Permalänk
Medlem

HTPC/Server 5-6k

Hejsan!
Jag hade tänkt att bygga ihop en låda som dels ska funka som en HTPC, när andan faller på för lite filmvisning, och dels som en server för backup, fildelning, torrents, webbserver, subversion repo osv. Eftersom jag vill ha backups på den är minst 2 hårddiskar ett krav, och det vore trevligt med utrymme för fler i framtiden. Detta är lite av ett problem eftersom man ju vill ha en liten, nätt och tyst burk om den ska stå bredvid tv:n. Fractal Design Array verkar vara ett populärt chassi för de som vill ha mycket lagringsutrymme, men den saknar plats för en DVD-läsare som man ju vill ha till en HTPC. En extern läsare kanske funkar iofs.

Så chassit är ett frågetecken. Mjukvara är ett annat. Jag vill att backup ska funka smidigt med viss redundancy, iaf på de viktiga delarna. Eftersom jag vill kunna lägga till nya hårddiskar allt eftersom vill jag undvika RAID - då man köper en ny hårddisk vill man ju ha en ny stor sak, inte begränsas till samma diskar som var stora för flera år sedan. Har läst att Windows Home Server sköter striping och mirroring för viktiga filer automatiskt. Erfarenheter? WHS har annars nackdelen att bara finnas i en 32-bit version. Man kanske ska vänta på "Vail"? Annars finns Windows 7 & Windows Server 2008 R2 som jag kan få tag på gratis (undviker Linux). Något av dessa + SyncToy för att skapa kopior på flera diskar kanske löser biffen lika bra? Andra backuplösningar? Mellan Win7 och 2008, vem vinner där i mitt fall?

Här är mitt nuvarande hopplock som diskussionsunderlag:

MB: Asus AT3IONT-I
Minne: Kingston ValueRAM DDR3 PC8500/1066MHz CL7 2x2GB
HDD: Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB & Samsung EcoGreen F3 HD203WI 32MB 2TB
Blu-ray: Asus SBC-06D1S-U
Chassi: Fractal Design Array 300W
Styrdon: KeySonic ACK-540 RF

Priset för detta hamnade visst närmare 8k, men, men..
Har jag missat något? Duger den inbyggda processorn/grafikkortet? Hur är det med kylning och ljudnivå? Föreslå bättre komponenter eller riv ner hela listan och börja på nytt om ni känner för det!

Permalänk
Medlem

Varför inte RAID? RAID 1 är ju bästa lösningen för backup.

Permalänk
Medlem

Jo, men där måste man väl ha exakt likadana diskar? Det är inte en begränsning jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Ett förslag på alternativt chassi med optisk läsare: Chenbro ES34069 120W (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mini-ITX-chassin

Du kan bli beta-testare av VAIL genom att anmäla dig på MS hemsida, då får du 64-bitar. Hittar inte länken just nu, sitter vid fel dator. Jag har prövat linux, men har gått tillbaka till WHS, det är galet mycket smidigare om man inte har ett brinnande intresse och mkt tid. WHS är oerhört smidigt.

Simma lugnt!

Tillägg...
Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Chenbro-chassit verkar trevligt, men priset var nog i saftigaste laget. Hmm.. absolut ett alternativ iaf.

Sitter och funderar på om man kunde byta till Deluxe-varianten av moderkortet, så får man inbyggd ström, och sedan välja ett chassi med plats för 2 hårddiskar och stoppa en tredje (behöver nog inte mer) där det då överflödiga nätaggregatet sitter. En Codegen MX31-A11 kanske skulle passa eftersom den har en ATX PSU => mycket plats över.

Tankar om detta och/eller tips på lådor som med enkla ingrepp kan utökas?

Permalänk
Medlem

Hmm.. Vail kräver tydligen en CPU på 1,4 GHz. Kommer 330:an som finns på moderkortet att räcka?

EDIT: Efter lite efterforskningar verkar den funka lite sisådär på Windows server 2008 R2 som har ett lägre CPU-krav. Det blir alltså WHS (v1), Win7 eller kanske tom. XP som OS.

Permalänk
Medlem

Plockade ihop detta paket på Mindfactory.de:

1x ASUS AT3IONT-I Deluxe NvidiaION Mini-ITX - 180,66 €
1x 2x2048MB G.Skill NT DDR3-1333 CL9 Kit - 91,85 €
1x 1000GB Samsung HD103SJ F3 32MB 7200 U/min SATA - 59,35 €
1x 2000GB Samsung HD203WI F3EG 3,5" 32MB SATA - 102,80 €
1x LiteOn BLU-RAY ROM IHOS104-37 SATA BULK - 55,05 €
1x Mini-ITX Lian Li PC-Q08B Tower-Cube - black - 105,25 €

Alltihop + frakt på 30 € är ca 625 € ~ 6000:-
Tankar innan beställning sker?