Varför är det så många som hoppar av foldingen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon132576:

...trots att ATI och Nvidia vet att strömförbrukningen har varit problematisk i flera år nu blir deras nya GPUer bara hungrigare och hungrigare för varje generation. Nu börjar de slå i rent praktiska tak för vad som funkar att ha i en dator, om man kör SLI med Fermi rekommenderar ju Nvidia minst en extra kortplats mellan GPUerna för ventilationens skull... För att ändra på detta krävs en fundamental omtänkning hur integrerade kretsar tillverkas, och det ligger ju mycket långt borta i tid, minst ett decennium och kanske flera...(

ATi sänkte ju sin förbrukning mellan 4***-serien till 5***-serien trots mycket högre prestanda. Hur menar du?

Jag foldar inte f n pga värmeutvecklingen och oljudet, men gjorde det i foldingens barndom.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag använder min dator för mycket helt enkelt.
Kanske kan dra igång GPU igen, får se.
Men SMP är rent skit, har bara fått det att fungera under Ubuntu, om än instabilt.
Som sagt, kanske igång med GPU.
Med ett sekundärt kort hade jag foldat på det, men har inte råd till ett lagom bra kort till det.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Intressant att se att folk inte kan tänka sig att köra standardklienten.

Jag har foldat sen 2003 (då jag fick min första PC... första gången jag gjorde något mer än att skriva i word på en Mac typ) och har nog provat alla win-klienter utom big-adv.
och om jag har fått igång dom så skall det inte vara svårt för en SweC-are (jag är långt ifrån avancerad datoranvändare)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur många guider som finns så kan ju vem som helst som klarar av att läsa faktiskt få igång klienterna. Så speciellt svårt är det ju inte.

Förvisso förekommer instabilitet i klienterna när exempelvis en buggig core används men i de flesta fall så har det nog snarare att göra med instabil hårdvara. Foldningen pressar trots allt komponenterna hårt.

Permalänk
Medlem

Mitt problem är värmen, det är tillräckligt varmt i huset på sommaren.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Med tanke på hur många guider som finns så kan ju vem som helst som klarar av att läsa faktiskt få igång klienterna. Så speciellt svårt är det ju inte.

Förvisso förekommer instabilitet i klienterna när exempelvis en buggig core används men i de flesta fall så har det nog snarare att göra med instabil hårdvara. Foldningen pressar trots allt komponenterna hårt.

Följa guiden går bra, tills det kommer något fel vilket det alltid kom för mig oavsett hur jag gjorde. Det var helt enkelt för mycket tid för alldeles för lite belöning.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Hade varit skoj om folk försökte hålla ut lite mer. vi tar ju snart plats 20 dessutom! sen börjar det täta ihop sig i toppen.

Jag tror vi har en chans att nå topp 15 eller om folk ligger i topp 10 utan större bekymmer. visst det kommer ta ett tag i nuvarande ppd men om vialla försökte hålla uppe ångan någon vecka till så.

Jag har sagt det förut, jag foldar bara på min dator 2 cpu clienter hade kunnat dra igång en gpu om någon snäll swecare där ute hade velat bistå med ett hyggligt grafikkort å kan jag nog utan större bekymmer hålla igång det sommaren ut.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Hade varit skoj om folk försökte hålla ut lite mer. vi tar ju snart plats 20 dessutom! sen börjar det täta ihop sig i toppen.

Jag tror vi har en chans att nå topp 15 eller om folk ligger i topp 10 utan större bekymmer. visst det kommer ta ett tag i nuvarande ppd men om vialla försökte hålla uppe ångan någon vecka till så.

Jag har sagt det förut, jag foldar bara på min dator 2 cpu clienter hade kunnat dra igång en gpu om någon snäll swecare där ute hade velat bistå med ett hyggligt grafikkort å kan jag nog utan större bekymmer hålla igång det sommaren ut.

I normala fall brukar man behöva ligga på 20 000PPD för att nå upp till topp 10 i laget. Just nu är det lättare då de flesta låter sina system ta semester. För att klara 20 000PPD kan man dedikera ett i7-system att köra BIGADV på, köra flera olika grafikkort (highends). En eller flera A3 klienter på Quadcores ger hyffsat med poäng. Eller ca 20st PS3'or som kör F@H 24/7. De ger ca 1000PPD styck.

Det går alltså åt en hel del komponenter och således pengar att ligga i topp 20. Det är inte alla som dels vill lägga ner tid/pengar/etc för att köra detta. Gemensamt med alla klienter som ger mycket poäng är att det dels kostar att ha igång samt saker som oljud blir en störande faktor.

Folk kommer som vanligt återvända i höst/vinter igen. Varit så tidigare år och jag har iallafall inte sett något som pekar mot något annat. Kom dessutom ihåg att vi foldar frivilligt.

Varför kör du två CPU-klienter på en CPU? Byt ut till SMP A3 om du inte redan gjort det.

Permalänk
Inaktiv

Ptja, folding intresserar mig inte, framför allt inte att datorn ska stå igång extra för programmets skull och kosta mig mer. Jag bidrar till samhället som blodgivare istället.

Permalänk

Att folk kommer med kommentarer att det inte kostar så mycket att ha en dator idandes, för idle går inte ihop med folding för fem öre, eller såna som får det att låta som att man är puckad eller åtminstone får skylla sig själv för att man köpt high-end prylar som drar mycket ström och blir varma tycker bara är fånigt. Låter mer som att ni är avundsjuka på att andra har råd att köpa prylar som klarar högre PPD än ni själva har. Sen kommentarer om att det inte är dyrt. Nog fan är det dyrt. Alla på Sweclockers bor inte hemma hos sina föräldrar och slipper se elräkningen, eller bor i en lägenhet där el ingår i hyran, så sluta påstå att det inte är dyrt. Om du inte tycker det är dyrt så ge mig din adress så skickar jag räkningen.
Dessutom är det i nästan alla fall effektivare att ha en prestandadator man foldar på. Jag lovar att de ~20st dualcore C2D-proppar som skulle behövas för att hålla den PPD på 30k min spelburk klarar kommer dra bra mycket mer ström.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag la av när mitt grafikkort dog av värmeslag pga. foldingen, den automatiska fläktregleringen fungerade inte riktigt så kortet gick för varmt. Kommer nog snart att börja igen om jag uppgraderar hårdvaran nästa månad.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Att folk kommer med kommentarer att det inte kostar så mycket att ha en dator idandes, för idle går inte ihop med folding för fem öre, eller såna som får det att låta som att man är puckad eller åtminstone får skylla sig själv för att man köpt high-end prylar som drar mycket ström och blir varma tycker bara är fånigt. Låter mer som att ni är avundsjuka på att andra har råd att köpa prylar som klarar högre PPD än ni själva har. Sen kommentarer om att det inte är dyrt. Nog fan är det dyrt. Alla på Sweclockers bor inte hemma hos sina föräldrar och slipper se elräkningen, eller bor i en lägenhet där el ingår i hyran, så sluta påstå att det inte är dyrt. Om du inte tycker det är dyrt så ge mig din adress så skickar jag räkningen.
Dessutom är det i nästan alla fall effektivare att ha en prestandadator man foldar på. Jag lovar att de ~20st dualcore C2D-proppar som skulle behövas för att hålla den PPD på 30k min spelburk klarar kommer dra bra mycket mer ström.

Jag bor varken hos föräldrar eller i en lägenhet där elen ingår. Men jag vet ungefär vad mitt system drar 24/7 med folding och vad det gör i kronor. Jag anser det inte vara "dyrt", det är en kostnad jag räknar med och jag klarar av den ekonomiskt. Skulle mina förutsättningar ändras ekonomiskt får jag dra ner på det. Klart du kan få skicka räkningen till mig, jag är fortfarande inte betalningsansvarig för den. Min dator kostar en viss summa med eller utan foldingen, skillnaden mellan dem är inte stor nog för att jag ska bry mig.

Jag likställer det med att varje månad ge pengar till cancerfonden eller andra organisationer. Fast via elräkningen istället. Jag är med i svenska kyrkan också, i det fallet inte för att jag är troende utan av andra skäl. Viktigaste är att alla klarar sin ekonomi och sedan vad man brinner för. Alla gör det man kan och vill, ingen kan tvinga någon sitta med en burk eller två stående med folding 24/7. Hade det gått hade nog det sett annorlunda ut.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Elräkningen här påverkas inte direkt av folding. Min dator drar vid spelande av BC2 310W.
Med snabbt överslag i huvudet får jag det till att kosta ~220:- i månaden om den står 24/7.
Men visst, det är mycket pengar om man är student.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

kan någon ge mig länk för download av folding klienten?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Förresten verkar integrering av klienterna vara på gång Folding@home: Update on the v7 client

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Så fort man kan få vettig PPD med Ati kort så kommer jag dra igång igen..

Permalänk
Medlem

När jag slipper betala ström så kommer jag börja folda igen Min dator drar tillräcklig mycket redan nu

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Har en celeron D@3,7ghz med ett 7600gt i som bara samlar damm typ, är det ens ngn idé att folda på den? Gpu folding är väl bara att glömma med 7600gt, ska väl va gf8 minst om jag inte minns fel.

Permalänk
Skrivet av Frostyfog:

Förresten verkar integrering av klienterna vara på gång Folding@home: Update on the v7 client

Du råkar inte veta när detta är på beta eller färdigt för att användas?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Du råkar inte veta när detta är på beta eller färdigt för att användas?

Citat:

Assuming there are no show stoppers, I hope that we'll have something ready for open beta testing in a month or two, maybe sooner.

Rätt snart med andra ord.

Låter riktigt bra iallafall. Jag läste nyheten för en vecka sedan och efter att ha lekt med BOINC de senaste dagarna måste jag säga att det är ett steg i rätt riktning.

Permalänk

Dragit igång igen

Jag har haft avbrott pga flytt av datorriggen som va för folding, men nu är den igång igen och spottar ur sig 10 000ppd

Permalänk
Medlem

Tänkte bumpa denna tråden lite efter att jag sett att så många slutade för att det var krångligt.
Jag hade samma problem som er, men hittade tillslut en länk hör på forumet (Jonashalv postade den) till fah tracker v2. Det är verkligen bara att installera 1 program som vilket som helst annat, sen laddar den själv ner klienter och så vidare.

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=219556&mpage=1

"download stable"

sedan

"setup guide" Denna visar i stort sett att du behöver gå in i config och välja vilken sorts folding du vill ha. Mycket enkelt för en gångs skull!

Dock går det inte göra så mycket för dem som slutade på grund av elräkningen.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk

Verkar som en massa människor hoppar av det hela, men nu är vi på gång, vi ligger för nuvarande på plats 17 och klättrar, så gör som jag folda för hem och fosterland.
datorn i sign, en i3 och så snart de blir flyttade till serverhallen, 3 1.78Ghz p4 burkar, tills dess får en gammal 1400mhz p4 laptop duga.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

De som läst igenom människors inlägg i denna tråd inser att kunskap och förståelse för annat än sin egen sfär är skälet till VARFÖR man inte Foldar eller lagt av med det.

Flertalet är egoister och så fort man inte får betalt eller uppmärksammas så blir saker inte intressanta för dem längre...
Några få har tekniska besvär, vilket inte beror på dem själva utan urusla klienter och allt för struliga installations och användare instruktioner.
(mer eller mindre / Med anpassade moderna klienter skulle fler kunna / orka fortsätta folda)

Visst, iom att man Foldar drar maskinen mer el än om den är avstängd, Men den dag som jag kommer äta medicin som bromsar eller gör mig frisk OCH jag vet att detta föranledes av att 1000-tals frivilliga Foldat, som kommer jag både Stolthet och glädje över att kunnat delta.
ATT mamma och pappa, betalat elen är bara ett nödvändigt ont i historien. So what om 1000 år... ?

MAN behöver inte göra allt eller inget, det finns... man gör så gott och mycket man hinner... = Burken behöver inte stå på jämt !

"För det mesta orkar jag bara med att säga´Suck" T.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Skrivet av tal666:

De som läst igenom människors inlägg i denna tråd inser att kunskap och förståelse för annat än sin egen sfär är skälet till VARFÖR man inte Foldar eller lagt av med det.

Flertalet är egoister och så fort man inte får betalt eller uppmärksammas så blir saker inte intressanta för dem längre...
Några få har tekniska besvär, vilket inte beror på dem själva utan urusla klienter och allt för struliga installations och användare instruktioner.
(mer eller mindre / Med anpassade moderna klienter skulle fler kunna / orka fortsätta folda)

Visst, iom att man Foldar drar maskinen mer el än om den är avstängd, Men den dag som jag kommer äta medicin som bromsar eller gör mig frisk OCH jag vet att detta föranledes av att 1000-tals frivilliga Foldat, som kommer jag både Stolthet och glädje över att kunnat delta.
ATT mamma och pappa, betalat elen är bara ett nödvändigt ont i historien. So what om 1000 år... ?

MAN behöver inte göra allt eller inget, det finns... man gör så gott och mycket man hinner... = Burken behöver inte stå på jämt !

"För det mesta orkar jag bara med att säga´Suck" T.

Hmm vet inte vad jag ska tro om ditt inlägg?

Iaf så Jag kommer till och från inte det att jag kan ha råd med de extra slantar som de går åt om året för folding nej utan snarare att clienterna är kassa.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alla som klagar på att det är krångligt, och eller att det drar för mycket prestanda / el.

Laddar man ner standardklienten är det inte ett dugg krångligt och man kan ju dessutom ställa in hur mycket CPU den får ta.

Det måste ju inte vara mega-max-folda som fan. Att ha folding på 25 % av processorkraft nån timme om dagen tror jag många har råd och tid med. Allt och alla gör ju en insats, många bäckar små osv.

Ska man spela eller göra något annat processorkrävande så är det ju bara att stänga av standardklienten.
Fast det kanske inte ligger i en sweclockares natur att köra det enkla simpla alternativet, en sweclockare MÅSTE ha möjlighet att tweaka och pyssla i kommandotolken och sen efter det kunna klaga på att det är för krångligt

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på är:
Drar el
Får coil-whine

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Hur mycket el dras egentligen om man kör folding på 25 % nån timme om dagen?

Alltså hur mycket blir det på räkningen när slutet på månaden kommer. Har väldigt dålig koll på hur mycket ström datorkomponenter drar med/utan belastning

Permalänk
Medlem
Skrivet av kralloballo:

Hur mycket el dras egentligen om man kör folding på 25 % nån timme om dagen?

Alltså hur mycket blir det på räkningen när slutet på månaden kommer. Har väldigt dålig koll på hur mycket ström datorkomponenter drar med/utan belastning

beror helt på vad du har för komponenter i datorn.

allt mellan 200 - 1000+ watt

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |