överklockning av CPU (Q6600) men lägre FPS?

Permalänk
Avstängd

överklockning av CPU (Q6600) men lägre FPS?

tja!

har just skaffat en Q6600 som jag tänkte skulle hålla liv i 775 kortet ett tag till
grafikkortet är ett nytt GTX 470 med org speed

problemet är att när jag klockar över 3Ghz så minskar FPSen något
är det ett tecken på att nätagget inte orkar leverera ström tillräckligt?

9*330 FSB ger bäst FPS
kör jag upp den till 9*360 FSB så åker FPSen ner något

kör med det här nätagget
520watt
Komplett.se - Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt,

misstänker att jag åker på att köpa ett värre nätagg
för i normala fall så borde man ju få högre FPS när man klockar

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Har ingenting med nätagget att göra (troligtvis inte iaf). När du överklockar använd burn program för att kolla/verifiera stabiliteten hos processorns nya klock, du kan använda program som Linpack (intel burn test), Prime95, Orthos mfl. Helst ska programmen köras i minst 20min för att kolla om klocken är stabil, ostabil klock kan medföra felberäkningar som i sin tur leder tilll mindre fps i spel och sämre prestanda i andra applikationer.

Om önskad överklockning ska användas till 24/7 klock är det rekommenderat att stresstesta processorn (med ovanstående program eller andra) i längre tid för att fastställa processorn klock, då överklockningar kan fungera i ett tag och sedan sluta fungera, ju längre processorn blir stressad och behåller sin stabilitet, desto bättre. Själv brukar jag stressa i ca 8h i användande av 24/7, vissa föredrar längre stresstid som 18-24h, andra kanske någon timme (1-4h).

Under stresstestandet bör du även övervaka processorn temperaturen, program som Hwmonitor, Realtemp, Coretemp, Everest mfl. kan användas för ändamålet. Vilka temperaturer just din processor Ej bör överstiga vet jag inte, men du kan få/ta reda på det på andra håll.

I helhet så bör du få mer fps när du överklockar, men är klocken ostabil på något sett så kommer det troligtvis resultera i att du får mindre/sämre fps än tidigare klock (som kan varit stabil, eller mer lämplig). Mer om överklockning kan du läsa om i de klistrade trådarna.

Mvh

Permalänk
Avstängd

det problemet vart bara när jag klockade sista biten i windows med SETFSB
klockade upp samma FSB i biosen istället då vart det bättre

vet ej om det var rätt clockgenerator i SETFSB
troligen det som var problemet

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Alltid bäst och sätta klocken i bios.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du höjer väl mer än bara FSB hoppas jag?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080