Permalänk
Medlem

Nej hittar inte heller det på sidan och har tyvärr inte nära till någon elgiganten

Edit: Ringde precis på 0771- 115 115 och det hade inte hört talas om något sådant erbjudande, så dom trodde att det måste vara en specifik butik som kör med det erbjudandet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Edit 2: När man väljer en Mac mini så kan man välja till t.ex.
Mini DisplayPort till DVI-adapter, men det finns också
Mini DisplayPort till Dual-Link DVI-adapter
Vad är skillnaden på dessa och vilken behöver man för att koppla in en vanlig 24" skärm via DVI?

Du behöver ingen utav dessa adaptrarna, du får nämligen med en HDMI till DVI adapter som du kan använda till din 24" skärm (max 1920x1200 pixlars upplösning).

Dual-link adaptern behöver du annars bara om du ska köra 30" (det vill säga 2560x1600 pixlars upplösning). Dessutom vill du inte ha Apples Dual-link adapter då den är rent ut sagt skit. Kanske behövs för skärmar med 2560x1440 också men det kan jag inte riktigt svara på, men de nya sådana har ju ändå DisplayPort kontakt så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nej hittar inte heller det på sidan och har tyvärr inte nära till någon elgiganten

Edit: Ringde precis på 0771- 115 115 och det hade inte hört talas om något sådant erbjudande, så dom trodde att det måste vara en specifik butik som kör med det erbjudandet.

Ska gå och kolla i DN här på jobbet. Man får den dock för 11,275 med studentrabbatt från Apples hemsida, så är ju inte stor skillnad.

edit, har alla dagens tidningar utom DN idag hahah. Lär väl vara något lokalt då.

Permalänk
Medlem

Det kliade så mycket i fingrarna att jag tog och beställde en MBP 13 från Applestore ändå

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det kliade så mycket i fingrarna att jag tog och beställde en MBP 13 från Applestore ändå

Funderar på att göra samma sak. Känns inte värt att spendera 20k på en 15" med högupplöst display, om de skulle göra om designen eller iallafall fixa en IPS panel nästa år. Lär ju kunna sälja denna för säkert 10k om ett år så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Funderar på att göra samma sak. Känns inte värt att spendera 20k på en 15" med högupplöst display, om de skulle göra om designen eller iallafall fixa en IPS panel nästa år. Lär ju kunna sälja denna för säkert 10k om ett år så.

Ja dom verkar ha sjukt högt andrahandsvärde. Eftersom jag inte har 12k liggandes just nu så tog jag delbetalning, så tyvärr kommer det ta några dagar extra innan den kan levereras, men men. Äntligen ska jag bli Mac ägare, haha

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Hm, om man hade fått med ett tangentbord så hade jag köpt Mac minin.
men 8000kr sen ska jag ha ett tangentbord och då landar det på typ 8700kr. och då får jag en dator med bara 2gb i RAM.

Är ju sjukt sugen på att köpa en mini eftersom jag inte behöver mer än så, men det skulle vara trevligt att köpa en macbook pro 13" men då få man lägga ut 4k mer....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja dom verkar ha sjukt högt andrahandsvärde. Eftersom jag inte har 12k liggandes just nu så tog jag delbetalning, så tyvärr kommer det ta några dagar extra innan den kan levereras, men men. Äntligen ska jag bli Mac ägare, haha

Hittade denna sida idag, SJUKT bra - macbook pro - OS X Daily

Tips på mer eller mindre allt. Hur man stället om ljusstyrka/ljud i 1/4 steg, hur man kör extern skärm och stängd dator osv osv.

Lite mac porr jag hittade:

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakristomte:

Hm, om man hade fått med ett tangentbord så hade jag köpt Mac minin.
men 8000kr sen ska jag ha ett tangentbord och då landar det på typ 8700kr. och då får jag en dator med bara 2gb i RAM.

Är ju sjukt sugen på att köpa en mini eftersom jag inte behöver mer än så, men det skulle vara trevligt att köpa en macbook pro 13" men då få man lägga ut 4k mer....

Ja men om du köper 13" MBP så får du 2GB ram mer, mus, tangentbord samt skärm.
Välj istället en Mac mini och lägg till allt detta så hamnar du högre i pris än MBP.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hehe, snacka om att känna sig mobbad om man sitter med en PC där

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Den nya Mac Minin får de andra Macsen att se prisvärda ut i jämförelse.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Ja men om du köper 13" MBP så får du 2GB ram mer, mus, tangentbord samt skärm.
Välj istället en Mac mini och lägg till allt detta så hamnar du högre i pris än MBP.

Skärm har jag. mus har jag (deathadder den enda musen som är värd att kalla sig mus ) och 2gb i ram det har jag i nuvarande surfdator(skulle gärna vilja ha mer), alltså samma prestanda. Det enda jag behöver är ett tangentbord.

Permalänk
Medlem

Du kan använda allt det där med Macbook Pron också

Har du även tangenbord kan du köra med locket stängt

Permalänk
Medlem

Det är egentligen bara en liten skillnad på MBP 13 och en mac mini. Det är att det finns både ljud in och ut på mini. Medan på MBP så är det in/ut i samma lilla hål.

Bara en liten sak jag noterade.

Visa signatur

Lian Li A-03 | Gigabyte GA-MA78GM-UD2H | 550w Corsair | Corsair 4GB 2x2GB | AMD Phenom2 X4 940 BE @ 3.0 Ghz | WD 320Gb | Noctua NH-U9B

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit en PC entusiast och byggt ett tiotal datorsystem under mina 19 fyllda år, några till mig och en del till bekanta, men nu gick jag i funderingarna om inte en bärbar skulle kunna vara något. jag tog och beställde en macbook pro 13 tum i förra veckan och fick hem den härom dagen.
Det är den utan att tveka allra bästa bärbara pengar kan köpa idag, och främst av en anledning:
TOUCHPADEN - FInns inget like hos någon annan tillverkare oavsett prisklass, de andra påstår sig ha "multitouch" på sina plattor också. Jag ligger nu och kör 6st olika program i sängen, som jag lätt blippar runt i utan att ens anstränga mig för att hitta rätt, jag känner att jag har en effektivitet i närheten av PCn där nere.
Mac OSX är i mina ögon hittils mycket tillfredställande, jag hittar dit jag vill och allt flyter som en dröm, långt bättre än min mycket kraftfullare stationära windows dito.

Skärmen är utan att tveka den absolut bästa jag sett på en bärbar dator, jag finner det inte särskilt störande med glossy, särskilt inte när den är såpass ljusstark.

Köp en macbook pro och bli nöjd, det är i varje fall jag hittils

Tack för mig

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Ja så fort min delbetalning blivit godkänd så skickas väl min MBP också. Ska verkligen bli kul att få uppleva touchpaden och OSX på riktigt

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hittar inte specifikationerna till superdrivern till nya Mac mini. Enligt ifixit så heter modellen Hitachi-LG Storage /HLDS) Super Multi DVD Rewriter model GA32N. Men google kan inte hitta den

Vore guld om det rör sig om en 12.7mm och inte en 9.5mm då det bör vara relativt enkelt att stoppa in en blu-ray spelare istället.

Permalänk
Medlem

Det värsta med detta är att den gamla Mac mini-modellen kan säljas begagnat för sitt nypris, eftersom prisskillnaden är så stor.

Skrivet av nimrod:

Hittar inte specifikationerna till superdrivern till nya Mac mini. Enligt ifixit så heter modellen Hitachi-LG Storage /HLDS) Super Multi DVD Rewriter model GA32N. Men google kan inte hitta den

Vore guld om det rör sig om en 12.7mm och inte en 9.5mm då det bör vara relativt enkelt att stoppa in en blu-ray spelare istället.

Säg till hur det går, låter intressant

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian