Ett första försök på att bygga dator.

Permalänk

Ett första försök på att bygga dator.

Budget: 0 - 12 000 kr

Har kollat på inet.se och lagt ihop lite prylar, men det går verkligen inte bra... Det känns som jag inte har valt varken rätt delar (delar som anses prisvärda och som matchar de andra delarna) eller alla delar som behövs.
Datorn ska användas till att redigera filmer i HD kvalitet, photoshopa och köra cad-program och en massa sådana grejer. Men kommer också att spela upp massa musik i fina högtalare.

Här kommer listan (har ändrat den lite nu) på vad jag har satt ihop:

Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se

Fractal Design 140mm Silent Series - Inet.se (två stycken)

Noctua NH-U12P SE2 - Inet.se (Original kylarna till prossesorer är vell inte så bra?) Tror att den kyler väldig bra Men är osäker på om jag behöver den.

Fractal Design 120mm Silent Series - Inet.se

Creative Sound Blaster X-Fi Titanium OEM - Inet.se

Asus P6T SE - Inet.se

1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III - Inet.se (två stycken)

A-Data 6GB (3x2GB) Extreme Vitesta 1600MHz - Inet.se

Intel Core i7 930, 2.80GHz - Inet.se

XFX Radeon HD5770 XXX 1GB - Inet.se

Corsair HX 650W 80+ - Inet.se

Fractal Design Define R2, Svart - Inet.se

Och så lite grejer som man (tror jag) behöver när man bygger dator?

Verktygskit för PC - Inet.se

ESD handledsband - Inet.se

Arctic Silver 5 kylpasta, 3,5g - Inet.se

ArtiClean rengörningskit för CPU - Inet.se

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du har glömt moderkort. Kan rekommendera Asus P6T, erkänt bra kort!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Tror heller inte du behöver verktygskitet (förutsatt att du har vanliga verktyg hemma) och rengöringskitet (aldrig ens sett ett sånt). Och som ovan sa, moderkort är att föredra

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Håller med ovanstående. Dessutom tycker jag det är onödigt med kylpastan. Kylaren som följer med i7 har redan kylpasta på som klarar att hålla normala temperaturer. Är det meningen att kylpastan ska användas för klockning kommer du snarare behöva en ny processorkylare, och då kan du självfallet använda AS5.

Nu vet jag inte heller vilka högtalare du har, men det ljudkortet är inte speciellt hightech idag och ska du dessutom använda dig av W7 så är inte Creatives drivrutiner att rekommendera. Satsa också på 2 st Samsung F3 diskar istället för WD Black. I övrigt välbalanserat paket om du gör vad som sagts

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

1. Vad har ni för rekomendationer på moderkort?
2. Vad har ni för rekomendartioner på ljudkort?
4. Behöver man inte något annat än det som jag skrivit då? Typ modem?

Permalänk
Medlem

Hej
Ja, ett moderkort är bra att ha...
Sedan har du valt ett väldigt dyrt (men bra) chassi. Dractal design R2 är också ett bra men väldigt mycket billigare chassi.
Om du inte ska använda datorn för spel så känns ett hd5850 som overkill (är dock osäker på vad cad-program kräver)
Jag hade nog valt ett billigare chassi, ett enklare grafikkort och lagt krutet på ett bra moderkort, en ssd-disk
(eller byta en av 1tb diskarna mot ssd) samt ännu mera minne. Men det är jag det.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av Kern:

Hej
Ja, ett moderkort är bra att ha...
Sedan har du valt ett väldigt dyrt (men bra) chassi. Dractal design R2 är också ett bra men väldigt mycket billigare chassi.
Om du inte ska använda datorn för spel så känns ett hd5850 som overkill (är dock osäker på vad cad-program kräver)
Jag hade nog valt ett billigare chassi, ett enklare grafikkort och lagt krutet på ett bra moderkort, en ssd-disk
(eller byta en av 1tb diskarna mot ssd) samt ännu mera minne. Men det är jag det.

Jag hittar inte det chassit (Dractal design R2) på inet.se? Var kan man hitta det?

Permalänk
Skrivet av pantflaska:

3. När jag ändå är igång så undrar jag vad en cpu-kylare är? Var ska den sitta i datorn?
Varför har man ens en? Skriv det ni vet om den!
4. Behöver man inte något annat än det som jag skrivit då? Typ modem?

3. En CPU-kylare är precis som det låter, en kylare för CPU. Du sätter på ett block på processorn som leder upp värmen till blocket, sen sätter man på en fläkt som kyler ner blocket. Standardkylarna är ganska dåliga på att kyla samt fläkten är högljudd. Köper du en bättre så låter det mindre och kyler mer, men kostar även mer.
4. Har du inget modem i dagsläget? Antar att du kanske menar nätverkskort men de är integrerade i moderkortet så du ska inte behöva mer än det du skrev förutsatt att du ska bara en ha en dator.

Du bör kanske läsa på lite mer. Om du gör fel kan du paja dina dyra delar så läs en del guider för hur man installerar innan du börjar!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av pantflaska:

Jag hittar inte det chassit (Dractal design R2) på inet.se? Var kan man hitta det?

Sorry, Fractal Design ska det vara

Datorkomponenter - Datorlådor - Stående (Tower) - Stående ATX - Fractal Design - Inet.se

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av pantflaska:

Jag hittar inte det chassit (Dractal design R2) på inet.se? Var kan man hitta det?

Det heter fractal design: Fractal Design Define R2, Svart - Inet.se

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Tips på bra moderkort

Asus P6T SE - Inet.se

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk

skulle vilja ha svar på dessa frågorna.

1. Vad har ni för rekomendartioner på ljudkort?

Rickard11: Varför ska jag ha 2st Samsung F3 diskar istället för WD diskarna?

Kern: ssd-diskarna kostade ju typ 20 000:- om man skulle ha en lite större!
Annars var det typ bara 32Mb... Och vad är det för skillnad på en sådan disk och en vanlig?
Fördelar? Nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pantflaska:

skulle vilja ha svar på dessa frågorna.

1. Vad har ni för rekomendationer på moderkort?

2. Vad har ni för rekomendartioner på ljudkort?

3. Behöver man inte något annat än det som jag skrivit då? Typ modem?

4. När jag ändå är igång så undrar jag vad en cpu-kylare är? Var ska den sitta i datorn?
Varför har man ens en? Skriv det ni vet om den!

Rickard11: Varför ska jag ha 2st Samsung F3 diskar istället för WD diskarna?

Kern: ssd-diskarna kostade ju typ 20 000:- om man skulle ha en lite större!
Annars var det typ bara 32Mb... Och vad är det för skillnad på en sådan disk och en vanlig?
Fördelar? Nackdelar?

Ang ssd: När du jämför diskar kolla då på läs och skrivhastigheten på en "vanlig" och en ssd-disk.
En ssd-disk är mycket snabbare än en konventionell disk. Eftersom ssd diskar äe så dyra så används de idag oftast som systemdiskar. Du installerar dit operativsystem såsom tex windows samt en del program på ssd diskarna. Sedanhar du lagring av data på de konventionella såsom stora filer, film musik m.m.
Allt som ligger på ssd disk kommer gå snabbare att jobba med.
Kolla filmen från Sweclockers test

YouTube - SweClockers jämför SSD mot HDD

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Datorbyggarskolan - Delarna i din dator - www.nordichardware.com

Hej igen

Ta dig tid att titta igenom länken ovan
Det är mycket info i början men när man börjar förstå hur allt hänger ihop är det jävligt sexigt.
Återkom när du fått mer kött på benen så snickrar vi vidare.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk

Edit..
hade precis postats en datorbyggarskola

hoppas allt blir bra med bygget!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid låta inet.se bygga ihop datorn åt dig + 1 års extra garanti för 800:-

Det tror jag nog kan vara en bra investering för dig. Annars blir det till att ta fram piskan och google för din del.

Permalänk
Skrivet av pantflaska:

skulle vilja ha svar på dessa frågorna.

1. Vad har ni för rekomendationer på moderkort?

2. Vad har ni för rekomendartioner på ljudkort?

3. Behöver man inte något annat än det som jag skrivit då? Typ modem?

4. När jag ändå är igång så undrar jag vad en cpu-kylare är? Var ska den sitta i datorn?
Varför har man ens en? Skriv det ni vet om den!

Rickard11: Varför ska jag ha 2st Samsung F3 diskar istället för WD diskarna?

Kern: ssd-diskarna kostade ju typ 20 000:- om man skulle ha en lite större!
Annars var det typ bara 32Mb... Och vad är det för skillnad på en sådan disk och en vanlig?
Fördelar? Nackdelar?

Kikade du ens på mitt svar på 3 och 4?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Skrivet av pantflaska:

skulle vilja ha svar på dessa frågorna.

1. Vad har ni för rekomendationer på moderkort?

2. Vad har ni för rekomendartioner på ljudkort?

3. Behöver man inte något annat än det som jag skrivit då? Typ modem?

4. När jag ändå är igång så undrar jag vad en cpu-kylare är? Var ska den sitta i datorn?
Varför har man ens en? Skriv det ni vet om den!

Rickard11: Varför ska jag ha 2st Samsung F3 diskar istället för WD diskarna?

Kern: ssd-diskarna kostade ju typ 20 000:- om man skulle ha en lite större!
Annars var det typ bara 32Mb... Och vad är det för skillnad på en sådan disk och en vanlig?
Fördelar? Nackdelar?

4, En CPU-kylare är en kylare som kyler processorn och den sitter på processorn. Utan en CPU-kylare kommer din CPU överhettas och krascha.

Permalänk
Skrivet av KurreKula:

Kikade du ens på mitt svar på 3 och 4?

Ojj, jag missade det!

Skrivet av Kern:

Datorbyggarskolan - Delarna i din dator - www.nordichardware.com

Hej igen

Ta dig tid att titta igenom länken ovan
Det är mycket info i början men när man börjar förstå hur allt hänger ihop är det jävligt sexigt.
Återkom när du fått mer kött på benen så snickrar vi vidare.

Jag har redan läst allt det som du posta så det kan jag! Och det känns som att jag börjar "fatta" lite hur det fungerar nu

Permalänk
Skrivet av pantflaska:

Jag har redan läst allt det som du posta så det kan jag! Och det känns som att jag börjar "fatta" lite hur det fungerar nu

Läs runt lite mer. Ifall du behöver fråga om vad en kylare är bra för bör du nog läsa mer!

Några tips som många nybörjare gör fel:

  1. Montera distanserna mellan chassit och moderkortet. Inte för få, inte för många.

  2. Ta inte för mycket kylpasta, 1 okokt riskorn räcker

  3. Koppla in alla sladdar korrekt, trippelkolla på internet. Speciellt sladden vid processorn glömmer många

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Du behöver nog inte köpa kylpasta! Den som redan finns på orginalprocessorn räcker. Varken rengörings-kittet eller verktygslådan behövs heller, ifall du har en skruvmejsel hemma.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk

Brukar kylpasta ingå när man köper ny processorkylare? Följer det med en tub till processorn eller är den redan applicerad?

Permalänk
Medlem

Till Noctua NH-U12P följer det med kylpasta, till andra vet jag inte. Till stock-kylaren följer det också med.
Ljudkort, ska skulle välja Asus Xonar ST/STX
Får man fråga vad det är för högtalare/förstärkare du kommer använda?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

du kan ta bort kylpasta och rengöringskit, har du ont om skruvmejslar hemma så kan du ta ett verktygskit, ser ut som de mesta följer med där som du kan tänkas behöva.

förövrigt så ser paketet bra ut.

Permalänk
Skrivet av KurreKula:

Läs runt lite mer. Ifall du behöver fråga om vad en kylare är bra för bör du nog läsa mer!

Några tips som många nybörjare gör fel:

  1. Montera distanserna mellan chassit och moderkortet. Inte för få, inte för många.

  2. Ta inte för mycket kylpasta, 1 okokt riskorn räcker

  3. Koppla in alla sladdar korrekt, trippelkolla på internet. Speciellt sladden vid processorn glömmer många

Jag blev lite förvirrad av att det stod cpu så därför frågade jag.

Behöver mer hjälp! Kom med förslag på vad jag kan byta ut för grejer osv!

Permalänk

kom även på att man behöver ju andra fläktar, alltså till prossesorn m.m (skriv gärna vad jag behöver för fläktar och vilka som är bra!) Och så behöver man ju en sådan grej som man stoppar in skivor i.

Inlägget kunde tolkas som ett brott mot § 4 i reglerna, men i och med att det tillför information är så inte fallet. Jag har redigerat inlägget för att förtydliga detta.
Permalänk
Medlem
Skrivet av pantflaska:

kom även på att man behöver ju andra fläktar, alltså till prossesorn m.m (skriv gärna vad jag behöver för fläktar och vilka som är bra!) Och så behöver man ju en sådan grej som man stoppar in skivor i.

läs det folk redan har skrivit till dig . här under är ett bra tips från kern tidigare i tråden.
när du har läst datorbyggskolan (34 sidor) så kommer du veta vilka olika delar du behöver för att få ihop en komplett dator.

det här är inget du vill stressa igenom , lär dig det du behöver lära dig , annars kan det mycket väl sluta med att du har en rykande hög plast och metal, där det annars borde stå en fungerande dator.

Skrivet av Kern:

Datorbyggarskolan - Delarna i din dator - www.nordichardware.com

Hej igen

Ta dig tid att titta igenom länken ovan
Det är mycket info i början men när man börjar förstå hur allt hänger ihop är det jävligt sexigt.
Återkom när du fått mer kött på benen så snickrar vi vidare.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pantflaska:

kom även på att man behöver ju andra fläktar, alltså till prossesorn m.m (skriv gärna vad jag behöver för fläktar och vilka som är bra!) Och så behöver man ju en sådan grej som man stoppar in skivor i.

Förväntar du dig mycket svar mellan klockan 12 och klockan 14 på en vardag? Du tar ju ändå inte till dig tipsen, 8 år gammal eller?

Överväg att betala 800 kr extra så bygger Inet.se ihop datorn åt dig, är nog att rekommendera.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

läs det folk redan har skrivit till dig . här under är ett bra tips från kern tidigare i tråden.
när du har läst datorbyggskolan (34 sidor) så kommer du veta vilka olika delar du behöver för att få ihop en komplett dator.

det här är inget du vill stressa igenom , lär dig det du behöver lära dig , annars kan det mycket väl sluta med att du har en rykande hög plast och metal, där det annars borde stå en fungerande dator.

Jag har läst alla sidorna och vissa även flera gånger för att verkligen förstå.

Skrivet av bbx8:

Förväntar du dig mycket svar mellan klockan 12 och klockan 14 på en vardag? Du tar ju ändå inte till dig tipsen, 8 år gammal eller?

Överväg att betala 800 kr extra så bygger Inet.se ihop datorn åt dig, är nog att rekommendera.

Nej,
Kolla ändringarna i min lista så ser du att jag har tagit till mig tipsen.
Och nej, jag är inte 8 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pantflaska:

Jag har läst alla sidorna och vissa även flera gånger för att verkligen förstå.

hehe okej ,

eftersom du refererade till en dvd spelare/brännare med orden "en sådan grej som man stoppar in skivor i"

så antog jag att du inte hade läst byggskolan.

angående proccessorkylare (CPU kylare) och kylpasta så ingår det med själva processorn.
kylpastan är redan applicerad på kylaren , så det är bara att klämma dit den enligt bruksanvisningarna som medföljer.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |