Hjälp! Blank skärm efter Windows logo

Permalänk
Medlem

Hjälp! Blank skärm efter Windows logo

Hej alla på Swec.

Har ett stort problem, när jag startar min datorn blir allt kolsvart efter windows logan (datorn dör inte utan allt är bara svart). Orsaken till problemet är att jag gick in i bios inställningarna och ändra ljudinställnigarna från AC97 till HD-Audio (jag har prövat det uppenbara att ändra tillbaka men fungerar ändå inte). Varken felsäkert läge eller nåt annat fungerar, det blir bara svart efter windows logan.

Om det är till nåt hjälp så har jag Windows XP home edition.

Uppskattar all hjälp jag kan få för jag vet inte alls vad jag ska göra

m.v.h.

Alexander

Permalänk
Medlem

Går skärmen ner i strömsparläge eller är den bara svart bild? Har du inbyggt grafikkort, kolla om du kan stänga av det i BIOS, eller testa byt skärmsladden till andra utgångarna (det brukar dock bara vara om skärmen slocknar). Skumt problem, och du borde kunna välja HD Audio i BIOS utan att något sånt här händer, det är bättre kvalite dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Går skärmen ner i strömsparläge eller är den bara svart bild? Har du inbyggt grafikkort, kolla om du kan stänga av det i BIOS, eller testa byt skärmsladden till andra utgångarna (det brukar dock bara vara om skärmen slocknar). Skumt problem, och du borde kunna välja HD Audio i BIOS utan att något sånt här händer, det är bättre kvalite dessutom.

Skärmen är igång men det blir bara svart och det är inte något energisparläge. Jag har ett separat grafikkort. Allt fungerar bra tills efter windows logan så grafikkortet måste ju fortfarande va igång. Har prövat att byta sladd och prövat andra ingången (graffe kortet har 2 skärm ingångar).

Permalänk
Medlem

Är datorn helt låst när det händer? Om du vet hur du brukar göra kan du ju i blindo testa logga in och se om hårddisken jobbar. Ett annat enkelt test är att testa om numlock (med lyse) fungerar på tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Är datorn helt låst när det händer? Om du vet hur du brukar göra kan du ju i blindo testa logga in och se om hårddisken jobbar. Ett annat enkelt test är att testa om numlock (med lyse) fungerar på tangentbordet.

Den är helt låst :/ Har prövat att försöka logga in i blindo men det händer ingenting och hårddisken jobbar inte helller.

Permalänk
Medlem

Låter inte som ett fel ändringen i BIOS skulle kunna orsaka. Men då du inte ens kommer in i felsäkert läge är alternativen få. Du kan ju prova en reparationsinstallation (Repair Install) från skiva, det behåller den tidigare installationens inställningar i det mesta men nollställer alla windowsfiler och drivers m.m.

I sista fall gör backup genom att koppla in disken till annan PC sekundärt. Prova en full chkdsk och virusscan där också, men sen är väl alternativet om inget annat fungerar att installera om.

Permalänk
Medlem

Vild gissning - har du en tv som är inkopplad?

Jag har slitit håret av huvudet flera gånger när exakt det där hänt, då har datorn fått för sig att TVn ska vara primärskärm.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Vild gissning - har du en tv som är inkopplad?

Jag har slitit håret av huvudet flera gånger när exakt det där hänt, då har datorn fått för sig att TVn ska vara primärskärm.

Nepp, är bara datorn som är kopplad till skärmen.

Permalänk
Medlem

Har försökt att köra repair på winows skivan men ingenting händer (burken verkar inte ens fatta att det är en skiva i den optiska enheten). Är det ingen mer än jag som har stötit på det här problemet? Min dator har hamnat i nån jädra koma xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Har försökt att köra repair på winows skivan men ingenting händer (burken verkar inte ens fatta att det är en skiva i den optiska enheten).

Det är antagligen en inställning i BIOS som gör att hårddisken bootar före DVD/CD och aldrig får någon chans att köra från skivan, gå in och kolla om du kan ändra ordningen. En del BIOS har även en tangent man kan trycka vid boot för att välja bootenhet, men finns inte det så kan man alltid gå in och ändra ordningen.

En fråga, du råkade inte ändra en inställning som har med hårddisken att göra? Dvs SATA/AHCI eller liknande. Det kan göra att hårddiskdrivern krashar, men då brukar det oftast bli blåskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är antagligen en inställning i BIOS som gör att hårddisken bootar före DVD/CD och aldrig får någon chans att köra från skivan, gå in och kolla om du kan ändra ordningen. En del BIOS har även en tangent man kan trycka vid boot för att välja bootenhet, men finns inte det så kan man alltid gå in och ändra ordningen.

En fråga, du råkade inte ändra en inställning som har med hårddisken att göra? Dvs SATA/AHCI eller liknande. Det kan göra att hårddiskdrivern krashar, men då brukar det oftast bli blåskärm.

Tack för hjälpen, efter att jag ändra ordningen i bios gick windows skivan igång Fast efter att jag kört repair så sitter det fortfarande fast efter windows logan (men man lärde sig något nytt i alla fall).

Den ända inställningen jag ändra på var AC97 till HD-Audio :S

Permalänk
Hedersmedlem

Om du bytte tillbaka? Vad hände då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du bytte tillbaka? Vad hände då?

Som jag nämnde tidigare så hjälpte inte det :/

Tror jag får installera om hela skiten Hade ändå tänkt installera nya windows 7 som jag skaffa via msdnaa...

Vet dock inte riktigt hur jag ska göra för att installera om med bios och hela tjofräset då datorn blev byggd av företaget jag köpte det ifrån :S Visserligen nån gång måste ju bli den första XD