ATCs 840 problem !? CD/DVD läsare får inte plats

Permalänk
Medlem

ATCs 840 problem !? CD/DVD läsare får inte plats

Hej alla på Sweclockers

Sitter med mitt datorbygge och har bara CD/DVD-läsaren kvar att sätta in i mitt Cooler Master ATCs 840 och chockerande märker jag att den inte går att sätta in! Det är för tight mellan "sidorna" för att den optiska enheten ska få plats (c.a. 3-4 mm för tight).

Min optiska enhet är:
NEC ND-4570 DVD-RW 16X RAM 5X BLACK

Det jag undrar är om det är något fel på chassit eller om det är något nytt standard mått på optiska läsare som har kommit eller nåt de senaste åren. Min optiska enhet är ganska gammal då jag köpte den för c.a. 4-5 år sen men borde ju fortfarande gå att använda i nya chassin anser jag.

m.v.h.

Alexander

Permalänk
Medlem

Hmm har du skruvat av hela "fronten" på chassit när du försökte montera?
Alla brännare/läsare har eller ska ha standard mått. Är det för tight på bredden eller höjden?

Har en gammalt dvd läsare och en ny brännare och inga problem... plus en fläktkontroller

Permalänk
Medlem

Ta gärna ett foto! Känns väldigt konstigt, då som Kefil sa, det är standardmått.

Permalänk
Medlem

Det är inte "fronten som är problemet utan själva racket man ska montera den optiska enheten i som är för tight på bredden.

Permalänk
Medlem

Är det samma problem oavsett vilken plats du monterar den i? Prova gärna med en annan optisk läsare för att ta reda på om det är chassit eller DVD läsaren.

Permalänk
Medlem

och jag antar att monterings-knappen är i rätt läge? så att inte pinnarna sticker in.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammy86:

Är det samma problem oavsett vilken plats du monterar den i? Prova gärna med en annan optisk läsare för att ta reda på om det är chassit eller DVD läsaren.

Det spelar ingen roll vilket fack man tar, får fortfarande inte plats :/ Den optiska enheten fick plats utan problem i mitt gamla chassi (Xion 2).

Skrivet av SmOOthy:

och jag antar att monterings-knappen är i rätt läge? så att inte pinnarna sticker in.

Självklart så har jag kollat alla monteringsknappar. Men det går inte ens att få in den i monteringsracket

Permalänk
Medlem

Det finns folk som fått snea torn, och haft problem med 5,25 monteringen p.g.a detta.

Själv har jag 2st brännare + fläktkontroller, inga problem.

Permalänk
Medlem

länk: data problem by ~Eagle966 on deviantART

Jag la upp en bild på problemet via deviantart som kanske inte är det bästa men kom inte på något annat

Permalänk
Medlem

Jag tror fasen jag har exakt samma läsare som dig, den passar perfekt i mitt chassi. Så är nog som Mercy1 säger, ditt chassi är defekt på något vis.

Permalänk
Medlem

Jag har mailat Cooler Master för konsultation. Bara att vänta på svar nu.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag fick in min optiska enhet efter lite vilja och kanske en aning mycket våld. Tror att det är lite snett byggt som någon nämnde tidigare att det kunde vara och gick någorlunda bra att sätta in nederst så jag låna några extra enheter från polare och fick sätta in dem steg för steg tills jag kom till det översta (den optiska enheten ska ju alltid sitta överst ). Väggarna töjdes ut dem extra millimetrarna som krävdes för att man skulle få in den optiska enheten men kan inte påstå att det var enkelt och det är omöjligt att sätta in om man inte töjer ut väggarna en aning.

Jag anser att det borde ses ett byggfel för ett så här dyrt chassi ska inte vara så svårt att göra en så simpel grej som att sätta in en optisk enhet :/

Väntar fortfarande på svar från Cooler Master för att se om det finns möjlighet att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Kan säga att jag fick in min optiska enhet efter lite vilja och kanske en aning mycket våld. Tror att det är lite snett byggt som någon nämnde tidigare att det kunde vara och gick någorlunda bra att sätta in nederst så jag låna några extra enheter från polare och fick sätta in dem steg för steg tills jag kom till det översta (den optiska enheten ska ju alltid sitta överst ). Väggarna töjdes ut dem extra millimetrarna som krävdes för att man skulle få in den optiska enheten men kan inte påstå att det var enkelt och det är omöjligt att sätta in om man inte töjer ut väggarna en aning.

Jag anser att det borde ses ett byggfel för ett så här dyrt chassi ska inte vara så svårt att göra en så simpel grej som att sätta in en optisk enhet :/

Väntar fortfarande på svar från Cooler Master för att se om det finns möjlighet att byta.

Haru fått ett snett torn?, tycker jag du skall byta, inget snack om den saken.
Bara returnera till din leverantör. Se bara till så att du får ett nytt!