Dator->Förstärkare Kan döda förstärkare?

Permalänk
Medlem

Dator->Förstärkare Kan döda förstärkare?

Hej,har en säkert 20 år gammal förstärkare(min pappas, men ändå) och hade tänkt koppla den till datorn, tillsammans med ett par inte riktigt men nästan lika gamla högtalare. Båda funkar klockrent.
Men en dag var vi inne på Hifi-klubben och de sa åt oss att nej, nej så kan man inte göra. Datorn skickar en ostabil signal (eller något), som kan döda förstärkaren. stämmer det?

Har en CreativeXMOD USB-ljudkort så vi kopplar den genom 3.5mm uttaget i den till AUX på förstärkaren med en sån här sladd:

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

Om du har jordfel eller kopplar i sladden medan förstärkaren är på så kan du få ett väldigt högt brum som kan ha sönder dina högtalare. Men om du har allt ordentligt hopkopplat (vilket du med 99 procets säkerhet har) så kommer det att funka perfekt.

Om du kör digitalt mellan dator och förstärkare genom en kopparkabel så kan det hända att du har sönder digitalmottagaren i förstärkaren om du kopplar in datorn medan förstärkaren är ikopplad till elnätet. Men du kör inte digitalt, så det är inget du behöver bry dig om.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig hört eller varit med om något liknande. Spelar själv upp musik via Spotify med min laptop, då använder jag en likadan kabel för att få ut ljudet till min stereoanläggning.

Permalänk
Medlem

Kopplar min dator med likadan kabel till en förstärkare som är från ca 1979 och det fungerar utmärkt. Killen var nog bara sugen på att sälja nått dyrt modernt system till dig eller så har han ingen aning om vad han snackar om.

EDIT:
Som nedan och ovan nämner är det väl bra praxis att stänga av allt när man kopplar. Men det kommer troligen att fungera utmärkt därefter.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Om du har jordfel eller kopplar i sladden medan förstärkaren är på så kan du få ett väldigt högt brum som kan ha sönder dina högtalare. Men om du har allt ordentligt hopkopplat (vilket du med 99 procets säkerhet har) så kommer det att funka perfekt.

Om du kör digitalt mellan dator och förstärkare genom en kopparkabel så kan det hända att du har sönder digitalmottagaren i förstärkaren om du kopplar in datorn medan förstärkaren är ikopplad till elnätet. Men du kör inte digitalt, så det är inget du behöver bry dig om.

har med läst om det sista du skrev freezer.
stäng av allt när du kopplar saker så e det nog lungt

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Be gärna försäljaren förklara sitt argument, vi skulle gärna vilja få veta vad som kan döda den.
Det enda jag kan tänka mig mot förmodan är att dom ske skulle vara riktig klenod, dvs inte aux utan phono, men har aldrig varit med om att det gått sönder ändå, bara att man får sätta volym ut från datorn på max 5% innan det blir dist
Är de en rör-förstärkare så har det heller ingen betydelse.
Men som dom andra sa tidigare, just vid själva inkoppling blir det ett brum (för att positiv får kontakt före gjord), så antingen sänkt volymen eller ha den avstängd. Men som sagt, be han förklara gärna mer i sitt påstående, å börjar han jollra om nå skit så be han dra långt åt h-vete, skam företag är man så less på.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon fara, har kört signal från dator till diverse förstärkare,dacs osv både digitalt och analogt utan problem...

Permalänk
Medlem

kört så med samma kabel i nårra år.. har dock ett problem att jag inte kan spela ett spel och ha det inkopplat samtidigt, får ett surrande "motor" ljud från högtalarna då!? med dator högtalarna är det inte så.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Hej, tack för alla snabba svar:D
Det låter som att det inte är några problem då nu är det bara en platsfråga x)

Angående försäljaren så var det ett tag sen vi var i affären och jag vet inte vilken försäljare det var. Men om någon med lite mer kunskaper har lust att gå föbi och ställa samma fråga, skulle det vara intressant Hifiklubben, Skånegatan Göteborg
Hehe

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Ska väl inte vara några problem?
kör också med en 20 år gammal förstärkare, en NAD 705 och datorn i sig.
kör med en 3.5 till RCA converter och sedan rca in i förstärkaren
det enda som har hänt under de 2 år jag haft det såhär är att jag lyckats spräcka ett diskantelement, ingen big deal

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Om du har jordfel eller kopplar i sladden medan förstärkaren är på så kan du få ett väldigt högt brum som kan ha sönder dina högtalare. Men om du har allt ordentligt hopkopplat (vilket du med 99 procets säkerhet har) så kommer det att funka perfekt.

Om du kör digitalt mellan dator och förstärkare genom en kopparkabel så kan det hända att du har sönder digitalmottagaren i förstärkaren om du kopplar in datorn medan förstärkaren är ikopplad till elnätet. Men du kör inte digitalt, så det är inget du behöver bry dig om.

Tack för svar, btw. med tanke på din signatur, Förstärkaren i fråga är en Luxman L-120A om du kanske har någon kunskap om dom

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

kör med en gammal nec förstärkare med likadan kabel. fick den med förstärkaren så har svårt att tänka mig att det skulle döda den

Permalänk
Medlem

Nä kabeln kommer garanterat inte döda någon förstärkare iaf. ;P

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Tack för svar, btw. med tanke på din signatur, Förstärkaren i fråga är en Luxman L-120A om du kanske har någon kunskap om dom

Jäkla fina förstärkare, har en själv, he he. Se bara upp med glättningskondensatorerna i dem, de var i alla fall i min av för låg spänning. De var på 63V men hade ungefär 66V över sig, vilket gör att de går slut ganska snabbt. Byt ut dem till 80-voltare om du kan.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Jäkla fina förstärkare, har en själv, he he. Se bara upp med glättningskondensatorerna i dem, de var i alla fall i min av för låg spänning. De var på 63V men hade ungefär 66V över sig, vilket gör att de går slut ganska snabbt. Byt ut dem till 80-voltare om du kan.

Hehe, nice
Har du en likadan?

He, kan inget om ellära, ska börja 2:an i gymnasiet nu och vi har inte börjat med det än

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Tack för svar, btw. med tanke på din signatur, Förstärkaren i fråga är en Luxman L-120A om du kanske har någon kunskap om dom

Vilket sammanträffande Jag kör min dator till en exakt likadan förstärkare, helt utan problem
Försäljaren snackar ren dynga.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Vilket sammanträffande Jag kör min dator till en exakt likadan förstärkare, helt utan problem
Försäljaren snackar ren dynga.

Haha okej
Med en likadan sladd?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Det ända som jag tror du bör undvika är att sätta in kabeln i förstärkaren när strömmen är på slagen, då kan diskanterna ta skada. Men sätter du på strömmen när kabeln redan är på plats så är det lugnt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Många som kör Luxman, ser jag.

Själv sitter jag på en Luxman L-430: http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr/2009-01-02/DSC_178...

Underbart ljud och bra med tryck. 2x110 w i 8 ohm med 0.015% maximal dist är inget att skoja bort. 14 pannor väger den. Vågar inte ens tänka på vad en förstärkare med samma ljudkvalitet, byggkvalitet och kraft kostar att köpa ny idag.

Man brukar säga att det var bättre förr, men när det gäller Hifi stämmer det verkligen.

För att vara lite onT så kör även jag med datorn som signalkälla utan bekymmer.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Avstängd

Har aldrig hört något liknande elelr vart med om det för den delen heller och jag har kört med gammla som nya förstärkare till datorn och det har aldrig varit något som helst fel, han ville nog bara ha lite provision på något jävligt dyrt och ovärt paket som dom alltid vill...

Permalänk
Medlem

Man kan faktiskt skada förstärkaren om man har otur, jag brände en ingång på ett hemmabiosystem jag hade för några år sedan då ljudkortet skickade en "knäpp" när jag slog på datorn. Om man kör med optisk kabel så är det riskfritt dock.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Går att grilla ingångar (själv fått erfara, dock inte mina egna saker) om man kopplar friskt mellan aparater utan att slå av, annars är det ju faktiskt rätt riskfritt. Kör själv utan några säkerhetsdoningar så...

Troligen ville han sälja dig en galvanisk avskiljare för att skydda förstärkaren från jordtrubbel och differansskillnader i jorden som kan leka BBQ. Men seriöst, det är okej att köra utan tycker jag, tar iofs inget ansvar....

Skrivet av Freezer7Pro:

Jäkla fina förstärkare, har en själv, he he. Se bara upp med glättningskondensatorerna i dem, de var i alla fall i min av för låg spänning. De var på 63V men hade ungefär 66V över sig, vilket gör att de går slut ganska snabbt. Byt ut dem till 80-voltare om du kan.

Sen ska vi inte ens tala om söndertorkade/trötta elektrolyter, deras liv är ju långt från obegränsat... Ibland mår såpass gamla saker lite bättre av nya lytar i nätdelen i alla fall. (:

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Langelus - roxkz ... å alla andra med liknande tankar. Testa sänka volymen så ska ni se att ni inte bränner slutsteget för ett knäpp (drivrutin initieras) eller in/ur montering av lågnivå-kablar.

Sen lite ot: Va ### sitter ni me för skrot steg som inte pallar en sinus våg?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Langelus - roxkz ... å alla andra med liknande tankar. Testa sänka volymen så ska ni se att ni inte bränner slutsteget för ett knäpp (drivrutin initieras) eller in/ur montering av lågnivå-kablar.

Sen lite ot: Va ### sitter ni me för skrot steg som inte pallar en sinus våg?

Som sagt så var det några år sedan, då var det ett LG hemmabiosystem. Och slutsteget var det inget fel på det var bara den ingången på försteget som brann.

Nu har jag dock en Harman Kardon AVR-4550

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Jäkla fina förstärkare, har en själv, he he. Se bara upp med glättningskondensatorerna i dem, de var i alla fall i min av för låg spänning. De var på 63V men hade ungefär 66V över sig, vilket gör att de går slut ganska snabbt. Byt ut dem till 80-voltare om du kan.

Skrivet av anton_mjor:

Vilket sammanträffande Jag kör min dator till en exakt likadan förstärkare, helt utan problem
Försäljaren snackar ren dynga.

Skrivet av velox:

Många som kör Luxman, ser jag.

Själv sitter jag på en Luxman L-430: http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr/2009-01-02/DSC_178...

Underbart ljud och bra med tryck. 2x110 w i 8 ohm med 0.015% maximal dist är inget att skoja bort. 14 pannor väger den. Vågar inte ens tänka på vad en förstärkare med samma ljudkvalitet, byggkvalitet och kraft kostar att köpa ny idag.

Man brukar säga att det var bättre förr, men när det gäller Hifi stämmer det verkligen.

För att vara lite onT så kör även jag med datorn som signalkälla utan bekymmer.

Kul läsning! Jag började med en NAD3020 för att gå över till just L-120A, sedan till L-430 och nu har jag fortfarande en L-560 (ren klassA 2x50W, kopparrörskylning) sedan 25 år.

Luxman audio products

Förvärmningsknapp precis som gamla rörisar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Har nu i november kört med samma Dator -> 3,5 till RCA sladd -> Argon AMP3245 förstärkare i tre år.
Kanske dags att byta ut 3,5 till RCA-sladden som är 1,5 meter lång mot en 2 meters.
Använder den på moderkortet integrerade Realtek ljudkretsen.

Förstärkaren startar alltid med ca:1/3(steg 20 av 63) av max ljudstyrka men jag höjer till ca: halvvolym för att det är OK.

Allt funkar fortfarande och förhoppningsvis så håller grejerna några år till, för jag är nöjd med maskinparken i TV-bänken.

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...

Permalänk
Medlem

har kopplat med 2RCA till 3.5mm i ca 3 år både med nyare HK 3480 och Pioneer 90-tal förstärkare och aldrig varit några problem, dock har jag aldrig speciellt högt när jag kopplar ca 20-30% volym av max har kopplat medans grejerna varit på och avstängda. Plus att jag alltid gör det på jobbet med min MP3 dock är det ingen dator men skickar ut 27mw X 2 ca tidigt 80-tal förstärkare med volymen på 50%.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb