kort som har dom inställningar jag är ute efter? Speciellt med inbyggda grafikkort på moderkort.

Nån som har haft samma problem?

Permalänk

Vad är det för modell av Panasonic?

Permalänk
Medlem

Den heter så mycket som Panasonic TH-50PV60E

Permalänk
Skrivet av tackle:

Den heter så mycket som Panasonic TH-50PV60E

Skummade igenom manualen för den modellen lite och det verkar inte gå att stänga av overscannen på HDMI-ingångarna.

Så vill du köra pixelmappat är det D-SUB som gäller (VGA)

Annars har både Nvidia och ATI inställningar i progvaran till sina drivrutiner för att kunna kompensera för overscannen.

Om jag befann mig i din situation så skulle jag köra pixelmappat via VGA-ingången på TV:n.
Det skall inte vara ngn egentlig färgåtergivningsskillnad mellan HDMI och VGA, båda använder 32bit färg.
Dock så kan det hända att drivrutinerna vill använda olika färgrymder beroende på om man kör med VGA eller HDMI, men det är en inställningsfråga (antingen i vald mediaspelare eller i mjukvaran till drivrutinerna för grafikkortet)

Hur kan du vara säker på att det inte förekommer ngn overscan när du kopplar in PS3:an?

TV-spelskonsoller har ju i alla tider haft kompensation för overscan på ett sätt eller annat ända sedan de första modellerna, t.ex Nintendo 8-bitars....

Permalänk
Medlem

Jag har lånat syrrans PS3 en kväll för att testa just det, och via HDMI då så såg allt bra ut.
Jag får köra VGA då antar jag.

Permalänk
Skrivet av tackle:

Jag har lånat syrrans PS3 en kväll för att testa just det, och via HDMI då så såg allt bra ut.
Jag får köra VGA då antar jag.

Eftersom spelkonsoler oftast redan har kompenserat för overscan, så är ju inte det ngt du märker, du måste nästan ställa upp två st (en med och en utan overscan) skärmar bredvid varandra och koppla ett par konsoler till dem och köra samma spel på båda för att se ngn skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag ställde in min HTPC (Asus EB1012) på 1218x682 som jag anslutit till min PV60 med HDMI. Jag tycker det funkar bra och ser bra ut.
Det är ju bara att ändra i Nvidias kontrollpanel.
http://img508.imageshack.us/img508/9058/nvidia.png

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ kan vara att kompensera för överskanning i ditt mediacenterprogram. Själv har jag justerat bilden i inställningarna för XBMC.