NAS för raid 1 backup

Permalänk
Medlem

NAS för raid 1 backup

På jobbet har jag bla en filserver som jag nu tänkte börja göra vecko bundna backuper till en annan plats över nätet. Detta för att säkerställa att våra filer även finns kvar vid eventuell brand eller inbrott i våran lokal. Till just detta funderar jag på en NAS med raid 1 stöd.
Filöverföring mellan jobbet och nasen tänkte jag låta ske via FTP.

Nu undrar jag om det finns några tips på tämligen buggfria nasar som man kan installera och sedan mer eller mindre glömma bort utan en massa onödiga omstarter då och då som ja har hört endel får dras med.
Priset på enheten är självklart inte det viktigtaste men pris är en faktor att ta hänsyn till.

Permalänk
Hedersmedlem

Thecus har fina enheter som stödjer det mesta i funktionsväg. Lite beroende på budget visserligen men enligt min erfarenhet är det ruskigt dumt att snåla när det gäller inköp av NAS.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Triton242:

Du ska nog inte räkna med alltför bra prestanda på den där, en 500 MHz ARM (?)-processor och 128 megabyte minne räcker inte särskilt långt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hmm... Den skall ju iofsig stå uppkopplad mot en ADSL anslutning så det gör kanske inte så mycket.
Mer intresserad av en produkt som jag kan konfigurera och sedan glömma bort. Dvs inte behöva boota om någon gång i månaden.

Permalänk
Medlem

Iomega StorCenter ix2-200 2TB Verkar ju riktigt gran. Kanske inte top prestanda men resten ser ju onekligen trevligt ut.

Permalänk
Medlem

QNAP. Underbart gränssnitt och riktigt bra prestanda,

TS-219p är en fin modell om du är ute efter en NAS med två diskar.

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)