Bygge med ASUS AT3IonT-I Deluxe?

Permalänk
Medlem

Bygge med ASUS AT3IonT-I Deluxe?

Är det någon som skruvar ihop en HTPC med detta moderkort?

Jag funderar på att göra det, har någon tips på liten och snygg låda som passar?

Visa signatur

Hem: [Maximus V Gene] [i5 3570K] [8GB] [SSD 120GB] [Radeon 7870] [Win8.1]
HTPC: [Z77E-ITX] [i3 3225] [8GB] [Streacom FC8] [HVR-4400] [Win8.1]
NAS: [P8H67-M EVO B3] [Core i3 2100] [XMS3 2x4GB] [PC-A04B] [Win7 HP]

Permalänk
Medlem

Letar själv efter detta. Finns många snygga små chassin men som kommer med nätaggregat vilket känns helt onödigt eftersom moderkortet har det externt.

Har försökt maila ace ang. sonay och frågat om man kan montera bort nätagget där och kankse få plats med en till disk. I värsta fall får man väl beställa ett chassi och bara låta nätagget vara där orört.

Det finns detta chassi http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=485095 , tycker dock att det är lite dyrt.

Permalänk
Medlem

Råkade spontanbeställa ett sånt kort med en Silverstone Sugo SB05B - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=417592 till, kan lämna rapport när det kommer hem.
Resonerade som så att man kan montera bort kragget så länge men kör med det moderkortet och spara till den dan man kör nåt annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadSpida
Råkade spontanbeställa ett sånt kort med en Silverstone Sugo SB05B - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=417592 till, kan lämna rapport när det kommer hem.
Resonerade som så att man kan montera bort kragget så länge men kör med det moderkortet och spara till den dan man kör nåt annat.

Jo, jag ska inte beställa på ännu ett tag så skriv gärna hur det blir.

Själv hade jag tänkt att köra det moderkortet med en 2gb sticka ddr3. Tänker även köra arch + xbmc från en flash sata modul och till en början ha en 2tb disk för lagring, men gärna plats att bygga ut.

SG05 är ju riktigt snygg och rymmlig, frågan är dock om den inte är för stor. Samt att den kommer med ett nätagg känns lite onödigt.

Permalänk
Medlem

Har just själv beställt detta moderkort och tänkte bygga en egen liten låda som skall fästas bak på skärmen!

Förövrigt tycker jag att det är jäkla svårt att hitta någon snygg å liten burk till humant pris och utan nätagg.

/D

Permalänk
Medlem

"Har just själv beställt detta moderkort och tänkte bygga en egen liten låda som skall fästas bak på skärmen!"

Vad tänker du ha för hårddisk(ar) och minnen?

Visa signatur

Hem: [Maximus V Gene] [i5 3570K] [8GB] [SSD 120GB] [Radeon 7870] [Win8.1]
HTPC: [Z77E-ITX] [i3 3225] [8GB] [Streacom FC8] [HVR-4400] [Win8.1]
NAS: [P8H67-M EVO B3] [Core i3 2100] [XMS3 2x4GB] [PC-A04B] [Win7 HP]

Permalänk
Medlem

Ett packe kingston KVR1333D3N9K2/4G och en WD10EARS samt en intel X25-m.

Sitter och testar på grejerna nu och tycker väl att intel disken inte riktigt får visa vad den går för i detta systemet...skall möjligen testa med en vanlig disk.

Lådan blir ju ett liknande koncept som redan finns men jag tyckte att det va smart så skall ta och snickra lite efter att jag fått tag i en vettig dvd läsare. Min slimline bluray brann upp då jag köpte fel adapter...#¤%&

Men det e väl lätt hänt.

Permalänk

Nu har jag också beställt at3ionT-deluxe och kör i ett Acekabinett som jag inte kommer använda nätagget i. Kör 40gb intel SSD-disk vilket gör datorn helt ljudlös. Vi får se hur temperaturerna utvecklar sig. Kan återkomma med lite byggbilder när alla prylar kommit

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Jag får mitt kort imorgon och det blir ihop med 4GB Kingston, 60GB SSD från OCZ och två WD Green 1TB i min Fractal itx låda

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på hur det gått med allas byggen med detta kort. Är sugen på det, alternativt det nya med en 5:a i modellbeteckningen.

Håller med om att det är väldigt lite att välja på när det gäller små ITX-chassin utan nätagg.
Helt omöjligt blir det sen när man som jag vill ha plats för en 3.5"-disk.

Permalänk
Medlem

Lite synd att nya med d510 och ion2 bara har 2 sata slots =/ svårt att bestämma sig

Permalänk
Medlem

Vet du om detta (AT3) har "Ion 1" eller Ion 2?
Hittar bara tvetydig information om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tackle:

Vet du om detta (AT3) har "Ion 1" eller Ion 2?
Hittar bara tvetydig information om det.

När den lanserades så fanns inga andra ion2 kort på marknaden och det stod aldrig ion2 någonstans så kan vara hyffsat säker på att det är första generationens ion.

Permalänk

jag kör med at3iont deluxe i en fractal design array. plockade ut nätagget och slängde in en massa dämpmattor. tyst som fan blev det
Man kan höra diskarna tugga lite dovt om man lyssnar noga när det händer mycket på disken men annars är det knäpptyst. Underbart

Permalänk
Medlem

"Tackle: Är lite nyfiken på hur det gått med allas byggen med detta kort. Är sugen på det, alternativt det nya med en 5:a i modellbeteckningen."

Har köpt kortet, 1x2BG minne samt en Western Digital 640GB Caviar Green. Helnöjd så här långt.
Installerade Ununtu 10.04 vilket gick bra, har aldrig varit i kontakt med Linux-program förr.
XBMC är på plats och snart ska MythTV in (lite osäker på installationen).
Det som inte fungerar är ljudet i HDMI-kabeln, RCA och optisk fungerar bra, någon som har tips?
Dessutom får bilden inte plats på tv:n när jag kör HDMI. Har provat med olika upplösningar men det hjälper inte, tips?
HDMI är deesutom 720p, hur får man 1080p?
Sist men inte minst, har inte hittat någon liten och snygg låda.

Visa signatur

Hem: [Maximus V Gene] [i5 3570K] [8GB] [SSD 120GB] [Radeon 7870] [Win8.1]
HTPC: [Z77E-ITX] [i3 3225] [8GB] [Streacom FC8] [HVR-4400] [Win8.1]
NAS: [P8H67-M EVO B3] [Core i3 2100] [XMS3 2x4GB] [PC-A04B] [Win7 HP]

Permalänk
Skrivet av Meles:

"Tackle: Är lite nyfiken på hur det gått med allas byggen med detta kort. Är sugen på det, alternativt det nya med en 5:a i modellbeteckningen."

Har köpt kortet, 1x2BG minne samt en Western Digital 640GB Caviar Green. Helnöjd så här långt.
Installerade Ununtu 10.04 vilket gick bra, har aldrig varit i kontakt med Linux-program förr.
XBMC är på plats och snart ska MythTV in (lite osäker på installationen).
Det som inte fungerar är ljudet i HDMI-kabeln, RCA och optisk fungerar bra, någon som har tips?
Dessutom får bilden inte plats på tv:n när jag kör HDMI. Har provat med olika upplösningar men det hjälper inte, tips?
HDMI är deesutom 720p, hur får man 1080p?
Sist men inte minst, har inte hittat någon liten och snygg låda.

ljudet i hdmi sätter du igång i antingen xbmc ljudintällningar eller ifall du högerklickar på ljudikonen i panelen ute i ubuntu. jag fick igång det utan problem men använder spdif istället.
för att byta upplösning skriver du: sudo nvidia-settings i terminalen.
tror du kan byta den i xbmc också.
ifall bilden inte får plats kan du testa att gå in på inställningar på din tv. ifall du kan ställa in vad du får in för signal eller vad du använder för apparat på de olika ingångarna på din tv så testa sätta det till dator ifall det finns som alternativ.

Permalänk
Medlem

Har provat ställa om ljudet för HDMI med ljudikonen utan framgång. Kanske TV:n (Panasonic TH-42PV70FA) krånglar. Optisk och analog går bra in i receivern.
Bildinställningen var lite lurigare, fick treva mig genom NVidias menyer tills jag ändrade Overscan compensation från 0 till 70 och Image sharpening till 127.
Jag får 1080p med 1920x1080 men texten blir för liten så jag använder 1280x720 vilket blir 720p.
Stort tack för tipset om bildinställningen.

Det dyker upp ett felmeddelande från BIOS vid uppstart "9.077036] nForce2_smbus 0000:00:03.2: Error probing SMB1.". Vad är det?

Har inte lärt mig mycket om XBMC än, hur får man temperaturen i C under väderfliken?
Har någon tips om slim Bluray spelare/brännare?
Funderar på Ace Sonay som låda men är lite ambivalent ...

Visa signatur

Hem: [Maximus V Gene] [i5 3570K] [8GB] [SSD 120GB] [Radeon 7870] [Win8.1]
HTPC: [Z77E-ITX] [i3 3225] [8GB] [Streacom FC8] [HVR-4400] [Win8.1]
NAS: [P8H67-M EVO B3] [Core i3 2100] [XMS3 2x4GB] [PC-A04B] [Win7 HP]

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan svara på vad det är för höjd på kortet? Alltså när det ligger platt på golvet, hur många cm är den högsta punkten på kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miessi:

Är det någon som kan svara på vad det är för höjd på kortet? Alltså när det ligger platt på golvet, hur många cm är den högsta punkten på kortet?

Skulle också behöva uppgifter på detta..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Är också sugen på detta kort och undrar om någon som har kortet kan svara på hur bra fjärrkontrollen är?

Går det att starta datorn, sätta den i sleep och väcka den utan några problem? I vilka program fungerar kontrollen?

Visa signatur

Intel E2160 @ 3,2 Ghz, Gigabyte P35 Ds4, 2x2GB OCZ PC6400, Sparkle 8800GT 512MB, Samsung 500GB, Dell 2007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meles:

Det dyker upp ett felmeddelande från BIOS vid uppstart "9.077036] nForce2_smbus 0000:00:03.2: Error probing SMB1.". Vad är det?

Bump

Permalänk
Medlem

Ursäkta min okunnighet men vad är Bump?

Visa signatur

Hem: [Maximus V Gene] [i5 3570K] [8GB] [SSD 120GB] [Radeon 7870] [Win8.1]
HTPC: [Z77E-ITX] [i3 3225] [8GB] [Streacom FC8] [HVR-4400] [Win8.1]
NAS: [P8H67-M EVO B3] [Core i3 2100] [XMS3 2x4GB] [PC-A04B] [Win7 HP]

Permalänk
Avstängd

Bump= Framhävande eller återupplivning av tråden

Jag byggde min sovrums HTPC på det enklare ASUS AT3IonT-I moderkortet.
Köpte det och ett Compucase chassie från Kjell och Co. Eftersom bara Deluxe-kortet kommer med ett extern strömadapter så är det inbyggda 120W i chassiet guld värt för mig.

I chassiet får det plats en 3,5" HDD och ett CF-sata läsare som systemdisk funderar nu på att stoppa in en lågprofil DVD-brännare men sedan är det (troligen) stopp med interna enheter i chassiet.

Strömaggregatet har en fläkt som efter 3 månader fortfarande inte stör (Fläktar är om inte färskvaror så är dom slit och släng grejer).
Efter som jag hade några 120mm fläktar så monterade jag en ovanför kylflänsarna på kortet i chassiet
Jag tror det medföljande värmeövervaknings programmet rapporterade ca 66 gr utan storafläkten när jag somnade ifrån datorn så den stod på hela natten med 120mm fläkten kommer värmen aldrig över 55 grader efter att spelat upp film en hel natt

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...

Permalänk

Funderar själv på att införskaffa detta moderkort med detta chassit: EM-154B Minsta ITX-Chassit - Emko Case - mini-itx.se
Men skulle som flera andra vilja veta höjden på moderkortet...

Permalänk
Medlem

återupplivar denna tråd igen då jag vill veta hur det går för folk och detta moderkort, jag har varit sugen i 2 månader nu och får snart hem min nya TV så jag vill bums köpa en liten passande htpc och är väldigt sugen på detta moderkort då det verkar duga till att spela upp blueray filmer och annat hd material?

Hur går det har ni hittat något vettigt chassi?

Behöver man någon chassi fläkt? eller är tempen tillräckligt låg ändå?

ifall man behöver en chassifläkt, har ni hittat någon låda förutom ace pollyn som man kan köra med en 80 eller 120mm fläkt?

Duger den verkligen till för hd filmer och flash?

Någon som testat med svt play?

Permalänk
Medlem

Byggt ihop min ION nu och haft lite (med betoning på lite) tid att testa den, AT3IONT-I Deluxe i ett Ace Polly. Den äter SVT Play (Grotesco) i 720p i fullskärm helt utan problem redan med flash 10.1, så all heder åt SVT för en mycket fin playplattform. SBS-kanalernas playplattform, Kanal5 och Kanal9, rullar också fint även om kvaliteten där är sämre. MTG:s kanaler fungerar mycket hackigt, men så är ju MTG erkända klåpare också. Kanske förbättras med 10.2. Kör Windows 7. Inte testat TV4Reklam, förlåt TV4Play.

Ace-chassit har faktiskt riktigt bra finish med tanke på priset, och aldrig förr har jag sett sådan manisk applicering av skyddsplast, nätagget använder jag inte men det känns inte som det riktigt hör ihop med chassiet som har massor med hål i framkant där nätagget sitter men agget i sig har inga hål alls åt det hållet, det är bara den ena kortsidan som är perforerad och sedan sitter det en fläkt på ena långsidan som är utsug. Monterade ut det på direkten så jag har ingen aning om hur mycket det låter, men den ser lite elak ut. Chassifläkten i bakkant är också alldeles för högljudd och har bara 2-pinsanslutning så Q-Fan el dylikt fungerar ej.

Temperaturen ligger med standardfläkten på cirkus 40 grader efter en timmes Grotesco, men har dock inte haft tillfället att spela mkv-filer än så jag återkommer temperatur på det senare (litar på alla andra som sagt att det inte skall vara problem, så jag koncentrerade mig på att kolla flash). Skall även byta ut fläkten mot en (förhoppningsvis) tystare variant jag har liggande i mina gömmor (helt ny i förpackning, undrar när jag köpt den).

Permalänk

Jag är också supersugen på ett bygge med detta kort och jag tror att jag slår till nu efter jul. Funderar på att försöka kombinera HTPC och typ NAS.

Min lista just nu ser ut såhär:

ASUS AT3IONT-I DELUXE ION SOCKET 437 MINI-ITX - Minstingkort full med överraskningar. Testat och rekommenderat av Nordichardware. - Produktinformation
SPIRE MINI-ITX CUBE 300W BLACK - Produktinformation
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X IDE BULK SVART - Specifikationer
DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (2X2GB) - Specifikationer
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB - Ny generation strömsnåla hårddiskar med låg ljudnivå och värmeutveckling - Produktinformation

Funderar på att slänga in en tyst fläkt och sätta där nätagget sitter eftersom det ändå inte behövs.
Chassit har sen plats för en 3,5" disk till för mer lagring.

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem

Rättelse: Q-Fan har visst stöd för 2-pinsfläktar, om man sätter kontakten i rätt anslutning (CPU el. CHA, inte PWR (oops)). Bytte ändå ut fläkten då den medföljande Muhua MH8025L12S-A bibehåller sin jobbiga ljudbild även på låga varvtal. Har dessutom kommit fram till den ursprungliga modellen av "ACE Polly", chassit heter CFI A8989.
Får säga att WD:s Greenline diskar är helt sjukt tysta. Fantastiskt bra.

Satt i valet och kvalet mellan ett Atom/ION och en i3:a, skulle jag ändra mig om jag fick? Nä, jag är positivt överraskad över hur mycket den lilla plattformen klarar av och hur mycket man får för pengarna. Det är i stort sett bara dåligt optimerad flash som den har problem med. Och ljudnivån är underbart låg.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant Airhead!
Vad har du i övrigt stoppat in i chassit?
Behöver man någon skarv eller adapter för att kunna plugga in en dvd läsare eller dylikt till moderkortet?
Dvs någon sladd extra man behöver fixa iom att man inte använder nät agget som följer med?

Permalänk
Medlem

Asus har satt en molex-kontakt på moderkortet och skickar med en Molex->SATA-power-kabel med tre anslutningar, så det går att köra två hårddiskar och en DVD-läsare, men kabeldragningen kan bli lite meckig då molex-kontakten sitter "i mitten" så det är en ~8 cm lång kabel åt ena hållet med en kontakt på och en dubbelt så lång kabel åt andra hållet med två kontakter på. Märkligt nog finns det fyra SATA-portar på moderkortet, men det går alltså inte att använda alla med kabeln som Asus skickar med. Vet inte om det ens går att driva 4 enheter på ett molex (12 volt?)-uttag.

Jag skippade optisk läsare och kör bara med en hårddisk (WD10EARS) som gör att HTPC:n kan agera lite "NAS light".
Så Moderkort + Hårddisk + Ram = färdig dator. Lätt den snabbaste datormonteringen jag någonsin gjort

Fjärrkontrollen som Asus skickar med följer inte riktigt MCE-standarden, vissa knappar gör det men inte alla. Vill man få den att fungera fullt ut är det dock lätt gjort med EventGhost. Det enda luriga är att konfigurera IR-mottagaren som är en sammanslagen mojäng, man behöver lägga till pluginen "Generic HID Device" 4 gånger och välja varje "spinel plusf0r" i tur och ordning för att alla knappar ska svara.

Förklarande bild.