Applestore omoderna och krångliga

Permalänk
Medlem

Applestore omoderna och krångliga

Köpte för två dagar sedan en MBP 13"
Eftersom jag inte kan kasta upp 12 000kr på en gång så valde jag delbetalning.

Man skulle då fylla i ett ansökningsformulär och sedan klicka på "skicka". När det två dagar senare inte har hänt någonting med min status så ringer jag och frågar vad som händer. Då visar det sig att de visserligen har godkänt min ansökan, men att jag först måste vänta på papper som ska skickas ut med posten som tar några dagar som jag sen ska fylla i och skicka tillbaka. När de väl har fått papperna så kan de skicka datorn.

Jag har handlat många ggr på kredit och kan säga att ingen som jag har handlat av senaste åren är så omoderna, krångliga och långsamma. Vanligtvis när man handlar så görs en bedömning automatiskt och man blir beviljad köpet direkt varpå de kan skicka produkten samma dag eller dagen efter.

Det här stör mig nåt så grymt mycket. Trodde ju faktiskt att Apple var ett hyffsat modernt företag, men icke. Nu kommer inte min dator komma förrän tidigast i slutet av nästa vecka eller kanske veckan efter det och då har jag redan hunnit åka på semester Jag som trodde att jag skulle ha med mig min nya fina laptop.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

mm så går de när man kör sossevarianten med delbetalning. bara att spara cash!

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Skrivet av power56:

mm så går de när man kör sossevarianten med delbetalning. bara att spara cash!

Ja men nu är det så att jag vill inte vänta i många månader innan jag kan köpa den. Vad är det för fel på delbetalning? Folk delbetalar saker hela tiden just av den anledningen att de vill ha sakerna nu och inte om ett halvår/år/flera år beroende på vad man köper.

Tror inte många sitter och sparar ihop till en ny bil t.ex. Skulle få vänta alldeles för länge då, nej istället betalar man av den och slipper vänta.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av power56:

mm så går de när man kör sossevarianten med delbetalning. bara att spara cash!

sossevarianten borde väl snarare vara att spara. Delbetalning är ett sätt att få ekonomin att växa. Något dagens accelererande marknadssystem bygger på. Gör om gör rätt läs på.

edit: inte för att sossarna står för något annat än det sistnämnda, men antar att du menar något annat än just socialdemokraterna.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Bejje:

Ja men nu är det så att jag vill inte vänta i många månader innan jag kan köpa den. Vad är det för fel på delbetalning? Folk delbetalar saker hela tiden just av den anledningen att de vill ha sakerna nu och inte om ett halvår/år/flera år beroende på vad man köper.

Tror inte många sitter och sparar ihop till en ny bil t.ex. Skulle få vänta alldeles för länge då, nej istället betalar man av den och slipper vänta.

Hmm har aldrig delbetalat något, man sparar ju ihop ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naess:

edit: inte för att sossarna står för något annat än det sistnämnda, men antar att du menar något annat än just socialdemokraterna.

Då köper man choklad och låter någon annan stå för notan! *harharhar*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av power56:

mm så går de när man kör sossevarianten med delbetalning. bara att spara cash!

Ser ingen anledning till att delbetala saker mer än akuta behov: tandläkare, om kylskåpet går sönder, en fuktskada i badrummet, ja typ oförutsedda händelser.:)

Skrivet av Bejje:

Ja men nu är det så att jag vill inte vänta i många månader innan jag kan köpa den. Vad är det för fel på delbetalning? Folk delbetalar saker hela tiden just av den anledningen att de vill ha sakerna nu och inte om ett halvår/år/flera år beroende på vad man köper.

Tror inte många sitter och sparar ihop till en ny bil t.ex. Skulle få vänta alldeles för länge då, nej istället betalar man av den och slipper vänta.

Tja vad ska jag säga, delbetalning är generellt något för "den dumme och oinsatte" medborgaren/medborgarinnan. Har hjälpt några stycken med att bl.a. slå ihop avbetalningsplaner som eskalerat, hålla undan dem från KFM etc. ska inte tråka ut TS eller övriga med massa exempel, men de enda som tjänar på en avbetalning är kreditgivaren. (En tjej köpte smink av något snårigt "postorder-delbetalningsföretag" och istället för att betala 1 000 kr direkt så hamnade hon på 4 000 kr i slutändan - jag minns det så väl eftersom det var en så sjuk summa).

KO/PLUS m.f. rekommenderar f.ö. att man bara delbetalar/tar på avbetalning om:
a) du har ett *verkligt akut behov* av X sak man väljer att delbetala
b) om du kan betala inom rimligt tid (2-3 mån) men då kan man lika gärna lägga undan pengar.

Skrivet av Naess:

sossevarianten borde väl snarare vara att spara. Delbetalning är ett sätt att få ekonomin att växa. Något dagens accelererande marknadssystem bygger på. Gör om gör rätt läs på.

edit: inte för att sossarna står för något annat än det sistnämnda, men antar att du menar något annat än just socialdemokraterna.

Delbetalning är ju något företaget har hittat på: de gör de ju inte av "omsorg" till kunden, utan profiterar ofta på utsatta/oinsatta kunders okunskap (sms-lån tex).

Skrivet av flashen:

Hmm har aldrig delbetalat något, man sparar ju ihop ^^

Den bästa kommentaren.:D Man sparar ihop till det man vill ha.:D:) (Sen kan ju alla andra gå runt med en delbetalning på 8 år för en resa, medan jag kan vara nöjd som bara fick "lida" en stund under tiden jag sparade ihop till resan men slipper de övriga 7 åren och ha något hängande över mig som jag redan upplevt/förbrukat.:):D:D^^:D:D

edit: jag hade en tråd där jag förra året i oktober (har för mig det var då) frågade om Iberia var ett bra flygbolag att rekommendera. Syftet var att spara ihop till en resa till Mexico. Jag sparar än.:) Under tiden jag sparar ser jag till att använda tiden effektivt (tiden man sparar ihop går fortare än man tror då) genom att läsa spanska, kolla upp saker inför resan, längta, drömma men en dag är man i mål.:) Ett mål som gör att man kan njuta av resan istället för att ha ångest över att man tog den på avbetalning innan man ens kom iväg.:)

Jag vill inte säga att jag är "bäst" men jag tror mig ha en idé som fungerar.:) Många tycker ju att de är *smarta* och tror de har överlistat företaget á la argument som "Ha ha där gjorde jag en vinst eftersom räntan/månadskostanden/X kostnad är så låg" emedan den vakne Swecaren förstår att det är företaget som får medborgaren och tro att denne "överlistat" företaget via bra marknadsföring. För individens skull tycker jag att folk borde inte stirra sig blinda på en "låg månadskostnad" utan se till vad hela kalaset kostar och hur länge du kommer sitta i nämnda avbetalningsplan.:):) Tänk er för, det är allt jag säger.:):)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Herregud vad den här tråden drog iväg. Den hade egentligen lite med avbetalning att göra och desto mer om hur Apple är omoderna och långsamma.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

finns alltid folk som ska driva iväg, nästan som att avbetalning är pest och det är det värsta man kan göra. Dubbelmoral säger jag, har flera olika avbetlaningar och jag vet att det kostar men jag har råd att köpa det jag vill ha nu och inte om 1 år.

Tog min imac 27 på appels avbetlaning och jag va lika frusterad som dej över att brev å å sånt skulle skickas fram och tillbaka och då är det med ett företag som appel som ska ligga så långt fram i "tiden"

ett tips kolla in komplett för dom har helt ok finnans så skickas allt samma dag om det blir godkänt iofs behöver du bankid

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Man ångrar sig ju efter några månader om man avbetalar grejer, eller är det bara jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Herregud vad den här tråden drog iväg. Den hade egentligen lite med avbetalning att göra och desto mer om hur Apple är omoderna och långsamma.

Jag förstår dig, jag beställde min 7D från Cyberphoto på avbetalning, hade kameran några dagar efter beställningen var lagd, sjukt gött.
12 månader räntefritt då, skulle aldrig komma mig för att köpa något på ränta.

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Jag förstår dig, jag beställde min 7D från Cyberphoto på avbetalning, hade kameran några dagar efter beställningen var lagd, sjukt gött.
12 månader räntefritt då, skulle aldrig komma mig för att köpa något på ränta.

Är det helt räntefritt så kan man till och med tjäna på att ta det på avbetalning, då man dels får lite (väldigt lite) ränta för pengarna om man har dem på sitt egna konto eller så kan man investera dem i något som kan ge avkastning.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag förstår dig, jag beställde min 7D från Cyberphoto på avbetalning, hade kameran några dagar efter beställningen var lagd, sjukt gött.
12 månader räntefritt då, skulle aldrig komma mig för att köpa något på ränta.

Finns i princip inget som är fritt från ränta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Finns i princip inget som är fritt från ränta.

MediaMarkts erbjudande t ex.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

MediaMarkts erbjudande t ex.

Var hittar du det? På MediaMarkts hemsida och i reklamblad finns bara finansiering med viss ränta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Man ångrar sig ju efter några månader om man avbetalar grejer, eller är det bara jag?

Vad ska man ångra sig över? Jag vet att jag har pengar så jag klarar mig till mat, hyra, övriga räkningar, krogen, nöjen osv ändå. Det är inte så att jag kommer sakna pengarna och då spelar det ingen roll.

Kan förstår om man gå och köper en gamingdator och lägger det på 3år avbetalning. Då är ju datorn omodern och inte ett dugg gaming långt innan man har betalat av den. Men att ta en Mac Book pro på 12 månader kommer jag inte ångra alls. Ja förutom om den krånglar som fan och måste skickas in på service stup i kvarten då

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Var hittar du det? På MediaMarkts hemsida och i reklamblad finns bara finansiering med viss ränta.

Syftade på deras kampanj som de har kört lite till och från med avgiftsfri avbetalning på x-antal månader. Annars kan jag varmt rekommendera min arbetsgivares blancolån

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Syftade på deras kampanj som de har kört lite till och från med avgiftsfri avbetalning på x-antal månader. Annars kan jag varmt rekommendera min arbetsgivares blancolån

Räntesatsen må vara 0, men den effektiva räntan är inte 0.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Vad ska man ångra sig över?

Att man kanske har lite ont om pengar någon månad och ser att 1k dras varje månad. Men visst, 12 månader är ju inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Räntesatsen må vara 0, men den effektiva räntan är inte 0.

Hur får man en effektiv ränta som är >0 om det inte finns några avgifter, enbart varans kostnad uppdelat i x-antal delar?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Hur får man en effektiv ränta som är >0 om det inte finns några avgifter, enbart varans kostnad uppdelat i x-antal delar?

Media Markt kör extra avgifter om man läser det finstilta (även om de nu i vissa erbjudanden tagit bort dessa). Dock får du betala ett högre pris totalt sätt ändå om du multiplicerar månadskostnaderna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Kan vi komma överens att för det mesta så är det bästa att betala direkt??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Handa:

Man ångrar sig ju efter några månader om man avbetalar grejer, eller är det bara jag?

Nej det är nog inte bara du.:) Har man sett hur andra drabbas + att man har läst på + många vittnesmål som kan intyga att de ångrat sig: alltifrån personer som tröttnat på prylarna till att prylarna i värsta fall gått sönder, men fortfarande har avbetalningsplanen kvar, är jag benägen att hålla med dig.:)

Skrivet av turbi:

Kan vi komma överens att för det mesta så är det bästa att betala direkt??

Absolut utan problem!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Media Markt kör extra avgifter om man läser det finstilta (även om de nu i vissa erbjudanden tagit bort dessa). Dock får du betala ett högre pris totalt sätt ändå om du multiplicerar månadskostnaderna.

Inga dolda avgifter. Priset utslaget på x-antal månader. Samma kampanj som på länken: http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Givetvis är det bästa att betala kontant direkt. Problemet för mig uppstår när jag behöver en laptop nu direkt och inte om 12 månader. Visst, jag kan spara pengar i ett år, men då står jag utan laptop tills dess och det funkar inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Inga dolda avgifter. Priset utslaget på x-antal månader. Samma kampanj som på länken: http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Testa att använda multiplicera så ser du att priset efter X-antal månader är högre än kontantpriset ;).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Testa att använda multiplicera så ser du att priset efter X-antal månader är högre än kontantpriset ;).

Men blä

10990:- alt. 30*367=11010, dif på 20:-/en halv snusdosa.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Men blä

10990:- alt. 30*367=11010, dif på 20:-/en halv snusdosa.

Jojo, men ändå. De lär garanterat inte köra en liknande kampanj sen när det inte är såhär billigt att låna pengar :p. Då lär det bli aviavgifter/administrativa avgifter och uppläggningsavgifter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Nej det är nog inte bara du.:) Har man sett hur andra drabbas + att man har läst på + många vittnesmål som kan intyga att de ångrat sig: alltifrån personer som tröttnat på prylarna till att prylarna i värsta fall gått sönder, men fortfarande har avbetalningsplanen kvar, är jag benägen att hålla med dig.:)

Visst kan man tröttna eller så kan saker och ting gå sönder. Men det är inte en mindre förlust för att du betalade prylen direkt. Det är samma pengar, skillnaden är att du slapp vänta för att trötta eller förstöra prylen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jojo, men ändå. De lär garanterat inte köra en liknande kampanj sen när det inte är såhär billigt att låna pengar :p. Då lär det bli aviavgifter/administrativa avgifter och uppläggningsavgifter.

Hutlöst!

Min åsikt är väl att man inte ska överlappa avbetalningarna, säg att man köper en dator på 3 års avbetalning.. om 1,5 år vill man kanske ha en ny. Då är det lite surt. Köper man på avbetalning så tycker jag att man ska försöka hålla tiden kort, säg 2-3 månader. Då är det som att spara de 2-3 månaderna men att du får prylen direkt. Det är ju trevligt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)